DECRET LLEI 29/2020, de 28 de juliol, pel qual s'adopten mesures pressupostàries en relació amb el desplegament de les actuacions d'atenció social, ordenació i reforç de determinats serveis socials de caràcter residencial i d'atenció diürna que preveu el Pla de contingència per a residències, per fer front als brots de la pandèmia generada per la COVID-19, pel qual es manté la vigència de preceptes en matèria d'infància i adolescència del Decret llei 11/2020, de 7 d'abril, pel qual s'adopten mesures econòmiques, socials i administratives per pal·liar els efectes de la pandèmia generada per la COVID-19 i altres de complementàries, i pel qual es modifica el Decret llei 21/2020, de 2 de juny, de mesures urgents de caràcter econòmic, cultural i social, sota el títol de mesures de caràcter social.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret-llei

El president de la Generalitat de Catalunya

L'article 67.6.a) de l'Estatut preveu que els decrets llei són promulgats, en nom del rei, pel president o presidenta de la Generalitat.

D'acord amb l'anterior, promulgo el següent

DECRET LLEI

Exposició de motius

En aquests moments, en un context d'excepcionalitat en què la crisi sanitària encara no s'ha superat, atesa la repercussió generada durant la primera onada de la pandèmia pel coronavirus SARS-CoV-2 als centres residencials, i amb l'objectiu de prevenir brots futurs i minimitzar el risc d'infecció en els grups de població més vulnerables, es requereix el desplegament d'un conjunt d'actuacions que impactin directament sobre les organitzacions i els professionals dels centres residencials i els centres de dia de gent gran de titularitat pública, així com sobre els centres subjectes a concerts o col·laboració amb el Departament de Treball, Afer Socials i Famílies.

La pandèmia de la COVID-19 ha generat una situació d'excepcionalitat en els centres residencials. Davant d'aquesta situació els departaments de Salut i de Treball, Afers Socials i Famílies han concretat en el pla de contingència específic un conjunt de mesures que s'han mostrat eficaces per fer front la COVID-19 i intervenir anticipadament en previsió de brots als centres residencials. Aquest conjunt de mesures s'articula al voltant de la prevenció de l'aparició de la infecció i la protecció dels professionals; la detecció precoç de la infecció, la intervenció de salut pública, l'atenció sanitària d'àmbit territorial, l'atenció social, i l'ordenació i reforç de l'àmbit residencial i els sistemes d'informació.

La necessitat d'implementar el conjunt d'actuacions d'atenció social, d'ordenació i de reforç de les residències planificades i adaptades territorialment ha de permetre que les residències donin una resposta ràpida, efectiva i modulable davant de possibles brots en l'evolució dels indicadors epidemiològics. En aquest context, les residències s'han de centrar de manera prioritària en la intensificació de les mesures de seguretat i la minimització de riscos. Alhora, han de garantir una bona atenció a les persones residents, fet que justifica aplicar, en termes temporals, un programa de reforç a les residències de titularitat pública i a les subjectes a concerts o col·laboració amb el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies.

L'impacte social viscut amb la pandèmia de la COVID-19 també ha modificat de forma important les condicions en què es presten determinats serveis socials d'atenció diürna. Les limitacions, les mesures i les recomanacions d'obligat compliment han comportat suspendre la prestació de serveis per raó de prevenció i protecció, en benefici de la salut i la integritat de les persones grans ateses en determinats serveis socials.

És per això que els serveis d'acolliment diürn dels centres de dia per a gent gran, en la fase actual de represa de l'activitat i d'increment de la transmissió comunitària, encara han d'estar sotmesos a limitacions d'aforament a causa del compliment de les mesures de distanciament, de manera que moltes persones usuàries no poden rebre la totalitat del servei que tenen assignat, sinó que han d'adequar-se a unes franges horàries o dies concrets de servei. Igualment, molts centres de dia que estan integrats en residències no poden prestar el servei per raons de salut pública i vigilància epidemiològica, tal com estableixen les indicacions del PROCICAT. Per aquest motiu, es vol autoritzar, de manera extraordinària i transitòria, que determinades activitats pròpies dels serveis d'acolliment diürn, com són el servei d'estada bàsic al centre, les activitats de lleure o de dinamització sociocultural, així com la manutenció, puguin ser prestades en espais alternatius o espais comunitaris adequats, que actuïn com a extensions dels centres de dia autoritzats, sota la responsabilitat de l'ens titular del servei del centre de dia vers les persones usuàries.

Així mateix, la fase de represa genera una situació en què molt sovint la persona cuidadora no pot fer-se càrrec de la persona que hauria d'atendre al domicili. Per aquest motiu, es considera necessari que els centres de dia puguin desenvolupar serveis opcionals d'atenció, promoció de l'autonomia personal i prevenció de la dependència al domicili de les persones, tant per a les persones ateses i inscrites als centres com per a altres persones grans que, per raons d'urgència social, raons sanitàries o per causa derivada de la COVID-19, no disposen ni dels serveis assignats ni del suport familiar necessari i suficient per ser ateses.

D'altra banda, el capítol II del Decret llei 11/2020 de 7 d'abril, pel qual s'adopten mesures econòmiques, socials i administratives per pal·liar els efectes de la pandèmia generada per la COVID-19 i altres mesures complementàries, estableix un seguit d'actuacions en matèria d'infància i adolescència per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la pandèmia de la COVID-19, la qual ha provocat, entre altres efectes, i en alguns casos, la separació involuntària dels progenitors o tutors —sota tractament i amb mesures d'aïllament— dels seus fills i filles menors d'edat.

L'article 7 del Decret llei esmentat crea una prestació econòmica d'emergència per a l'acolliment familiar d'infants separats involuntàriament del seu nucli familiar per efecte de l'epidèmia de la COVID-19, prestació que continua vigent en virtut del punt 2 de la disposició transitòria de la mateixa norma, que disposa que aquesta prestació s'ha d'atorgar en els supòsits derivats de la crisi sanitària derivada de la COVID-19, independentment de la data d'aixecament de l'estat d'alarma decretat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març.

Tanmateix, les mesures que preveuen en les disposicions addicionals, haurien quedat sense efectes d'acord amb la disposició transitòria primera d'aquella norma, atès l'aixecament de l'estat d'alarma decretat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març.

Atès que aquestes mesures es van concebre, directament o indirectament, per agilitzar la selecció de les famílies acollidores que, precisament, havien de fer possible l'acolliment d'aquests infants i rebre la corresponent prestació, resulta necessari mantenir-ne la vigència, com a mínim mentre perdurin els efectes de la crisi sanitària.

Així mateix, el capítol II regula la modificació del Decret llei 21/2020, de 2 de juny, de mesures urgents de caràcter econòmic, cultural i social, sota el títol de mesures de caràcter social. El contingut del Decret llei esmentat preveia que no podien accedir a l'ajut les persones que haguessin meritat unes quantitats en un període determinat. Aquesta previsió ha comportat un nombre de sol·licituds molt baix, així com que s'hagin hagut de denegar moltes sol·licituds en relació amb persones del sector de les arts escèniques que necessiten aquestes ajudes, ja que no han pogut accedir a la prestació d'atur que va regular l'Estat.

Davant d'aquest fet, cal modificar el Decret llei en el sentit de vetllar per les persones que no han percebut ingressos durant la pandèmia i que, a causa dels brots nous que han sorgit, els continuen veient minvar, i, per tant, necessiten accedir a l'ajut.

També es necessari modificar la data límit de presentació de sol·licituds, que serà, excepte que l'exhauriment de la dotació designada a l'efecte es produeixi abans, el 31 d'agost del 2020.

Tot el que s'ha exposat determina que sigui imprescindible aquesta intervenció normativa immediata per part del Govern, atès que la consecució d'aquest objectiu necessari per satisfer una necessitat social de primer ordre amb la celeritat requerida no pot assolir-se recorrent al procediment legislatiu ordinari.

Per tant, en ús de l'autorització que concedeix l'article 64 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, de conformitat amb l'article 38 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la Presidència de la Generalitat i del Govern;

A proposta del conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Capítol I

Mesures pressupostàries en relació amb el desplegament de les actuacions d'atenció social, ordenació i reforç de determinats serveis socials de caràcter residencial i d'atenció diürna

Article 1

Sistema de pagament dels centres residencials

El sistema de pagament dels centres residencials, de llar residències per a persones amb discapacitats, de llar amb suport per a persones amb problemàtica social derivada de malaltia mental, de centres de dia de gent gran, centres de dia de teràpia ocupacional i centres d'atenció especialitzada per a persones amb discapacitats, i dels centres de dia ocupacionals d'inserció (SOI) per a persones amb discapacitats que configuren el Sistema Català de Serveis Socials, regulat pel Decret 284/1996, de 23 de juliol, de regulació del Sistema Català de Serveis Socials, i la normativa que el desenvolupa, elaborats pel Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, deixen d'aplicar-se temporalment a l'activitat que es presti des de l'1 de setembre del 2020 i mentre duri la situació d'emergència derivada de la COVID-19, en allò que contravinguin el que disposa aquest Decret llei.

Article 2

Priorització de la prevenció i protecció de la població vulnerable enfront de la COVID-19

Mentre duri la situació d'emergència, els centres residencials del Sistema Català de Serveis Socials han de prioritzar i centrar els esforços en la prevenció, la lluita contra la COVID-19 i el maneig dels casos amb COVID-19, asimptomàtics o amb curs lleu de la malaltia.

La necessitat de donar resposta a nous protocols i requeriments marcats per l'autoritat sanitària, requereix, entre d'altres, aplicar noves mesures de seguretat i protecció de les persones residents, mesures addicionals higièniques i de desinfecció, compra específica de material de protecció, canvis organitzatius, adaptació a la nova dinàmica de visites i sortides, increment de ràtio de recursos humans d'atenció directa, modificació i intensificació de torns horaris.

Article 3

Increment mensual per fer front als costos addicionals generats als serveis socials de caràcter residencial de la xarxa d'atenció pública

Per fer front als costos addicionals, els serveis socials de caràcter residencial de la xarxa d'atenció pública de gent gran i per a persones amb discapacitat física o intel·lectual amb concert social de la modalitat de gestió delegada, concertats, col·laboradors, i subvencionats del Departament de Treball Afers Socials i Famílies, des de l'1 de juliol del 2020 i mentre duri la situació d'emergència derivada de la COVID-19, cobraran 196,30 euros addicionals mensuals per plaça, que es destinen al reforç del personal d'atenció directa —principalment gerocultor i personal auxiliar—, a la compra d'EPI i a la intensificació de les mesures addicionals d'higiene relacionades amb la COVID-19. Aquest import s'abona mensualment durant el període establert, d'acord amb les instruccions que dicti l'òrgan competent del Departament.

Article 4

Increment mensual per fer front als costos addicionals generats als serveis socials de llar residències per a persones amb discapacitats i llar amb suport per a persones amb problemàtica social derivada de malaltia mental de la xarxa d'atenció pública.

Per fer front als costos addicionals generats als serveis socials de llar residències per a persones amb discapacitats i llar amb suport per a persones amb problemàtica social derivada de malaltia mental de la xarxa pública; amb concert social de la modalitat de gestió delegada, concertats, col·laboradors i subvencionats del Departament de Treball Afers Socials i Famílies −des de l'1 de setembre del 2020 i mentre duri la situació d'emergència derivada de la COVID-19− cobraran 62,80 euros addicionals mensuals per plaça, que es destinaran al reforç del personal d'atenció directa −principalment personal auxiliar−, a la compra d'EPI i a la intensificació de les mesures addicionals d'higiene relacionades amb la COVID-19. Aquest import s'ha d'abonar mensualment durant el període establert, d'acord amb les instruccions que dicti l'òrgan competent del Departament.

Article 5

Reserva de places lliures d'ocupació

Per millorar la capacitat als serveis socials de caràcter residencial acreditats de gent gran en la implementació amb èxit de les mesures de sectorització i la capacitat d'aïllar casos probables o confirmats de COVID-19 −des de l'1 de juliol del 2020 i mentre duri la situació d'emergència derivada de la COVID-19−, les residències han de disposar d'una reserva de places lliures d'ocupació que s'han d'acordar amb els referents del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies i del Departament de Salut, per cada àmbit territorial d'acord amb la situació i característiques de les residències. Aquests centres, mentre aquestes places romanguin buides, percebran el 85% del preu mitjà ponderat de la Cartera de serveis socials de caràcter residencial de gent gran a partir de l'1 de setembre i mentre duri la situació d'emergència derivada de la COVID-19. Aquest import s'abonarà d'acord amb les instruccions que dicti l'òrgan competent del Departament.

En cas de necessitat, es podrà fer reserves de places lliures a centres privats no acreditats, que es concretaran mitjançant una resolució de l'òrgan competent del Departament.

Article 6

Dispositius de suport pel trasllat de residents

Les despeses vinculades a dispositius de suport que s'hagin de posar en marxa per traslladar-hi persones residents urgentment per l'aplicació de mesures extraordinàries per raó de la crisi sanitària, com congestió de residències, dificultats estructurals per fer aïllaments, o d'altres, es faran efectives mitjançant contractació d'emergència i sempre que sigui necessari per a garantir la protecció i l'assistència immediata de les persones.

Article 7

Increment mensual per fer front als costos addicionals generats als serveis socials de centres de dia de gent gran de la xarxa d'atenció pública

Per fer front als costos addicionals generats els centres de dia de gent gran amb concert social de la modalitat de gestió delegada, concertats i col·laboradors –des de l'1 de juliol del 2020 i mentre duri la situació d'emergència derivada de la COVID-19− percebran 60,00 euros addicionals per usuari i mes corresponent al reforç del personal auxiliar d'atenció directa i a la compra d'EPI i mesures addicionals d'higiene relacionades amb la COVID-19. Aquest import s'abonarà mensualment durant el període establert, d'acord amb les instruccions que dictin els òrgans competents del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies.

Article 8

Increment mensual per fer front als costos addicionals generats als serveis socials de centre de dia de teràpia ocupacional i centre d'atenció especialitzada per a persones amb discapacitats de la xarxa d'atenció pública

Per fer front als costos addicionals generats als serveis de centre de dia de teràpia ocupacional i centres d'atenció especialitzada per a persones amb discapacitats amb concert social de la modalitat de gestió delegada, concertats, col·laboradors i subvencionats –des de l'1 de setembre del 2020 i mentre duri la situació d'emergència derivada de la COVID-19− percebran 62,80 euros addicionals per usuari i mes corresponent al reforç del personal auxiliar d'atenció directa i a la compra d'EPI i mesures addicionals d'higiene relacionades amb la COVID-19. Aquest import s'ha d'abonar mensualment durant el període establert, d'acord amb les instruccions que dictin els òrgans competents del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies.

Article 9

Increment mensual per fer front als costos addicionals generats als serveis socials de centre de dia ocupacional d'inserció (SOI) per a persones amb discapacitats de la xarxa d'atenció pública

Per fer front als costos addicionals generats als serveis socials de centre de dia ocupacional d'inserció (SOI) per a persones amb discapacitats amb concert social de la modalitat de gestió delegada, concertats, col·laboradors i subvencionats −des de l'1 de setembre del 2020 i mentre duri la situació d'emergència derivada de la COVID-19− cobraran 31,40 euros per usuari i mes corresponent al reforç del personal auxiliar d'atenció directa i a la compra d'EPI i mesures addicionals d'higiene relacionades amb la COVID-19. Aquest import s'ha d'abonar mensualment durant el període establert, d'acord amb les instruccions que dictin els òrgans competents del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies.

Article 10

Adequació d'espais per a activitats d'atenció diürna

De forma extraordinària i transitòria, mentre duri la situació de crisi sanitària provocada per la COVID-19, el servei d'estada, les activitats de dinamització sociocultural, les activitats de lleure i la manutenció pròpies dels serveis d'acolliment diürn, poden prestar-se en espais alternatius o equipaments comunitaris adequats que compleixin els requisits de seguretat, higiene, aforament, ventilació i accessibilitat, sota la responsabilitat del titular del servei d'acolliment diürn autoritzat, i sense que siguin aplicables els espais descrits en l'annex 1 del Decret 182/2003, de 22 de juliol, de regulació dels serveis d'acolliment diürn de centres de dia de gent gran.

Capítol II

Modificació del Decret llei 21/2020, de 2 de juny, de mesures urgents de caràcter econòmic, cultural i social, sota el títol de mesures de caràcter social

Article 11

Es modifica l'article 3 del Decret llei 21/2020, de 2 de juny, que queda redactat de la manera següent:

“Article 3

Quantia de la prestació.

La quantia de la prestació, que s'abona en un pagament únic, equival a l'import diari de l'indicador de renda de suficiència mensual de Catalunya (IRSC) vigent, pels dies transcorreguts entre el 14 de març i el 6 de maig del 2020, ambdós inclosos. D'aquesta quantia es dedueixen els ingressos percebuts durant el mateix període per prestacions de serveis portades a terme durant el període referit.”

Article 12

Es modifica l'article 6 del Decret llei 21/2020, de 2 de juny, que queda redactat de la manera següent:

“Article 6

Les persones beneficiàries de la prestació per subministraments bàsics a persones professionals de les arts escèniques, arts visuals, música i audiovisual, i d'altres activitats culturals suspeses per raó de la crisi sanitària a Catalunya, són les persones que acreditin el compliment dels requisits següents:

  1. Tenir més de divuit anys.

  2. Estar empadronat i residir legalment en un municipi de Catalunya.

  3. Haver exercit alguna activitat professional, pel seu compte o per compte d'altri, en situació d'alta en el Règim Especial d'Autònoms de la Seguretat Social per activitats de les arts escèniques, arts visuals, música i audiovisual, i d'altres activitats culturals suspeses per raó de la crisi sanitària a Catalunya, en el Sistema Especial d'Artistes del Règim General de la Seguretat Social, o bé, per al cas dels tècnics, que hagin cotitzat al Règim General de la Seguretat Social per les mateixes activitats, com a mínim 15 dies l'any 2019.

  4. No haver percebut, per prestacions de serveis desenvolupades entre els dies 14 de març i 6 de maig, cap tipus d'ingressos o bé que aquests no hagin superat conjuntament, en còmput mensual, l'import del salari mínim interprofessional.”

Article 13

Es modifica l'apartat 2 de l'article 8 del Decret llei 21/2020, de 2 de juny, que queda redactat de la manera següent:

“8.2 Les persones susceptibles de ser beneficiàries de la prestació regulada en aquest Decret llei han d'emplenar i presentar el formulari de sol·licitud normalitzat. El termini per presentar les sol·licituds resta obert fins a l'exhauriment de la dotació designada a l'efecte i, en tot cas, si la dotació designada no s'ha exhaurit abans, fins al 31 d'agost del 2020.”

Disposició addicional primera

A partir de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei, deixa de ser aplicable als serveis socials del Capítol I d'aquest Decret Llei allò previst en l'article 1 del Decret llei 19/2020, de 19 de maig, de mesures complementàries en matèria social i sanitària per pal·liar els efectes de la pandèmia generada per la COVID-19, llevat dels casos en què es preguin mesures excepcionals de salut pública de restricció de l'activitat diferents de les previstes en el capítol I d'aquest Decret llei.

Disposició addicional segona

Es declaren vigents els articles 8 i 9, i la disposició addicional primera del Decret llei 11/2020 de 7 d'abril, pel qual s'adopten mesures econòmiques, socials i administratives per pal·liar els efectes de la pandèmia generada per la COVID-19 i altres mesures complementàries.

Els preceptes expressats a l'apartat anterior mantindran la seva vigència mentre es mantingui activat el pla d'actuació PROCICAT per a emergències associades a malalties transmissibles emergents amb potencial alt risc.

Disposició transitòria

Allò previst al Capítol II referit a la modificació del Decret llei 21/2020, de 2 de juny, de mesures urgents de caràcter econòmic, cultural i social, sota el títol de mesures de caràcter social, és d'aplicació a les sol·licituds presentades i no resoltes en el moment d'entrada en vigor del present Decret llei, i sense necessitat de que s'hagi de presentar nova sol·licitud per aquelles que ja hagin estat presentades.

Disposició final primera

S'habilita el conseller de Treball, Afers Socials i Famílies i a la consellera de Cultura a modificar la Resolució TSF/1341/2020, d'11 de juny, per la qual s'aprova la convocatòria de la prestació extraordinària per a subministraments bàsics a professionals de les arts escèniques, arts visuals, música i audiovisual, i d'altres activitats culturals suspeses per raó de la crisi sanitària a Catalunya que preveu el capítol II del Decret llei 21/2020, de 2 de juny, de mesures urgents de caràcter econòmic, cultural i social, per tal de poder adaptar-la a les modificacions establertes en aquest Decret llei.

Disposició final segona

Aquest Decret llei entra en vigor el mateix dia de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui aplicable aquest Decret llei cooperin en el seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui el facin complir.

Barcelona, 28 de juliol de 2020

Joaquim Torra i Pla

President de la Generalitat de Catalunya

Chakir El Homrani Lesfar

Conseller de Treball, Afers Socials i Famílies

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR