ORDEN ECO/175/2023, de 4 de julio, por la que se dictan las normas para elaborar los presupuestos de la Generalitat de Catalunya para el año 2024.

Fecha de disposición04 Julio 2023
Fecha de publicación05 Julio 2023
ELIeli/es-ct/o/2023/07/04/eco175/dof
EmisorDepartament d'Economia i Hisenda

Els pressupostos per a l'any 2024 s'elaboren en un context econòmic que preveu un creixement del PIB del 2,2 %, que recull el bon comportament de la demanda interna i, especialment, de la inversió, la moderació de preus i l'impuls del mercat de treball, en què es preveu la creació de prop de 45.600 llocs de treball, amb una reducció de la taxa d'atur fins al 9,1 %, la més baixa des de 2008. En la mesura que es deixin enrere les tensions inflacionistes, també s'espera que es moderi la resposta del Banc Central Europeu sobre els tipus d'interès, que estan afectant la demanda interna i la inversió durant el 2023. També s'estima un impacte positiu dels fons Next Generation, que han de permetre facilitar la transició cap a nous models productius.

Pel que fa al context social, s'observa una reducció de la desigualtat de renda amb dades de 2021, però la taxa de risc de pobresa encara se situa en el 19,9 % l'any 2021, i manté el valor de 2020. La taxa AROPE disminueix 1,2 punts percentuals. En qualsevol cas, la desigualtat continua sent un dels principals reptes socials, juntament amb l'envelliment de la població i els riscos vinculats a l'efecte del canvi climàtic.

Després de la pandèmia de la COVID-19 i, posteriorment, amb la guerra a Ucraïna, s'ha fet més palesa la necessitat de reforçar la indústria i el teixit productiu, per tal de reduir la dependència dels colls d'ampolla en la producció global.

La despesa derivada de la pandèmia ha tingut un impacte generalitzat en les economies del nostre entorn. De fet, des de la Comissió Europea es va aprovar la suspensió de les regles fiscals des de l'any 2020 fins al 2023, per tal de poder donar resposta a les necessitats econòmiques i socials que van emergir durant la pandèmia. Tanmateix, la necessitat de garantir la sostenibilitat de les finances públiques a llarg termini ha fet que la Comissió Europea hagi anunciat el retorn de les regles fiscals a partir del 2024. Aquesta nova normativa encara està pendent d'aprovació reglamentària.

Pel que fa als objectius fiscals, es desconeixen els imports que finalment s'aprovaran per a les comunitats autònomes i el calendari d'aprovació. Molt probablement quedarà afectat per la convocatòria d'eleccions a les Corts Generals el 23 de juliol, i s'endarrerirà l'aprovació formal dels objectius o la comunicació d'una taxa de referència. Fins a la data, només es coneix la previsió que s'ha presentat a la Comissió Europea per al conjunt de comunitats autònomes i que suposa equilibri el 2024 i superàvit, equivalent al 0,1% del PIB, per al 2025 i 2026. Aquests objectius no són coherents amb la proporció de despesa que gestiona cada administració.

En aquest sentit, cal recordar que l'any 2024 farà 10 anys que el model de finançament aprovat el 2009 estarà obsolet, i que d'acord amb la revisió quinquennal que es preveia en la seva formulació inicial, ja s'hauria d'haver revisat dues vegades: una, l'any 2014 i, l'altra, l'any 2019. Aquest fet ha permès a l'Estat aprovar un seguit de normes que no han comptat amb la deguda compensació i han generat un important increment del desequilibri vertical en el repartiment dels recursos públics.

L'elaboració dels pressupostos s'emmarca en un escenari d'incertesa sobre quins seran els ingressos per les bestretes del model de finançament, la liquidació del model i també els objectius fiscals que s'acabaran aprovant. Tanmateix, es considera necessari avançar els treballs d'elaboració del pressupost aplicant la millor estimació possible dels valors desconeguts, que s'ajustaran a mesura que es disposi de nova informació o dels valors definitius.

Els pressupostos s'elaboren un any més en el marc d'uns escenaris pressupostaris pluriennals que han de ser l'eina de planificació i priorització de les polítiques públiques a mitjà i llarg termini.

La priorització en l'assignació de recursos públics ha de perseguir assolir dos grans objectius, a més de contribuir a donar compliment del Pla de govern i dels objectius de desenvolupament sostenible. D'una banda, contribuir a la reducció de les desigualtats socials i l'equilibri territorial i, de l'altra, impulsar la reconstrucció econòmica vers un nou model productiu que garanteixi la prosperitat i el benestar de tothom.

Els pressupostos de la Generalitat de Catalunya segueixen la metodologia de pressupost orientat a resultats, i incorporen diferents perspectives transversals, com la perspectiva de gènere, d'infància i joventut, i la climàtica. Aquesta metodologia ha de permetre informar i focalitzar les assignacions en les accions més rellevants per assolir els objectius de cada àmbit.

El text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, del 24 de desembre, determina, a l'article 31, les normes a què s'ha d'ajustar el procediment d'elaboració dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya.

D'acord amb aquest context normatiu, aquesta Ordre dicta les normes d'elaboració dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2024 i estableix els criteris generals a què s'ha d'ajustar l'assignació dels recursos públics, l'àmbit institucional, el procediment d'elaboració i la documentació annexa al pressupost.

El període d'elaboració dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya i la seva tramitació parlamentària exigeixen posar en funcionament aquest procés per poder disposar dels pressupostos aprovats abans de l'inici de l'any vinent.

En aquest context, comença l'elaboració dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per a l'any 2024, en el marc normatiu constituït per l'Estatut d'autonomia de Catalunya, aprovat mitjançant la Llei orgànica 6/2006, del 19 de juliol; el text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, del 24 de desembre; el text refós de la Llei 4/1985, de 29 de març, de l'Estatut de l'empresa pública catalana, aprovat pel Decret legislatiu 2/2002, de 24 de desembre; la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera aprovada en compliment de les previsions del marc del Pacte d'estabilitat i creixement europeu i la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

D'acord amb les facultats conferides en el text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, s'aproven les normes següents, a les quals s'ha d'ajustar l'elaboració dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2024.

Per tot això,

Ordeno:

Article 1

Criteris generals de pressupostació

1.1 El pressupost de la Generalitat per al 2024 ha de donar compliment als principis establerts a la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera. Així mateix s'ha d'ajustar al límit de despesa que aprovi el Govern, calculat d'acord amb els objectius d'estabilitat i sostenibilitat que s'acordin.

1.2 L'assignació dels recursos ha de tenir lloc en el marc del compliment de la disciplina fiscal, i s'ha de vetllar per l'eficiència i l'eficàcia dels recursos públics i la sostenibilitat de les finances a llarg termini.

Totes les actuacions han d'estar alineades amb els cinc eixos del Pla de govern, s'han d'orientar a la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) i a assolir les fites i objectius acordats en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència que condicionen la recepció dels fons europeus Next Generation.

Els criteris de priorització i d'assignació de la despesa dedicaran especial atenció a les quatre transformacions contemplades en el Pla de Govern de la XIV Legislatura:

- Transformació democràtica: accions que contribueixin a fer un país més just, amb bon govern i referent democràtic al món.

- Transformació social: accions que contribueixin a promoure els drets, la igualtat d'oportunitats i el benestar a través de la promoció d'una economia del coneixement, digital i emprenedora.

- Transformació verda: accions que contribueixin al desenvolupament d'un país verd, equilibrat i connectat.

- Transformació feminista: accions que contribueixin a un país feminista i fomentin la igualtat i la garantia dels drets humans.

Atès el marge limitat en el creixement dels recursos que s'haurà de tornar a ajustar al compliment de la regla de despesa, s'insta els departaments i entitats a revisar les seves assignacions de despesa per maximitzar el valor dels recursos públics i actuar amb la màxima economia, eficiència i eficàcia, per alliberar espais fiscals que es puguin destinar a accions més prioritàries.

1.3 El pressupost per al 2024 s'inscriu en el marc de l'escenari pressupostari 2024-2027, i qualsevol nova proposta de despesa o d'ingrés ha de tenir en compte l'impacte en els exercicis futurs i el seu encaix dins dels límits de despesa no financera d'aquest escenari.

Article 2

Àmbit institucional

2.1 Els pressupostos del sector públic de la Generalitat de Catalunya per al 2024 han d'incloure els pressupostos dels organismes següents:

a) L'Administració de la Generalitat, en la qual s'inclouen el Parlament i els organismes estatutaris i consultius que no disposen de pressupost propi, els departaments del Govern i els fons pressupostaris no departamentals.

b) Les entitats autònomes de caràcter administratiu i el Servei Català de la Salut.

c) L'entitat autònoma de caràcter comercial.

d) Les entitats de dret públic sotmeses a l'ordenament jurídic privat i les entitats assimilades a efectes pressupostaris.

e) Les societats mercantils en què la Generalitat participa d'una manera total o majoritària.

f) Els consorcis amb participació majoritària de la Generalitat, altres consorcis adscrits i les entitats assimilades.

g) Les fundacions amb participació total o majoritària de la Generalitat i les adscrites a l'Administració de la Generalitat.

Es...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR