Decret 63/2017 de 22 de desembre, de principis generals dels procediments d’accés als serveis de la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència per a gent gran en situació de dependència

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

PREÀMBUL

I

La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, estableix com un dels objectius garantir l’accés universal al sistema de serveis socials de les Illes Balears. D’altra banda, la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, entre els seus principis recull l’accés universal de totes les persones en situació de dependència, en condicions d’igualtat efectiva i no-discriminació. L’article 15 detalla els serveis que formen part del catàleg del sistema d’atenció a les persones en situació de dependència.

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears té competències en matèria de polítiques d’atenció a les persones dependents, d’acord amb l’article 30.15 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer. Paral·lelament, l’article 70.4 de l’Estatut atribueix aquesta competència als consells insulars. No obstant això, cal remarcar, en primer lloc, que encara no s’ha produït el traspàs de mitjans per possibilitar l’assumpció real de competències en aquest àmbit i, si bé l’assumpció de competències és directament executiva, existeix nombrosa jurisprudència que afirma que aquesta executivitat es limita als casos en què la transferència és una condició indispensable per a l’exercici de la competència, com és aquest cas. En segon lloc, l’article 58.3 de l’Estatut faculta el Govern de les Illes Balears a dictar principis generals en les competències que siguin pròpies dels consells insulars, sempre que se’n garanteixi l’autonomia, i amb la finalitat de garantir el principi d’igualtat a tota la ciutadania de les Illes Balears.

El Decret 83/2010,de 25 de juny, pel qual s’estableixen els principis generals del procediment per al reconeixement de la situació de dependència, la intensitat de protecció dels serveis i el règim de compatibilitat de les prestacions del Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i es crea la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència de les Illes Balears, en l’article 36.4 determina l’ordre d’accés de les persones als serveis i a les prestacions del sistema de la Xarxa Pública.

Mitjançant una resolució de la consellera d’Afers Socials, Promoció i Immigració d’11 de novembre de 2010, s’establiren els procediments d’ingrés i trasllat a residències i centres de dia de la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència per a gent gran en situació de dependència (BOIB núm. 169, de 20 de novembre).

Amb l’objectiu de donar agilitat a l’ingrés a residències i serveis d’estades diürnes per a gent gran en situació de dependència, en vista de l’experiència acumulada els darrers anys en la gestió de la central de reserves, s’han de revisar els procediments d’accés i trasllat i avançar en la transparència de la gestió pública.

D’altra banda, s’ha produït una incorporació progressiva de serveis a la cartera de d’atenció a la dependència. És el cas del servei d’ajuda a domicili, el servei de teleassistència i el servei de promoció de l’autonomia personal. Per a aquests serveis, també s’han de preveure uns principis generals d’accés, permanència i possible trasllat.

Aquest Decret també pretén respondre a la situació de persones dependents ingressades en places sociosanitàries de la xarxa pública de salut que ja tenen l’alta mèdica però necessiten un servei residencial. Es preveu un sistema àgil de pas al sistema d’atenció a la dependència.

Un tret destacable en el procediment de sol·licitud inicial per a l’accés a una plaça, el trasllat i el reagrupament familiar és que es gestiona per intermediació d’un professional o una professional, un treballador o una treballadora social de la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència. Aquest fet, a més d’apropar la ciutadania a l’Administració mitjançant la intermediació, facilita la gestió administrativa.

Així mateix, transitòriament i fins que se’n produeixi el traspàs competencial, aquest Decret resulta d’aplicació als serveis residencials per a persones amb discapacitat física o associada a salut mental, que són, actualment, d’àmbit suprainsular. Respecte d’això, cal remarcar que els consells insulars gestionen la xarxa d’atenció a persones amb discapacitat, els procediments de la qual no són objecte de regulació en aquest Decret, sinó que s’integren en les competències reglamentàries insulars.

II

La incorporació efectiva de les prestacions d’ajuda a domicili, teleassistència i promoció de l’autonomia personal al Sistema d’Atenció a la Dependència de les Illes Balears fa necessari revisar-ne les definicions, les compatibilitats i la participació de la ciutadania en el cost dels serveis. Per això, es modifica el Decret 84/2010, de 25 de juny, pel qual es regulen els criteris per calcular la capacitat econòmica amb la finalitat d’establir la participació econòmica de les persones beneficiàries de les prestacions assistencials que formen part de la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència de les Illes Balears, i per concretar les prestacions econòmiques del Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència.

La incorporació del servei d’ajuda a domicili ha permès diferenciar dos tipus d’intervenció: la que es dirigeix a l’atenció personal i la que es relaciona amb serveis domèstics o de la llar. Aquesta diferenciació s’ha de reflectir en la programació dels plans individuals d’atenció (PIA) i en la participació econòmica de les persones beneficiàries, que es farà d’acord amb dos indicadors de referència, el d’atenció personal i el de tasques de la llar.

En el cas de la teleassistència, el Decret 84/2010 té una redacció confusa, que es vol simplificar: s’estableixen tres tarifes segons els ingressos econòmics i es diferencia entre la teleassistència bàsica, que es preveu que sigui gratuïta, i la teleassistència de més complexitat tecnològica, que tindrà la participació econòmica de les persones beneficiàries.

Finalment, pel que fa a la prestació vinculada al servei, també es fan modificacions per millorar-ne la gestió.

D’altra banda, es considera pertinent modificar el Decret 42/2016, de 15 de juliol, pel qual es crea l’ajut econòmic de caràcter social, complementari de les pensions no contributives, en el sentit d’exceptuar de la percepció d’aquesta prestació econòmica per atendre les mancances econòmiques pròpies del col·lectiu de persones perceptores de pensions no contributives les persones que siguin beneficiàries de renda social garantida, d’acord amb la Llei5/2016, de 13 d’abril, de la renda social garantida. Pel que fa al cas, cal destacar que aquesta renda és una prestació garantida i dona més cobertura econòmica a les necessitats bàsiques d’aquest col·lectiu.

III

El Decret s’estructura en tres capítols. El capítol I, de disposicions generals, es divideix en tres articles, que tracten sobre l’objecte i l’àmbit d’aplicació del Decret, les definicions bàsiques i la relació dels serveis dels quals es defineix l’accés.

El capítol II, sobre l’accés, la permanència i la baixa als serveis d’estades diürnes i als serveis residencials, es divideix en tres seccions: la primera, sobre l’accés; la segona, sobre les llistes d’accés i l’ordenació, i la tercera, sobre la incorporació i la permanència en un servei d’estades diürnes o un servei residencial.

El capítol III es dedica a l’accés al servei d’ajuda a domicili, al servei de teleassistència i al servei de promoció de l’autonomia personal.

A més, s’inclouen dues disposicions addicionals, tres disposicions transitòries, una disposició derogatòria i tres disposicions finals, una de les quals sobre la modificació del Decret 84/2010.

D’acord amb l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, cal manifestar que queden suficientment justificats els principis següents: de necessitat i eficàcia, perquè aquesta norma regula l’accés a les prestacions del sistema de promoció de l’autonomia i atenció a la dependència, en desplegament de la Llei 39/2006, segons el grau de dependència i la situació sociofamiliar de les persones; de proporcionalitat, atès que la regulació defineix exclusivament la prelació en l’accés a serveis per a una bona gestió dels recursos públics disponibles i per garantir els drets de la ciutadania i un tracte igualitari i transparent; de seguretat jurídica, motiu pel qual s’ha optat per elaborar un reglament en lloc de mantenir el sistema que se seguia fins al moment de l’aprovació, d’acord amb l’ordenament jurídic vigent, atès que és coherent amb la normativa estatal d’atenció a la dependència quant a requisits i prelació en l’accés a serveis; de transparència, en relació amb el qual s’ha de destacar la participació ciutadana abans i durant el procés d’elaboració de la norma, i, finalment, d’eficiència, perquè s’aclareix el procediment administratiu per racionalitzar l’accés i la gestió dels recursos públics, en concordança amb la qualitat necessària que han de tenir els serveis socials.

Per tot això, a proposta de la consellera de Serveis Socials i Cooperació, oït el Consell Consultiu de les Illes Balears,

DECRET

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Objecte i àmbit d’aplicació

  1. L’objecte d’aquest Decret és establir els principis generals que han de regir els...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR