DECRET 465/2004, de 28 de desembre, d'aprovació de diverses mesures en relació amb el règim de tarifes i peatges de les autopistes i vies en règim de peatge de titularitat de la Generalitat de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Politica Territorial i Obres Publiques
Rango de LeyDecret

DECRET

465/2004, de 28 de desembre, d'aprovació de diverses mesures en relació amb el règim de tarifes i peatges de les autopistes i vies en règim de peatge de titularitat de la Generalitat de Catalunya.

El Govern de la Generalitat de Catalunya ha aprovat en els darrers anys un conjunt de mesures per tal d'aconseguir la implantació harmònica d'un nou model de gestió d'infraestructures d'altes prestacions i la millora de la mobilitat per fer-la més sostenible, especialment adreçada als usuaris habituals de mobilitat obligada, en coherència amb els treballs i conclusions aprovades pel Grup de Treball per a la Reordenació dels Peatges a Catalunya.

D'acord amb el compromís que es preveia en el Decret 390/2003, de 29 de desembre, el Govern de la Generalitat, dins dels treballs portats a terme pel Grup esmentat, ha definit un nou marc tarifari de les autopistes i vies en règim de peatge.

En aquesta direcció, aquest Decret preveu l'aprovació d'un conjunt de mesures que juntament amb d'altres que entraran en vigor i s'aplicaran de manera progressiva, han de possibilitar l'assoliment d'aquest nou marc tarifari, clarament afavoridor per als usuaris, i la definició i millora de la gestió de la mobilitat.

El nou sistema de revisió anual de tarifes determina que el peatge que han de pagar els usuaris no es fixi exclusivament per la variació de l'increment anual de preus al consum, sinó que incorpora un factor corrector que s'estableix en funció de l'evolució del trànsit, sense que aquest factor alteri l'equilibri econòmic i financer de les empreses i societats concessionàries. L'element cabdal del nou sistema de revisió serà l'increment dels trànsits que es produeixin per sobre de les previsions inicialment establertes.

Aquest increment de trànsit, en la mesura que suposa uns ingressos addicionals, s'aplica parcialment a través de la fórmula de revisió aprovada, i comporta una reducció de les tarifes que paguen els usuaris, alhora que garanteix que les tarifes noes vegin, en el seu cas, incrementades per sobre de l'índex de preus al consum.

Així mateix, el Decret aprova les tarifes i peatges d'aplicació en els propers anys i preveu una reducció o bonificació temporal de manera que els increments pendents d'aplicació aprovats pel Decret 351/2001, de 24 de desembre, i el Decret 390/2003, de 29 de desembre, no es repercuteixin de manera automàtica sinó que es garanteix la seva repercussió de manera lineal i fins a l'any 2013, segons els supòsits, sens perjudici de les obligacions de la Generalitat de Catalunya a què tenen dret les empreses i societats concessionàries a l'efecte de compensar els possibles desequilibris que es puguin produir en les concessions.

Per tot això, ateses les sol·licituds presentades per les empreses i societats concessionàries, de conformitat amb el que estableixen els règims concessionals i d'explotació de les autopistes i vies en règim de peatge de titularitat de la Generalitat de Catalunya i l'article 24 de la Llei8/1972, de 10 de maig, de construcció, conservació i explotació de les autopistes en règim de concessió, d'acord amb l'informe de la Delegació del Govern a les Societats Concessionàries d'Autopistes, amb l'audiència de les empreses i societats concessionàries d'autopistes i vies en règim de peatge de titularitat de la Generalitat de Catalunya, i amb l'informe previ del Departament d'Economia i Finances, a proposta del conseller de Política Territorial i Obres Públiques,

Decreto:

Article 1

1.1 S'aprova el nou sistema de revisió anual de les tarifes i peatges corresponents a la C-16, Túnel del Cadí i els seus accessos; a l'autopista Montserrat C-16, Sant Cugat del Vallès-Terrassa-Manresa; a l'autopista Pau Casals C-32, Castelldefels-Sitges-el Vendrell; a l'autopista C-33, Meridiana-Montmeló; a l'autopista C-31/32, Montgat-Mataró-Palafolls i a la C-16, Túnels de Vallvidrera i els seus accessos, d'acord amb els requisits i procediment que s'estableixen en els apartats següents.

1.2 La revisió anual té com a fonament de partida la modificació dels preus que produeixi variació de l'Índex de Preus al Consum .grup general per al conjunt de tot l'Estat. (en endavant IPC). A aquests efectes opera l'expressió següent:

Kt = Kt-1 · C

El coeficient Kt s'aplica a les tarifes base de cada concessió (To), de manera que resulten així les tarifes revisades per al moment t (Tt), d'acord amb els termes de la concessió.

Tt = Kt · To

Els símbols utilitzats representen el següent:

Kt-1: correspon al valor del coeficient Kt obtingut en la revisió efectuada l'any immediatament anterior a aquella de què es tracti.

C = 1 + (0,95-Z) ÆIPC;

On:

ÆIPC significa el valor, amb el signe que correspongui de la variació, expressada en tant peru, experimentada per l'Índex esmentat des de la seva utilització en la revisió immediatament anterior i el darrer publicat o certificat per l'Institut Nacional d'Estadística.

Z es correspon amb el factor o coeficient corrector per evolució del trànsit real en l'any anterior a la revisió, respecte al previst per al mateix any.

Z = (IMD real - IMD prevista) / IMD prevista

En tot cas, com a forma de limitació i garantia perquè la revisió anual no superi la variació anual de l'IPC, Z resta limitada positivament i negativament, pel rang de valors següent:

.0,05 ² Z ² 0,05

1.3 El procediment de revisió de tarifes i peatges s'ha d'ajustar als tràmits següents:

L'empresa o societat concessionària, abans de l'1 de desembre, ha de sol·licitar al Departament de Política Territorial i Obres Públiques, per mitjà de la Delegació del Govern a les Societats Concessionàries d'Autopistes, la revisió de les tarifes que correspongui, acompanyada del certificat de l'Institut Nacional d'Estadística, acreditatiu de la variació de l'IPC, la determinació i justificació de la IMD real i el factor Z d'aplicació en la revisió, així com de la determinació i de la proposta dels peatges que resultin de les tarifes esmentades, arrodonits a un cèntim d'euro per defecte o excés, després d'impostos.

La Delegació del Govern a les Societats Concessionàries d'Autopistes, un cop comprovada la revisió proposada, ha d'elevar la proposta corresponent al conseller de Política Territorial i Obres Públiques, qui ha d'adoptar la resolució que sigui procedent en el termini dels 30 dies següents a la data de la sol·licitud. La manca de resolució expressa en el termini indicat té efectes estimatoris de la sol·licitud presentada.

Les tarifes revisades i els peatges resultants poden ser aplicats per l'empresa o societat concessionària al llarg del mes de gener de cada any.

1.4 Per a la primera sol·licitud de revisió, que coincideix amb la del mes de desembre de 2004, s'ha de prendre un valor de Z=0,05 i, com a ÆIPC, la produïda en el període d'octubre de 2003 a octubre de 2004. En la revisió a sol·licitar el desembre de 2005, s'han de prendre com a base de revisió les tarifes que hagueren resultat d'aplicar-se l'any anterior amb un valor de Z=0,00.

En les successives revisions anuals posteriors, és d'aplicació el sistema de revisió aprovat per aquest Decret, aplicat sobre les tarifes revisades, aprovades per a cadascun dels anys anteriors.

1.5 En el termini de tres mesos a partir de l'entrada en vigor d'aquest Decret, les societats concessionàries han de presentar un estudi de la IMD prevista anual per al període de l'1 de novembre al 31 d'octubre, corresponents a les anualitats de 2005 a 2007.

Aquest estudi ha de ser aprovat pel conseller de Política Territorial i Obres Públiques, previ informe de la Delegació del Govern a les Societats Concessionàries d'Autopistes, la qual pot sol·licitar a la societat concessionària o empresa sol·licitant la documentació acreditativa necessària per a la seva verificació i justificació tècnica, així com, en el seu cas, el seu desglossament per autopistes o trams.

L'estudi és d'aplicació exclusivament a l'efecte de determinar el factor Z en la revisió anual de les tarifes, d'acord amb el sistema i procediment previst en aquest Decret.

Per a la determinació de la IMD prevista de l'autopista de Montserrat C-16, Sant Cugat-Terrassa-Manresa, es considera la IMD amb inducció establerta per a cada any a l'estudi de trànsit de la Delegació del Govern a les Societats Concessionàries d'Autopistes que va servir de base per a l'aprovació del Decret 137/1999, de 18 de maig, sense que d'aquesta nova estimació se'n derivi cap increment de les obligacions compensatòries a càrrec de la Generalitat de Catalunya establertes a l'article 5 d'aquest darrer Decret.

Article 2

2.1 S'aproven les tarifes arrodonides que, per a cadascuna de les categories de vehicles i recorreguts de les autopistes i vies en règim de peatge de titularitat de la Generalitat de Catalunya, figuren a l'annex 1, que resulten de l'aplicació de la revisió anual d'acord amb el sistema establert a l'article anterior per a l'any 2005, de l'increment de la revisió anual aprovada pel Decret 390/2003, de 29 de desembre, ide la repercussió de l'eliminació de la totalitat de la bonificació temporal, aprovada pel Decret 351/2001, de 24 de desembre.

2.2 Per a les posteriors revisions anuals s'han de considerar, en tot cas, les tarifes sense arrodoniment que li siguin d'aplicació a cadascuna de les autopistes i vies en règim de peatges, certificades per la Delegació del Govern a les Societats Concessionàries d'Autopistes.

Article 3

3.1 Els increments derivats de la revisió anual aprovada pel Decret 390/2003, de 29 de desembre, i de la repercussió de l'eliminació de la totalitat de la bonificació temporal, aprovada pel Decret 351/2001, de 24 de desembre, s'han d'aplicar, sense perjudici de les corresponents revisions anuals, progressivament per a cadascunade les categories de vehicles, de la manera següent:

a) Per a les categories de vehicles que gaudien de la bonificació aprovada pel Decret 351/2001, de 24 de desembre: increment addicional d'1,2% en els vuit anys següents (fins a...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR