Decret llei 6/2021 de 9 de juliol, de modificació de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret-llei

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

I

El Decret llei 1/2017, de 13 de gener, de modificació de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i de mesures en matèria de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, va regular un procediment extraordinari d'accés a les plantilles de les policies locals de les Illes Balears i la constitució de noves borses d'interins amb dos objectius fonamentals: d'una banda, facilitar el trànsit en el canvi de model policial que el Govern de les Illes Balears pretén dur a terme mitjançant la modificació de la Llei4/2013 i reduir a la mínima expressió el nombre de policies locals interins a les Illes Balears, per donar estabilitat a les plantilles, i de l'altra, regular la constitució de noves borses de funcionaris interins dels ajuntaments.

Amb tot, el manteniment de les restriccions relatives a les taxes de reposició d'efectius d'aquests darrers anys que resulten de les successives lleis de pressuposts generals de l'Estat no ha permès convocar els processos selectius corresponents a tots els llocs de treball necessaris per tal de satisfer les necessitats més urgents en la dotació dels serveis públics essencials, cosa que implica una manca d'efectius policials als municipis, en especial als més petits.

D'altra banda, des que el març de 2020 l'Organització Mundial de la Salut va declarar que la situació en relació amb la pandèmia de la COVID-19 suposava una emergència de salut pública d'importància internacional, es van anar adoptant una sèrie de mesures orientades a protegir la salut i la seguretat de la ciutadania, a contenir la progressió de la malaltia i a reforçar el sistema de salut pública.

En aquests moments de desescalada de les mesures orientades a protegir la salut i la seguretat ciutadana, s'han posat de manifest les necessitats dels diferents municipis en l'àrea de seguretat de la ciutadania, per la manca de recursos humans que pateixen la majoria d'aquests municipis.

Per això, el Govern de les Illes Balears considera que és imprescindible aprovar amb caràcter d'urgència diverses mesures legals de modificació de la Llei 4/2013 amb l'objectiu bàsic d'establir les mesures pertinents que permetin estabilitzar les plantilles de les policies locals dels ajuntaments de les Illes Balears i dur a terme els processos selectius del personal de nou ingrés mitjançant el procés unificat o mitjançant el procés descentralitzat coordinant la realització dels processos, per poder dur a terme de forma conjunta el curs de capacitació, que ha d'impartir l'EBAP amb la col·laboració dels ajuntaments.

Així mateix, amb aquesta modificació, s'estableixen mesures extraordinàries per a la selecció de personal funcionari interí per prestar serveis en els ajuntaments de les Illes Balears en l'àrea de seguretat a la ciutadania, que permetin atendre necessitats urgents ocasionades per la crisi sanitària, social i econòmica provocada per la COVID-19, una mesura extraordinària que facilitarà la selecció de personal per atendre serveis estratègics, com també garantir els serveis públics.

Juntament amb aquestes mesures cal aprovar urgentment una mesura específica que possibiliti el nomenament de personal funcionari interí del cos auxiliar de l'Administració general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per poder prestar determinats serveis públics en casos de necessitat justificada.

II

Aquest Decret llei s'estructura en un únic article modificador de la Llei 4/2013, una disposició addicional, quatre disposicions transitòries, una disposició derogatòria i tres disposicions finals.

L'article únic modifica la Llei 4/2013 en els termes següents: es modifiquen els articles 28.3 i 34.2, relatius a les equivalències o a les convalidacions entre els cursos i els programes de capacitació per accedir a les diferents categories dels cossos de policia local per tal de dotar-los de coherència i, al mateix temps, preveure que les condicions del sistema d'equivalències o convalidacions s'han de determinar reglamentàriament; es modifica substancialment el contingut de l'article 41, relatiu a l'ocupació de llocs de treball amb caràcter temporal, per tal d'assolir l'objectiu bàsic d'establir les mesures pertinents que permetin estabilitzar les plantilles de les policies locals dels ajuntaments de les Illes Balears; s'afegeixen dues noves disposicions addicionals, la vuitena i la novena, relatives, respectivament, a regular la borsa extraordinària d'ocupació temporal específica descentralitzada per illes, amb la finalitat de donar cobertura a les necessitats temporals derivades de situacions amb reserva o vacants incloses en l'oferta pública d'ocupació, i a regular el règim disciplinari dels alumnes de l'Escola Balear d'Administració Pública en matèria de formació i capacitació policial.

El Decret llei conté una única disposició addicional, destinada a regular de manera temporal i en supòsits de necessitat justificada la possibilitat d'emprar les borses de personal interí de la Fundació d'Atenció i Suport i de Promoció de l'Autonomia Personal de les Illes Balears per nomenar funcionaris interins del cos auxiliar de l'Administració general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Així mateix, el Decret llei conté quatre disposicions transitòries, relatives, respectivament, a ampliar a dos anys la vigència dels certificats d'aptitud física emesos per l'EBAP des de l'entrada en vigor del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears aprovat pel Decret 40/2019, de 24 de maig; a regular el reingrés al servei actiu dels funcionaris que es trobin, a l'entrada en vigor del Decret llei, en la situació administrativa d'excedència en el mateix sentit que el que estableix la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; a regular l'avaluació del personal que, a l'entrada en vigor del Decret llei, ocupa llocs de treball amb caràcter temporal, i a regular la figura dels agents covid.

La disposició derogatòria deroga totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al Decret llei, la contradiguin o hi resultin incompatibles i, en particular, l'apartat 3 de l'article 168 i la lletra c) de l'article 184.3 del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.

La disposició final primera modifica determinats preceptes del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, i hi afegeix una nova disposició addicional, per tal de dotar el Reglament de la coherència necessària amb el text de la Llei 4/2013 resultant de les modificacions operades per l'article únic d'aquesta Llei.

El Decret llei es completa amb la disposició final segona, que deslegalitza les normes contingudes en la disposició final primera, i amb la disposició final tercera, que disposa l'entrada en vigor de la Llei l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

III

Certament, el decret llei, regulat en l'article 49 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears a imatge d'allò que preveu l'article 86 del text constitucional, constitueix un instrument en mans del Govern de la Comunitat Autònoma per fer front a situacions de necessitat extraordinària i urgent, encara que amb el límit de no poder afectar determinades matèries. Com a disposició legislativa de caràcter provisional que és, la permanència del decret llei en l'ordenament jurídic està condicionada a la ratificació parlamentària corresponent, mitjançant la denominada convalidació. Doncs bé, d'acord amb el que s'ha exposat abans, i en aquest difícil context de crisi sanitària, social i econòmica al qual fan front totes les administracions públiques, el Govern de les Illes Balears considera adequat l'ús del decret llei per donar cobertura a totes aquestes mesures.

En efecte, el decret llei autonòmic constitueix una figura inspirada en la que preveu l'article 86 de la Constitució respecte del Govern de l'Estat, l'ús de la qual ha produït una jurisprudència extensa del Tribunal Constitucional. Així doncs, aquest alt tribunal ha declarat que la definició, pels òrgans polítics, d'una situació d'extraordinària i urgent necessitat requereix ser explícita i raonada, i que hi ha d'haver una connexió de sentit o relació d'adequació entre la situació excepcional i les mesures que es pretenen adoptar, les quals han de ser idònies, concretes i d'eficàcia immediata; tot això en un termini més breu que el requerit per la via ordinària o pels procediments d'urgència per a la tramitació parlamentària de les lleis, tenint en compte que l'aplicació en cada cas d'aquests procediments legislatius no depèn del Govern. Així mateix, el Tribunal Constitucional ha dit que no s'ha de confondre l'eficàcia immediata de la norma provisional amb la seva execució instantània, i, per tant, s'ha de permetre que les mesures adoptades amb caràcter d'urgència incloguin posteriors desplegaments reglamentaris o actuacions administratives d'execució d'aquestes mesures o normes de rang legal.

Per acabar, i des del punt de vista de les competències per raó de la matèria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, cal afegir que aquest Decret llei troba ancoratge, des d'aquest punt de vista substantiu, pel que fa a les mesures relatives a la coordinació i altres facultats en relació amb les policies locals, en el punt 19 de l'article 30, i pel que fa a la matèria de funció pública en el punt 3 de l'article 31.

Per tot això, a l'empara de l'article 49 de l'Estatut d'autonomia, a proposta de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 9 de juliol de 2021, s'aprova el següent

Article únic

Modificació de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears

Es modifica la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, en els termes següents:

1. Es modifica l'apartat 3 de l'article 28, que queda redactat de la manera següent:

3. L'Escola Balear d'Administració Pública o, si escau, l'Escola de Seguretat Pública de les Illes Balears, ha d'impartir el curs de capacitació corresponent a cada categoria de la policia local previst en l'article 34.3 d'aquesta Llei.

Reglamentàriament s'ha d'establir un sistema d'equivalències o convalidacions entre els cursos de capacitació de les diferents categories impartits per l'escola, com també amb els cursos impartits per altres escoles públiques de formació de les policies locals i per altres administracions, en el cas de la resta de forces i cossos de seguretat, segons la seva adequació, quant a contingut i durada, amb els cursos de capacitació impartits per l'Escola.

2. Es modifica l'apartat 2 de l'article 34, que queda redactat de la manera següent:

2. D'acord amb el sistema d'equivalències o convalidacions que s'estableixi reglamentàriament, l'Escola Balear d'Administració Pública ha de resoldre sobre les equivalències o les convalidacions de la superació dels programes de capacitació per accedir a les diferents categories dels cossos de policia local i als llocs de policia en els ajuntaments que no hagin constituït cos de policia local, expedits per altres escoles públiques de formació de les policies locals, i per altres administracions, en el cas de la resta de forces i cossos de seguretat, segons la seva adequació, quant a contingut i durada, amb els cursos de capacitació impartits per l'Escola.

3. Es modifica l'article 41, que queda redactat de la manera següent:

Article 41

Ocupació de llocs de treball amb caràcter temporal

1. Amb caràcter general, quan un lloc de treball amb dotació pressupostària no tengui persona titular o quedi vacant de manera temporal o definitiva, es podrà ocupar en comissió de serveis de caràcter voluntari amb personal funcionari de carrera del mateix grup i escala que compleixi els requisits que s'estableixen per ocupar-lo. El personal funcionari en comissió de serveis té dret a la reserva del lloc de treball de procedència i a percebre les retribucions corresponents al lloc que efectivament ocupa.

2. Excepcionalment, per raons expressament justificades de necessitat i urgència, que s'han d'acreditar en l'expedient corresponent davant la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals, aquests llocs de treball els pot ocupar personal funcionari interí nomenat per al desenvolupament de funcions pròpies del personal funcionari de carrera, sempre que es produeixi alguna de les circumstàncies següents:

  1. L'existència de places vacants quan no sigui possible cobrir-les per personal funcionari de carrera incloses en l'oferta pública d'ocupació del mateix any o la de l'any següent. La vigència màxima del nomenament serà de tres anys improrrogables, el transcurs dels quals determina, en tot cas, el cessament del funcionari interí.

  2. La substitució transitòria de les persones titulars.

  3. Quan sigui necessari el nomenament d'un funcionari interí per manca d'efectius.

    3. La selecció del personal funcionari interí s'ha de fer entre les persones aspirants que compleixin els requisits exigits per ocupar els llocs de treball, que hagin superat el curs bàsic de policies locals de l'Escola Balear d'Administració Pública i que formin part de la borsa de treball de personal funcionari interí de la qual disposi l'ajuntament. En el cas que la borsa de treball s'hagi exhaurit o tengui una antiguitat superior a dos anys, els ajuntaments poden convocar-ne una de nova o acudir a la borsa de la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals constituïda amb aquesta finalitat.

    Els ajuntaments poden constituir borses de treball, mitjançant una convocatòria pública, amb les persones aspirants ordenades d'acord amb la nota final obtinguda en el curs bàsic de policies locals de l'Escola Balear d'Administració Pública i amb el nombre d'anys complets de serveis prestats i reconeguts com a policia local. La convocatòria de la borsa ha de preveure els requisits i les condicions en què s'ha de dur a terme la seva gestió i, com a mínim, les circumstàncies següents:

  4. La durada màxima de vigència de la borsa no pot ser superior a dos anys.

  5. Les causes d'indisponibilitat dels membres de la borsa. Una causa d'indisponibilitat és prestar serveis, en el moment de la crida, com a personal funcionari de carrera o interí de la policia local en un municipi de les Illes Balears.

    En tot cas, el personal funcionari de carrera que ocupi un lloc de treball mitjançant un nomenament de personal funcionari interí no té dret a la reserva del lloc de treball de procedència.

    4. La conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals, atenent les necessitats objectives dels diferents ajuntaments, podrà constituir una borsa d'ocupació temporal específica de la categoria de policia de forma descentralitzada per illes, mitjançant una convocatòria pública, amb les persones aspirants que ja disposin del curs de capacitació corresponent i sol·licitin la seva inclusió, ordenades d'acord amb la nota final del curs de capacitació de la categoria de policia i amb el nombre d'anys complets de serveis prestats i reconeguts en la categoria de policia.

    La resolució de la convocatòria ha de determinar el termini de vigència, els requisits i les condicions en què s'ha de dur a terme la gestió d'aquesta borsa.

    La vigència màxima del nomenament serà de tres anys improrrogables, el transcurs dels quals determina, en tot cas, el cessament del funcionari interí.

    Els ajuntaments dels municipis amb 20.000 habitants o menys que ho sol·licitin podran adherir-se a aquesta borsa, amb la certificació prèvia de l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears que acrediti que les dades del registre de policies locals estan actualitzades i l'acord de la Mesa General de Negociació, en els ajuntaments en què estigui constituïda. En el cas d'ajuntaments dels municipis amb més de 20.000 habitants, per poder acudir a aquesta borsa es necessitarà la subscripció prèvia d'un conveni de col·laboració.

    4. S'afegeix una disposició addicional, la vuitena, amb la redacció següent:

    Disposició addicional vuitena

    Borsa extraordinària per a la categoria de policia

    1. Excepcionalment, quan concorrin motius justificats d'urgència i necessitat, que s'han d'acreditar en l'expedient corresponent davant la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals, i no sigui possible cobrir les vacants de la categoria de policia incloses en l'oferta d'ocupació ordinària o d'estabilització, o els llocs de treball d'aquesta categoria temporalment sense ocupar, o sigui necessari el nomenament d'un funcionari interí per manca d'efectius, la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals podrà convocar un procediment extraordinari per constituir una borsa d'ocupació temporal especifica descentralitzada per illes.

    La resolució de la convocatòria ha de determinar el termini de vigència, els requisits de participació, els criteris o les proves específiques de selecció, el barem de mèrits i les condicions en què s'ha de dur a terme.

    La vigència màxima del nomenament serà de tres anys improrrogables, el transcurs dels quals determina, en tot cas, el cessament del funcionari interí.

    2. Els ajuntaments dels municipis amb 20.000 habitants o menys que ho sol·licitin podran adherir-se a aquesta borsa, amb la certificació prèvia de l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears que acrediti que les dades del registre de policies locals estan actualitzades i l'acord de la Mesa General de Negociació, en els ajuntaments en què estigui constituïda.

    En el cas d'ajuntaments dels municipis amb més de 20.000 habitants, la participació en aquesta borsa necessitarà la subscripció prèvia d'un conveni de col·laboració.

    5. S'afegeix una disposició addicional, la novena, amb la redacció següent:

    Disposició addicional novena

    Règim disciplinari dels alumnes de l'Escola Balear d'Administració Pública en matèria de formació i capacitació policial

    1. S'ha d'establir per reglament el règim disciplinari dels alumnes de l'Escola Balear d'Administració Pública o de l'Escola de Seguretat Pública de les Illes Balears en matèria de formació i capacitació policial, i s'hi han d'assenyalar les faltes, les sancions i el procediment disciplinari docent.

    2. La tipificació de les faltes ha de considerar els actes que comportin incompliments de les obligacions acadèmiques d'assistència, estudi i avaluació i ha d'incloure les conductes contràries a les normes de convivència, seguretat, uniformitat, conservació de recursos i actuació dels alumnes de l'Escola. Les sancions disciplinàries han de consistir en amonestacions i en privacions de drets inherents a la condició d'alumne o alumna.

    3. S'ha d'aplicar, supletòriament o directament, el règim disciplinari previst en el títol VII d'aquesta Llei als supòsits en què els fets es puguin considerar faltes de caràcter greu no constitutius de falta de disciplina acadèmica.

    Disposició addicional única

    Borses del cos auxiliar de l'Administració general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

    A falta d'aspirants en la situació de disponible en les borses vigents del cos auxiliar de l'Administració general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per a l'illa de Mallorca, i fins que no sigui operativa la borsa extraordinària convocada per la Resolució de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat per la qual es convoca un concurs per constituir una borsa extraordinària per cobrir, amb caràcter d'interinitat, places vacants del cos auxiliar de l'Administració general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per a l'illa de Mallorca (BOIB núm. 56, de 29 d'abril de 2021), de manera extraordinària i només en supòsits de necessitat justificada, es podrà procedir a cridar les persones incloses en la borsa de la categoria d'auxiliar administratiu de la Fundació d'Atenció i Suport i de Promoció de l'Autonomia Personal de les Illes Balears per a l'illa de Mallorca.

    Segons les circumstàncies que donin lloc al nomenament del personal funcionari interí, la crida es farà de la manera següent:

  6. Quan el nomenament sigui per cobrir un lloc vacant de la relació de llocs de treball, per substituir personal funcionari amb reserva de llocs de feina o en situació de llicència, o per a l'execució de programes de caràcter temporal, es cridaran les persones incloses en la borsa per cobrir interinament places vacants de la relació de llocs de feina fins a la seva cobertura definitiva (borsa convocada per la Resolució de la gerent de la Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència i de Promoció de l'Autonomia Personal de les Illes Balears per la qual s'aproven les bases i la convocatòria de borses de treball per cobrir temporalment llocs de feina de la categoria d'auxiliar administratiu/iva per a l'illa de Mallorca, BOIB núm. 211, de 19 de desembre de 2020).

  7. Quan el nomenament sigui per subvenir a necessitat urgents, extraordinàries i circumstancials de l'increment de l'activitat, es cridaran les persones incloses en la borsa per cobrir les necessitats de contractació amb caràcter urgent, les produïdes per incapacitats transitòries o maternitats, excedències, substitucions de vacances, permisos, etc., amb contractes d'interinitat per substitució o contractes eventuals (borsa convocada per la Resolució de la gerent de la Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència i de Promoció de l'Autonomia Personal de les Illes Balears per la qual s'aproven les bases i la convocatòria de borses de treball per cobrir temporalment llocs de feina de la categoria d'auxiliar administratiu/iva per a l'illa de Mallorca BOIB núm. 211, de 19 de desembre de 2020).

    Disposició transitòria primera

    Vigència dels certificats d'aptitud física emesos per l'EBAP

    Els certificats d'acreditació de l'aptitud física emesos per l'Escola Balear d'Administració Pública en el marc de procediments convocats des de l'entrada en vigor del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, aprovat pel Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears, i fins a l'entrada en vigor d'aquesta Llei, són vàlids per a l'exempció de les proves físiques previstes en l'article 168 del Reglament esmentat en qualsevol procés de selecció en què es participi, amb una vigència de dos anys comptadors des del dia de la superació de les proves d'acreditació de l'aptitud física que certifiquin.

    Disposició transitòria segona

    Reingrés al servei actiu

    Els funcionaris de carrera dels cossos de policia local que, en el moment de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei, es trobin en la situació administrativa d'excedència poden reingressar al servei actiu sempre que acreditin que compleixen els requisits prevists en les lletres c), e), f) g) i i) de l'article 32 de la Llei4/2013, amb la particularitat, respecte dels requisits prevists en les lletres c) i i) esmentades, que s'ha d'acreditar la possessió del títol acadèmic i del nivell de coneixement de la llengua catalana exigits en el moment de l'ingrés en el cos o l'escala en els quals reingressa.

    Disposició transitòria tercera

    Avaluació del personal que ocupa llocs de treball amb caràcter temporal

    Els funcionaris de carrera dels cossos de policia local que, en el moment de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei, ocupin un lloc de treball, en comissió de serveis o com a funcionaris interins, d'un grup, escala, o categoria superior als quals pertanyen com a funcionaris de carrera poden sol·licitar l'inici d'un període d'avaluació d'acord amb el que estableix l'apartat 12 de l'article 192 del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, aprovat pel Decret40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears, als efectes de quedar exempts de la fase de pràctiques dels processos selectius d'accés, sempre que compleixin els requisits prevists en l'apartat 2 de l'article 179 del Reglament marc esmentat.

    Disposició transitòria quarta

    Agents covid

    Els ajuntaments, quan hi hagi necessitats eventuals que ho requereixin i de conformitat amb el Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de règim local, poden nomenar personal funcionari interí com a agents covid per complementar la policia local en l'exercici de les funcions que es detallen en l'apartat 1 d'aquesta disposició.

    1. Funcions dels agents covid

    Els agents covid, en l'exercici de les seves funcions, tenen la consideració d'agents de l'autoritat, subordinats al personal dels respectius cossos de policia local, sense integrar-se en aquests. En els ajuntaments que no comptin amb cos de policia local, estaran subordinats a l'alcalde.

    No poden portar armes de foc i la seva uniformitat s'haurà de diferenciar clarament d'aquella que sigui pròpia dels cossos de policia local. No han de dur distintius ni logotips. Han de dur la llegenda «Agent covid».

    Sens perjudici d'altres funcions que puguin tenir assignades en els ajuntaments respectius, les funcions que poden exercir els agents covid són les següents:

  8. Vetlar pel compliment de les mesures covid vigents.

  9. Vetlar pel compliment de les ordenances, els bans i altres disposicions i actes municipals dins el seu àmbit de competència.

  10. Custodiar i vigilar béns, serveis, instal·lacions i dependències municipals.

  11. Col·laborar en l'ordenació, la senyalització i la direcció del trànsit en el sòl urbà legalment delimitat, d'acord amb les normes de circulació.

  12. Cooperar en la resolució dels conflictes privats quan siguin requerits per a això.

  13. Practicar les primeres diligències per accidents de circulació dins el casc urbà, per garantir la seguretat del lloc de l'accident i l'auxili als implicats.

  14. Formular denúncies en l'exercici de les seves funcions, en la seva condició d'agents de l'autoritat.

  15. Qualsevol altra funció que els atribueixi la legislació vigent.

    L'exercici de les funcions dels apartats b), c) i d) s'haurà d'ajustar als principis bàsics d'actuació que estableix la Llei orgànica de forces i cossos de seguretat.

    2. Àmbit d'actuació

    L'àmbit d'actuació dels agents covid serà l'ajuntament al qual pertanyen, sens perjudici del que disposa la legislació vigent en cada cas per als supòsits de catàstrofe o calamitat pública.

    3. Organització i funcionament

    1. Amb caràcter general, els agents covid estaran sotmesos a les mateixes normes d'organització i funcionament que la resta dels funcionaris de l'ajuntament.

    2. On hi hagi cos de policia local dependran orgànicament i funcionalment del personal dels respectius cossos de policia local i els seran aplicables les normes comunes de funcionament i, així mateix, els deures i els drets que no siguin exclusius del personal sotmès a l'estatut policial establert pel propi reglament.

    4. Ingrés

    1. Els llocs de personal funcionari denominats agents covid no són llocs estructurals i han de ser ocupats per personal funcionari interí per a l'execució de programes de caràcter temporal o per excés o acumulació de tasques. La durada màxima serà la que estableix l'article 10.1 del Text refós de l'Estatut bàsic de l'empleat públic.

    2. Aquests llocs han de ser ocupats per personal funcionari interí pertanyent al subgrup de classificació C1.

    3. La selecció s'ha de fer pel procediment de concurs.

    4. S'han d'elaborar dues borses de treball, que ha de gestionar l'Escola Balear d'Administració Pública:

  16. La primera borsa, que serà preferent, s'ha d'elaborar amb les persones aspirants presentades a qualsevol dels processos selectius dels últims cinc anys que, tot i no haver superat cap exercici, acreditin la realització del curs bàsic de policia local o el curs bàsic de bombers. La nota obtinguda en el curs serà la que determini l'ordre en la borsa de treball.

    La Comissió de Valoració de la borsa preferent estarà presidida per la persona que proposi el director general d'Emergències del Govern de les Illes Balears, el secretari serà un funcionari del cos superior de l'Escola Balear d'Administració Pública i un vocal serà designat per la Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears.

  17. La segona borsa, que serà subsidiària, s'ha d'elaborar amb les persones aspirants presentades a qualsevol dels processos selectius de policia local o de bombers dels últims cinc anys que hagin superat algun exercici. L'ordre de prelació de la borsa es determinarà per la major puntuació assolida amb la suma de la nota obtinguda en els exercicis superats.

    La Comissió de Valoració de la borsa subsidiària estarà presidida per la persona que proposi el director general d'Emergències del Govern de les Illes Balears, el secretari serà un funcionari, tècnic superior de l'àrea jurídica de l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears, i hi haurà tres vocals designats per la Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears d'entre el personal dels cossos de policia local dels ajuntaments. Els membres de la Comissió tindran dedicació plena durant el temps de la valoració, que s'estima d'un mes de durada.

    La resolució de la convocatòria ha de determinar el termini de vigència, els requisits i les condicions en què s'ha de dur a terme la gestió d'aquesta borsa.

    5. Els serveis prestats en aquestes places d'agents covid seran un mèrit en els propers processos selectius de policia local.

    5. Temporalitat

    Aquesta categoria i els nomenaments derivats d'aquesta disposició transitòria s'extingiran obligatòriament el 31 de desembre de 2022.

    Disposició derogatòria única

    Derogació normativa

    Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que disposa aquest Decret llei, la contradiguin o hi resultin incompatibles i, en particular, l'apartat 3 de l'article 168 i la lletra c) de l'article 184.3 del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, aprovat pel Decret40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears.

    Disposició final primera

    Modificació del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, aprovat pel Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears

    1. Es modifica l'article 165 del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, aprovat pel Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears, que queda redactat de la manera següent:

Article 165

Actualització de proves d'aptitud física

1. Als efectes d'actualitzar les proves d'aptitud física per ser valorades com a mèrit segons el que estableix el punt 7 de l'annex 4 d'aquest Reglament, l'Escola Balear d'Administració Pública o, si escau, l'Escola de Seguretat Pública de les Illes Balears, amb caràcter anual convocarà la realització de proves d'aptitud física per als funcionaris de carrera de qualsevol categoria del cos de policia local o de policia en els ajuntaments que no l'hagin constituït, segons el contingut que figura en l'annex 3 d'aquest Reglament.

2. Per a la realització d'aquestes proves es comptarà amb assessors o assessores especialistes amb estudis universitaris o acreditació professional relacionada amb l'activitat física.

3. L'Escola Balear d'Administració Pública o, si escau, l'Escola de Seguretat Pública de les Illes Balears ha d'emetre els certificats d'actualització de l'aptitud física dels agents de policia local que hagin superat la prova corresponent, amb la qualificació final. La validesa dels certificats i de la seva qualificació és de dos anys comptadors des del dia de la superació de les proves.

2. Es modifica l'article 178 del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, que queda redactat de la manera següent:

Article 178

Curs de capacitació

1. L'Escola Balear d'Administració Pública o, si escau, l'Escola de Seguretat Pública de les Illes Balears, ha d'impartir els cursos de capacitació corresponents a cada categoria de la policia local.

2. El curs de capacitació per a cada una de les categories ha de dotar de la qualificació professional necessària per a l'exercici de l'activitat professional, d'acord amb les exigències de desenvolupament de les funcions pròpies de la categoria a la qual s'ha d'accedir.

El contingut dels cursos, així com el seu desenvolupament, metodologia, durada, avaluació i règim intern s'ha de determinar, per a cada categoria, mitjançant una resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals, a proposta de l'Escola Balear d'Administració Pública, o si escau, de l'Escola de Seguretat Pública de les Illes Balears.

3. Les persones que acreditin haver superat el curs de capacitació de la categoria corresponent o superior abans de l'entrada en vigor de la Llei 11/2017 i el tenguin degudament actualitzat d'acord amb la normativa aplicable, restaran exemptes de dur a terme aquesta fase del període de pràctiques.

4. Les persones que hagin superat tot el període de pràctiques i hagin estat nomenades personal funcionari de carrera queden exemptes de dur a terme el curs de capacitació de la categoria corresponent si es tornen a presentar a un altre procés selectiu, sempre que acreditin haver estat de manera ininterrompuda en situació de servei actiu en la policia local o en situació serveis especials.

5. L'Escola Balear d'Administració Pública o, si escau, l'Escola de Seguretat Pública de les Illes Balears, podrà convalidar les unitats formatives dels cursos de capacitació amb les de cursos selectius ja impartits per l'Escola, per altres escoles de formació de les policies locals i per altres administracions, en el cas de la resta de forces i cossos de seguretat, sempre que hi hagi identitat de contingut i la seva durada sigui igual o superior a la de la unitat formativa del curs que es pretén convalidar.

A aquests efectes, els alumnes, amb caràcter previ a l'inici del curs, han de presentar una sol·licitud acompanyada de la certificació acadèmica referida al contingut de les unitats formatives del curs que pretenen convalidar juntament amb la nota obtinguda. L'Escola pot requerir informació complementària amb l'objectiu d'assegurar les condicions reals de similitud de coneixements, capacitats i qualitat entre les diferents unitats formatives convalidables. Un cop revisada la documentació, amb l'informe tècnic previ, el director o directora gerent de l'Escola, o, si escau, l'òrgan competent de l'Escola de Seguretat Pública de les Illes Balears, resoldrà la sol·licitud en el termini màxim de dos mesos. Si transcorre aquest termini i no s'ha notificat resolució expressa, l'interessat ha d'entendre desestimada la seva sol·licitud per silenci administratiu.

La nota que ha de figurar en la unitat formativa convalidada serà l'aportada en la documentació acreditativa de la seva superació. Si la unitat està superada en termes d'apte, es convalidarà amb la qualificació mínima establerta per superar-la segons el contingut del curs. Quan es procedeixi a la convalidació, es farà constar aquesta circumstància en l'expedient personal de l'alumne.

6. Es poden subscriure convenis de col·laboració entre l'Escola Balear d'Administració Pública, o si escau, l'Escola de Seguretat Pública de les Illes Balears i els ajuntaments que aportin un nombre important d'aspirants als cursos de capacitació que s'organitzin en funció dels recursos dels quals disposi l'Escola Balear d'Administració Pública, o, si escau, l'Escola de Seguretat Pública de les Illes Balears i a la demanda formativa concreta existent.

Aquests convenis tenen per objecte que els ajuntaments col·laborin amb recursos materials i humans en el desenvolupament d'aspectes relatius a l'execució, la gestió i la coordinació en aquests cursos, d'acord amb les condicions que s'hi determinin.

3. Es modifica l'article 179 del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, que queda redactat de la manera següent:

Article 179

Fase de pràctiques en el municipi

1. La fase de pràctiques en el municipi, amb el contingut que determina cadascun dels ajuntaments, té una durada màxima d'un any i una mínima de sis mesos.

Per tal de dur a terme l'avaluació de les pràctiques en el municipi, s'ha de seguir el procediment que s'estableix en els articles següents.

2. Queden exemptes de la realització d'aquesta fase de pràctiques les persones aspirants que hagin ocupat en comissió de serveis o com a personal funcionari interí un lloc, en el mateix ajuntament que convoca el procés selectiu d'accés, en una categoria igual o superior a la que es refereix la convocatòria del procés, sempre que hagi obtingut una avaluació favorable d'aquest període segons el que estableix l'apartat 12 de l'article 192 d'aquest Reglament i que la durada de l'avaluació sigui igual o superior a la prevista per a la fase de pràctiques en les bases de la convocatòria.

L'exempció no serà aplicable si en els dotze mesos immediatament anteriors a l'inici de la fase de pràctiques del procés selectiu la persona aspirant deixa de prestar serveis en una categoria igual o superior a la que es refereix la convocatòria del procés.

4. Es modifiquen els apartats 1 i 2 de l'article 192 i s'afegeix un nou apartat, l'apartat 12, a aquest article del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, que queden redactades de la manera següent:

1. Quan un lloc de treball amb dotació pressupostària no té titular o queda vacant de manera definitiva, es pot ocupar en comissió de serveis de caràcter voluntari amb personal funcionari de carrera sempre que posseeixi els requisits que s'estableixen per ocupar-lo. Així mateix, els llocs de treball reservats a personal en situació de serveis especials o en qualsevol altra situació administrativa que impliqui la reserva del lloc de treball es poden també ocupar en comissió de serveis de caràcter voluntari amb personal funcionari de carrera sempre que posseeixi els requisits que s'estableixen per ocupar-lo.

2. L'òrgan competent pot optar entre convocar la comissió de serveis restringida al personal funcionari de carrera de l'ajuntament o convocar la comissió de serveis oberta al personal funcionari de carrera d'altres ajuntaments de les Illes Balears.

Quan la convocatòria de la comissió de serveis sigui restringida, s'ha d'ocupar amb personal funcionari de carrera del mateix grup i escala. En aquest cas, quan el funcionari sigui d'una categoria inferior a la del lloc de treball convocat es requereix tenir una antiguitat mínima de dos anys com a funcionari de carrera.

Quan la convocatòria sigui oberta al personal funcionari de carrera d'altres ajuntaments, s'ha d'ocupar amb personal funcionari de carrera del mateix grup, escala i categoria.

El nomenament del cap o la cap del cos en comissió de serveis es regirà pel que estableix l'article 46 d'aquest Reglament.

12. La persona a favor de la qual s'adjudiqui en comissió de serveis o com a personal funcionari interí un lloc de categoria superior a la qual pertany com a funcionari de carrera pot sol·licitar l'inici d'un període d'avaluació d'una durada màxima d'un any i mínima de 6 mesos d'acord amb el procediment fixat en l'article 180 d'aquest Reglament als efectes de l'exempció de la fase de pràctiques en els termes que preveu l'article 179.2 d'aquest Reglament, sempre que la durada de la comissió sigui com a mínim de 6 mesos. L'òrgan competent resoldrà la sol·licitud en el termini d'un mes mitjançant una resolució motivada que podrà denegar per causes organitzatives o d'oportunitat.

5. S'afegeix una disposició addicional, la tercera, al Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, amb la redacció següent:

Disposició addicional tercera

Curs bàsic de capacitació per a l'accés a la borsa extraordinària

Quan la conselleria competent en matèria de coordinació de les policies locals faci ús de la possibilitat prevista en la disposició addicional vuitena de la Llei4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, la resolució que aprovi les bases de la convocatòria del procediment extraordinari per constituir una borsa d'ocupació temporal específica ha de preveure la impartició i la superació del curs de capacitació de la categoria de policia. Així mateix, les bases de la convocatòria han de fixar els criteris o, si s'escau, les proves específiques de selecció per a l'accés al curs.

Aquest curs no forma part del període de pràctiques que regula l'article 177 del Reglament, si bé l'Escola Balear d'Administració Pública, o si escau, l'Escola de Seguretat Pública de les Illes Balears l'ha d'impartir respectant el contingut, la metodologia, la durada, l'avaluació i el règim intern que es fixi per al curs de capacitació per a l'accés a la categoria de policia regulat en l'article 178.

Les persones que acreditin haver superat el curs bàsic de capacitació d'accés a la borsa pel procediment extraordinari de selecció de funcionaris interins per a la categoria de policia i el tenguin degudament actualitzat d'acord amb la normativa aplicable, restaran exempts de dur-lo a terme en qualsevol procés selectiu d'accés. Així mateix, les persones que hagin superat aquest curs i el tenguin degudament actualitzat podran formar part de qualsevol borsa de treball convocada per a la selecció de funcionaris interins de la categoria de policia, sempre que compleixin la resta de requisits que s'hi prevegin.

6. Es modifica el punt 7 de l'annex 4 del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, que queda redactat de la manera següent:

7. Valoració dels certificats d'actualització de les proves físiques

La superació de les proves d'actualització de les aptituds físiques previstes en l'article 165 del Reglament marc amb un nota igual o superior, en conjunt, a 7, té una puntuació igual a la nota obtinguda multiplicada per 0,1, fins a un màxim d'1 punt.

Disposició final segona

Deslegalització

El Consell de Govern, mitjançant decret, pot modificar les normes que conté la disposició final primera d'aquest Decret llei.

Disposició final tercera

Entrada en vigor

Aquest Decret llei entra en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Palma, 9 de juliol de 2021

La presidenta
La consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat Francesca Lluch Armengol i Socias
Mercedes Garrido Rodríguez

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR