ORDRE ARP/115/2020, de 6 de juliol, per la qual s'aproven les bases reguladores dels ajuts de minimis a l'adquisició i instal·lació d'equips de mesura de la concentració de nutrients i/o equips electrònics de dosificació en cisternes d'aplicació de purí o en basses de purí.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació
Rango de LeyOrdre

El sector ramader de Catalunya representa gairebé el 60% de tota la producció final agrària catalana, i la seva contribució al conjunt de la indústria agroalimentària és molt significativa tant en volum d'exportacions com en vendes del sector. En la seva base, la producció ramadera és avui per avui altament intensiva, professionalitzada i d'una elevada eficiència productiva.

El maneig de les dejeccions en origen i l'aplicació al sòl d'aquestes com a fertilitzants, complementat amb tractaments alternatius com són els de separació sòlid-líquid, el compostatge, la biodigestió o el tractament tèrmic, han estat solucions que han permès mantenir l'equilibri entre el creixement del sector i la sostenibilitat del sistema.

El creixement constant de la cabana ramadera, i de la porcina especialment, els últims anys, sobretot en determinades zones del territori ja catalogades com a zones vulnerables, ha portat a l'Administració agrària a l'establiment d'un nou model de gestió de les dejeccions ramaderes i de la fertilització que persegueix una gestió integral per tal d'aconseguir, en darrer terme, una millora evident de la qualitat de sòls i aigües. Des del punt de vista normatiu, aquest canvi substancial ha comportat l'aprovació del Decret 153/2019, de 3 de juliol, de gestió de la fertilització del sòl i de les dejeccions ramaderes i d'aprovació del programa d'actuació a les zones vulnerables en relació amb la contaminació per nitrats que procedeixen de fonts agràries.

En l'establiment de mesures que fomenten la nova gestió integral de les dejeccions ramaderes destaca l'impuls d'actuacions tant a nivell de granja, com poden ser la implementació d'accions encaminades a la reducció del consum d'aigua, la modificació de les dietes del bestiar, etc., com en l'aplicació al camp dels fertilitzants o els tractaments de les dejeccions ramaderes.

L'experiència dels darrers anys demostra que en l'aplicació de les mesures que fomenten una gestió més sostenible hi tenen un impacte positiu i beneficiós indiscutible les noves tecnologies que permetin optimitzar la gestió de la fertilització i de les dejeccions ramaderes.

Els equips de mesura de la concentració de nutrients i/o equips electrònics de dosificació permetran a les explotacions ramaderes conèixer el contingut de nutrients dels purins i poder aplicar la dosi adequada als camps de conreu per tal d'aconseguir una òptima fertilització, que, a més de preservar i millorar l'entorn natural, permeti també aconseguir uns rendiments òptims dels cultius.

El règim dels ajuts destinats a subvencionar aquestes actuacions és el que s'estableix en el Reglament (UE) 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, sobre l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis en el sector agrícola (DOUE L-352, de 24.12.2013).

Un cop analitzada la capacitat tècnica dels potencials beneficiaris de l'ajut i atenent a les garanties de procediment que proporciona la tramitació electrònica, en què, entre d'altres, s'inclouen avisos previs per a totes les comunicacions pertinents, es considera convenient establir l'obligatorietat de participar en la convocatòria d'aquests ajuts per mitjans telemàtics a totes les persones sol·licitants.

Consegüentment, valorada la conveniència de donar suport a les explotacions agràries mitjançant un ajut econòmic, d'acord amb l'article 92 del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, a proposta de la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia, i en ús de les atribucions que m'han estat conferides,

Ordeno:

Article 1

Aprovar les bases reguladores dels ajuts de minimis destinats a l'adquisició i instal·lació d'equips de mesura de la concentració de nutrients i/o equips electrònics de dosificació en cisternes d'aplicació de purí o en basses de purí, les quals es publiquen a l'annex 1 d'aquesta Ordre.

Article 2

Aprovar el procediment de participació per mitjans telemàtics en la convocatòria pública dels ajuts regulats en les bases reguladores aprovades en l'article 1, que es publica en l'annex 2, que és obligatori per a totes les persones sol·licitants.

Disposició derogatòria

Es deroga l'Ordre ARP/180/2018, de 29 d'octubre, per la qual s'aproven les bases reguladores dels ajuts de minimis per a l'adquisició d'equips de mesurament de la concentració de nutrients i/o equips electrònics de dosificació en cisternes d'aplicació de purí porcí.

Disposició final

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el DOGC.

Barcelona, 6 de juliol de 2020

Teresa Jordà i Roura

Consellera d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació

Annex 1

Bases reguladores

--1 Objecte dels ajuts

L'objecte dels ajuts que estableix l'Ordre és millorar la gestió agrària i mediambiental dels purins generats a les explotacions ramaderes de Catalunya mitjançant alguna de les actuacions següents:

  1. L'adquisició i instal·lació en cisternes d'aplicació de purí, o en basses de purí, d'equips de mesura de la concentració de nutrients.

  2. L'adquisició i instal·lació en cisternes d'aplicació de purí d'equips electrònics de dosificació de l'aplicació de purins.

    --2 Persones beneficiàries de l'ajut

    Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les persones físiques o jurídiques titulars d'explotacions ramaderes, les associacions, organitzacions i agrupacions de titulars d'explotacions ramaderes, les agrupacions de defensa sanitària ramadera, cooperatives i les seves agrupacions, societats agràries de transformació i comunitats de béns, que hagin realitzat, en el període que fixi la convocatòria de l'ajut, una de les actuacions assenyalades a l'apartat 1 d'aquest annex.

    --3 Requisits i incompatibilitats

    3.1 Per obtenir la condició de beneficiàries de les subvencions, les persones sol·licitants han de complir els requisits i les condicions generals establerts a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els següents des del moment de presentar la sol·licitud:

  3. El compte on s'ha d'ingressar l'import de l'ajut inclòs en l'imprès de sol·licitud ha de pertànyer a la persona beneficiària de l'ajut.

  4. Presentar declaració sobre si s'han demanat i/o s'han obtingut altres ajuts públics o privats per a la mateixa activitat, fent constar la relació detallada amb l'entitat concedent i la quantitat sol·licitada i/o obtinguda.

    En cas d'haver rebut ajuts de minimis en l'exercici fiscal actual i en els dos exercicis fiscals anteriors, que l'ajut global de minimis que hagi rebut no superi els límits establerts.

  5. En cas d'empreses amb 50 o més treballadors, complir amb la quota legal de reserva de llocs de treball en la plantilla de l'empresa prevista a l'article 42.1 del Text refós de la Llei general de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial Decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, o amb les mesures alternatives de caràcter excepcional previstes pel Reial Decret 364/2005, de 8 d'abril, i pel Decret 86/2015, de 2 de juny.

  6. En cas d'empreses de plantilla igual o superior a 25 persones, disposar de mitjans per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe, i per intervenir-ho als seus centres de treball d'acord amb els agents socials, de conformitat amb la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a erradicar la violència masclista.

  7. No tenir la consideració d'empresa en situació de crisi, d'acord amb la definició continguda en les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi (DOUE 2014/C 249/01, de 31.07.2014).

  8. En cas de realització de l'activitat objecte de la subvenció utilitzant qualsevol element susceptible de generar drets d'autor, complir amb la normativa sobre propietat intel·lectual.

  9. Quan es tracti de persones físiques empresàries, estar donat d'alta en el cens de l'impost sobre activitats econòmiques en aquells supòsits en què sigui obligatori.

  10. Quan es tracti d'entitats sense ànim de lucre, estar inscrites en el registre corresponent.

  11. En cas de comptar amb centres laborals, complir amb la normativa de política lingüística fent constar, almenys en català, els rètols i les informacions de caràcter fix i que continguin text que han de figurar a l'interior dels centres laborals adreçats a les persones que hi treballen.

  12. En cas de comptar amb centres i establiments oberts al públic, complir amb la normativa de política lingüística atenent els consumidors en qualsevol de les llengües oficials de Catalunya i redactant, almenys en català, la senyalització i els cartells d'informació general de caràcter fix i els documents d'oferta de serveis per a les persones usuàries i consumidores dels establiments oberts al públic.

  13. En el cas de línies d'ajuts en què la persona beneficiària pugui ser una associació, tenir els seus estatuts adaptats a la Llei 5/2011, de 19 de juliol, de modificació de la Llei 4/2008, de 24 d'abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques, abans del 31 de desembre de 2012.

  14. En el cas d'agrupació de persones físiques o jurídiques, aquesta no es podrà dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 100.4 del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, i l'article 65 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

  15. En el cas d'empreses i entitats, no haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries perquè han exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere. En el cas d'empreses de més de 150 treballadors, a més, disposar d'un pla d'igualtat entre dones i homes d'acord amb l'article 36 de la Llei 17/2015, de 21 de juliol.

  16. Les persones sol·licitants...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR