ORDRE ECF/300/2002, de 18 d'abril, de comptabilitat de la Generalitat de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Economia i Finances
Rango de LeyOrdre

ORDRE ECF/300/2002, de 18 d'abril, de comptabilitat de la Generalitat de Catalunya.

El Decret legislatiu 9/1994, de 13 de juliol, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, estableix el règim jurídic bàsic de la comptabilitat pública de la Generalitat.

Des del Decret 249/1980, de 25 de novembre, que sotmet l'Administració general de la Generalitat al règim de comptabilitat pública i dóna diverses normes a aquest respecte, diverses ordres han regulat parcialment els procediments comptables d'aquesta comptabilitat.

L'Ordre de 16 de juliol de 1996 del Departament d'Economia i Finances, per la qual s'aprova el Pla general de comptabilitat pública de la Generalitat de Catalunya, dóna un marc normatiu nou que es desenvolupa en diverses resolucions posteriors aprovant plans especials per a diferents entitats.

L'experiència acumulada fa necessària una regulació més acurada que permeti racionalitzar i millorar els processos, els documents, els llibres, els comptes i l'aplicació concreta dels principis comptables. Així mateix, a causa de la implantació del nou sistema informàtic d'informació economicofinancera (GECAT) s'ha procedit a la modificació i millora d'aquests procediments.

Per tot el que s'ha exposat anteriorment i en exercici de les competències que, pel que fa a l'organització de la comptabilitat pública, em confereix l'article 74 del Decret Legislatiu 9/1994, de 13 de juliol, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, i a proposta de la Intervenció General,

Ordeno:

capítol 1

Principis generals de la comptabilitat pública

Article 1

Objecte de l'ordre i àmbit d'aplicació

1.1 L'objecte d'aquesta Ordre és la regulació del règim jurídic de la comptabilitat de la Generalitat de Catalunya.

1.2 Les disposicions establertes en aquesta Ordre són obligatòries pels subjectes comptables següents:

  1. Administració central de la Generalitat.

  2. Entitats autònomes de caràcter administratiu.

  3. Servei Català de la Salut, entitats gestores de la Seguretat Social i organismes que en depenguin.

Article 2

Responsable de la comptabilitat

La Intervenció General de la Generalitat de Catalunya és el centre directiu de la comptabilitat pública. Per a la seva realització, pot exercir aquesta funció mitjançant la seva estructura organitzativa.

Article 3

Actes i operacions a comptabilitzar

Tots els actes i les operacions de caràcter administratiu, civil o mercantil amb repercussió financera, patrimonial o econòmica en general han de tenir el seu reflex en la comptabilitat pública de la Generalitat.

Article 4

Finalitats de la comptabilitat

La comptabilitat ha d'ésser organitzada de manera que s'acompleixin les següents finalitats:

  1. Finalitats de gestió:

    a.1) Subministrar la informació econòmica i financera necessària per a la presa de decisions.

    a.2) Registrar les operacions corresponents a l'execució dels pressupostos i posar de manifest el resultat pressupostari.

    a.3) Registrar i posar de manifest els moviments i la situació de la tresoreria.

    a.4) Establir el balanç de situació, posant de manifest la composició i la situació del patrimoni, així com les seves variacions.

    a.5) Determinar el resultat des d'un punt de vista economicopatrimonial.

    a.6) Possibilitar l'inventari i el control de l'immobilitzat material, immaterial i financer, el control de l'endeutament i el seguiment individualitzat de la situació deutora o creditora dels tercers que es relacionin amb la Generalitat.

    a.7) Facilitar la informació necessària per la determinació del cost i el rendiment dels serveis públics.

  2. Finalitats de control

    b.1) Proporcionar les dades necessàries per a la formació i retiment del Compte General de la Generalitat.

    b.2) Possibilitar l'exercici dels controls de legalitat, financer, d'eficàcia i d'economia.

  3. Finalitats d'anàlisi i divulgació

    c.1) Facilitar les dades que siguin necessàries per a la confecció dels comptes econòmics del sector públic i els de la comptabilitat nacional.

    c.2) Subministrar informació per possibilitar l'anàlisi dels efectes econòmics de l'activitat desenvolupada.

    c.3) Subministrar informació útil a altres destinataris.

Article 5

Exercici comptable

L'exercici comptable ha de coincidir amb l'any natural.

Article 6

Tramesa de dades comptables a la Intervenció General

D'acord amb la normativa d'aplicació, les diverses entitats han de trametre les seves dades comptables a la Intervenció General amb la periodicitat que es determini.

Article 7

Conservació de la informació comptable

7.1 Els diferents serveis de gestió econòmica i les oficines comptables conservaran durant sis anys, comptats a partir de la seva remissió a la Sindicatura de Comptes per part de la Intervenció General, els documents, els registres, els llibres de comptabilitat i els estats i comptes parcials establerts en aquesta Ordre.

7.2 El període de custòdia esmentat no eximeix d'una custodia superior si altra normativa sectorial ho estableix així.

Article 8

Utilització dels mitjans informàtics

8.1 La utilització de mitjans informàtics ha de ser prioritària en totes les operacions comptables regulades en aquesta Ordre, mantenint la concordança, l'exactitud, l'automatisme i la seguretat de la informació de totes les operacions en els diferents documents, llibres, estats i comptes.

8.2 L'ús de mitjans informàtics ha de tenir per finalitat agilitzar i millorar els tràmits del sistema de comptabilitat, respectant-ne les normes reguladores. La seva direcció i validació correspon a la Intervenció General, com a garant de la informació comptable.

Capítol 2

Normes comptables de caràcter general

Article 9

Normes i principis

La comptabilització dels actes i de les operacions esmentades a l'article 3 d'aquesta Ordre ha de fer-se d'acord amb el Pla general de comptabilitat pública de la Generalitat (d'ara endavant Pla de comptabilitat), els plans especials que el desenvolupin i la normativa que la Intervenció General dicti per aplicar-lo.

Article 10

Tipus d'operacions a comptabilitzar

Les operacions a comptabilitzar inclouen les operacions d'execució dels pressupostos, les operacions que en resulten o que s'hi relacionen i aquelles operacions independents del Pla de comptabilitat amb repercussió financera, patrimonial o econòmica.

Per tant, entre d'altres, s'han de comptabilitzar les operacions següents:

  1. Les operacions d'execució del pressupost d'ingressos de l'exercici corrent i dels saldos dels pressupostos tancats.

  2. Les operacions d'execució del pressupost de despeses de l'exercici corrent i dels saldos dels pressupostos tancats.

  3. Totes les operacions que justifiquin activitats o fets econòmics que tenen una naturalesa auxiliar del pressupost, o que s'originen amb independència d'aquest, o bé que necessiten una comptabilització provisional fins a la seva aplicació definitiva (operacions no pressupostàries).

  4. Les operacions de constitució i cancel·lació de dipòsits, ja siguin en efectiu o en valors que s'hagin de registrar a la Caixa general de dipòsits o a les caixes territorials de dipòsits.

  5. Els compromisos de despesa que s'adquireixen amb càrrec als pressupostos futurs.

  6. Tots els drets reconeguts amb imputació a exercicis futurs.

  7. Les operacions de bonificacions i exempcions d'exaccions de naturalesa tributària (despeses fiscals).

  8. Les operacions relatives al deute de la Generalitat.

  9. Altres operacions amb repercussió financera, econòmica o patrimonial.

Article 11

Seqüència comptable

11.1 L'organització del sistema de comptabilitat de la Generalitat comporta una seqüència comptable per registrar els actes, expedients o acords objecte de comptabilització. Aquesta seqüència és: documents, llibres, comptes o estats parcials i el Compte General.

11.2 Qualsevol fet susceptible de causar el naixement, la modificació o l'extinció de drets, ingressos, obligacions o despeses ha de tenir el suport del document justificatiu corresponent que en posi de manifest la realització.

11.3 En la mesura que els mitjans informàtics ho facin possible, els elements de la seqüència comptable han de ser substituïts per aquests si es compleix allò que estableix l'article 8 d'aquesta Ordre. Així mateix, en la mateixa mesura, el document justificatiu ha de substituir el document comptable corresponent.

Article 12

Integració de les dades comptables

12.1 L'organització del sistema de comptabilitat de la Generalitat de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR