Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

El Fons de Seguretat Pública, regulat en la lletra c de l’article 205.3 de la Llei20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, segons la redacció de la disposició final catorzena de la Llei 15/2012, de 27 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2013, ha estat aquests anys una eina fonamental en la política del Govern de les Illes Balears en la matèria de coordinació de les policies locals. El Fons s’ha desenvolupat a través del Decret 13/2013, de 5 d’abril, pel qual es regula el Fons de Seguretat Pública, i ha proporcionat importants recursos als municipis per tal de garantir més eficàcia en el servei de policia local, a més de promoure programes d’interès elevat que han redundat en benefici de tota la ciutadania, com ara el Programa de Policia Tutor.

En un moment en què s’està revisant el model policial, a través de la modificació de la llei, es fa necessari també adaptar el Fons al nou model que es desenvoluparà, per tal de garantir-ne la implementació. La nova regulació, que substitueix el Decret 13/2013, segueix els eixos fonamentals d’aquest, si bé introdueix una sèrie de canvis que li donen coherència en relació amb el nou model de policia local, a la vegada que en simplifiquen la gestió i la milloren en allò que fa referència a una distribució més acurada del Fons.

De forma més concreta, es revisen els criteris d’adjudicació eliminant els que havien quedat obsolets i se n’afegeixen de nous. Cal destacar que amb els nous criteris s’afavoreix l’objectiu d’assolir la màxima estabilitat en les plantilles de la policia local, així com la implementació de polítiques orientades cap a la igualtat de gènere. Ambdós casos són objectius bàsics de la regulació que s’impulsa des d’aquest Govern.

D’altra banda, amb la nova regulació es flexibilitza la possibilitat de destinar el Fons tant a recursos humans com a materials, limitant només el primer i de forma diferent atenent la població del municipi. Així, d’una banda, es garanteix que el Fons redunda en la millora dels servei modernitzant els recursos materials i tecnològics de què disposen les policies locals, i de l’altra es dona més marge als ajuntaments més petits, la disponibilitat de recursos dels quals sempre és més limitada.

Una de les novetats importants també és el tractament singular que el nou decret dona als ajuntaments de menys de 1.500 habitants, els quals gaudiran d’una assignació directa del Fons en atenció a la seva particularitat. Paradoxalment, tot i ser els municipis menys poblats de les Illes Balears, són objecte d’una pressió humana en proporció molt superior a la majoria de municipis, la qual cosa justifica aquest tractament especial. Un altre cas singular és el municipi de Palma, el qual manté també una assignació directa, com ja es regulava en el Decret13/2013.

Pel que fa a la gestió del Fons, se simplifica el procediment, la qual cosa en permet l’adjudicació i el pagament en un sol exercici pressupostari, atès que la majoria de dades necessàries per adjudicar-lo ja les tindrà el mateix Govern, sense que els ajuntaments les hagin d’aportar. És per això que és important el manteniment actualitzat del Registre de les policies locals pels ajuntaments, que poden arribar a perdre les ajudes si no compleixen amb aquesta obligació legal. També es reforcen els controls per tal de garantir que es faci un ús correcte de les ajudes que es percebran, especialment quan es tracta d’ajudes que en part tenen l’origen en l’adhesió de l’ajuntament a programes promoguts pel Govern.

Finalment, es fixa un règim transitori tant pel que fa al Fons de 2018, ja en tramitació d’acord amb la normativa que es deroga, com pel que fa a la implementació d’alguns dels canvis que preveu la nova normativa.

Mitjançant la disposició final primera es modifiquen també alguns aspectes menors del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, aprovat pel Decret 28/2015, de 30 d’abril, per tal de facilitar el flux d’informació dels ajuntaments cap al Govern i fer més eficaç la tramitació del Fons, com també el requisit relatiu als permisos de conducció per poder participar en els processos selectius d’accés pel torn lliure i per poder ser admès en les proves d’accés al curs de formació bàsic, que passen a ser els permisos de conducció A2 i B.

En definitiva, aquest Decret s’adequa als principis de bona regulació aplicables a les iniciatives normatives de les administracions públiques, conforme a l’article 129.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

D’acord amb l’article 2.3d del Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, correspon a la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques l’exercici de la competència en matèria de coordinació de policies locals.

Per tot això, a proposta de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques, oït el Consell Consultiu i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia15 de desembre de 2017,

DECRET

Article 1

Objecte

D’acord amb el que disposa l’article 205.3c de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, l’objecte d’aquest Decret és establir el règim jurídic, els criteris de distribució i el funcionament del Fons de Seguretat Pública, el qual és un fons d’ajudes específic destinat a millorar la seguretat pública dels municipis de les Illes Balears mitjançant la realització i l’impuls d’actuacions que garanteixin la coordinació de les policies locals.

Article 2

Requisits per ser beneficiari del Fons de Seguretat Pública

  1. Els requisits que han de complir obligatòriament els municipis per poder accedir a les ajudes del Fons de Seguretat Pública són els següents:

    1. Complir les obligacions relatives a uniformitat, equipament bàsic,

      homogeneïtzació dels vehicles i imatge pública dels agents de la policia local d’acord amb el que regula el Decret 28/2015, de 30 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.

    2. Haver comunicat les incorporacions i modificacions de dades al Registre de les policies locals, en la forma que determina la normativa en matèria de coordinació de policies locals i d’acord amb les directrius establertes per la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals.

    3. Haver tramès a la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals, dins el primer trimestre de cada any, la memòria d’activitats de la policia local de l’any anterior amb el format i el procediment que determini la conselleria esmentada.

    4. Donar correcte compliment a l’obligació de col·laborar amb el Govern de les Illes Balears en l’actualització del cens de policies locals previst en la normativa vigent.

  2. Si de l’exercici de les facultats de vigilància i control que preveu l’article 11 es desprèn que un ajuntament ha rebut ajudes del Fons de Seguretat Pública sense tenir actualitzades les dades a què es refereix la lletra b de l’apartat anterior, aquest no pot ser beneficiari de les ajudes del Fons durant l’exercici posterior al qual s’han detectat les irregularitats. Aquesta circumstància s’ha de declarar per mitjà d’una resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals, amb l’audiència prèvia de l’ajuntament afectat.

Article 3

Quantia...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR