ORDEN EDU/94/2021, de 30 de abril, por la que se establecen los currículums de los perfiles profesionales del programa de formación e inserción de Auxiliar de actividades acuícolas y de Auxiliar de comercialización de productos y logística.

ELIeli/es-ct/o/2021/04/30/edu94/dof
Fecha de publicación07 Mayo 2021
Fecha de disposición30 Abril 2021
EmisorDepartament d'Educació

La Llei 12/2009, del 10 de juliol estableix a l'article 62 que el Departament d'Educació ha de facilitar itineraris de formació professional inicial adaptats als diferents ritmes i possibilitats d'aprenentatge, amb una organització flexible de l'oferta i dels horaris que permeti les adaptacions i les mesures necessàries per fer efectiu el principi d'inclusió.

El Reial decret 127/2014, de 28 de febrer, va regular els aspectes específics de la Formació Professional Bàsica dels ensenyaments de formació professional del sistema educatiu, va aprovar catorze títols professionals bàsics, va fixar els currículums bàsics i va modificar el Reial Decret 1850/2009, de 4 de desembre, sobre expedició de títols acadèmics i professionals corresponents als ensenyaments establerts a la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

Per donar continuïtat a l'alumnat amb necessitats educatives especials i respondre a col·lectius amb necessitats específiques, la disposició addicional quarta del Reial decret 127/2014, de 28 de febrer, preveu la possibilitat d'establir i autoritzar altres ofertes formatives de formació professional adaptades a les seves necessitats que podran incloure mòduls professionals d'un títol de formació professional bàsica i altres mòduls de formació apropiats per adaptar-se a les seves necessitats. Així mateix, estableix que quan s'ofereixin mòduls inclosos en un títol professional bàsic, el fet de superar-los té un caràcter acumulable per a l'obtenció del títol esmentat.

D'acord amb la Resolució ENS/1102/2014, de 21 de maig, per la qual s'estableixen els programes de formació i inserció, els PFI, són voluntaris i duren un curs acadèmic, estan adreçats als joves d'entre 16 i 21 anys que no han assolit el títol d'ESO i que en el moment d'iniciar els programes, no segueixin estudis en el sistema educatiu ni participin en altres accions de formació. La finalitat d'aquests programes és, per una banda, proporcionar-los la possibilitat de tornar al sistema educatiu per continuar estudis de formació professional i, d'altra banda, l'aprenentatge imprescindible per accedir al mercat de treball. Els PFI s'adscriuen a setze famílies professionals, entre les quals estan la maritimopesquera i la de comerç i màrqueting.

Mitjançant la Resolució ENS/2250/2014, de 6 d'octubre, es va establir l'estructura dels Programes de Formació i Inserció (PFI).

Per tot l'exposat, escau establir els currículums del perfils professionals del programa de formació i inserció d'Auxiliar d'activitats aqüícoles de la família professional maritimopesquera i d'Auxiliar de comercialització de productes i logística de la família de comerç i màrqueting. Així mateix,per tal de mantenir l'oferta formativa, es deixa sense efecte l'apartat 7.1, relatiu a la vigència, de l'Ordre EDU/97/2020, de 18 de juny, per la qual s'estableix el currículum del perfil professional del programa de formació i inserció d'Auxiliar d'operacions en aeroports.

Ordeno:

Article 1

Objecte

Establir els currículums dels perfils professionals del programa de formació i inserció d'Auxiliar d'activitats aqüícoles i d'Auxiliar de comercialització de productes i logística.

Article 2

Programes

El currículum del perfil professional del programa de formació i inserció d'Auxiliar d'activitats aqüícoles s'estableix a l'annex 1 i el d'Auxiliar de comercialització de productes i logística s'estableix a l'annex 2.

Article 3

Identificació dels perfils professionals

1. Els elements d'identificació dels perfils professionals s'estableixen, a l'apartat 1 de cadascun dels annexos.

2. El perfil professional s'indica a l'apartat 2 de cadascun dels annexos.

3. La relació de les qualificacions i unitats de competència del Catàleg de qualificacions professionals de Catalunya que són el referent dels perfils professionals d'Auxiliar d'activitats aqüícoles i d'Auxiliar de comercialització de productes i logística, així com la relació amb les qualificacions i unitats de competència del Catàleg nacional de qualificacions professionals, s'especifiquen a l'apartat 3 de cadascun dels annexos.

4. El camp professional dels perfils professionals s'indiquen a l'apartat 4 de cadascun dels annexos.

Article 4

Currículum

1. Els objectius generals dels perfils professionals s'estableixen a l'apartat 5.1 de cadascun dels annexos.

2. Aquests perfils professionals s'estructuren en els mòduls generals, mòduls professionals i accions de seguiment i orientació que s'indiquen a l'apartat 5.2 de cadascun dels annexos.

3. Els elements de descripció són: els resultats d'aprenentatge, els criteris d'avaluació i els seus continguts i estan fixats a l'apartat 5.3 de cadascun dels annexos.

En aquest apartat s'estableix també la durada de cada mòdul professional i de les unitats formatives corresponents i, si escau, les hores de lliure disposició del mòdul de què disposa el centre. Aquestes hores les utilitza el centre per completar el currículum i adequar-lo a les necessitats específiques del sector i/o àmbit socioeconòmic del centre.

4. Els elements de referència per a l'avaluació de cada mòdul formatiu són els resultats d'aprenentatge, els criteris d'avaluació i els continguts.

Article 5

Espais

Els espais requerits per al desenvolupament dels currículums d'aquests perfils professionals s'estableixen a l'apartat 6 de cadascun dels annexos.

Article 6

Professorat

Els requisits de professorat es determinen a l'apartat 7 de cadascun dels annexos.

Article 7

Correspondències

1. La correspondència de les unitats de competència amb els mòduls professionals que integren els currículums d'aquests perfils professionals per a la seva convalidació s'estableix a l'apartat 8.1 de cadascun dels annexos.

2. La correspondència dels mòduls professionals que conformen els currículums d'aquests perfils professionals amb les unitats de competència per a la seva acreditació es fixa a l'apartat 8.2 de cadascun dels annexos.

Article 8

La direcció general competent pot adequar el currículum a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials i pot autoritzar la reorganització de les unitats formatives, tot respectant els mòduls formatius establerts, en el cas de persones individuals i de centres educatius concrets, respectivament.

Disposició addicional

Se suprimeix l'apartat 7.1 de l'Ordre EDU/97/2020, de 18 de juny, per la qual s'estableix el currículum del perfil professional del programa de formació i inserció d'Auxiliar d'operacions en aeroports.

Barcelona, 30 d'abril de 2021

Josep Bargalló Valls

Conseller d'Educació

Annex 1

1. Identificació del perfil professional

1.1 Denominació: Auxiliar d'activitats aqüícoles

1.2 Codi: MP01

1.3 Nivell: programes de formació i inserció

1.4 Durada: 1.000 hores

1.5 Família professional: Maritimopesquera

2. Perfil professional

2.1 Competència general

Realitzar, sota supervisió, activitats dirigides al preengreix i engreix de peixos, crustacis i mol·luscs en tot tipus d'instal·lacions, per obtenir el nivell de qualitat establert, respectant la normativa aplicable de qualitat, prevenció de riscos laborals i de protecció mediambiental. Així com tasques de suport a la recepció i preparació de les matèries primeres i de maneig d'equips i instal·lacions per a l'envasament, condicionament i empaquetatge de productes alimentaris seguint instruccions de treball de caràcter normalitzat i dependent.

2.2 Competències del perfil professional

a) Fer el manteniment d'ús de diferents instal·lacions aqüícoles i, dels seus respectius equips i materials utilitzats en activitats d'engreix de peixos, crustacis, cefalòpodes i/o mol·luscs bivalves per assegurar la seva operativitat.

b) Realitzar les activitats de recepció i estabulació dels individus vinculats a activitats d'engreix de peixos, crustacis i cefalòpodes en tot tipus d'instal·lacions, mantenint-los en les condicions i densitats indicades segons el sistema de cultiu utilitzat.

c) Recol·lectar, seleccionar i estabular o sembrar la llavor per al començament de l'activitat d'engreix de mol·luscs bivalves en les condicions determinades per a cada sistema de cultiu.

d) Dur a terme les tasques de control dels paràmetres fisicoquímics, per mantenir les condicions de cultiu dels individus en diferents tipus d' instal·lacions.

e) Alimentar els peixos, crustacis i cefalòpodes i controlar el seu creixement, seguint les pautes que estableixi el responsable superior en instal·lacions flotants, submergides i a terra.

f) Realitzar les activitats de control del creixement de mol·luscs bivalves ajustant-se als protocols establerts per a complir el cronograma de producció.

g) Aplicar els protocols bàsics sanitaris establerts en funció de la instal·lació de cultiu i de les espècies aqüícoles.

h) Realitzar la collita per a l'activitat d'engreix de mol·luscs bivalves en sistemes suspesos i en parcs, d'acord als procediments establerts per a cada sistema de cultiu.

i) Dur a terme les activitats d'extracció, selecció, classificació i condicionament del producte final, segons instruccions i d'acord amb la normativa aplicable per a la seva posterior comercialització.

g) Realitzar tasques bàsiques de recepció i preparació de matèries primeres i productes auxiliars per a l'elaboració de productes alimentaris, evitant danys i controlant el ritme del procés.

h) Participar en l'envasat, condicionat i embalatge de productes alimentaris, operant els comandaments de màquines i equips corresponents i seguint les normes establertes.

i) Intervenir en les operacions d'elaboració, conservació i acabat de productes alimentaris, realitzant operacions automàtiques i semiautomàtiques rutinàries i aplicant la normativa higienicosanitària.

j) Adaptar-se a les noves situacions laborals originades per canvis tecnològics i organitzatius en la seva activitat laboral, utilitzant les ofertes formatives al...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR