Decret 91/2019, de 5 de desembre, pel qual es regulen el procediment per al reconeixement del grau de discapacitat i els principis generals del procediment per al reconeixement del grau de dependència i es modifica el Decret 83/2010, de 25 de juny, pel qual s’estableixen els principis generals del procediment per al reconeixement de la situació de dependència, la intensitat de protecció dels serveis i el règim de compatibilitat de les prestacions del Sistema per a l’Autonomia i l’Atenció a la Dependència en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i es crea la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència de les Illes Balears

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en l'article 30.15, assigna a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva, entre altres matèries, en acció i benestar social; polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, i polítiques d'atenció a les persones dependents.

D'altra banda, l'article 70.4 de l'Estatut d'autonomia atribueix als consells insulars la competència en matèria de polítiques d'atenció a les persones dependents i polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de necessitat social. No obstant això, cal remarcar, en primer lloc, que encara no s'ha produït el traspàs de mitjans per possibilitar l'assumpció real de competències en aquest àmbit i, si bé l'assumpció de competències és directament executiva, existeix nombrosa jurisprudència que afirma que aquesta executivitat es limita als casos en què la transferència és una condició indispensable per a l'exercici de la competència, com és aquest cas. En segon lloc, l'article 58.3 de l'Estatut faculta el Govern de les Illes Balears per dictar principis generals en les competències que siguin pròpies dels consells insulars, sempre que se n'asseguri l'autonomia, amb la finalitat de garantir el principi d'igualtat a tota la ciutadania de les Illes Balears.

Pel que fa a la valoració, la qualificació i el reconeixement del grau de discapacitat, l'article31.12 de l'Estatut estableix que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el desenvolupament legislatiu i l'execució de la legislació bàsica de l'Estat en matèria de seguretat social, exceptuant les normes que en configuren el règim econòmic.

Mitjançant el Reial decret 2153/1996, de 27 de setembre, es traspassaren a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les funcions i els serveis de l'Institut Nacional de Serveis Socials (Inserso) de la Seguretat Social.

El 26 de gener de 2000 es publicà en el Butlletí Oficial de l'Estat el Reial decret1971/1999, de 23 de desembre, de procediment per al reconeixement, la declaració i la qualificació del grau de discapacitat, modificat pel Reial decret1169/2003, de 12 de setembre; pel Reial decret 1856/2009, de 4 de desembre, i pel Reial decret 1364/2012, de 27 de setembre. L'article 6 estableix la competència de les comunitats autònomes amb funcions transferides en la matèria per al reconeixement del grau de discapacitat, així com per a la determinació de la necessitat d'ajuda de tercera persona i de la dificultat per utilitzar transports públics col·lectius, als efectes de les prestacions, els serveis o els beneficis públics establerts.

En l'àmbit autonòmic, el 13 de juny de 2000 es publicà l'Ordre per la qual s'estableix el procediment que ha de seguir l'Institut Balear d'Afers Socials en la tramitació dels expedients per al reconeixement, la declaració i la qualificació del grau de discapacitat, en desplegament del Reial decret 1971/1999.

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, en l'article 6, assenyala que entre les necessitats d'atenció prioritària es troben la discapacitat física, psíquica o sensorial. Així mateix, l'article 7, sobre drets de les persones destinatàries dels serveis socials, recull el dret d'aquestes persones a rebre una valoració de la seva situació.

L'article 17 de la Llei 4/2009 disposa que formen part dels serveis socials especialitzats els equips tècnics de valoració, que tenen com a funció principal valorar i diagnosticar les situacions de necessitat social. L'article 21.4.d), entre les prestacions tècniques dels serveis socials, assenyala la valoració singularitzada i el diagnòstic social. Aquesta és precisament la funció dels equips de valoració de la discapacitat de les persones.

En desplegament de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, es dictà el Reial decret 174/2011, d'11 de febrer, pel qual s'aprova el barem de valoració de la situació de dependència, que estableix un nou instrument de valoració de la necessitat del concurs d'una altra persona per al reconeixement i la qualificació del grau de discapacitat. Aquesta modificació normativa en la determinació de la necessitat d'ajuda de tercera persona posteriorment és recollida en el Reial decret1364/2012, que estableix que s'ha de fer mitjançant l'aplicació del barem establert d'acord amb el que disposa l'article 27.2 de la Llei 39/2006, previst en el Reial decret 174/2011.

El Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, en l'article 12, estableix la naturalesa i les funcions dels equips multiprofessionals d'atenció a la discapacitat. La norma empra genèricament la denominació equips multiprofessionals d'atenció a la discapacitat i els atorga la funció de garantir la inclusió i la participació plena en la societat de les persones amb discapacitat, i alhora empra el terme equips multiprofessionals de qualificació i reconeixement del grau de discapacitat i els atorga, en aquest cas, la funció de valorar i qualificar les situacions de discapacitat per al reconeixement oficial. D'aquesta manera, atorga a aquests equips una missió genèrica que, en bona part, ja duen a terme els diferents programes i serveis de serveis socials que gestionen les entitats i els programes que desenvolupen les administracions —la inclusió i la participació plena, l'orientació per a l'habilitació i la rehabilitació—, però específicament els confereix la funció de qualificar i reconèixer el grau de discapacitat. Així, quan estableix les funcions dels equips, en l'apartat 3 de l'article 12, determina que els correspon, entre d'altres, emetre dictàmens sobre les deficiències, i valorar i qualificar la situació de discapacitat, amb la determinació del tipus i el grau.

D'altra banda, pel que fa al procediment per al reconeixement de la situació de dependència, la Llei 39/2006 i la Llei 4/2009 estableixen com a via d'accés als serveis socials, i en concret als d'atenció a la dependència, els serveis socials comunitaris. En desplegament d'aquesta normativa, i en virtut de la competència exclusiva en matèria de serveis socials que li atorga l'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears va aprovar el Decret83/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per al reconeixement de la situació de dependència, la intensitat de protecció dels serveis i el règim de compatibilitat de les prestacions del Sistema per a l'Autonomia i l'Atenció a la Dependència en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i es crea la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència de les Illes Balears. Aquest Decret ha estat modificat per la Llei15/2012, de27 de desembre, de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2013, i pel Decret 5/2016, de 5 de febrer.

La importància que té actualment el desenvolupament de dos sistemes relacionats clarament, el d'atenció a la dependència i el d'atenció a la discapacitat, fa recomanable reconsiderar els sistemes d'atenció per facilitar a la ciutadania el reconeixement de drets derivats de la seva condició de persones amb dependència i/o discapacitat, evitant duplicar processos d'atenció per a persones que presenten situacions de necessitat de la mateixa naturalesa.

En aquest sentit, és necessari aprovar una nova norma que s'adapti als darrers canvis normatius i, amb l'objectiu de garantir la màxima agilitat i eficàcia en els procediments de reconeixement del grau de discapacitat, escometre la sectorització dels equips per apropar-los al territori. També es pretén procurar la coordinació efectiva de les unitats dependents de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, especialment amb el procediment per al reconeixement del grau de dependència, així com la implantació dels mitjans tècnics actuals amb vista a la tramitació electrònica, i així consolidar els drets de les persones amb discapacitat.

En definitiva, l'objecte d'aquest Decret és regular, en l'àmbit autonòmic, el procediment per al reconeixement i la revisió dels graus de discapacitat i de dependència; l'organització i el funcionament dels òrgans tècnics competents per fer-ne la valoració, així com la composició i les funcions de l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència de les Illes Balears que es crea mitjançant aquest Decret.

D'altra banda, s'ha de tenir en compte que, mitjançant la disposició derogatòria única i la disposició final segona d'aquest Decret, resulta afectada la normativa següent: el Decret 83/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per al reconeixement de la situació de dependència, la intensitat de protecció dels serveis i el règim de compatibilitat de les prestacions del Sistema per a l'Autonomia i l'Atenció a la Dependència en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i es crea la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència de les Illes Balears, i l'Ordre de la consellera de Serveis Socials de 13 de juny de 2000 per la qual s'estableix el procediment que ha de seguir l'Institut Balear d'Afers Socials en la tramitació dels expedients per al reconeixement, la declaració i la qualificació del grau de discapacitat, atès que aquest Decret passa a regular conjuntament el procediment per al reconeixement de la discapacitat i de la dependència.

Aquest Decret consta de 34...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR