Decret 34/2019, de 10 de maig, pel qual s’estableixen l’ordenació, l’organització i el currículum dels nivells bàsic, intermedi i avançat dels ensenyaments d’idiomes de règim especial impartits a les escoles oficials d’idiomes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

Preàmbul

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, amb les modificacions introduïdes per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, inclou els ensenyaments d’idiomes dins els ensenyaments del sistema educatiu i els dona la consideració d’ensenyaments de règim especial. L’article 59.1 estableix que aquests ensenyaments s’organitzen en els nivells bàsic, intermedi i avançat, i que aquests nivells es corresponen, respectivament, amb els nivells A, B i C del Marc europeu comú de referència per a les llengües, que se subdivideixen, al seu torn, en els nivells A1, A2, B1, B2, C1 i C2. Aquest mateix article estableix que els ensenyaments del nivell bàsic han de tenir les característiques i l’organització que les administracions educatives determinin.

Mitjançant el Reial decret 1041/2017, de 22 de desembre, es fixen les exigències mínimes del nivell bàsic a l’efecte de certificació i s’estableix el currículum bàsic dels nivells intermedi B1, intermedi B2, avançat C1 i avançat C2 dels ensenyaments d’idiomes de règim especial regulats per la Llei orgànica 2/2006. També s’hi estableixen les equivalències entre els ensenyaments d’idiomes de règim especial regulats en diversos plans d’estudis i els d’aquest Reial decret, i en l’article 4, punt 1, es disposa que els ensenyaments del nivell bàsic han de tenir les característiques i l’organització que les administracions educatives determinin. L’article 4, punt 2, estableix que, en la determinació del currículum dels ensenyaments del nivell bàsic i en la regulació dels corresponents certificats acreditatius d’haver superat les exigències acadèmiques del nivell esmentat, les administracions educatives han de tenir com a referència les competències pròpies del nivell A del Marc europeu comú de referència per a les llengües, que se subdivideix en els nivells A1 i A2.

Pel que fa als ensenyaments dels nivells intermedi B1, intermedi B2, avançat C1 i avançat C2, el Reial decret 1041/2017, en l’article 5, punt 2, determina que les administracions educatives han d’establir els currículums respectius, dels quals ha de formar part, en tot cas, el currículum bàsic que fixa aquest Reial decret.

Així mateix, l’article 6, punt 2, determina que les administracions educatives poden organitzar els ensenyaments dels nivells intermedi i avançat en tres cursos com a mínim i en quatre com a màxim, per a cada nivell en conjunt, en els termes que aquelles determinin, segons les peculiaritats de cada idioma. El límit màxim de quatre cursos es pot ampliar un curs més en el cas dels idiomes àrab, xinès, coreà, japonès i rus, i el límit mínim de tres cursos es pot reduir un curs en el cas dels idiomes espanyol com a llengua estrangera i per a les llengües que tenen caràcter de llengua cooficial.

D’altra banda, i d’acord amb l’article 6, punt 3, del Reial decret esmentat, les administracions educatives poden organitzar els ensenyaments dels nivells intermedi B1, intermedi B2, avançat C1 i avançat C2 en cursos de competència general, que inclou les activitats de comprensió de textos orals i escrits, de producció i coproducció de textos orals i escrits, i de mediació per a cada nivell, o per competències parcials corresponents a una o més d’una de les activitats de llengua esmentades.

El Reial decret 1/2019, d’11 de gener, estableix els principis bàsics comuns d’avaluació aplicables a les proves de certificació oficial dels nivells intermedi B1, intermedi B2, avançat C1 i avançat C2 dels ensenyaments d’idiomes de règim especial. Aquest Reial decret dona un nou desplegament reglamentari a l’article61.1 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, i cerca assegurar, a tot l’Estat, incorporant estàndards internacionals, la qualitat de les proves conduents a l’obtenció dels certificats dels ensenyaments d’idiomes de règim especial dels nivells intermedi B1, intermedi B2, avançat C1 i avançat C2, mitjançant l’establiment d’uns principis bàsics comuns en l’avaluació de certificat d’aquests nivells.

Altrament, aquest Reial decret facilita el reconeixement d’aquests certificats en l’àmbit europeu i internacional atès que incorpora les bones pràctiques avaluatives derivades de l’ús correcte, segons indica el Consell Europeu, del Marc Europeu Comú de Referència per a les Llengües, per tal de permetre i garantir la validesa, la fiabilitat, la viabilitat, l’equitat, la transparència, l’impacte positiu i l’objectivitat de les proves.

Fins a l’actualitat, la normativa autonòmica que regula els ensenyaments d’idiomes de règim especial és l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 8 de gener de 2008 per la qual es regulen els aspectes generals de l’organització dels ensenyaments d’idiomes de règim especial de les Illes Balears. D’altra banda, el Decret 6/2010, de 22 de gener, estableix el currículum dels ensenyaments de nivell bàsic d’idiomes a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears vigent fins ara.

Per tot això, cal establir l’organització i el currículum dels ensenyaments d’idiomes de règim especial dels nivells bàsic A1, bàsic A2, intermedi B1, intermedi B2, avançat C1 i avançat C2 de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i se n’han de determinar els criteris generals d’avaluació, de promoció i de permanència, tenint en compte el que estableix la normativa estatal.

En els annexos d’aquest Decret s’especifica el desenvolupament curricular comú a totes les llengües i l’específic per a cadascuna de les llengües que s’imparteixen a les escoles oficials d’idiomes de les Illes Balears. El referent d’aquest desenvolupament ha estat el Marc europeu comú de referència per a les llengües, impulsat pel Consell d’Europa.

L’objectiu d’aquest desenvolupament curricular és donar suport als mètodes d’ensenyament i d’aprenentatge que ajuden tots els estudiants a adquirir les actituds, els coneixements i les competències que necessiten per ser més independents de pensament i d’acció. Davant aquestes finalitats fonamentals, l’organització de l’aprenentatge de les llengües es fonamenta en les necessitats, les motivacions, les característiques i els recursos dels estudiants.

Aquest Decret s’adequa als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència regulats en l’article129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

En compliment dels principis de necessitat i eficàcia, aquesta iniciativa normativa es justifica pel fet que, amb l’entrada en vigor del Reial decret 1041/2017, de 22 de desembre, que en l’article 5.2 disposa que les administracions educatives han d’establir els currículums respectius, dels quals ha de formar part, en tot cas, el currículum bàsic que fixa aquest Reial decret, esdevé necessari establir l’ordenació i l’organització dels ensenyaments d’idiomes de règim especial en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

En virtut del principi de proporcionalitat, aquest Decret conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat que s’ha de cobrir amb la norma.

A fi de garantir el principi de seguretat jurídica, la iniciativa normativa s’exerceix de manera coherent amb la resta de la normativa reguladora de la matèria i de l’ordenament jurídic.

Pel que fa a l’aplicació del principi de transparència, regulat en l’article 7 de la Llei19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, les administracions públiques han de publicar els projectes de reglaments la iniciativa dels quals els correspongui.

En relació amb el que s’ha exposat anteriorment, la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en l’article129.5 estableix que aquestes han de possibilitar l’accés senzill, universal i actualitzat a la normativa en vigor i als documents propis del seu procés d’elaboració. En aquest sentit, l’article 133.1 estableix que, amb caràcter previ a l’elaboració del projecte de reglament, s’ha de substanciar una consulta pública a través del portal web de l’Administració competent.

En aplicació del principi d’eficiència, aquest Decret no genera càrregues administratives innecessàries, i racionalitza, en la seva aplicació, la gestió dels recursos públics.

Per tot quant s’ha exposat anteriorment, aquest Decret, pel qual s’estableixen l’ordenació, l’organització i del currículum dels ensenyaments d’idiomes de règim especial impartits a les escoles oficials d’idiomes de les Illes Balears, s’ajusta als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència (principis de bona regulació) prevists en l’article 129 de l’esmentada Llei 39/2015, així com al que es preveu en l’apartat e) de l’article 3 de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears, en relació amb l’eficàcia i l’eficiència.

L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de28 de febrer, en l’article 36.2 estableix que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desplegament legislatiu i d’execució de l’ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

Així mateix, s’ha consultat el Consell Escolar de les Illes Balears en data 26 de juliol de 2018.

Per tot això, a proposta del conseller d’Educació i Universitat, d’acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears i havent-ho considerat el Consell de Govern de les Illes Balears en la sessió de dia 10 de maig de 2019,

DECRET

Capítol I

Disposicions de caràcter general

Article 1

Objecte i àmbit d’aplicació

  1. Els ensenyaments d’idiomes tenen per objecte capacitar els alumnes per a l’ús adequat dels diferents idiomes fora de les etapes ordinàries del sistema educatiu i...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR