DECRET 38/2006, de 14 de març, pel qual es regula la creació de governs territorials de salut.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartamento de Agricultura, Ganadería y Pesca
Rango de LeyDecret

DECRET

38/2006, de 14 de març, pel qual es regula la creació de governs territorials de salut.

La Llei 15/1990, de 9 de juliol, d'ordenació sanitària de Catalunya, constitueix el marc regulador de les accions que han de permetre fer efectiu el dret a la protecció de la salut al territori. A partir de les seves prescripcions, s'ha configurat un model sanitari que ha perseguit atendre les necessitats de la població aprofitant integralment els recursos disponibles, al marge de la seva titularitat. La materialització d'aquest sistema és el resultat de la conjugació dels esforços de diversos agents socials, entre els quals cal destacar especialment les administracions locals de Catalunya. La seva implicació en la gestió de la sanitat pública acreditada durant els darrers anys i la seva proximitat amb la realitat quotidiana de la ciutadania aconsellen posar al servei del país les potencialitats i el bagatge d'aquestes administracions públiques.

De conformitat amb això, l'Administració de la Generalitat de Catalunya, a través del Departament de Salut, vol aprofundir en el principi de descentralització que inspira la Llei d'ordenació sanitària de Catalunya. Les polítiques de proximitat al territori i de participació poden dotar el model sanitari de Catalunya d'una nova dimensió d'apropament a la ciutadania, facilitant la congruència entre les seves necessitats i les iniciatives impulsades per l'Administració, i contribuint, així doncs, a adequar l'oferta de serveis i a augmentar-ne la qualitat.

Les experiències recents dutes a terme en diversos països en el camp de la descentralització en matèria de salut indica la importància de preservar la capacitat de definir objectius estratègics en recursos sanitaris, garantir marges suficients per exercir una funció reguladora sòlida i oferir els suports adequats als diversos agents que intervenen en aquest sector. La introducció de millores, així doncs, s'ha de realitzar sota l'aixopluc d'un sistema que garanteix la posició de referència del Departament de Salut, que, com a ens responsable, planificador i garant de la suficiència financera i de l'equitat de les polítiques i actuacions en matèria de salut, instrumentarà la participació del Servei Català de la Salut com a ens executor de les millores, en aquest procés, amb ple respecte de la distribució competencial vigent.

Diferents transformacions en la comprensió dels serveis públics de salut permeten deduir la consolidació de tendències que assenyalen un canvi de paradigma en aquest àmbit. En aquest sentit, la integració assistencial, amb efectes positius sobre la filtració de la demanda o la cooperació en la gestió, entre d'altres, el continu assistencial, la integració de serveis de salut pública i la integració dels serveis d'atenció a la dependència, constitueixen elements cabdals per estructurar les polítiques públiques que es vulguin impulsar en l'àmbit sanitari, incloses les emmarcades en la seva descentralització.

Els acords de govern del Tinell van preveure la descentralització en els ajuntaments de diverses matèries. En el camp de la salut, el present Decret proposa compartir el govern de les competències que tenen totes dues administracions. És per això que s'articulen consorcis de govern dels que preveu l'article 55 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, de conformitat amb el que disposa la disposició addicional 3 de la Llei d'ordenació sanitària de Catalunya.

El Govern de la Generalitat pretén avançar en el procés d'assolir un sistema sanitari que, sota els mateixos principis que l'han informat en els darrers temps, adquireixi una capacitat d'adaptació àgil i flexible davant la complexitat dels canvis demogràfics i tecnològics i la diversitat territorial, que continuï enriquint-lo. En conseqüència, l'establiment de sistemes de col·laboració entre l'Administració de la Generalitat i les administracions locals capaç d'apropar l'àmbit de presa de decisions en matèria de salut a la població i de generar una dinàmica que promogui un coneixement real i immediat de la realitat i un ventall de respostes que s'hi adeqüi ha d'esdevenir un instrument clau per millorar la qualitat, l'eficàcia i l'equitat en el desenvolupament de les polítiques sanitàries i, en general, d'abast social, a Catalunya.

De conformitat amb el que s'ha exposat, a l'empara del que preveu l'article 61 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta de la consellera de Salut, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Article 1

Obj...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR