ORDRE de 31 de juliol de 1998, de desplegament de l'organització i l'avaluació dels ensenyaments de batxillerat.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyOrdre

ORDRE de 31 de juliol de 1998, de desplegament de l'organització i l'avaluació dels ensenyaments de batxillerat. El Decret 82/1996, de 5 de març, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de batxillerat, disposa al seu article 8 que el Departament d'Ensenyament establirà els criteris, les instruccions i les orientacions necessàries per a l'aplicació del currículum de batxillerat. Els criteris generals per a l'avaluació a l'etapa han quedat determinats també al Decret esmentat. D'acord amb aquests criteris, l'avaluació dels processos d'aprenentatge de l'alumne/a serà contínua, amb observació sistemàtica de l'adquisició dels continguts educatius, i amb una visió globalitzada del procés d'aprenentatge al llarg de l'etapa, i en relació amb els objectius terminals de cada matèria que fixa el Govern de la Generalitat de Catalunya. L'esmentat Decret estableix l'estructura del cicle, les modalitats en què s'organitza, les parts de què consta --comuna i diversificada--, i el nombre de crèdits de les matèries comunes i les matèries pròpies de modalitat, i disposa al seu article 21 que el projecte curricular que elabori cada centre haurà de contenir l'organització i la distribució temporal de les matèries al llarg del cicle i les diverses possibilitats d'elecció de matèries pròpies de modalitat i optatives que el centre ofereix als seus alumnes en cada modalitat. També disposa que el Departament d'Ensenyament, d'acord amb l'article 15.3, definirà els objectius, els continguts i els criteris d'avaluació de les matèries optatives tipificades, i, d'acord amb l'article 16.1, regularà el procediment d'aprovació de les matèries optatives que dissenyin els centres docents. En virtut d'això, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, i d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, Ordeno: Capítol 1 Disposicions de caràcter general Article 1 Objecte L'objecte d'aquesta Ordre és el de desplegar l'organització del currículum i l'avaluació dels ensenyaments de batxillerat. Article 2 Àmbit d'aplicació Aquesta Ordre serà d'aplicació als centres públics i privats i a l'alumnat que segueixi l'ordenació del batxillerat a l'àmbit territorial de Catalunya. Capítol 2 Organització curricular Article 3 Projecte curricular 3.1 Els centres que imparteixin els ensenyaments de batxillerat elaboraran un projecte curricular d'acord amb els criteris que conté el seu projecte educatiu o, si s'escau, el seu caràcter propi. 3.2 El projecte curricular de centre que completa i desplega el currículum establert pel Govern de la Generalitat de Catalunya és el punt de referència a l'hora d'establir l'organització del centre i d'elaborar les programacions. 3.3 Els projectes curriculars que elaborin els centres han de permetre la personalització dels currículums dels diversos alumnes, ajudant-los en una selecció responsable i tutorada del seu itinerari formatiu. 3.4 El projecte curricular de centre inclourà almenys els components següents: a) La contextualització dels objectius generals del cicle. b) L'adequació o la precisió dels objectius de cada matèria per a cada curs. c) Els criteris metodològics generals per a la intervenció pedagògica. d) La concreció quant al tractament de les llengües d'acord amb la normativa vigent i el projecte lingüístic. e) L'anàlisi dels diversos itineraris acadèmics que poden definir-se a partir de les modalitats que ofereix el centre. f) La distribució temporal de les diverses matèries. g) L'organització dels continguts de cada matèria al llarg del cicle. h) La programació de les matèries optatives dissenyades pel centre. i) Els criteris de disseny dels treballs de recerca. j) L'organització i el seguiment de l'acció tutorial dels alumnes. k) Els criteris generals del centre sobre l'avaluació. l) Els criteris d'avaluació de les matèries. m) Els criteris d'avaluació del desenvolupament i aplicació del projecte curricular i de la pràctica docent al batxillerat. Article 4 Assignació de modalitat Al moment d'inscriure's al batxillerat, l'alumne/a, orientat per la persona tutora, s'adscriu a una modalitat i escull les matèries de modalitat. L'alumne/a ha de cursar, com a mínim, sis matèries pròpies de la modalitat escollida al conjunt dels dos cursos del batxillerat. El còmput d'aquestes sis matèries es farà d'acord amb l'article 12 del Decret 82/1996, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments del batxillerat. Article 5 Matèries optatives 5.1 L'alumne/a selecciona les matèries optatives, d'acord amb la persona tutora, a partir de les matèries d'altres modalitats que ofereix el centre i d'altres matèries no incloses a les modalitats. 5.2 El Departament d'Ensenyament o els centres educatius poden dissenyar les matèries optatives si aquestes no estan incloses en cap modalitat. En el cas que les dissenyi el Departament d'Ensenyament, s'anomenen matèries optatives tipificades. 5.3 Les matèries optatives tipificades i la seva assignació de crèdits són les següents: Segona llengua estrangera: 4 crèdits. Ampliació de grec: 2 crèdits. Ampliació de matemàtiques: 2 crèdits. Audicions musicals: 2 crèdits. Biologia humana: 2 crèdits. Electrònica: 2 crèdits. Estadística: 2 crèdits. Estètica: 2 crèdits. Expressió vocal: 2 crèdits. Formació laboral: 2 crèdits. Geologia: 2 crèdits. Història de Catalunya: 2 crèdits. Informàtica: 2 crèdits. Literatura universal: 2 crèdits. Lògica i metodologia: 2 crèdits. Psicologia: 2 crèdits. Simbologia religiosa: 2 crèdits. Sociologia: 2 crèdits. L'annex 1 d'aquesta Ordre conté els objectius, els continguts i els criteris d'avaluació de les matèries optatives tipificades. El currículum de la segona llengua estrangera es va establir a l'annex 2 del Decret 82/1996, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de batxillerat. 5.4 Tots els centres docents de dues o més línies de batxillerat hauran d'oferir la matèria optativa tipificada de segona llengua estrangera. 5.5 Al projecte curricular cal que constin els objectius, els continguts i els criteris d'avaluació de les matèries optatives dissenyades pel centre. El centre presentarà les programacions a la delegació territorial corresponent perquè les aprovi la Direcció General d'Ordenació Educativa. El conjunt de l'oferta de matèries optatives del centre es donarà a conèixer al consell escolar. 5.6 Tots els centres docents hauran d'oferir com a matèria optativa tipificada una estada a l'empresa. Aquesta estada tindrà una durada mínima de 70 hores. A efectes d'avaluació i del còmput de crèdits cursats per l'alumne/a de matèries optatives dissenyades pel centre, l'estada a l'empresa equivaldrà a un crèdit. Els alumnes que cursin aquesta matèria disposaran d'un quadern de seguiment on es recolliran les dades de l'empresa, les activitats realitzades per l'alumne/a i l'avaluació. A l'annex 2 d'aquesta Ordre es donen orientacions per al disseny d'aquesta matèria optativa. 5.7 Les matèries optatives dissenyades pel centre hauran de tenir un nom diferent de les matèries optatives tipificades. 5.8 L'alumne/a podrà cursar fins a sis crèdits de matèries optatives dissenyades pel centre. 5.9 A l'annex 3 d'aquesta Ordre es donen orientacions per al disseny i avaluació del treball de recerca definit a l'article 17 del Decret 82/1996, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de batxillerat. Article 6 Matèries que s'imparteixen al llarg del cicle Les matèries els crèdits de les quals es distribueixin al llarg de dos cursos han de ser impartides per un sol professor/a, llevat que ho impedeixin circumstàncies que afectin de manera important l'organització, i assegurant en tots els casos la necessària coordinació entre els dos cursos. Article 7 Acció tutorial 7.1 L'acció tutorial és el conjunt d'accions educatives que contribueixen a desenvolupar i potenciar capacitats bàsiques dels alumnes i a orientar-los per tal d'aconseguir la seva maduració i autonomia. Ha de permetre que els alumnes puguin donar resposta a diversos aspectes de la seva educació integral. L'acció tutorial completa aspectes formatius de la personalitat dels alumnes, orienta dins l'opcionalitat que ofereix l'estructura mateixa del batxillerat i afavoreix la reflexió sobre els factors personals i les exigències socials que condicionen els seus desitjos i decisions pel que fa al seu futur laboral, proporcionant a l'alumnat un major control del seu procés d'aprenentatge. 7.2 Les actuacions previstes a l'àmbit de la tutoria es concreten al projecte curricular del centre. 7.3 Al projecte curricular del centre per al batxillerat es concreten els objectius i les activitats que du a terme el professorat del centre en relació amb: L'orientació acadèmica, personal i professional dels alumnes, La dinamització del grup classe. La coordinació de l'activitat educativa entre els membres dels equips docents. La relació entre el professorat i les famílies dels alumnes. L'aplicació de mecanismes de seguiment i avaluació de l'acció tutorial. 7.4 L'acció tutorial en un grup classe és responsabilitat de l'equip de professors que intervé en un grup d'alumnes, coordinats pel tutor o tutora. 7.5 L'acció tutorial es programarà cada curs tenint en compte el conjunt de tot el cicle. 7.6 Per dur a terme l'acció tutorial, el centre organitzarà un crèdit de tutoria cada curs, durant el qual es realitzaran activitats amb l'alumnat per grups i atencions individualitzades. 7.7 El tutor o tutora s'encarregarà que l'elecció del currículum diversificat de l'alumne/a doni resposta als seus interessos i necessitats, tant pel que fa a la seva situació actual com a les seves opcions de futur. Article 8 Modificacions curriculars Al supòsit d'alumnes amb necessitats educatives especials derivades de dèficits sensorials o motrius, o que pateixin malalties greus transitòries o permanents, es podran realitzar modificacions del currículum relatives a la distribució temporal dels continguts. Aquestes modificacions requeriran l'autorització expressa de la Direcció General d'Ordenació Educativa...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR