Enseñar la política del análisis político, con la ayuda de un blog

AutorCairney, Paul
CargoProfessor of Politics and Public Policy, at the University of Stirling, since 2013
Páginas31-42
ARTÍCULOS 31
Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional
GAPP. Nueva época, número 31, marzo de 2023
Monográco: «Enseñar las políticas públicas»: el qué, el cómo y el dónde
Sección: ARTÍCULOS
Recibido: 25-10-2022
Aceptado: 13-12-2022
Prepublicado: 01-02-2023
Publicado: 01-03-2023
DOI: https://doi.org/10.24965/gapp.11146
Páginas: 31-42
Referencia: Cairney, P. (2023). Teaching the politics of policy analysis, aided by a blog. Gestión y Análisis de Políticas Públicas. 31,
31-42. https://doi.org/10.24965/gapp.11146
Teaching the politics of policy analysis, aided by a blog
Enseñar la política del análisis político, con la ayuda de un blog
Cairney, Paul
University of Stirling (United Kingdom)
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9956-832X
p.a.cairney@stir.ac.uk
NOTA BIOGRÁFICA
Paul Cairney has been Professor of Politics and Public Policy, at the University of Stirling, since 2013. He
received his PhD from the University of Strathclyde in 2000. His research focuses on theories of policy pro-
cesses, applied to fields such as evidence-informed policymaking, UK and devolved policymaking, social
and economic inequalities, and public health.
ABSTRACT
When we teach policy analysis, we should focus not only on how to be a policy analyst but also how
to situate the act of analysis within a wider political and policymaking context. There is the potential
to achieve this aim: policy analysis texts focus on the individual and professional skills required to
act efficiently and effectively in a time-pressured political environment, policy process research helps
to situate this activity in a policymaking environment out of their control, and critical policy analysis
prompts students to identify the inequalities of power that underpin policy practice and outcomes.
However, students embody the concept of “bounded rationality” that is central to such studies: there
is an overwhelming amount of information that they could encounter, and they have limited resources
to learn. In that context, how can we help students to navigate the study of public policy well enough
to make “good enough” choices about what and how to learn? I discuss the role of blog posts (and
textbook materials) to foster that learning, and a mixture of coursework to help students reflect on the
practical implications of what they learn.
KEYWORDS
Teaching; policy analysis; bounded rationality; blog; public administration.
RESUMEN
La enseñanza del análisis de políticas públicas no debería limitarse a formar futuros analistas, sino
que debería también tomar en cuenta el contexto global de producción de la acción pública. La mayor
parte de los textos básicos se centran en las competencias individuales necesarias para convertirse
en un buen profesional capaz de actuar de forma eficaz y eficiente en un entorno político donde el
tiempo apremia. En paralelo, las investigaciones sobre el proceso de políticas públicas ayudan a ubicar
esta actividad en un entorno cambiante e incontrolable. Por su parte, el análisis crítico de las políticas
públicas insta a los estudiantes a identificar las desigualdades que sesgan la práctica y los resultados
de la acción gubernamental. Sin embargo, a lo largo de su carrera universitaria los alumnos/as de
políticas públicas suelen experimentar el concepto central de «racionalidad limitada» en su propia
carne. Se enfrentan a una cantidad ingente de información y disponen de recursos limitados para
procesarla. En este contexto, ¿cómo ayudarles a orientarse en sus estudios para que puedan elegir

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR