Decret 38/2020, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament d’organització i funcionament del Consell Consultiu de les Illes Balears

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

El Consell Consultiu de les Illes Balears el creà la Llei 5/1993, de 15 de juny, una vegada que la Sentència del Tribunal Constitucional 204/1992, de 26 de novembre, obrí la porta a la possibilitat que les comunitats autònomes disposassin dels seus propis òrgans consultius. Aquesta Llei autonòmica es desplegà amb el Decret 24/2003, de 28 de març, pel qual s'aprova el Reglament orgànic del Consell Consultiu de les Illes Balears, disposició reglamentària dictada després de les dues primeres reformes de la Llei 5/1993 i del reconeixement d'aquest òrgan superior de consulta com una institució autonòmica de rellevància estatutària segons la Llei orgànica 3/1999, de 8 de gener, de reforma de la Llei orgànica 2/1983, d'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

El Reglament orgànic aprovat pel Decret 24/2003 ha esdevingut obsolet a causa de la derogació de la Llei 5/1993 amb la Llei 5/2010, de 16 de juny, reguladora del Consell Consultiu de les Illes Balears (BOIB núm. 94, de 22 de juny), així com per les modificacions que de la Llei 5/2010 han fet la Llei7/2011, de 20 d'octubre (BOIB núm. 159, de 22 d'octubre); la Llei 5/2015, de 23 de març, de racionalització i simplificació de l'ordenament legal i reglamentari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 28 de març), i la Llei1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 15, de 2 de febrer). De fet, la disposició final primera de la Llei 5/2010 ja va preveure la necessitat d'aprovar un nou reglament d'organització i funcionament del Consell Consultiu a proposta d'aquesta institució. D'altra banda, s'ha de tenir en compte la Llei1/2018, de 5 de març, de cossos i escales propis del Consell Consultiu de les Illes Balears, respecte a les funcions del Ple i del president en matèria de personal.

També cal fer esment, en l'àmbit estatal, de l'entrada en vigor de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. Aquesta darrera, a més a més, regula en els articles 15 i següents el funcionament electrònic dels òrgans col·legiats de les administracions públiques. La disposició addicional vint-i-unena estableix que les disposicions d'aquesta Llei relatives als òrgans col·legiats no s'han d'aplicar als òrgans col·legiats del Govern de la nació, els òrgans col·legiats de govern de les comunitats autònomes i els òrgans col·legiats de govern de les entitats locals; per tant, la Llei 40/2015 és aplicable respecte al funcionament del Consell Consultiu, sens perjudici de les peculiaritats organitzatives establertes en la Llei 5/2010 i en la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Igualment, s'han de tenir presents la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, així com el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE, i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

Aquestes reformes legislatives fan indispensable derogar el Reglament orgànic del Consell Consultiu i aprovar-ne un altre que adeqüi el seu funcionament a les noves previsions legals i a les necessitats d'aquesta institució. En compliment de les normes esmentades, el Consell Consultiu disposa actualment d'una aplicació informàtica interna que permet tenir la informació necessària per oferir als integrants del Ple la documentació adequada per assegurar el desenvolupament de les sessions amb les garanties que la Llei 5/2010 i la Llei40/2015 exigeixen.

A poc a poc s'ha anat ampliant i s'ha fet més operatiu el funcionament electrònic del Consell Consultiu i això ha suposat posar en marxa el Ple sense papers. El Ple sense papers és una denominació que fa referència a la manera de dur a terme, electrònicament, les tasques relacionades amb les sessions plenàries, entre d'altres, les comunicacions o les notificacions i la tramesa de la documentació per a cada reunió (convocatòria de la sessió, assignació de ponències, disposició de les còpies digitalitzades dels expedients, accés a les ponències per possibilitar-ne l'estudi abans de la sessió plenària, etc.). A més a més, s'ha de regular la celebració de les sessions plenàries per via telemàtica, en el context de la Llei 40/2015.

D'altra banda, amb aquest Reglament d'organització i funcionament el Consell Consultiu vol reforçar encara més les exigències d'actuar d'acord amb els principis d'objectivitat i imparcialitat en el decurs de la missió institucional que l'Estatut d'autonomia li ha encomanat, i accentuar la transparència com a eix vertebrador de la funció consultiva amb l'única finalitat d'actuar d'acord amb l'interès general.

D'aquesta manera, es dona compliment als principis de bona regulació exigits per l'article 49 de la Llei 1/2019 i l'article 129 de la Llei 39/2015: el principi de necessitat, per adaptar el Reglament a les exigències derivades de la normativa vigent; el d'eficàcia, en el sentit d'articular mesures que facin més àgil el funcionament de la institució; el de proporcionalitat, perquè el nou Reglament no comporta noves càrregues administratives en comparació amb l'actual; el de seguretat jurídica, ja que es desenvolupen les exigències normatives de la Llei 5/2010; el de transparència, atès que es té en compte la previsió normativa de la Llei 19/2013; i, finalment, el d'eficiència, perquè es compleix la previsió de disposar dels mitjans tècnics, així com de reutilitzar sistemes i dades que puguin proporcionar l'Administració autonòmica i altres administracions públiques.

El Decret que aprova el nou Reglament d'organització i funcionament del Consell Consultiu de les Illes Balears s'estructura en un article únic ―que disposa l'aprovació del Reglament―, dues disposicions addicionals ―la primera estableix l'auxili de l'Administració autonòmica per a la gestió i l'execució de competències en matèria del personal propi, i per al bon funcionament de la institució; la segona preveu que la forma no marcada quant al gènere, que coincideix formalment amb la masculina, s'ha d'entendre referida al masculí o al femení segons la identitat de gènere de la persona titular de qui es tracti―, dues disposicions transitòries ―la primera estableix un règim transitori per a la tramesa de les consultes fins a la implantació efectiva de l'Administració electrònica; la segona fixa també un règim transitori fins a l'entrada en funcionament de l'arxiu electrònic―, una disposició derogatòria única ―que expressament deroga el Decret24/2003―, una disposició final única ―que fixa l'entrada en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears― i un annex ―que comprèn el text del Reglament.

Aquest Reglament conté vuit títols, que es refereixen a les disposicions generals, relatives a la naturalesa de la institució i al caràcter de les consultes i dels dictàmens (títol I); les disposicions comunes per als membres del Consell Consultiu (títol II); la regulació de la composició i les funcions del Ple, del president, del conseller secretari i dels consellers (títolIII, subdividit en quatre capítols); el funcionament de les sessions del Ple (títol IV); el procediment per fer consultes i per demanar una ampliació o un aclariment dels dictàmens, i el termini per resoldre (títol V); el pressupost i el règim econòmic (títol VI); l'elaboració i l'aprovació de la memòria anual de l'activitat consultiva (títol VII), i l'Administració electrònica i la gestió documental en la institució (títol VIII).

Finalment, es fa menció expressa que l'article 8.b de la Llei5/2010 confereix al Ple del Consell Consultiu de les Illes Balears la potestat d'aprovar el propi projecte de Reglament orgànic i de funcionament.

Fent ús d'aquesta atribució, el Ple de l'òrgan superior de consulta de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en la sessió d'11 de novembre de 2020, a proposta unànime de tots els membres, va aprovar el Projecte de reglament d'organització i funcionament del Consell Consultiu.

Seguidament, i de conformitat amb el que preveu la disposició final primera de la Llei 5/2010, el Consell Consultiu, per conducte del president, ha tramès a l'executiu de les Illes Balears el Projecte de reglament orgànic esmentat, perquè l'aprovi mitjançant un decret.

Correspon vehicular l'elevació de la proposta de decret a la consellera de Presidència, Cultura i Igualtat, en virtut del que estableix la lletra d del punt 2 de l'article 2 del Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per això, a proposta de la consellera de Presidència, Cultura i Igualtat, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 28 de desembre de 2020,

DECRET

Article únic

Mitjançant aquest Decret s'aprova el Reglament d'organització i funcionament del Consell Consultiu de les Illes Balears en els termes que figuren en l'annex.

Disposició addicional primera

En les...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR