DECRET 31/2002, de 5 de febrer, pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnat als centres docents públics, concertats o sufragats amb fons públics.

SecciónDisposicions Generals
EmisorInstitut Català de Seguretat Viària
Rango de LeyDecret

DECRET

31/2002, de 5 de febrer, pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnat als centres docents públics, concertats o sufragats amb fons públics.

L'article 27 de la Constitució de 1978 recull el dret a l'educació com un dels drets fonamentals de la persona, l'exercici del qual, per a l'ensenyament bàsic, té caràcter obligatori i gratuït.

El mateix article estableix l'obligació dels poders públics de garantir el dret a l'educació mitjançant una programació de l'ensenyament amb participació efectiva de tots els sectors afectats i amb la creació de centres docents.

La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació, estableix, pel que fa al règim d'admissió d'alumnes, que una programació adequada dels llocs escolars gratuïts, en els àmbits territorials corresponents, garantirà tant l'efectivitat del dret a l'educació com la possibilitat de triar centre docent dins l'oferta de places escolars gratuïtes i el dret d'escollir centre docent diferent dels creats pels poders públics.

Aquesta Llei estableix els criteris generals de prioritat en l'admissió de l'alumnat que concreta aquest Decret, tot distingint entre criteris específics de prioritat, criteris generals i criteris complementaris de prioritat, que s'empren per a ordenar les sol·licituds per accedir als ensenyaments sufragats amb fons públics, quan les sol·licituds són superiors en nombre als llocs escolars vacants disponibles per a cursar-los.

La Llei orgànica 9/1995, de 20 de novembre, de la participació, l'avaluació i el govern dels centres docents, regula l'admissió d'alumnat a determinats ensenyaments, tot establint criteris de prioritat, alhora que regula que les administracions educatives poden reservar una part dels llocs escolars de formació professional de grau superior per als que hi accedeixin mitjançant la prova que estableix l'article 32 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, per a l'alumnat que no reuneixi els requisits acadèmics definits amb caràcter general. El Reial decret 777/1998 desenvolupa determinats aspectes de l'ordenació de la formació professional i amplia aquesta possibilitat de reservar llocs escolars als cicles formatius de grau mitjà.

També en els ensenyaments artístics es preveu la reserva de places per a alumnes que hi accedeixin mitjançant la superació d'una prova que n'acrediti els coneixements i les aptituds per a cursar-los.

Aquest Decret presta una especial atenció a regular l'admissió als ensenyaments professionals i artístics, així com en els ensenyaments que es cursen a les escoles oficials d'idiomes.

L'admissió d'alumnes en els centres docents públics, concertats o sufragats amb fons públics té com a objectiu assolir la millor atenció a les necessitats educatives de l'alumnat, i es regeix pels principis d'equitat, igualtat, integració i cohesió social, garantint la transparència del procés i l'efectivitat del dret a l'educació, així com la possibilitat d'escollir el centre docent, atenent al seu projecte educatiu i caràcter propi.

El Decret estableix que en l'admissió d'alumnat en centres sufragats amb fons públics no es pot establir cap mena de discriminació per raons ideològiques, religioses, morals, socials, de raça, sexe, naixement o qualsevol altra de caràcter personal ni social, ni condicionar-la a la pertinença a cap mena d'entitat o associació, ni a cap obligació de prendre part en activitats o a rebre serveis no gratuïts, o de fer aportacions pel concepte de reserva de lloc escolar.

El Decret fixa per als centres docents l'obligació d'informar de manera efectiva, pública i completa del projecte educatiu del centre, de les activitats que duu a terme i els serveis que presta, degudament aprovats pel Consell Escolar i, si s'escau, del caràcter propi i del finançament que reben dels poders públics.

Així mateix, per facilitar-ne el ple coneixement per la comunitat educativa, el Decret disposa que els centres hauran de donar a conèixer la seva oferta d'ensenyaments sufragats amb fons públics, i els criteris complementaris que emprin en l'admissió, així com les àrees territorials d'influència, als efectes d'establir la prioritat d'admissió, pel criteri de proximitat del centre al domicili dels alumnes o de les alumnes, que el Departament d'Ensenyament fixarà amb els mateixos criteris per als centres sufragats amb fons públics.

El Departament d'Ensenyament farà pública l'oferta d'ensenyaments reglats als quals es refereix aquest Decret i la posarà a l'abast de la comunitat educativa per tal d'afavorir-ne la difusió. Aquesta informació pot ser consultada directament als ajuntaments, a les delegacions territorials i a les oficines gestores del Departament d'Ensenyament.

El Decret estableix que les sol·licituds d'admissió es presentaran, en el termini que fixi el Departament d'Ensenyament, al centre docent que es sol·liciti en primer lloc, alhora que permet, així mateix, que es presentin als ajuntaments, a les delegacions territorials i oficines gestores del Departament d'Ensenyament, que les faran arribar als centres docents, que les custodiaran durant un curs acadèmic.

La Llei orgànica 9/1995, de 20 de novembre, de la participació, l'avaluació i el govern dels centres docents, amplia el concepte de necessitats educatives especials i inclou sota aquesta denominació tot l'alumnat que presenta discapacitats físiques, psíquiques o sensorials, que manifesta trastorns greus de conducta o que està en situació social o cultural desafavorida. Aquesta Llei especifica que les administracions educatives garantiran l'escolarització equilibrada d'aquest alumnat en els centres amb ensenyaments sufragats amb fons públics.

La millor atenció a les necessitats educatives de l'alumnat en el moment de la seva incorporació al sistema educatiu és objecte d'especial cura en aquest Decret.

Per afavorir la integració de l'alumnat amb necessitats educatives especials, qualsevulla que en sigui la causa, s'estableix, amb caràcter general, una reserva de dos llocs escolars per grup al segon cicle de l'educació infantil, a l'educació primària i a l'educació secundària obligatòria, i la reserva d'un lloc escolar en cada grup en el primer cicle de l'educació infantil.

El Decret determina que amb caràcter general el nombre màxim d'alumnes amb necessitats educatives especials en cada grup d'alumnes és el que s'estableix com a reserva, sempre que no sigui aconsellable aplicar altres criteris per aconseguir una millor resposta educativa per aquest alumnat i sens perjudici de les competències que s'atribueixen a les delegacions territorials del Departament d'Ensenyament per modificar aquest nombre màxim.

En els darrers anys s'ha intensificat l'arribada a Catalunya de ciutadans d'altres països; als fills i filles dels quals cal facilitar-los l'accés a l'educació en condicions d'equitat, de manera que es garanteixi la seva integració efectiva i la cohesió social de la societat catalana.

El Decret 56/2001, de 20 de febrer, pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnes als centres docents sostinguts amb fons públics, va avançar en la implantació de procediments en l'admissió de l'alumnat que han suposat un millor acolliment als de nova incorporació al sistema educatiu de Catalunya en els centres docents públics i en els centres concertats.

A més de les mesures de caràcter general d'aplicació en el conjunt dels centres docents, com és la reserva per a alumnes que acreditin necessitats educatives especials, aquest Decret estableix àrees d'escolarització singular, allí on el nombre d'alumnes de nacionalitat estrangera és força significatiu.

En aquestes àrees, les administracions públiques i els centres docents públics i concertats actuaran coordinadament per garantir l'accés a l'educació de tot l'alumnat, de manera que s'aconsegueixi una distribució equilibrada d'aquest amb respecte a les opcions d'escolarització manifestades pels pares i mares.

En aquests centres, les ràtios alumnes/grup en els diferents ensenyaments podran ser inferiors a les establertes amb caràcter general. Semblantment, la reserva de llocs escolars per a alumnes estrangers de nova incorporació al sistema educatiu o amb necessitats educatives especials, que serà idèntica per a cadascun dels grups del mateix curs i ensenyament, podrà ser modificada per atendre la totalitat de l'alumnat en aquestes situacions.

A les àrees singulars, les comissions d'escolarització, constituïdes per les administracions públiques, les direccions dels centres públics, la titularitat dels centres privats i la representació de la comunitat educativa, tenen un paper rellevant en l'acollida, assessorament i orientació escolar.

Amb caràcter general, les comissions d'escolarització, que es mantindran actives durant tot el curs, s'estableixen en tots els territoris de Catalunya amb la finalitat de garantir el compliment de les normes sobre admissió d'alumnes i la participació dels diferents sectors educatius en el seguiment del procés d'admissió dins el seu àmbit de competències. En tot cas, els òrgans de govern dels centres i la titularitat, en els centres concertats, tenen atribuïda, de conformitat amb el que es disposa en aquest Decret, la responsabilitat de vetllar per l'observança de les normes d'admissió d'alumnes.

En virtut d'això, a proposta de la consellera d'Ensenyament, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya i l'informe de la Comissió de Govern Local, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol 1

Disposicions de caràcter general

Article 1

Objecte

1.1 Aquest Decret regula els processos d'admissió d'alumnes...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR