ORDEN EDU/94/2021, de 30 de abril, por la que se establecen los currículums de los perfiles profesionales del programa de formación e inserción de Auxiliar de actividades acuícolas y de Auxiliar de comercialización de productos y logística.
ELI | eli/es-ct/o/2021/04/30/edu94/dof |
Fecha de publicación | 07 Mayo 2021 |
Fecha de disposición | 30 Abril 2021 |
Emisor | Departament d'Educació |
La Llei 12/2009, del 10 de juliol estableix a l'article 62 que el Departament d'Educació ha de facilitar itineraris de formació professional inicial adaptats als diferents ritmes i possibilitats d'aprenentatge, amb una organització flexible de l'oferta i dels horaris que permeti les adaptacions i les mesures necessàries per fer efectiu el principi d'inclusió.
El Reial decret 127/2014, de 28 de febrer, va regular els aspectes específics de la Formació Professional Bàsica dels ensenyaments de formació professional del sistema educatiu, va aprovar catorze títols professionals bàsics, va fixar els currículums bàsics i va modificar el Reial Decret 1850/2009, de 4 de desembre, sobre expedició de títols acadèmics i professionals corresponents als ensenyaments establerts a la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
Per donar continuïtat a l'alumnat amb necessitats educatives especials i respondre a col·lectius amb necessitats específiques, la disposició addicional quarta del Reial decret 127/2014, de 28 de febrer, preveu la possibilitat d'establir i autoritzar altres ofertes formatives de formació professional adaptades a les seves necessitats que podran incloure mòduls professionals d'un títol de formació professional bàsica i altres mòduls de formació apropiats per adaptar-se a les seves necessitats. Així mateix, estableix que quan s'ofereixin mòduls inclosos en un títol professional bàsic, el fet de superar-los té un caràcter acumulable per a l'obtenció del títol esmentat.
D'acord amb la Resolució ENS/1102/2014, de 21 de maig, per la qual s'estableixen els programes de formació i inserció, els PFI, són voluntaris i duren un curs acadèmic, estan adreçats als joves d'entre 16 i 21 anys que no han assolit el títol d'ESO i que en el moment d'iniciar els programes, no segueixin estudis en el sistema educatiu ni participin en altres accions de formació. La finalitat d'aquests programes és, per una banda, proporcionar-los la possibilitat de tornar al sistema educatiu per continuar estudis de formació professional i, d'altra banda, l'aprenentatge imprescindible per accedir al mercat de treball. Els PFI s'adscriuen a setze famílies professionals, entre les quals estan la maritimopesquera i la de comerç i màrqueting.
Mitjançant la Resolució ENS/2250/2014, de 6 d'octubre, es va establir l'estructura dels Programes de Formació i Inserció (PFI).
Per tot l'exposat, escau establir els currículums del perfils professionals del programa de formació i inserció d'Auxiliar d'activitats aqüícoles de la família professional maritimopesquera i d'Auxiliar de comercialització de productes i logística de la família de comerç i màrqueting. Així mateix,per tal de mantenir l'oferta formativa, es deixa sense efecte l'apartat 7.1, relatiu a la vigència, de l'Ordre EDU/97/2020, de 18 de juny, per la qual s'estableix el currículum del perfil professional del programa de formació i inserció d'Auxiliar d'operacions en aeroports.
Ordeno:
Article 1
Objecte
Establir els currículums dels perfils professionals del programa de formació i inserció d'Auxiliar d'activitats aqüícoles i d'Auxiliar de comercialització de productes i logística.
Article 2
Programes
El currículum del perfil professional del programa de formació i inserció d'Auxiliar d'activitats aqüícoles s'estableix a l'annex 1 i el d'Auxiliar de comercialització de productes i logística s'estableix a l'annex 2.
Article 3
Identificació dels perfils professionals
1. Els elements d'identificació dels perfils professionals s'estableixen, a l'apartat 1 de cadascun dels annexos.
2. El perfil professional s'indica a l'apartat 2 de cadascun dels annexos.
3. La relació de les qualificacions i unitats de competència del Catàleg de qualificacions professionals de Catalunya que són el referent dels perfils professionals d'Auxiliar d'activitats aqüícoles i d'Auxiliar de comercialització de productes i logística, així com la relació amb les qualificacions i unitats de competència del Catàleg nacional de qualificacions professionals, s'especifiquen a l'apartat 3 de cadascun dels annexos.
4. El camp professional dels perfils professionals s'indiquen a l'apartat 4 de cadascun dels annexos.
Article 4
Currículum
1. Els objectius generals dels perfils professionals s'estableixen a l'apartat 5.1 de cadascun dels annexos.
2. Aquests perfils professionals s'estructuren en els mòduls generals, mòduls professionals i accions de seguiment i orientació que s'indiquen a l'apartat 5.2 de cadascun dels annexos.
3. Els elements de descripció són: els resultats d'aprenentatge, els criteris d'avaluació i els seus continguts i estan fixats a l'apartat 5.3 de cadascun dels annexos.
En aquest apartat s'estableix també la durada de cada mòdul professional i de les unitats formatives corresponents i, si escau, les hores de lliure disposició del mòdul de què disposa el centre. Aquestes hores les utilitza el centre per completar el currículum i adequar-lo a les necessitats específiques del sector i/o àmbit socioeconòmic del centre.
4. Els elements de referència per a l'avaluació de cada mòdul formatiu són els resultats d'aprenentatge, els criteris d'avaluació i els continguts.
Article 5
Espais
Els espais requerits per al desenvolupament dels currículums d'aquests perfils professionals s'estableixen a l'apartat 6 de cadascun dels annexos.
Article 6
Professorat
Els requisits de professorat es determinen a l'apartat 7 de cadascun dels annexos.
Article 7
Correspondències
1. La correspondència de les unitats de competència amb els mòduls professionals que integren els currículums d'aquests perfils professionals per a la seva convalidació s'estableix a l'apartat 8.1 de cadascun dels annexos.
2. La correspondència dels mòduls professionals que conformen els currículums d'aquests perfils professionals amb les unitats de competència per a la seva acreditació es fixa a l'apartat 8.2 de cadascun dels annexos.
Article 8
La direcció general competent pot adequar el currículum a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials i pot autoritzar la reorganització de les unitats formatives, tot respectant els mòduls formatius establerts, en el cas de persones individuals i de centres educatius concrets, respectivament.
Disposició addicional
Se suprimeix l'apartat 7.1 de l'Ordre EDU/97/2020, de 18 de juny, per la qual s'estableix el currículum del perfil professional del programa de formació i inserció d'Auxiliar d'operacions en aeroports.
Barcelona, 30 d'abril de 2021
Josep Bargalló Valls
Conseller d'Educació
Annex 1
1. Identificació del perfil professional
1.1 Denominació: Auxiliar d'activitats aqüícoles
1.2 Codi: MP01
1.3 Nivell: programes de formació i inserció
1.4 Durada: 1.000 hores
1.5 Família professional: Maritimopesquera
2. Perfil professional
2.1 Competència general
Realitzar, sota supervisió, activitats dirigides al preengreix i engreix de peixos, crustacis i mol·luscs en tot tipus d'instal·lacions, per obtenir el nivell de qualitat establert, respectant la normativa aplicable de qualitat, prevenció de riscos laborals i de protecció mediambiental. Així com tasques de suport a la recepció i preparació de les matèries primeres i de maneig d'equips i instal·lacions per a l'envasament, condicionament i empaquetatge de productes alimentaris seguint instruccions de treball de caràcter normalitzat i dependent.
2.2 Competències del perfil professional
a) Fer el manteniment d'ús de diferents instal·lacions aqüícoles i, dels seus respectius equips i materials utilitzats en activitats d'engreix de peixos, crustacis, cefalòpodes i/o mol·luscs bivalves per assegurar la seva operativitat.
b) Realitzar les activitats de recepció i estabulació dels individus vinculats a activitats d'engreix de peixos, crustacis i cefalòpodes en tot tipus d'instal·lacions, mantenint-los en les condicions i densitats indicades segons el sistema de cultiu utilitzat.
c) Recol·lectar, seleccionar i estabular o sembrar la llavor per al començament de l'activitat d'engreix de mol·luscs bivalves en les condicions determinades per a cada sistema de cultiu.
d) Dur a terme les tasques de control dels paràmetres fisicoquímics, per mantenir les condicions de cultiu dels individus en diferents tipus d' instal·lacions.
e) Alimentar els peixos, crustacis i cefalòpodes i controlar el seu creixement, seguint les pautes que estableixi el responsable superior en instal·lacions flotants, submergides i a terra.
f) Realitzar les activitats de control del creixement de mol·luscs bivalves ajustant-se als protocols establerts per a complir el cronograma de producció.
g) Aplicar els protocols bàsics sanitaris establerts en funció de la instal·lació de cultiu i de les espècies aqüícoles.
h) Realitzar la collita per a l'activitat d'engreix de mol·luscs bivalves en sistemes suspesos i en parcs, d'acord als procediments establerts per a cada sistema de cultiu.
i) Dur a terme les activitats d'extracció, selecció, classificació i condicionament del producte final, segons instruccions i d'acord amb la normativa aplicable per a la seva posterior comercialització.
g) Realitzar tasques bàsiques de recepció i preparació de matèries primeres i productes auxiliars per a l'elaboració de productes alimentaris, evitant danys i controlant el ritme del procés.
h) Participar en l'envasat, condicionat i embalatge de productes alimentaris, operant els comandaments de màquines i equips corresponents i seguint les normes establertes.
i) Intervenir en les operacions d'elaboració, conservació i acabat de productes alimentaris, realitzant operacions automàtiques i semiautomàtiques rutinàries i aplicant la normativa higienicosanitària.
j) Adaptar-se a les noves situacions laborals originades per canvis tecnològics i organitzatius en la seva activitat laboral, utilitzant les ofertes formatives al...
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba