Decret 70/2016, de 2 de desembre, de la Comissió d’Immersió Digital i el Grup Tècnic d’Immersió Digital

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

Com a resultat del context actual de modernització en què es troben immerses les administracions públiques, sorgeixen noves pautes de relació amb la ciutadania i les empreses, alhora que apareixen nous reptes i es produeixen transformacions importants en la gestió interna. Ens trobam, doncs, en un punt en el qual la tramitació electrònica no pot ser, encara, una forma especial de gestió dels procediments, sinó que ha de constituir l’actuació habitual de les administracions públiques.

Amb aquesta finalitat, entre d’altres, l’Estat ha aprovat la Llei39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, que regulen l’administració electrònica, fomenten la simplificació administrativa i impulsen l’ús dels mitjans electrònics en les relacions amb l’administrat.

La Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sistematitza tota la regulació relativa al procediment administratiu, clarifica i integra el contingut de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i de la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, les quals deroga (disposició derogatòria única), i aprofundeix en l’agilització dels procediments amb un funcionament electrònic ple i un ús nul de paper.

La novetat principal d’aquesta Llei és la implantació de la gestió electrònica dels procediments per a l’Administració, la ciutadania i les empreses, ja que incorpora l’ús generalitzat i obligatori de mitjans electrònics en les fases d’iniciació, ordenació, instrucció i finalització dels procediments. Igualment, incorpora la regulació de l’expedient administratiu, en fixa el format electrònic i estableix els documents que ha d’integrar.

A més, regula els sistemes d’identificació i els de signatura, d’acord amb el que disposa el Reglament (UE) núm. 910/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de23 de juliol, relatiu a la identificació electrònica i els serveis de confiança per a les transaccions electròniques en el mercat interior, que obliga els estats membres a admetre els sistemes de signatura i segell electrònics basats en certificats electrònics qualificats emesos per prestadors de serveis que figurin en les llistes de confiança d’altres estats membres de la UE.

La Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, recull, amb les adaptacions necessàries, les normes fins ara contingudes en la Llei 11/2007, de 22 de juny, pel que fa al funcionament electrònic del sector públic, i algunes de les que preveu el Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desplega parcialment l’anterior.

La nova Llei regula l’organització del sector públic i les relacions internes dins cada administració i entre les diferents administracions, a fi d’aconseguir una administració totalment electrònica, interconnectada, transparent i amb una estructura clara i simple, mitjançant l’ús intensiu de la tecnologia i la comunicació, i la creació de nous registres públics administratius.

Segons el Reial decret 3/2010, de 8 de gener, pel qual es regula l’Esquema Nacional de Seguretat (ENS) en l’àmbit de l’administració electrònica, l’ENS està constituït pels principis bàsics i els requisits mínims exigits per a una protecció adequada de la informació.

Per aconseguir que es compleixin aquests principis bàsics i requisits mínims, s’han d’aplicar un conjunt de mesures de seguretat indicades en l’annex II de l’ENS, les quals es divideixen en tres grups: marc organitzatiu, marc operacional i mesures de protecció.

El Reial decret 4/2010, de 8 de gener, pel qual es regula l’Esquema Nacional d’Interoperabilitat (ENI) en l’àmbit de l’administració electrònica, es desplega des del punt de vista tècnic en les normes tècniques d’interoperabilitat (NTI).

L’ENI té un abast molt ampli i afecta multitud d’aspectes de la interoperabilitat, com ara la interoperabilitat semàntica, la interoperabilitat tècnica, la reutilització i transferència de tecnologia, la signatura electrònica i els certificats, la recuperació i la conservació de documents i expedients electrònics, els formats dels documents i la reutilització de dades (dades obertes).

L’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears també té com a objectiu que la seva actuació es dugui a terme de manera habitual mitjançant tramitació electrònica, i ha regulat la matèria amb aquesta finalitat.

Així, la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears, en l’article 7 reconeix el dret de la ciutadania a relacionar-se amb l’Administració per mitjans electrònics, i disposa que l’Administració autonòmica ha de tenir com a prioritat l’ús de les tecnologies de la informació en la seva activitat administrativa. En aquest sentit, la normativa també preveu la regulació del registre electrònic, la implantació de l’expedient electrònic i de l’arxiu electrònic, i el foment de la interoperabilitat, la cooperació i la col·laboració entre les distintes administracions per mitjans electrònics.

El Decret 113/2010, de 5 de novembre, d’accés electrònic als serveis públics de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix el marc autonòmic per fomentar i desenvolupar l’administració electrònica en la Comunitat Autònoma i prioritza la creació de la seu electrònica i del registre electrònic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears com a principals instruments d’accés, així com la simplificació dels procediments interns i dels requisits necessaris per aconseguir de manera efectiva i definitiva l’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.

El Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, regula, de forma transversal, les diverses mesures de simplificació documental que ha d’aplicar l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

En aquest context, el Govern de les Illes Balears considera prioritari impulsar l’administració electrònica en el si de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per complir la normativa estatal i autonòmica citada, per la qual cosa es...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR