Decret 41/2017, de 25 d’agost, pel qual s’aprova el Reglament de casinos de joc de la comunitat autònoma de les Illes Balears

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

L’article 30.29 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, segons la redacció feta per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut, atribueix a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva en matèria de casinos, jocs i apostes, amb exclusió de les apostes mútues esportivobenèfiques.

Atesa la conveniència de regular en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears aquesta matèria, juntament amb raons de necessitat d’adaptar la norma als òrgans competents en la matèria i d’introduir mecanismes per a un eventual augment de l’oferta de casinos a les Illes Balears, es va estimar necessari dictar unes normes que amb caràcter provisional regulassin aquesta activitat. Fruit de tot això, es va dictar el Decret 34/1997, de 7 de març, pel qual s’aprova el Reglament de casinos de joc de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Això va suposar disposar d’una regulació autonòmica pròpia, davant l’aplicació que s’havia fet fins a aquell moment de la normativa estatal continguda en l’Ordre del Ministeri d’Interior de 9 de gener de 1979 per la qual es va aprovar el Reglament de casinos de joc.

D’altra banda, a través de l’Ordre del conseller d’Interior de 30 de desembre de 2005 es va aprovar el Catàleg de jocs de la comunitat autònoma de les Illes Balears, que integra tots els jocs autoritzats en l’àmbit de les Illes Balears. No obstant això, mitjançant el Decret actual es modifica l’Ordre de 30 de desembre de 2005 per actualitzar el Catàleg d’acord amb la disposició final primera.

La Llei 8/2014, d’1 d’agost, del joc i les apostes a les Illes Balears, tracta d’una manera global i sistemàtica l’activitat del joc i de les apostes, estableix les regles bàsiques sobre les quals ha de basar-se l’ordenació d’aquestes activitats i en preveu el desplegament reglamentari ulterior.

En definitiva, mitjançant el Reglament que s’aprova amb aquest Decret es pretén assolir una ordenació integral dels casinos de joc, plenament adequada a les regles, els principis i els criteris de la Llei del joc i les apostes a les Illes Balears.

El seu objectiu bàsic no és un altre que millorar el control administratiu que s’ha d’exercir sobre aquest tipus d’activitats, amb evident transcendència econòmica i social, i, a més a més, reforçar les garanties necessàries que han de complir les empreses dedicades a desenvolupar-les en l’esdevenir de la seva activitat empresarial, tot això a fi d’oferir a les persones jugadores, en particular, i als consumidors i usuaris, en general, la seguretat jurídica necessària que empari qualsevol dret que puguin tenir.

Alhora, en aquest Reglament es protegeixen els drets de les persones jugadores, s’impulsa la pràctica del joc responsable i s’enuncien els principis en què s’inspira. Per això, les empreses titulars de casinos s’han d’implicar en la tasca de divulgar el joc responsable oferint a la clientela dels casinos informació sobre la naturalesa dels jocs oferts i els danys que un excés d’activitat de joc podria provocar, i fomentant, a més, les actituds de joc moderat i conscient.

A més del Reglament que aprova l’article únic, el contingut del qual es descriu a continuació, el Decret inclou dues disposicions transitòries, una disposició derogatòria i tres disposició finals. El Reglament consta de 55 articles, estructurats en cinc títols.

El text ha estat sotmès al procediment d’informació en matèria de normes i reglamentacions tècniques i de reglaments relatius als serveis de la societat de la informació, previst en la Directiva 2015/1535/CE del Parlament Europeu i del Consell, de9 de setembre, per la qual s’estableix un procediment d’informació en matèria de reglamentacions tècniques i de regles relatives als serveis de la societat de la informació, com també en el Reial decret 1337/1999, de 31 de juliol, pel qual es regula la remissió d’informació en matèria de normes i reglamentacions tècniques i reglaments relatius als serveis de la societat de la informació.

Aquest Decret s’adequa als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència que preveu l’article 129.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Per tot això, d’acord amb el Consell Consultiu, a proposta del conseller de Treball, Comerç i Indústria i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 25 d’agost de 2017,

DECRET

Article únic

Aprovació del Reglament de casinos de joc de la comunitat autònoma de les Illes Balears

S’aprova el Reglament de casinos de joc de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Disposició transitòria primera

Expedients en tramitació

Els expedients de modificació i les autoritzacions que es trobin en tramitació davant la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria en el moment de l’entrada en vigor del Reglament que s’aprova s’hauran d’atenir, quant als requisits, les condicions i els tràmits necessaris, a les disposicions d’aquest.

Disposició transitòria segona

Autoritzacions atorgades anteriorment

Les autoritzacions d’instal·lació i les d’obertura i de funcionament de casinos de joc atorgades d’acord amb la legislació anterior tenen el termini de vigència que indiquin. La renovació posterior s’ha de sotmetre al compliment dels requisits establerts en el Reglament.

Disposició derogatòria única

Normes que es deroguen

Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior en tot allò que s’oposin a aquest Decret i al Reglament que aprova i, en concret, el Decret 34/1997, de 7 de març, pel qual s’aprova el Reglament de casinos de joc de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Disposició final primera

Modificació de l’Ordre del conseller d’Interior de 30 de desembre de 2005 per la qual s’aprova el Catàleg de jocs de la comunitat autònoma de les Illes Balears

Es modifica l’Ordre del conseller d’Interior de 30 de desembre de 2005 per la qual s’aprova el Catàleg de jocs de la comunitat autònoma de les Illes Balears, en els termes que s’indiquen a continuació:

1. S’afegeix el punt 17 a l’Ordre del conseller d’Interior de 30 de desembre de 2005 per la qual s’aprova el Catàleg de jocs de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Per sistemàtica, el punt 17 que s’afegeix té rang jeràrquic d’ordre del conseller de Treball, Comerç i Indústria.

El punt 17 té la redacció següent:

17. Apostes sobre esdeveniments esportius, de competició o d’un altre caràcter determinat prèviament, les apostes hípiques i de llebrers incloses

I. Concepte d’aposta

S’entén per aposta l’activitat de joc per la qual s’arrisca una quantitat de diners sobre els resultats d’un esdeveniment, esportiu o de competició, prèviament determinat per l’empresa organitzadora, el desenllaç del qual és incert i aliè als participants, i es determina la quantia del premi que s’atorga en funció de les quantitats arriscades o d’altres factors fixats prèviament en la regulació de la modalitat concreta d’aposta.

II. Regles bàsiques de les apostes

1r. L’objecte de l’aposta és l’encert del pronòstic formulat sobre el resultat de l’esdeveniment esportiu, de competició o d’un altre caràcter prèviament determinat.

2n. Tenen la consideració de material d’apostes els bitllets; els sistemes i terminals per a la seva expedició i control, i els altres materials, elements o sistemes utilitzats per a l’organització i la comercialització de les apostes.

3r. El bitllet o resguard és el document que acredita la formalització de l’aposta. El seu contingut mínim s’ha de determinar reglamentàriament.

4t. Les apostes es poden formalitzar mitjançant màquines específiques per a aquesta finalitat o mitjançant procediments informàtics, interactius o de comunicació a distància.

5è. En la formalització de les apostes es pot fer servir la signatura electrònica o, si escau, altres mitjans d’acreditació anàlegs de la identitat de la persona usuària de conformitat amb la Llei 59/2003, de 19 de desembre, de signatura electrònica.

6è. L’abonament de premis de les apostes encertades s’ha de fer conforme a les disposicions que s’estableixin reglamentàriament.

III. Tipus d’apostes

1r. Segons l’organització i la distribució de les sumes apostades, les apostes poden ser mútues, de contrapartida o creuades.

  1. Aposta mútua és aquella en la qual un percentatge de la suma de les quantitats apostades sobre un esdeveniment determinat es distribueix entre els apostadors que han encertat el resultat a què es refereix l’aposta.

  2. Aposta de contrapartida és aquella en la qual la persona usuària aposta contra una empresa autoritzada, sent el premi a obtenir el resultant de multiplicar l’import dels pronòstics guanyadors pel coeficient que l’empresa autoritzada ha validat prèviament per a aquests.

  3. Aposta creuada és aquella en la qual una empresa autoritzada actua com a intermediària i garant de les quantitats apostades entre tercers, i detreu les quantitats o percentatges que corresponguin.

    2n. Segons el seu contingut, les apostes poden ser simples o combinades o múltiples.

  4. Aposta simple és aquella en la qual s’aposta per un únic resultat d’un únic esdeveniment.

  5. Aposta combinada o múltiple és aquella en la qual s’aposta simultàniament per dos o més resultats d’un o més esdeveniments.

    3r. Segons el lloc on es...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR