DECRET LLEI 2/2020, de 21 de gener, de necessitats financeres del sector públic en pròrroga pressupostària i de modificació del text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre.

Fecha de Entrada en Vigor23 de Enero de 2020
SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret-llei

El president de la Generalitat de Catalunya,

L'article 67.6.a) de l'Estatut preveu que els decrets llei són promulgats, en nom del rei, pel president o presidenta de la Generalitat.

D'acord amb l'anterior, promulgo el següent

DECRET LLEI

Exposició de motius

La manca d'aprovació dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2020 ha comportat la situació de pròrroga pressupostària, en concret de la Llei 4/2017, del 28 de març, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2017.

L'article 33 del text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, estableix que, si per qualsevol motiu l'1 de gener el pressupost no està aprovat, es considerarà prorrogat automàticament el de l'any anterior en els seus crèdits inicials fins a l'aprovació i la publicació dels nous al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Conseqüentment, mentre es mantingui la situació de pròrroga pressupostària en l'exercici 2020 i, sense perjudici del marc legal que comporta la situació de pròrroga, s'han d'adequar determinades necessitats financeres que, per raó de necessitat urgent, no es poden ajornar.

Aquestes situacions financeres que necessitin endeutament públic per al seu equilibri han de ser autoritzades per una norma amb rang legal, d'acord amb el text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre. Per tant, l'eventual decret que reguli la situació de pròrroga resulta insuficient per fixar les autoritzacions i els límits.

A més, es modifica el text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya per tal d'adaptar de manera immediata les previsions relatives al tipus d'interès aplicable als canvis produïts en els mercats financers.

L'article 1 d'aquest decret llei regula amb suficient detall aquestes autoritzacions per a endeutament, atorgament d'avals i altres garanties que s'ha estimat que seran necessàries per a atendre les necessitats públiques, en els diferents apartats que es recullen.

L'article 2 conté les modificacions de l'article 73.1 i de l'apartat 6 de la disposició addicional 17 del text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre. L'apartat 6 de la disposició addicional 17 preveu el tipus d'interès que és d'aplicació al col·lector de salmorres, tant pel que fa a la infraestructura existent com la que resta pendent d'executar. La quota d'interès prevista impacta directament en la possibilitat de finançar les actuacions que es troben pendents, l'inici de les quals resulta imminent, la qual cosa determina que calgui modificar la redacció d'aquest apartat de manera que només s'apliqui a la infraestructura que es troba en servei en l'actualitat. Tal fet determina que calgui modificar l'article 73.1 per tal d'incloure la magnitud relativa al tipus d'interès en la regulació vigent.

En aquest cas, el caràcter extraordinari i excepcional de la situació deriva de la incongruència de l'actual règim jurídic de l'exacció substitutòria del cànon de l'aigua, respecte de la realitat a la qual es remet, en què per al finançament d'infraestructures ad hoc i la repercussió el seu cost al beneficiari s'estableix un sistema alternatiu fonamentat en magnituds que no tenen en compte la variabilitat econòmica derivada de l'aplicació d'un o altre tipus d' interès i que afecten al finançament i, en darrer terme, a l' execució de l'una infraestructura d'interès prioritari de la Generalitat.

La disposició addicional preveu autoritzar els departaments de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda i de Territori i Sostenibilitat a portar a terme el que sigui necessari en període de pròrroga per tal d'iniciar la tramitació del projecte de mitigació del risc d'inundació al barri de la Salut del terme municipal de Salou. Aquest projecte sectorial té com a objecte mitigar les continues inundacions al tram final del barranc, al terme municipal de Salou, produïdes per l'activitat hidrològica del denominat Barranc de Barenys. Aquest fet es veu agreujat a la zona de la façana marítima, concretament al barri de la Salut, atès que les plantes baixes dels edificis existents estan per sota de l'alçada de la sortida de l'aigua al mar. Així mateix, i com a conseqüència de les sentències núm. 772 i 802 del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya que van declarar nul el Pla parcial sector 3 Pomeres-Barenys, va donar origen a un acord entre la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Salou per la redacció d'un projecte constructiu d'endegament del Barranc de Barenys, projecte que ha estat aprovat en data 9 de maig de 2019 per l'Agència Catalana de l'Aigua, donant solució a la problemàtica plantejada, l'execució del qual resulta urgent, atesa la problemàtica exposada de continues inundacions.

Ateses les situacions plantejades i, d'acord amb article 38 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern, el Govern pot dictar disposicions legislatives provisionals, sota la forma de decret llei, en els termes de l'article 64 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya;

La norma del decret llei és un recurs extraordinari del Govern i, per tant, se n'ha de fer un ús prudent i limitat a les situacions que realment mereixen la consideració d'urgents i convenients.

Aquest Decret llei conté dos articles, una disposició addicional i una disposició final d'entrada en vigor. L'article 1 dona resposta a les necessitats financeres inajornables de determinades entitats del sector públic, i es considera adient preveure l'autorització dels avals i les garanties que siguin necessaris per al 2020 i l'article 2 corregeix una mancança detectada en el text refós de la legislació sobre aigües que perjudica l'interès públic des del moment que l'ens que executa les obres ha d'endeutar-se per finançar-les. Finalment la disposició addicional conté una autorització als efectes d'iniciar amb urgència la tramitació d'un expedient administratiu respecte d'un projecte constructiu que, pel greu risc d'inundació que tractar de pal·liar, resulta inajornable.

A proposta del vicepresident del Govern i conseller d'Economia i Hisenda i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Previsions en matèria financera

1.1 S'autoritza el Govern, en les condicions i els termes que fixa la Llei 4/2017, del 28 de març, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2017, des de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei i, mentre es mantingui la situació de pròrroga pressupostària al llarg del 2020, perquè faci ús d'operacions d'endeutament en qualsevol modalitat, amb la limitació que el saldo viu no superi el que autoritza la Llei esmentada, incrementat pels imports que derivin dels programes d'endeutament que s'aprovin en aplicació de la normativa d'estabilitat pressupostària.

1.2 Pel que fa a les operacions d'endeutament de les entitats del sector públic:

a) S'autoritza l'Institut Català de Finances a fer ús, durant el 2020, de l'endeutament amb termini de reemborsament superior a un any, en qualsevol modalitat, per finançar les seves operacions de capital, amb la limitació que el saldo de deute viu a termini de reemborsament superior a un any el 31 de desembre de 2020 no superi el límit de 4.000.000.000,00 d'euros.

  1. S'autoritza l'ens d'abastament d'aigua Ter-Llobregat a fer ús, durant el 2020, de l'endeutament amb termini de reemborsament superior a un any, que pot augmentar per l'import que derivi de l'assumpció dels passius financers de la Generalitat de Catalunya subrogats el 2012 de l'extinta ATLL pública, fins a un màxim de 374.522.094,82 euros.

    1.3 Les entitats que, d'acord amb les normes del Sistema Europeu de Comptes, hagin estat classificades en el sector Administració pública de la Generalitat no poden formalitzar operacions que comportin un increment d'endeutament respecte del que tenien autoritzat el 31 de desembre de 2019, llevat dels casos següents:

  2. El Consorci Hospitalari de Vic, que pot augmentar el seu deute per l'import que derivi del procés d'integració de la Fundació Hospital Sant Jaume de Manlleu en el Consorci per mitjà de l'aportació d'actius i passius, fins a un màxim de 5.648.718,50 euros.

  3. L'entitat de dret públic que assumeixi la prestació dels serveis públics de salut a la ciutat de Reus i la seva àrea d'influència, que pot augmentar el seu deute per l'import que derivi de l'assumpció dels passius financers derivats de la construcció de l'Hospital Universitari Sant Joan de Reus, fins a un màxim de 53.902.681,01 euros.

  4. Aquest import es podrà incrementar pel valor de mercat de les operacions de cobertura associades a la construcció de l'Hospital Universitari Sant Joan de Reus.

  5. L'entitat Parc Científic de Barcelona, que pot augmentar el seu deute per l'import del refinançament de les quotes vençudes dels préstecs rebuts per l'entitat en virtut de les convocatòries dirigides a parcs científics i tecnològics fetes des de l'any 2000, fins a un màxim de 30.587.000 euros.

  6. L'entitat Fira 2000, SA, que pot augmentar el seu deute fins a un màxim de 38.225.000 euros.

    1.4. S'autoritza el Govern, des de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei i, mentre es mantingui la situació de pròrroga pressupostària al llarg del 2020, a autoritzar els avals següents:

    a) S'autoritza el Govern a concedir l'aval de la Generalitat en substitució dels avals concedits per l'Institut Català de Finances a operacions de crèdit i cobertura de risc de tipus d'interès d'Infraestructures de la Generalitat de Catalunya, SAU, o afegir al seu aval en superposició de garantia dels que va conferir al seu dia l'Institut Català de Finances, sigui de forma global o operació per operació.

    b) S'autoritza el Govern a prestar l'aval, durant l'exercici del 2020, a les operacions de préstec o bestretes reemborsables concedides per l'Administració general de l'Estat al Parc Científic de Barcelona en virtut de les convocatòries dirigides a parcs científics i tecnològics fetes des de l'any 2000, o al seu refinançament per altres entitats. L'import màxim d'aquest aval és de 55.500.000,00 d'euros.

  7. S'autoritza el Govern a prestar l'aval, durant l'exercici del 2020, a les operacions de préstec o bestretes reemborsables concedides per l'Administració general de l'Estat al Consorci Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona en virtut de les convocatòries dirigides a parcs científics i tecnològics fetes des de l'any 2000. L'import màxim d'aquest aval és de 6.200.000,00 euros.

    d) S'autoritza el Govern a prestar avals fins a una quantia màxima global, el 2020, de 25.000.000 d'euros, en garantia de les operacions financeres que subscriguin les cooperatives amb secció de crèdit inscrites en el Registre General de Cooperatives. Aquestes operacions financeres han de tenir com a objecte el retorn a llurs titulars dels fons dipositats a les seccions de crèdit, sempre que els socis hagin acordat la baixa de la secció de crèdit corresponent abans de formalitzar l'aval. Aquest aval cobreix com a màxim el 75 % de l'operació de finançament, i els membres del consell rector de la cooperativa n'han de garantir, en tot moment, el percentatge complementari, ampliant aquestes garanties als socis de la cooperativa i a la cooperativa mateixa, si així ho determina l'entitat que atorga el finançament en funció del risc de cada operació.

    e) S'autoritza el Govern a prestar l'aval a Circuits de Catalunya, SL, enfront del contracte promotor amb Formula One World Championship Limited (FOWC), per tal de garantir el pagament dels drets contractuals per organitzar el gran premi de Fórmula 1 per a l'any 2020. Aquest aval no pot superar els 24.807.292,20 dòlars americans.

  8. S'autoritza el Govern a prestar l'aval a favor de les entitats del sector públic de la Generalitat que formen part de l'àmbit d'aplicació d'aquesta Llei davant de qualsevol instància, o contraaval davant l'entitat financera garant, en el marc de les actuacions de comprovació i inspecció de l'impost sobre el valor afegit que duu a terme l'Agència Estatal de l'Administració Tributària. L'import màxim d'aquest aval no pot superar els 50.000.000 d'euros.

  9. S'autoritza el Govern a prestar l'aval davant els òrgans de l'Administració Tributària estatal o contraaval davant l'entitat financera garant, fins a un màxim de 12.000.000 d'euros, per tal de garantir els fraccionaments, ajornaments o suspensió dels actes de gestió tributària en relació amb la constitució de drets de superfície i drets d'arrendament relacionats.

    h) En el cas de modificació, refinançament o substitució d'operacions d'entitats de dret públic i societats mercantils totalment participades per la Generalitat, amb aval de la Generalitat o sense, s'autoritza el Govern a atorgar l'aval de la Generalitat a les operacions que es produeixin resultants de les modificacions, el refinançament o la substitució.

  10. S'autoritza l'Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) a prestar l'aval, durant l'exercici 2020, a favor de les entitats financeres que hagin signat el corresponent conveni de col·laboració i en garantia del risc dels préstecs formalitzats per estudiants universitaris per finançar l'import de la matrícula universitària. L'import màxim d'aquest aval no pot superar els 4.000.000 d'euros.

    1.5 S'autoritza el Govern, des de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei i mentre es mantingui la situació de pròrroga pressupostària al llarg del 2020, a autoritzar les garanties següents:

  11. S'autoritza el Govern a prestar garantia, durant l'exercici 2020, fins a una quantia màxima global de 50.000.000 d'euros, a favor de l'Institut Català de Finances (ICF) per atorgar préstecs per al foment del comerç i el desenvolupament del sector industrial. A aquest efecte el Departament d'Empresa i Coneixement ha de tenir formalitzat un conveni amb l'ICF per constituir un fons de garantia amb càrrec als pressupostos del Departament d'Empresa i Coneixement.

  12. S'autoritza el Govern a prestar garantia, durant l'exercici 2020, fins a una quantia màxima global de 13.000.000 d'euros, a favor de l'ICF per atorgar préstecs per al finançament a pimes i autònoms de les empreses agràries, agroalimentàries, forestals i del sector de la pesca i l'aqüicultura de Catalunya. A aquest efecte el Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació ha de tenir formalitzat un conveni amb l'ICF per constituir un fons de garantia amb càrrec als pressupostos del Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació.

  13. S'autoritza el Govern a prestar garantia, durant l'exercici 2020, fins a una quantia màxima global de 12.418.126,10 euros, a favor de l'ICF per atorgar préstecs per al finançament de les empreses de l'economia social de Catalunya. A aquest efecte el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies ha de tenir formalitzat un conveni amb l'ICF per constituir un fons de garantia amb càrrec als pressupostos del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies.

  14. S'autoritza el Govern a prestar garantia, durant l'exercici 2020, fins a una quantia màxima global de 5.703.772 euros, a favor de l'ICF per atorgar préstecs per al finançament de projectes culturals. A aquest efecte el Departament de Cultura ha de tenir formalitzat un conveni amb l'ICF per constituir un fons de garantia amb càrrec als pressupostos del Departament de Cultura.

  15. S'autoritza l'Agència de l'Habitatge de Catalunya a prestar garantia, durant l'exercici 2020, fins a una quantia màxima global de 42.500.000 euros, a favor de l'Institut Català de Finances (ICF) per atorgar préstecs per a la rehabilitació d'edificis d'habitatges amb comunitats de propietaris. A aquest efecte l'Agència de l'Habitatge de Catalunya ha de tenir formalitzat un conveni amb l'ICF per constituir un fons de garantia amb càrrec als pressupostos de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya.

Article 2

Modificacions del text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, aprovat per Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre.

2.1 S'afegeix la lletra e a l'article 73.1 del text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, amb el text següent:

“e) Tipus d'interès.”

2.2 Es modifica l'apartat 6 de la disposició addicional dissetena del text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, que queda redactat de la manera següent:

“6. La quota de l'amortització de la fase 1 del col·lector de salmorres del Llobregat es detalla en l'annex 8. Aquesta quota es determina segons el mètode francès, en funció de les dades reals d'inversió certificades amb relació a l'exercici, considerant un període d'amortització de vint-i-cinc anys i el més baix dels dos tipus d'interès euríbor a dotze mesos més cinc-cents punts bàsics, o bé el valor assignat en el darrer contracte de finançament de l'Agència Catalana de l'Aigua.

Addicionalment, es revisa també per a l'explotació en funció de les despeses reals certificades pel prestador del servei i dels cabals efectivament abocats.”

Disposició addicional

S'autoritza els departaments de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda i de Territori i Sostenibilitat a adoptar durant el període de pròrroga de la Llei 4/2017, del 28 de març, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2017, els acords i mesures que siguin necessaris per a la tramitació del projecte de mitigació del risc d'inundació al barri de la Salut del terme municipal de Salou (Tarragonès) clau LME.00101/01.P-AP19-02 i per dur a terme les expropiacions necessàries per a l'execució d'aquest projecte.

Disposició final

Aquest Decret llei entra en vigor el mateix dia de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d'aplicació aquest Decret llei cooperin al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui el facin complir.

Barcelona, 21 de gener de 2020

Joaquim Torra i Pla

President de la Generalitat de Catalunya

Pere Aragonès i Garcia

Vicepresident del Govern i conseller d'Economia i Hisenda

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR