ORDEN EMT/116/2022, de 18 de mayo, por la que se aprueban las bases reguladoras de la concesión de subvenciones para la mejora de la competitividad de micro, pequeñas y medianas empresas del sector industrial y de servicios a la producción en un entorno afectado por la COVID-19 con impacto en su grado de sostenibilidad ambiental y de digitalización.

ELIeli/es-ct/o/2022/05/18/emt116/dof
Fecha de disposición18 Mayo 2022
Fecha de publicación23 Mayo 2022
EmisorDepartament d'Empresa i Treball

Catalunya és un país competitiu, que gaudeix d'una dilatada tradició industrial i que compta amb un teixit empresarial diversificat, preparat per encarar els reptes econòmics actuals. Aquesta bona posició competitiva s'explica pel seu caràcter emprenedor i la seva aposta per la internacionalització i la innovació, impulsada per un sector industrial que representa prop del 20% del valor afegit brut (VAB) (més del 50% si s'hi inclouen els serveis a la producció).

Les economies més avançades són, precisament, aquelles que tenen una base industrial més sòlida i que aposten per la internacionalització i la innovació, la qual cosa genera llocs de treball més qualificats i estables. També són les que podran sobreposar-se de manera més ràpida i reeixida als efectes econòmics de la pandèmia i a altres circumstàncies amb una afectació global.

Amb la COVID-19, la dinàmica positiva de l'economia s'ha vist afectada, a Catalunya i a tot el món. En el cas de Catalunya, després d'anys ininterromputs de creixement del PIB, de fort creixement en exportacions i d'augment en la creació d'empreses, entre d'altres, es produeix un descens en alguns dels principals indicadors. Un altre efecte de la pandèmia ha estat la paralització de les inversions, sobretot en el cas de les micro, les petites i les mitjanes empreses catalanes, que han hagut de destinar bona part dels seus recursos a afrontar la situació de crisi generada per la pandèmia, que ha tingut i segueix tenint conseqüències. La pandèmia ha alterat les cadenes de producció i la recuperació econòmica posterior ha generat problemes de subministrament i l'encariment dels costos de les matèries primeres i l'energia, una situació que afecta fortament la indústria.

La indústria i el conjunt del teixit empresarial es troben en un moment clau pels reptes i les oportunitats existents. D'una banda, la irrupció de la pandèmia el 2020, que es va iniciar com una crisi sanitària i va derivar en una crisi econòmica i social que va obligar les empreses a adaptar-se ràpidament a un context nou. Entre d'altres, va comportar l'acceleració de tendències que estaven presents, com ara la digitalització i la necessitat de fer front als reptes que implica la indústria 4.0, que està transformant sectors i els models de negoci a una velocitat mai vista abans. D'altra banda, aquests reptes de transformació i incerteses globals també són una gran oportunitat perquè les empreses s'adaptin al nou context i reforcin la seva competitivitat.

Per tot això, es fa necessari dotar-se d'instruments de suport amb l'objectiu de consolidar la política impulsada per la Generalitat de Catalunya des de fa dècades per acompanyar la indústria i les empreses, que són el motor de l'economia i els elements generadors de riquesa i ocupació. L'objectiu és acompanyar el teixit productiu en els seus reptes, fent avui l'empresa del demà i posant a disposició del teixit empresarial els recursos necessaris per continuar fent de Catalunya una economia sostenible, resilient, competitiva i oberta a l'exterior.

Aquesta línia d'ajuts s'acull al Marc Temporal nacional relatiu a les mesures d'ajut estatal destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de COVID-19, adoptat el 2 d'abril de 2020 mitjançant la Decisió de la Comissió Europea SA.56851, que va ser modificada per la Decisió SA.57019 (2020/N), la Decisió SA.58778 (2020/N), la Decisió SA.59723 (2021/N), la Decisió SA.61875 (2021/N) i la Decisió SA.100974 (2021/N). La interpretació d'aquest Marc Temporal nacional s'haurà de fer d'acord amb la Comunicació de la Comissió, de 19 de març de 2020, que estableix el Marc Temporal relatiu a les mesures d'ajut estatal destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de COVID-19, i les modificacions de 3 d'abril, 8 de maig, 29 de juny i 13 d'octubre de 2020 i de 28 de gener i 27 de desembre de 2021.

Concretament, aquests ajuts són per imports limitats que es poden atorgar en forma de subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals o de pagament, garanties sobre préstecs, bonificació del tipus d'interès de préstecs i capital, d'acord amb la secció 2.7.1 del Marc Temporal nacional (secció 3.1 del Marc Temporal europeu) sempre que, sumades, no superin la quantitat de 2.300.000,00 euros per empresa (290.000,00 euros per empreses dedicades a la producció primària de productes agrícoles, 345.000,00 euros per empreses que operin en el sector de la pesca i l'aqüicultura).

Atès el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis (DOUE L 352, de 24.12.2013);

Atesa la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (DOGC núm. 6780, de 31.12.2014);

Atesa la Llei 13/2014, de 30 d'octubre, d'accessibilitat (DOGC núm. 6742, de 4.11.2014);

Atès que a aquestes bases els són aplicables el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre (DOGC núm. 3791, de 31.12.2002), i els preceptes bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18.11.2003), i el Reglament que la desenvolupa, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol (BOE núm. 176, de 25.7.2006),

Ordeno:

Article únic

Aprovar les bases reguladores de la concessió de subvencions per a la millora de la competitivitat de micro, petites i mitjanes empreses del sector industrial i de serveis a la producció en un entorn afectat per la COVID-19 amb impacte en el seu grau de sostenibilitat ambiental i de digitalització.

Disposició final

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Barcelona, 18 de maig de 2022

Roger Torrent i Ramió

Conseller d'Empresa i Treball

Annex 1

Disposicions generals

Bases reguladores de la concessió de subvencions per a la millora de la competitivitat de micro, petites i mitjanes empreses del sector industrial i de serveis a la producció en un entorn afectat per la COVID-19 amb impacte en el seu grau de sostenibilitat ambiental i de digitalització.

Base 1

Objecte

L'objecte d'aquestes bases és regular les condicions i el procediment de concessió de subvencions a micro, petites i mitjanes empreses industrials i de serveis a la producció per a la implementació de projectes de transformació digital, mitjançant l'adquisició de maquinària i equipament avançat (maquinari i programari) i la incorporació de tecnologies de la indústria 4.0, necessàries per a la transformació digital del procés productiu de plantes ubicades a Catalunya, que permetin millorar la competitivitat i la sostenibilitat en un entorn de pandèmia i de transformació del sector industrial.

Base 2

Entitats beneficiàries

2.1 Podran accedir a aquests ajuts les micro, les petites i les mitjanes empreses industrials i de serveis connexos amb la producció sempre que l'activitat principal de l'entitat que sol·licita l'ajut estigui inclosa en algun dels codis de la CCAE (Classificació catalana d'activitats econòmiques) que es detalla a l'annex 2 d'aquesta Ordre i que presentin projectes de transformació digital amb la incorporació de les tecnologies de la indústria 4.0 o l'adquisició de maquinària i equipament avançat (maquinari i programari) necessari per a la transformació digital en una planta productiva ubicada a Catalunya.

Les empreses de serveis connexos amb la producció també han d'acreditar que el sector industrial representa més del 50% de la seva xifra de negoci.

A l'efecte d'aquesta resolució s'entén com a empresa tota entitat, sigui quina sigui la seva forma jurídica, que estigui legalment constituïda en el moment de la presentació de la sol·licitud i que exerceixi una activitat econòmica. S'exclouen d'aquesta línia d'ajuts les associacions, les fundacions i les entitats sense ànim de lucre.

2.2 Per determinar quines empreses tenen la consideració de micro, petita i mitjana empresa, s'aplicarà el que s'indica en la Recomanació 2003/361/CE de la Comissió, de 6 de maig de 2003 (DOUE núm. L 124, de 20.5.2003).

2.3 Cada empresa pot presentar una única sol·licitud. En cas que se'n presenti més d'una, només es tindrà en compte l'última que s'hagi presentat dins de termini.

Base 3

Requisits

3.1 Amb caràcter general, si escau, les persones beneficiàries han de complir els requisits següents:

a) Tenir la condició de micro, petita o mitjana empresa d'acord amb la definició que estableix la base 2.2 d'aquesta Ordre.

b) En el cas d'empreses de serveis a la producció, cal que el sector industrial representi més del 50% de la seva facturació.

c) Donar ocupació, almenys, a un 2% de persones treballadores amb discapacitat sobre el nombre total de persones treballadores de l'entitat, o bé aplicar les mesures alternatives d'acord amb el que disposen l'article 42 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social (BOE núm. 289, de 3.12.2013); el Reial decret 364/2005, de 8 d'abril, pel qual es regula el compliment alternatiu amb caràcter excepcional de la quota de reserva en favor de persones treballadores amb discapacitat (BOE núm. 94, de 20.4.2005), i el Decret 86/2015, de 2 de juny, sobre l'aplicació de la quota de reserva del 2% a favor de persones amb discapacitat en empreses de 50 o més persones treballadores i de les mesures alternatives de caràcter excepcional al seu compliment (DOGC núm. 6885, de 4.6.2015).

d) Estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries davant l'Estat i la Generalitat de Catalunya, així com de les obligacions davant la Seguretat Social, prèviament a la proposta de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR