Decret 60/2008, de 2 de maig, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil

Sección1.- Disposicions generals
EmisorConselleria d'Educacio i Cultura
Rango de LeyDecret

Decret 60/2008, de 2 de maig, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), estableix a l'article 14.7 que les administracions educatives han de determinar els continguts educatius del primer cicle d'educació infantil i han de regular els requisits que han de complir els centres que imparteixen aquest cicle, relatius, en tot cas, a la relació numèrica alumne-professor, a les instal·lacions i al nombre de places escolars.

Així mateix, l'article 118.7 de la Llei esmentada disposa que correspon a les administracions educatives adaptar el que estableix el títol V de la Llei (referent a la participació, autonomia i govern dels centres) a les característiques dels centres que imparteixen únicament el primer cicle d'educació infantil. Aquesta adaptació ha de respectar, en tot cas, els principis d'autonomia i participació de la comunitat educativa recollits en aquest article.

L'esmentada Llei, a l'article 12, defineix l'etapa d'educació infantil com una etapa educativa amb identitat pròpia, que atén els infants des del naixement fins als sis anys d'edat, amb la finalitat de contribuir al seu desenvolupament físic, afectiu, social i intel·lectual i de caràcter voluntari.

L'article 14 ordena l'etapa educativa en dos cicles; el primer comprèn fins als tres anys d'edat i el segon, des dels tres fins als sis anys d'edat. Els continguts educatius de l'educació infantil es desenvoluparan en un decret que prevegi el conjunt de l'etapa.

La Llei 17/2006, de 13 de novembre, integral de l'atenció i dels drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, a l'article 3, estableix les modalitats de l'atenció a les persones menors d'edat i, a l'article 26, estableix que també pot haver-hi serveis d'atenció a la primera infància. Aquests serveis poden ser, entre d'altres, llars infantils dependents dels organismes de protecció de menors, que no es regulen amb aquest Decret, l'objecte del qual és regular els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil.

El Reial decret 806/2006, de 30 de juny, pel qual s'estableix el calendari d'aplicació de la nova ordenació del sistema educatiu, establert per la Llei orgànica 2/2006, al capítol II, article 3, disposa que les administracions educatives implantaran els ensenyaments corresponents al primer cicle d'educació infantil l'any acadèmic 2008/09.

Així mateix, l'article 4 disposa que abans de la data d'implantació del primer cicle d'educació infantil s'han d'establir els requisits que han de complir els centres que atenen infants menors de tres anys.

La Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, modificada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, a l'article 36.2, estableix que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

El Decret 92/1997, de 4 de juliol, que regula l'ús de l'ensenyament de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, en els centres docents no universitaris de les Illes Balears, en l'article 16 regula l'ús de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, com a llengua d'ensenyament en l'educació infantil.

L'educació dels infants és una funció prioritària tant per a la família com per a la societat. La valoració que una comunitat, un país, fa de l'educació dels més petits evidencia el respecte i l'estimació envers si mateixa, envers les possibilitats d'evolucionar i envers la seva projecció cap al futur. La manera en què una societat tracta els seus infants és un dels indicadors més fiables per avaluar el grau de cohesió social i d'equitat. Des del mateix moment del naixement es van construint cadascun dels recursos individuals que seran necessaris per desenvolupar-se i que permetran a l'infant adquirir la capacitat d'interactuar en el món social, que li afavoriran la construcció del coneixement sobre els objectes i les idees, així com percebre i imbuir-se dels valors essencials que han de sostenir l'existència humana.

L'escola també hi ha de contribuir. El sistema educatiu és un sistema sensible vers les necessitats de la societat i de les persones que la formen, així com de la diversitat de capacitats, necessitats, motivacions, i interessos culturals.

La no obligatorietat de l'etapa no és incompatible amb la regulació legal dels requisits mínims que han de complir els centres que imparteixen el primer cicle d'educació infantil.

En el Decret es preveu que, per raons de protecció a la infància, els centres educatius privats que acullen de manera regular infants d'edats corresponents a l'ensenyament infantil estaran sotmesos al principi d'autorització administrativa d'acord amb el que estableix l'article 24.2 de la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació.

Al primer cicle d'educació infantil s'ha d'iniciar l'educació integral, per la qual cosa s'han de tenir en compte les característiques específiques dels infants d'aquestes edats i treballar els àmbits del moviment, el de les relacions, el dels afectes, el de la comunicació i el cognitiu. La Conselleria d'Educació i Cultura ja ha iniciat la tramitació d'un decret mitjançant el qual estableix els continguts educatius d'aquest primer cicle d'educació infantil.

Al capítol I es regula l'àmbit i objecte del present Decret i els principis generals que han de regir en aquesta etapa, l'oferta de primer cicle d'educació infantil i el règim d'admissió.

Al capítol II es defineix el centre de primer cicle d'educació infantil, la seva titularitat, la preceptiva autorització administrativa d'acord amb l'article 24.2 de la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació que estableix que els centres privats que acullen de forma regular infants d'edats corresponents a l'educació infantil han d'estar sotmesos al principi d'autorització administrativa a què es refereix l'article 23 de la mateixa Llei.

En aquest capítol II també s'estableix la denominació genèrica i específica, així com es determina les condicions dels centres ubicats en nuclis petits de població. S'estableix l'obligació de donar a conèixer els centres autoritzats per l'Administració educativa i es prohibeix l'ús de la denominació genèrica dels centres per part dels que no estiguin autoritzats.

Al capítol III s'enumeren els requisits d'instal·lacions i condicions materials que han de complir els esmentats centres, les unitats escolars, el nombre de professionals docents i la seva qualificació.

Al capítol IV es concreta l'autonomia pedagògica i els òrgans de govern dels centres d'educació infantil públics de primer cicle, l'horari, la participació i informació dels progenitors en relació al procés educatiu del seu fill o filla i els sistemes de supervisió i avaluació interna i externa dels centres d'educació infantil de primer cicle.

Finalment, el capítol V regula la relació dels centres amb les famílies dels alumnes i l'avaluació i supervisió dels centres.

La situació actual del mercat laboral no possibilita comptar amb el personal professional suficientment titulat que cobreixi tots els llocs de feina actualment coberts ni els que es creïn de nou per mor de la demanda creixent. Aquest fet és agreujat per l'obligatorietat de publicar el present Decret de requisits mínims i a més haver de complir el Reial decret 806/2006 en el qual s'estableix el calendari d'aplicació de la Llei orgànica 2/2006 d'educació.

Per això, s'inclouen dues disposicions transitòries que preveuen mesures excepcionals que possibilitin que persones amb experiència en educació infantil ocupin els llocs de treball, encara que no tenguin la titulació adient, prèvia la superació de proves o processos de formació. Aquestes mesures seran d'aplicació fins que des de l'Administració central s'estableixin mesures per solucionar l'esmentada problemàtica, si escau.

Per acabar, cal esmentar que el centre educatiu no constitueix l'únic àmbit d'educació; la família, amb especial rellevància, i els agents socials tenen funcions educatives pròpies indelegables, fonamentals per al desenvolupament integral dels infants.

La família, els centres escolars i la resta d'agents educatius han de plantejar una actuació de manera coordinada i complementària; només així s'aconseguirà una societat que permeti i estimuli la integració de tots els ciutadans.

Per tot això, oït el Consell Consultiu, a proposta de la consellera d'Educació i Cultura, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 2 de maig de 2008,

DECRET Capítol I Àmbit i principis generals del primer cicle d'educació infantil Article 1 Àmbit i objecte 1. El primer cicle d'educació infantil comprèn l'educació dels infants de 0 a 3 anys, d'acord amb els objectius i continguts educatius establerts, té caràcter voluntari i s'organitza per donar resposta a les necessitats educatives i als drets dels infants i de les seves famílies.

  1. El primer cicle d'educació infantil té per objecte atendre el desenvolupament equilibrat de les capacitats afectives, motrius, cognitives i de la comunicació i el llenguatge, així com l'inici de les pautes elementals de convivència i relació social i de la descoberta del propi entorn físic i social. També té per objecte facilitar als infants la construcció d'una imatge positiva i equilibrada d'ells mateixos i l'inici de la pròpia autonomia.

  2. Aquest Decret constitueix el desplegament per al primer cicle d'educació infantil del que disposa el títol I, capítol I, de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

  3. Aquest Decret és d'aplicació en els centres públics i privats de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR