ORDRE de 13 de març de 2001, per la qual s'aprova el règim jurídic a seguir en l'establiment i el desenvolupament del control financer en l'àmbit de la Direcció General de Tributs.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyOrdre

de 13 de març de 2001, per la qual s’aprova el règim jurídic a seguir en l’establiment i el desenvolupament del control financer en l’àmbit de la Direcció General de Tributs.

La disposició addicional vuitena, de la Llei 15/2000, de 29 de desembre, de mesures fiscals i administratives, estableix que en l’àmbit de la Direcció General de Tributs, la fiscalització prèvia dels drets a favor de la Hisenda de la Generalitat pot ésser substituïda pel control financer permanent, a càrrec de la Intervenció General de la Generalitat i autoritza el conseller d’Economia i Finances, perquè a proposta de l’interventor general desplegui aquest precepte, tot determinant l’abast, els procediments i la normativa reguladora necessaris.

De conformitat amb aquest precepte i, per tal de desplegar l’abast i els procediments d’aquesta modalitat de control, a proposta de l’interventor general de la Generalitat,

Ordeno:

Capítol 1

Principis generals

Article 1

Procediment de control i objecte de l’Ordre

1.1 El procediment de control previ dels documents, expedients i actes susceptibles de produir drets de naturalesa econòmica o financera que es produeixin en l’àmbit de la Direcció General de Tributs es substitueix pel control financer.

1.2 En base al punt anterior el procediment de control intern que s’estableix en la Direcció General de Tributs i en les seves delegacions és el de control financer exercit de manera permanent.

1.3 Així mateix, el procediment de control de la gestió i recaptació dels tributs realitzada per les oficines liquidadores de districte hipotecari es realitzarà mitjançant control financer.

1.4 L’objecte de la present Ordre és la regulació d’aquest procediment de control.

Article 2

Objecte del control financer

2.1 El control financer té per objecte comprovar, que l’actuació en l’aspecte tributari i economicofinancer de la Direcció General de Tributs, les seves delegacions i les oficines liquidadores de districte hipotecari, s’ajusten a l’ordenament jurídic així com als principis generals de bona gestió financera i tributària. Així mateix, es comprova la fiabilitat i la integritat dels fons públics recaptats, i, en el cas de les oficines liquidadores de districte hipotecari, la fiabilitat i la integritat de la informació comptable i estadística.

2.2 En concret s’ha de verificar:

a) Que els actes, les operacions i els procediments de gestió i recaptació tributària s’han desenvolupat de conformitat amb les normes, les disposicions i les directrius que els hi siguin d’aplicació.

b) Que els procediments aplicats garanteixen de forma raonable que les operacions s’han desenvolupat de conformitat amb la normativa aplicable, així com la integritat i fiabilitat de la informació continguda i dels fons públics recaptats.

c) Que els actes, les operacions i els procediments aplicats s’ajustin als criteris d’eficàcia, eficiència i economia.

El control d’eficàcia ha d’incloure la verificació que els objectius i metes establertes en els programes d’actuació de la Direcció General de Tributs s’aconsegueixen, així com l’anàlisi del cost de funcionament i del rendiment dels respectius serveis o inversions.

2.3 També podrà ser objecte de control la gestió recaptatòria de les entitats col·laboradores de la Generalitat.

2.4 En el supòsit del control financer exercit de manera permanent s’han de realitzar les comprovacions dels punts anteriors de manera continuada al llarg de l’exercici.

Article 3

Finalitats del control financer

Les finalitats de control financer relatives a la Direcció General de Tributs, les seves delegacions i les oficines liquidadores de districte hipotecari són les següents:

a) L’emissió d’una opinió sobre els objectius enumerats en el punt 2.1 de les presents instruccions.

b) Promoure la millora de les tècniques i els procediments de gestió, tributària, econòmica i financera.

c) Proposar les recomanacions corresponents en l’àmbit econòmic, financer, patrimonial, tributari i procedimental per tal de corregir les actuacions que així ho requereixin.

Article 4

Resultat del control financer

4.1 El resultat dels controls financers s’inclouen en uns informes escrits, en els quals s’ha d’emetre una opinió sobre els objectius perseguits en la seva execució.

4.2 Els informes poden establir recomanacions amb la finalitat de promoure millores en les tècniques i els procediments de gestió administrativa, tributària, econòmica i financera dels òrgans controlats i la correcció de les irregularitats detectades.

Article 5

Òrgan competent per a l’exercici del control financer

5.1 Les facultats per a l’exercici de la funció de control financer corresponen, d’acord amb l’article 32 del Decret 133/1985, de 23 d’abril a la Intervenció General de la Generalitat.

5.2 L’exercici i la materialització del control financer es realitza per l’interventor corresponent de la delegació de Tributs o bé en el supòsit de les oficines liquidadores de districte hipotecari, el que es designi per la Intervenció General d’acord amb les prescripcions de caràcter general contingudes a la llei de l’Estatut de la funció interventora i el Reglament de la funció interventora. Aquest control s’ha de realitzar amb els mitjans humans i materials que es posin a la seva disposició. Aquest personal depèn funcionalment i orgànicament de la Intervenció General.

5.3 El control financer permanent de la Direcció General de Tributs serà efectuat per l’interventor territorial a Barcelona.

Article 6

Formes d’exercici del control financer

6.1 El control financer s’exerceix mitjançant tècniques d’auditoria o altres fórmules de control.

6.2 Les auditories consisteixen en la comprovació de l’activitat economicofinancera i tributària, realitzada de forma sistemàtica i mitjançant l’aplicació de procediments d’anàlisi de les operacions o actuacions singulars seleccionats a l’efecte. L’auditoria pot realitzar-se sobre la totalitat de l’activitat de l’òrgan controlat o bé parcialment, en determinades àrees funcionals.

6.3 Aquestes comprovacions, d’acord amb els objectius que es persegueixin en cada cas, poden utilitzar, per a l’anàlisi de l’activitat economicofinancera i tributària, un o diversos dels següents models d’auditoria: financera, de compliment, operativa, de programes pressupostaris i plans d’actuació i de sistemes i procediments de gestió financera.

6.4 Amb independència de l’exposat en els paràgrafs anteriors, l’exercici del control financer haurà de consistir , com a mínim en:

a) L’examen de registres comptables, comptes o estats financers a les oficines liquidadores de districte hipotecari, mitjançant l’aplicació de procediments d’anàlisi concrets.

b) L’examen d’operacions individualitzades i concretes, així com els expedients corresponents.

c) La comprovació de totes les actuacions realitzades en un àrea o procediment de gestió tributària o recaptació tributària.

d) La comprovació d’aspectes parcials i concrets d’un seguit d’actes efectuats per l’ens controlat.

e) La comprovació material d’actius de la Direcció General de Tributs.

f) Les actuacions concretes de control que s’hagin de realitzar d’acord amb allò que en cada cas estableixi la normativa vigent.

g) L’anàlisi de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR