DECRET 37/2012, de 10 d'abril, sobre el Registre de plantacions fruiteres de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDEPARTAMENT D'AGRICULTURA, RAMADERIA, PESCA, ALIMENTACIÓ I MEDI NATURAL
Rango de LeyDecret

L’article 116.1 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya atorga competències a la Generalitat en matèria d’agricultura, ramaderia i aprofitaments forestals, i correspon a la Generalitat la competència exclusiva en la regulació i el desenvolupament de l’agricultura, la ramaderia i el sector agroalimentari.

El Pla d’actuació de la fruita dolça de Catalunya va ser elaborat l’any 2001 per l’associació catalana d’organitzacions de productors de fruita Catalonia Qualitat, per encàrrec del Departament d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, i va comptar amb el suport de les organitzacions representades a la Taula sectorial agrària de la fruita dolça.

Els cítrics són un sector prou important a Catalunya i que té moltes semblances amb el de la fruita dolça tant a nivells organitzatius (existència d’OPFH) com a nivells productius.

En l’actualitat, el coneixement de la realitat de les plantacions de fruita dolça i dels cítrics de Catalunya s’obté gràcies a la interpretació que es pot fer de les diferents dades que aporten els registres de la producció integrada i ecològica, la prospecció del focus de foc bacterià i altres malalties de quarantena, els inventaris de fruita de llavor i de pinyol de les diferents demarcacions, els registres de productors de les organitzacions de productors de fruites i hortalisses, la Declaració Única Agrària (DUN) i el registre de plantacions de fruita dolça de Catalunya.

A aquestes fonts d’informació cal sumar-hi altres tipus de dades com són les del cadastre, el sistema d’informació geogràfica de parcel·les agrícoles (SIGPAC), d’acord amb el que estableix el Reglament CE 1122/2009, de la Comissió, de 30 de novembre de 2009, pel qual s’estableixen normes de desenvolupament del Reglament CE 73/2009, del Consell, referent a la condicionalitat, la modulació i el sistema integral de gestió i control dels règims d’ajuts directes a agricultors establerts en aquest Reglament.

Ara bé, la combinació de totes aquestes dades esdevé una tasca complexa i laboriosa que no sempre facilita una informació del tot ajustada a la realitat de les parcel·les fructícoles de Catalunya, la qual cosa obliga a poder disposar, de manera conjunta, de tota la informació actualment disponible en un únic registre de dades.

En aquest mateix sentit, el Pla d’actuació reconeix que prèviament a l’estudi de la millora del producte, esdevé essencial, tant per al sector com per a l’Administració agrària catalana, poder tenir un coneixement exhaustiu del sector productiu, i que, en conseqüència, cal elaborar un Registre que contingui la informació real del potencial de producció fructícola de Catalunya, tenint en compte, entre altres dades, les espècies i les varietats, el marc de plantació, el sistema de formació, el tipus de regadiu o l’edat de la plantació.

La Llei 43/2002, de 20 de novembre, de sanitat vegetal, preveu l’establiment de mesures contra els paràsits nocius dels vegetals. En els articles 7, 8 i 9 es fixen les limitacions a la introducció i circulació de vegetals als efectes de prevenir els riscos que representa la possible introducció o propagació de plagues de quarantena en tot el territori, i també l’adopció de mesures fitosanitàries de salvaguarda, les quals impliquen un coneixement ràpid i precís de la situació en el territori d’una espècie vegetal i/o les seves varietats.

Així mateix, la Directiva 2000/29/CE, de 8 de maig de 2000, relativa a les mesures de protecció contra la introducció a la Comunitat d’organismes nocius per als vegetals o productes vegetals i contra la seva propagació a l’interior de la Comunitat estableix l’obligatorietat d’aplicar mesures de protecció contra la introducció, en el territori de la Unió Europea, de determinats patògens de quarantena, mesures que es concreten en el passaport fitosanitari.

Als problemes de caire sanitari, cal afegir-hi els de caràcter comercial, ja que moltes de les varietats actualment comercialitzades tenen una acceptació escassa entre el consumidor, la qual cosa fa que els productors hagin d’adaptar periòdicament les seves plantacions i en alguns casos realitzar rotacions en les varietats cultivades.

En definitiva, la creació d’un registre específic per a les plantacions fruiteres de Catalunya esdevé una eina essencial per a la lluita sanitària contra patògens perillosos i de quarantena, així com per al coneixement del potencial productiu fructícola i, en conseqüència, per a l’objectiu de cercar l’equilibri necessari entre l’oferta i la demanda en algunes espècies i varietats, perquè l’Administració pugui aplicar una autèntica política agrària, i el sector productor i comercialitzador, una veritable política comercial.

L’article 8.g) de la Llei 18/2001, de 31 de desembre, d’orientació agrària, determina com a línia d’actuació dels objectius de les politiques agràries en l’àmbit de la producció agrícola i la sanitat vegetal la de fomentar una planificació adequada del sanejament vegetal i d’establir programes de lluita contra les plagues, fet que determina que la Generalitat hagi de tenir instruments adients per aquests objectius.

Pel que fa a la identificació de les dades del registre, i a fi i efecte de dotar-lo de la millor tecnologia actual possible, es canalitzaran a través del sistema d’informació geogràfica de parcel·les agrícoles (SIGPAC) que permetrà identificar i situar gràficament les parcel·les, regulat pel Decret 245/2008, de 9 de desembre, pel qual es regula el Sistema d’informació geogràfica de les parcel·les agrícoles.

La inscripció de dades en...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR