ORDRE ARP/154/2020, de 16 de setembre, per la qual s'aproven les bases reguladores dels ajuts de minimis destinats a compensar les pèrdues econòmiques de les explotacions vitícoles durant la campanya 2020-2021 com a conseqüència de l'afectació de la plaga de míldiu.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació
Rango de LeyOrdre

El míldiu de la vinya ( Plasmopara viticola ) és una de les principals malalties que afecten la sanitat de la vinya. En regions de clima mediterrani, com ho són les zones vitícoles de Catalunya, aquest fong prolifera de manera desigual d'un any a un altre, estant aquestes afectacions directament relacionades amb les condicions meteorològiques i les pluges primaverals. Aquesta malaltia de la vinya, que es propaga per espores, prolifera ràpidament durant els períodes plujosos en conjunció amb temperatures elevades.

Enguany, la incidència del míldiu de la vinya està sent molt elevada. Les Estacions d'Avisos del Servei de Sanitat Vegetal, tot i l'estat d'alarma, han facilitat informació sobre el risc i els avisos de tractament contra aquesta malaltia.

La perfecta maduració de les oòspores del fong a sortida d'hivern va venir acompanyada d'un mes d'abril extremadament plujós, amb quantitats, en alguns casos, superiors als 150 mm de pluja. Aquests factors van provocar una sortida d'infeccions primàries (primeres taques) molt ràpida i primerenca. A finals d'abril ja van aparèixer infeccions primàries, molt virulentes. Un ritme tan ràpid d'aparició de primeres infeccions és força inusual en circumstàncies normals.

La gran quantitat d'infeccions primàries, distribuïdes per tot Catalunya, seguides de setmanes amb pluges i altes humitats continuades, i amb temperatures anormalment altes, han conformat un encadenament d'infeccions de míldiu complicat de gestionar. Tot i les alertes, la incidència de míldiu està sent la més alta que es recorda en molts anys, superior a la que es va donar el 2018, que va ser qualificada com la pitjor dels 30 anys anteriors.

Les quantioses pluges han dificultat també en moltes ocasions l'accés de les màquines d'aplicació a les vinyes, per la qual cosa no sempre s'han pogut realitzar els tractaments fungicides en els moments recomanats.

Les pèrdues a la collita per part dels viticultors es preveuen extraordinàries, superant en molts casos el 70% d'afectació.

Per tal de donar suport als viticultors afectats amb igual o més d'un 35% de pèrdues de producció en la collita, es proposen aquests ajuts.

El règim d'aquests ajuts és el que estableix el Reglament (UE) 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, sobre l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis en el sector agrícola (DOUE L- 352, de 24.12.2013).

Consegüentment, valorada la conveniència de donar suport al sector vitícola mitjançant un ajut econòmic, d'acord amb l'article 92 del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, a proposta de la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia i de la Direcció General de Desenvolupament Rural, i en ús de les atribucions que m'han estat conferides,

Ordeno:

Article 1

Aprovar les bases reguladores dels ajuts de minimis destinats a compensar les pèrdues econòmiques de les explotacions vitícoles durant la campanya 2020-2021 com a conseqüència de l'afectació de la plaga de míldiu, les quals es publiquen a l'annex 1 d'aquesta Ordre.

Article 2

Aprovar el procediment de participació per mitjans telemàtics en la convocatòria pública dels ajuts regulats en les bases reguladores aprovades en l'article 1 que és obligatori per a totes les persones sol·licitants, el qual consta a l'annex 2 d'aquesta Ordre.

Disposició final

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC).

Barcelona, 16 de setembre de 2020

Teresa Jordà i Roura

Consellera d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació

Annex 1

Bases reguladores

-1. Objecte dels ajuts

L'objecte dels ajuts és compensar les pèrdues econòmiques de les explotacions vitícoles durant la campanya 2020-2021 com a conseqüència de l'afectació de la plaga del míldiu de la vinya.

-2. Persones beneficiàries

Poden ser beneficiàries d'aquest ajut les persones titulars d'explotacions vitícoles que siguin lliuradores de collita que constin al Registre Vitivinícola de Catalunya (RVC), i que en el moment de presentar la sol·licitud siguin persones físiques que compleixin amb la condició d'Agricultor/a Professional o persones jurídiques que tinguin la condició d'Explotació Agrària Prioritària (EAP). També poden ser persones beneficiàries d'aquest ajut les persones joves agricultores que hagin estat beneficiàries d'un ajut a la primera instal·lació de persones joves agricultores de les convocatòries 2018 i 2019 o que hagin presentat una sol·licitud d'ajut per a la convocatòria 2020. Per a aquestes darreres persones beneficiàries, els requisits d'Agricultor/a Professional esdevindrà un compromís a complir en el termini màxim de dos anys des de la data d'establiment efectiu.

-3. Definicions

Als efectes d'aquestes bases reguladores, s'entén per:

  1. Jove agricultor/a: persona que en el moment de presentar la sol licitud no té més de 40 anys.

  2. Agricultor/a professional: la persona física titular d'una explotació agrària que obtingui, com a mínim, el 50% de la seva renda total d'activitats agràries o altres activitats complementàries, sempre que la part de renda procedent directament de l'activitat agrària no sigui inferior al 25% de la seva renda total i el volum d'ocupació dedicada a activitats agràries o complementàries sigui igual o superior a la meitat d'una unitat de treball agrari.

  3. Explotació Agrària Prioritària: aquella que hagi obtingut el reconeixement com a Explotació Agrària prioritària per part del Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i AIimentació (DARP) segons la normativa aplicable i com a tal estigui inscrita en el Catàleg d'Explotacions Agràries Prioritàries.

  4. Persona lliuradora de collita: persona física o jurídica que, d'acord amb la persona titular de la parcel·la, pot lliurar collita de raïm fresc als cellers, amb destí a vinificació, bé perquè ella mateixa és titular de la parcel·la o bé perquè disposa d'un contracte de parceria o de masoveria amb qui ho sigui.

  5. Superfície de la persona lliuradora: superfície de vinya de l'explotació en producció amb producció màxima assignada ponderada amb el percentatge (%) assignat a la persona lliuradora de collita.

  6. Rendiment mitjà: quilograms totals de raïm entrats als cellers dividits per la superfície de la persona lliuradora.

    -4. Condicions generals d'admissibilitat

    Les persones beneficiàries d'aquest ajut han de complir les condicions generals d'admissibilitat següents:

    a)Tenir una explotació inscrita en el Registre Vitivinícola de Catalunya (RVC).

  7. Haver presentat la DUN de l'any 2019 i de l'any 2020.

  8. Haver lliurat collita durant les campanyes 2019-2020 i 2020-2021, i disposar de la corresponents declaracions de collita.

  9. En els casos de joves que s'han incorporat l'any 2020 o noves explotacions, per les condicions dels apartats b) i c) precedents només s'exigirà per a la campanya 2020-2021.

  10. Haver patit una reducció mínima d'un 35% en el rendiment mitjà de la declaració de collita de la campanya vigent respecte a la de la campanya 2019-2020 com a conseqüència de l'afectació de la plaga de míldiu. En els supòsits de l'apartat d) precedent, la reducció mínima del 35% es calcularà tenint en compte el rendiment mitjà de la mateixa explotació durant l'any anterior i, en cas que no sigui possible, es farà una comparació amb el rendiment mitjà total de la verema 2019-2020 a tot Catalunya.

    -5. Requisits i incompatibilitats

    5.1 Per obtenir la condició de beneficiaris/es de les subvencions, els/les sol·licitants han de complir, des del moment de presentació de la sol·licitud, els requisits i les condicions generals establerts a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els següents:

  11. El compte on s'ha d'ingressar l'import de l'ajut inclòs en l'imprès de sol·licitud ha de pertànyer a la persona beneficiària de l'ajut.

  12. Presentar declaració sobre si s'han demanat i/o s'han obtingut altres ajuts públics o privats per a la mateixa activitat, fent constar la relació detallada amb l'entitat concedent i la quantitat sol·licitada i/o obtinguda.

    En cas d'haver rebut ajuts de minimis en l'exercici fiscal actual i en els dos exercicis fiscals anteriors, que l'ajut global de minimis que hagi rebut no superi els límits establerts.

  13. En cas d'empreses amb 50 o més treballadors/es, complir amb la quota legal de reserva de llocs de treball en la plantilla de l'empresa prevista a l'article 42.1 del Text refós de la Llei general de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, o amb les mesures alternatives de caràcter excepcional previstes pel Reial decret 364/2005, de 8 d'abril, i pel Decret 86/2015, de 2 de juny.

  14. En cas d'empreses de plantilla igual o superior a 25 persones, disposar de mitjans per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe, i per intervenir-hi als seus centres de treball d'acord amb els agents socials, de conformitat amb la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a erradicar la violència masclista.

  15. No tenir la consideració d'empresa en situació de crisi, d'acord amb la definició continguda en les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi (DOUE 2014/C 249/01, de 31.07.2014).

  16. Quan es tracti d'entitats sense ànim de lucre, estar inscrites en el registre corresponent.

  17. En cas de comptar amb centres laborals: complir amb la normativa de política lingüística fent constar, com a mínim en català, els rètols i les informacions de caràcter fix que continguin text que han de figurar a l'interior dels centres laborals adreçats a les persones que hi treballen.

  18. En cas de comptar amb centres i establiments oberts al públic: complir la normativa de política lingüística atenent els consumidors en qualsevol de les llengües oficials...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR