Decreto 16/2022, de 23 de mayo, por el que se desarrolla el canon sobre el vertido y la incineración de residuos de las Illes Balears, se regula el Fondo de Prevención y Gestión de Residuos y se modifica el Decreto 14/2019, de 15 de marzo, de notificación y comunicación electrónicas en el ámbito de la Agencia Tributaria de las Illes Balears

SecciónI. Disposiciones generales
EmisorCONSEJO DE GOBIERNO
Rango de LeyDecreto

PREÀMBUL

L'article 30.28 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, disposa que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té competència exclusiva per ordenar la seva hisenda, d'acord amb les normes que conté el mateix Estatut, particularment en l'article 120 i els següents. També, l'article 30.46 de l'Estatut d'autonomia atribueix a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva pel que fa al medi ambient, sens perjudici de la legislació bàsica de l'Estat. Així mateix, l'article 30.36 de l'Estatut d'autonomia atribueix a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva en el procediment administratiu derivat de les especialitats de l'organització pròpia.

En exercici de la competència legislativa autonòmica en matèria mediambiental, la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, estableix en la disposició addicional sisena que, en cas que no es compleixin els objectius que marca aquesta Llei per a l'any 2020, el Govern de les Illes Balears ha de promoure l'establiment d'un cànon per gravar la disposició del rebuig dels residus municipals destinats a dipòsit controlat i a incineració, amb recuperació energètica o sense.

Aquesta disposició addicional preveu, així mateix, les característiques bàsiques del tribut i la seva finalitat, que ha de ser fomentar la prevenció, la preparació per a la reutilització i el reciclatge dels residus, amb la fracció orgànica com a fracció preferent, com també desincentivar l'eliminació en abocador i la incineració.

A més de la Llei 8/2019 i en exercici de la competència exclusiva en matèria d'hisenda, el Parlament de les Illes Balears va aprovar, mitjançant la Llei 3/2020, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021, la creació del cànon sobre l'abocament i la incineració de residus de les Illes Balears, la recaptació del qual ha de nodrir el Fons de Prevenció i Gestió de Residus a què es refereix l'article 33 de la Llei8/2019.

Aquesta Llei 3/2020 crea, doncs, el cànon sobre l'abocament i la incineració de residus de les Illes Balears i en defineix també els elements tributaris essencials i les principals normes d'aplicació i gestió. No obstant això, per a la plena efectivitat del nou tribut és necessari el desplegament reglamentari de determinats aspectes i també l'aprovació dels models de declaracions i liquidacions corresponents, la qual cosa es fa mitjançant aquest Decret.

En tot cas, i tenint en compte que l'abast propi de tota norma reglamentària ha de ser, únicament, desplegar els aspectes legals que ho requereixen, i per tant no reiterar la regulació legal preexistent, aquest Decret es limita a regular allò que es considera estrictament necessari per al desplegament correcte dels articles 40 a 54 de la Llei 3/2020 esmentada, de manera que tot el que es regula suficientment en la Llei no és objecte de cap menció en el Decret.

Aquest Decret consta d'un preàmbul, divuit articles estructurats en tres títols, una disposició addicional, cinc disposicions transitòries i dues disposicions finals. Així mateix, conté dos annexos en els quals es determinen els models de les diferents declaracions que s'aproven en l'articulat del Decret.

Pel que fa a l'articulat, el títol preliminar (article 1) fa referència a l'objecte del Decret, que és desplegar els articles 40 a 54 de la Llei 3/2020, de 29 de desembre, de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021, pels quals es regula el cànon sobre l'abocament i la incineració de residus de les Illes Balears, com també establir els criteris de gestió, organització i distribució del Fons de Prevenció i Gestió de Residus a què fa referència l'article 33 de la Llei8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears.

El títol I del Decret desplega, en allò que és necessari, les normes d'aplicació del cànon sobre l'abocament i la incineració de residus de les Illes Balears. El capítol I (articles 2 i 3) concreta els aspectes relatius a determinats supòsits de no subjecció i d'exempcions prevists en la Llei 3/2020. El capítol II concreta el règim específic de la base imposable per al rebuig procedent dels abocadors que, d'acord amb la normativa europea vigent, s'ha de sotmetre a un procés de triatge en les plantes de selecció autoritzades. En efecte, la normativa europea obliga a sotmetre els residus municipals o domèstics —de procedència domiciliària, en definitiva— a un procés previ de selecció abans de l'eliminació en abocador. Aquesta tasca es desenvolupa, principalment, en les instal·lacions de tractament mecanicobiològic (TMB), de les quals surt un rebuig (allò no valoritzable) que, pel fet d'acabar en abocador, ha de meritar el cànon. Ara bé, aquest procés no té lloc només en aquestes instal·lacions, sinó que també es produeix en les de compostatge o biometanització de la fracció orgànica dels mateixos residus municipals o domèstics, on també es dona el mateix cas d'un rebuig que acaba en abocador i, per tant, igual que l'anterior, ha de meritar el tribut. Es preveu així l'aplicació del percentatge d'eficiència de cada planta de selecció o de triatge sobre el conjunt dels residus de cada subjecte passiu, de tal manera que només es tributi sobre la part del rebuig pròpiament dit, d'acord amb l'article 45.1.a) de la Llei 3/2020 esmentada, que declara no subjectes la part dels residus que es recuperin en aquestes plantes de selecció.

El capítol III estableix les normes relatives al tipus de gravamen, el qual s'ha de veure afectat per la implantació municipal dels sistemes de recollida selectiva de la fracció orgànica i del pagament per generació.

A continuació, en els articles 7 a 11 (capítol IV), es despleguen les obligacions de caire documental, com és la del substitut d'exigir el tribut al contribuent i d'emetre un justificant del pagament de l'impost que ha de lliurar al contribuent i que tant pot formar part de la factura com ser un document a part. Així mateix, el substitut ha de dur un llibre de registre dels justificants de pagament, portament que s'ha de fer de manera telemàtica, amb el contingut que es detalla en l'article 9 i amb els terminis d'anotacions registrals que regula l'article 10. A més, tenint en compte que el portament ha de ser telemàtic, ha de fer servir un sistema de codificació que permeti clarament la interpretació de les dades.

L'article 11 regula el cens de substituts que es conforma amb la llista que cada any la Conselleria de Medi Ambient i Territori ha de trametre a l'Agència Tributària de les Illes Balears, amb la informació del Registre de Producció i Gestió de Residus de les Illes Balears.

El capítol V (articles 12 i 13) regula les normes relatives a la liquidació de l'impost, que es concreten en l'aprovació dels models de declaració liquidació trimestral i anual i els terminis de presentació d'ambdues declaracions.

Finalment, i pel que fa al títol I, en el capítol VI (article 14) s'estableix l'obligació de presentar les declaracions i declaracions liquidacions d'aquest impost per via telemàtica a la seu electrònica de l'Agència Tributària de les Illes Balears, a l'adreça web https://sede.atib.es.

El títol II (articles 15 a 18) regula el Fons de Prevenció i Gestió de Residus a què es refereix l'article 33 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, l'execució del qual, d'acord amb l'article 35 de la Llei 8/2019, queda sota la responsabilitat de l'Ens de Residus, segons les directrius marcades per la conselleria competent en matèria de medi ambient. No obstant això, aquest ens no s'ha creat, la qual cosa implica que el Govern de les Illes Balears ha d'establir els mecanismes necessaris —dins el marc legal i d'acord amb la distribució de competències efectuada pel Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears— per gestionar el Fons esmentat sense la intervenció d'aquest ens i, al mateix temps, facilitar que, en cas que es creï, pugui exercir les atribucions que li corresponen legalment. Així, d'una banda, disposa, d'acord amb l'article 33 esmentat, que els ingressos del cànon s'integren en el Fons de Prevenció i Gestió de Residus i regula les normes sobre el destí de la totalitat dels recursos del Fons, tant des del punt de vista objectiu, és a dir, en relació amb les actuacions que es poden finançar amb recursos del Fons, com des del punt de vista subjectiu, de manera que determina les persones o entitats que poden ser destinatàries dels recursos. L'article 17 crea les comissions insulars encarregades de l'aplicació dels recursos, n'estableix la composició i el règim jurídic de funcionament i adopció d'acords. Així mateix, es disposa que les actuacions del Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus Perillosos de les Illes Balears que s'hagin de finançar amb recursos del Fons de Prevenció i Gestió de Residus les ha de decidir la Direcció General de Residus i Educació Ambiental, amb la consulta prèvia a les comissions insulars.

La part final del Decret consta d'una disposició addicional única, que conté una clàusula d'estil en matèria de gènere; cinc disposicions transitòries, que estableixen les particularitats de l'exercici fiscal corresponent a l'any 2022 —que comença el dia 1 de juliol— i també les obligacions formals dels ens locals de proveir la informació relativa a la recollida selectiva de la fracció orgànica i a la implantació del pagament per...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR