Decret 6/2010, de 22 de gener, de currículum dels ensenyaments del nivell bàsic d'idiomes a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

Sección1.- Disposicions generals
EmisorConselleria d'Educacio i Cultura
Rango de LeyDecret

Decret 6/2010, de 22 de gener, de currículum dels ensenyaments del nivell bàsic d'idiomes a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, inclou els ensenyaments d'idiomes dins dels ensenyaments del sistema educatiu i els dóna la consideració d'ensenyaments de règim especial.

La mateixa Llei, en l'article 59, organitza els ensenyaments d'idiomes en tres nivells: bàsic, intermedi i avançat, i acorda que els ensenyaments del nivell bàsic han de tenir les característiques i l'organització que les administracions educatives determinin.

D'altra banda, el Reial decret 806/2006, de 30 de juny, pel qual s'estableix el calendari d'aplicació de la nova ordenació del sistema educatiu, establerta per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, en l'article 24.2 estableix la implantació del nivell bàsic dels ensenyaments d'idiomes l'any acadèmic 20072008.

El Reial decret 1629/2006, de 29 de desembre, pel qual es fixen els aspectes bàsics del currículum dels ensenyaments d'idiomes de règim especial regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, en l'article 2 estableix que les administracions educatives han de tenir com a referència les competències pròpies del nivell A2 del Consell d'Europa per determinar el currículum dels ensenyaments de nivell bàsic i per regular el certificat acreditatiu d'haver assolit aquest nivell.

L'objecte d'aquest Decret és establir el currículum dels ensenyaments del nivell bàsic d'idiomes, regular les proves per obtenir-ne el certificat i determinar els criteris generals d'avaluació, promoció i permanència.

El nivell bàsic té una gran demanda entre la població de les Illes Balears, i això aconsella que aquest nivell es pugui impartir no només a les escoles oficials d'idiomes, sinó també a altres centres que l'Administració educativa autoritzi. En aquest context, el present Decret possibilita realitzar proves homologades per obtenir el certificat de nivell bàsic per part de l'alumnat d'educació secundària i de formació professional.

En l'Annex del Decret s'especifica el desenvolupament curricular de totes les llengües que s'imparteixen a les escoles oficials d'idiomes de les Illes Balears. El referent d'aquest desenvolupament ha estat el Marc europeu comú de referència per a l'aprenentatge, l'ensenyament i l'avaluació de llengües impulsat pel Consell d'Europa.

L'objectiu d'aquest desenvolupament curricular és donar suport als mètodes d'ensenyament i d'aprenentatge que ajuden tots els estudiants a adquirir les actituds, els coneixements i les competències que necessiten per ser més independents de pensament i d'acció. Davant d'aquestes finalitats fonamentals, l'organització de l'aprenentatge de les llengües es fonamenta en les necessitats, les motivacions, les característiques i els recursos dels estudiants.

Per tot això, a proposta del conseller d'Educació i Cultura, d'acord amb el Consell Consultiu, amb l'informe favorable de l'Institut Balear de la Dona, després de la consulta prèvia al Consell Escolar de les Illes Balears i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 22 de gener de 2010,

DECRET Article 1

Objecte i àmbit d'aplicació 1. Els ensenyaments d'idiomes tenen per objecte capacitar l'alumnat per a l'ús adequat dels diferents idiomes fora de les etapes ordinàries del sistema educatiu, i s'organitzen en els nivells següents: bàsic, intermedi i avançat.

  1. Aquest Decret estableix el currículum dels ensenyaments del nivell bàsic d'idiomes, regula les proves per obtenir-ne el certificat i determina els criteris generals d'avaluació, promoció i permanència.

  2. És d'aplicació a les escoles oficials d'idiomes i als centres autoritzats per l'Administració educativa per impartir el nivell bàsic d'aquests ensenyaments a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

  3. El present Decret es dicta en compliment del que disposa l'article 59 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

Article 2

Accés 1. Per accedir als ensenyaments de nivell bàsic a les escoles oficials d'idiomes és imprescindible tenir setze anys complerts dins l'any del començament d'aquests estudis.

  1. També hi poden accedir les persones majors de catorze anys per seguir l'ensenyament d'un idioma diferent del cursat a l'educació secundària obligatòria com a primera llengua estrangera.

  2. La Conselleria d'Educació i Cultura ha d'establir les mesures oportunes per a l'alumnat d'altes capacitats.

Article 3

Elements del currículum 1. Als efectes d'allò que disposa aquest Decret, s'entén per currículum el conjunt d'objectius, competències bàsiques, continguts, mètodes pedagògics i criteris d'avaluació.

  1. El currículum de nivell bàsic ha de garantir l'adquisició de les competències pròpies del nivell A2 del Consell d'Europa segons es defineix aquest nivell en el Marc europeu comú de referència per a les llengües.

  2. Els elements del currículum per als diferents idiomes són els que figuren en l'Annex d'aquest Decret.

Article 4

Desenvolupament del currículum 1. D'acord amb l'autonomia pedagògica, els centres han d'incorporar al seu projecte educatiu la concreció del currículum, que ha d'estar fixada i aprovada pel claustre.

  1. La concreció del currículum s'ha de fer mitjançant les programacions que han de desenvolupar, adequar i concretar per a cada idioma les orientacions previstes en l'Annex del present Decret.

  2. Els departaments han d'elaborar les programacions.

Article 5

Ordenació acadèmica 1. Els ensenyaments de nivell bàsic per a tots els idiomes regulats en aquest Decret s'organitzen en dos cursos: nivell bàsic 1 i nivell bàsic 2. La Conselleria d'Educació i Cultura pot determinar un nombre diferent de cursos per al nivell bàsic en determinats idiomes. A cada un dels cursos dels diversos idiomes s'integren les quatre destreses següents: comprensió auditiva, comprensió lectora, expressió oral i expressió escrita.

  1. Durant l'any acadèmic s'han d'impartir un mínim de 120 hores a cadascun dels cursos del nivell bàsic.

  2. Al conjunt d'hores presencials determinades a l'apartat anterior, l'alumnat ha d'afegir hores d'aprenentatge autònom, per la qual cosa els centres han de disposar dels recursos tecnològics i dels espais adients, amb la finalitat de facilitar aquest aprenentatge.

  3. Així mateix, les escoles oficials d'idiomes, amb l'autorització de la direcció general competent en matèria d'ensenyaments de règim especial, poden impartir els cursos de nivell bàsic de forma intensiva.

Article 6

Avaluació i promoció 1. Els criteris d'avaluació són els establerts a les respectives programacions incloses en els projectes educatius dels centres, d'acord amb les orientacions que figuren en l'Annex del present Decret.

  1. En finalitzar cadascun dels cursos s'han avaluar les destreses expressades en l'article 5.1 del present Decret. Per tal de facilitar la recuperació de destreses amb avaluació negativa, es poden realitzar proves extraordinàries en les dates que s'estableixin mitjançant una resolució del conseller d'Educació i Cultura.

  2. Per promocionar al segon curs del nivell bàsic, l'alumnat ha d'haver superat totes les destreses establertes en l'article 5.1 per al primer curs.

  3. Sense perjudici d'allò establert en l'apartat anterior, poden accedir al segon curs del nivell bàsic aquelles persones que, sense haver cursat el primer curs, acreditin el domini de les competències suficients de l'idioma mitjançant una valoració inicial. Aquesta valoració inicial ha de seguir les pautes fixades en l'Annex del present Decret i s'ha d'efectuar en el centre on es vulguin començar els estudis. Aquesta valoració no té validesa acadèmica i només serveix per a un curs acadèmic.

  4. Correspon als propis centres l'expedició dels certificats acadèmics dels cursos superats. Els centres també poden expedir certificats acadèmics de les destreses adquirides, sense que això impliqui haver superat el nivell bàsic.

Article 7

Documents d'avaluació 1. Els documents oficials d'avaluació són: l'expedient acadèmic i les actes de qualificació.

  1. L'expedient acadèmic es considera el document bàsic que garanteix la mobilitat de l'alumnat entre els diversos centres i ha d'incloure les dades d'identificació del centre, les dades personals i les dades de matrícula: número, modalitat d'ensenyament, idioma, nivell i curs, any acadèmic i les qualificacions obtingudes.

  2. L'expedient acadèmic ha d'incloure informació referida a l'accés directe a cursos i nivells, a la renúncia de matrícula, a la superació del nombre establert de convocatòries, al trasllat a un altre centre i al canvi de modalitat.

  3. L'expedient acadèmic ha d'incloure informació sobre la proposta d'expedició del certificat de nivell.

  4. A l'expedient acadèmic s'ha de fer constar l'estructura dels nivells i dels cursos, així com el nombre mínim d'hores lectives establertes en l'article 5.2 del present Decret.

  5. La custòdia i l'arxivament dels expedients acadèmics correspon als centres i s'ha de fer d'acord amb el procediment que es determini mitjançant una resolució del conseller d'Educació i Cultura.

  6. L'alumnat pot sol·licitar un certificat de les dades recollides en el seu expedient acadèmic, que ha de ser signat pel secretari o secretària del centre amb el vistiplau del director o directora.

  7. Les actes de qualificació s'han d'estendre en acabar cadascun dels cursos.

    En aquestes actes hi han de constar les qualificacions de cadascuna de les destreses establertes en l'article 5.1 d'aquest Decret i la qualificació global final.

    Les qualificacions de cadascuna de les destreses s'han d'expressar qualitativament, segons l'escala següent i es pot afegir una qualificació numèrica de 0 a 10, amb una xifra decimal.

    - Insuficient: qualificacions inferiors a cinc punts.

    - Suficient: qualificacions iguals o superiors a cinc i inferiors a sis punts.

    - Bé: qualificacions iguals o...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR