Decret 31/2022, d’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum de l’educació primària a les Illes Balears

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

PREÀMBUL

I

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), d'acord amb la redacció establerta per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOMLOE), defineix els currículums, en l'apartat 1 de l'article 6, com el conjunt d'objectius, competències, continguts, mètodes pedagògics i criteris d'avaluació de cada un dels ensenyaments. En l'apartat 2 d'aquest mateix article s'assenyala que la configuració dels currículums ha d'anar orientada a facilitar el desenvolupament educatiu dels alumnes per tal de garantir-ne la formació integral, contribuir al ple desenvolupament de la seva personalitat i preparar-los per a l'exercici ple dels drets humans i d'una ciutadania activa i democràtica en la societat actual, a més a més, ha de constituir una oportunitat pel desenvolupament del potencial d'una infància lliure de prejudicis de gènere i ha de tenir com objectiu primordial la capacitació de l'alumnat que li permeti un creixement al marge dels estereotips de gènere, una actitud crítica envers el sexisme, la violència i la discriminació en qualsevol àmbit de la vida, fomentant la igualtat efectiva d'oportunitats entre dones i homes , així com persones amb diversitat funcional, per accedir a una formació lliure dels prejudicis que atribueixen diferents rols depenent del seu sexe i que, en un futur, els permeti tota classe d'opcions professionals i l'exercici d'aquestes, sense que en cap cas aquesta configuració suposi una barrera que generi abandonament escolar o impedeixi l'accés i gaudi del dret a l'educació.

En consonància amb aquesta visió, es manté l'enfocament competencial i es dona importància al fet que la formació integral se centri en el desenvolupament de les competències.

Així mateix, s'ha de tenir en compte que també s'ha modificat la distribució de competències entre l'Estat i les comunitats autònomes pel que fa als continguts bàsics dels ensenyaments mínims. D'aquesta manera, en relació amb els objectius, les competències, els sabers bàsics i els criteris d'avaluació, correspon al Govern de l'Estat fixar els aspectes bàsics dels currículums, que constitueixen els ensenyaments mínims, prèvia consulta a les comunitats autònomes. Les administracions educatives, al mateix temps, són les responsables d'establir el currículum corresponent per al seu àmbit territorial, del qual formaran part els aspectes bàsics abans esmentats.

Finalment, correspon als mateixos centres, si escau, desenvolupar i completar el currículum de les diferents etapes i cicles en l'ús de la seva autonomia, tal com recull la Llei esmentada. La configuració del currículum ha de desenvolupar-se amb prou flexibilitat perquè els centres, en l'ús de la seva autonomia, puguin adaptar-se a les diferències individuals i al seu entorn socioeconòmic i cultural per mitjà del projecte educatiu, de manera que tots els alumnes puguin arribar al grau de formació que les seves condicions els permetin en situacions d'igualtat.

Pel que fa a l'educació primària, es modifica significativament l'ordenació i l'organització dels ensenyaments: es recuperen els tres cicles i es reordenen les àrees amb l'objectiu d'afavorir el desenvolupament de les competències dels alumnes i permetre'n l'organització per àmbits.

En el tercer cicle s'afegeix una àrea d'Educació en Valors Cívics i Ètics, en la qual s'ha de donar especial atenció al coneixement i respecte dels drets humans i de la infància, als drets recollits en la Constitució espanyola, a l'educació pel desenvolupament sostenible i la ciutadania mundial, a la funció social dels imposts i la justícia fiscal, a la igualtat entre dones i homes i al valor del respecte a la diversitat, fomentant l'esperit crític, la cultura de pau i no violència i el respecte per l'entorn i els animals.

S'estableix que l'avaluació durant l'etapa s'ha de basar en el grau d'assoliment de les competències previstes que constitueixen els criteris per a la promoció de cicle. Els alumnes que no hagin assolit les competències previstes podran romandre un any més en el darrer curs del cicle, una mesura excepcional que només es podrà adoptar una vegada en tota l'educació primària i que haurà d'anar acompanyada d'un pla específic i personalitzat de suport per a l'adquisició de les competències no assolides.

En finalitzar l'etapa, cada alumne ha de disposar d'un informe sobre l'evolució i les competències desenvolupades, per tal de garantir una transició a l'etapa de l'educació secundària obligatòria amb les majors garanties.

Pel que fa a les avaluacions de diagnòstic, es preveu que en el quart curs d'educació primària els centres avaluïn les competències adquirides pels seus alumnes. Aquesta avaluació tindrà caràcter informatiu, formatiu i orientador per als centres, per als alumnes, per a les mares, pares o tutors legals i el conjunt de la comunitat educativa. A partir de l'anàlisi dels resultats d'aquesta avaluació i de l'estudi de les seves causes, la Conselleria d'Educació i Formació Professional promourà que els centres educatius desenvolupin plans d'actuació i adoptin mesures de millora de la qualitat i l'equitat de l'educació. En cap cas aquestes avaluacions es faran servir per establir rànquings entre centres.

Els canvis introduïts s'han d'implantar d'acord amb el calendari establert en la disposició final cinquena de la LOMLOE. Així, les modificacions introduïdes en el currículum, l'organització i els objectius d'educació primària s'han d'implantar per als cursos primer, tercer i cinquè el curs escolar 2022-2023 i per als cursos segon, quart i sisè el curs escolar 2023-2024.

En exercici de les competències establertes en els articles 6.3 i 6 bis de la LOE, el Govern estatal va aprovar el Reial decret 157/2022, d'1 de març, pel qual s'estableixen l'ordenació i els ensenyaments mínims de l'educació primària, en què es reflecteixen les modificacions introduïdes per la LOMLOE a l'ordenació i el currículum de l'educació primària. Aquest Reial decret 157/2022 deroga el reial decret vigent fins aleshores, el Reial decret 126/2014, de 28 de febrer, pel qual s'estableix el currículum bàsic de l'educació primària, a més del capítol II del Reial decret 984/2021, de 16 de novembre, pel qual es regula l'avaluació i la promoció a l'educació primària, així com l'avaluació, la promoció i la titulació a l'educació secundària obligatòria, el batxillerat i la formació professional. La disposició final primera del Reial decret 157/2022 estableix que aquest Reial decret té caràcter de normativa bàsica, a excepció de l'annex 3.

La disposició final tercera del Reial decret 157/2022 estableix que el contingut d'aquest Reial decret s'ha d'implantar per al cursos primer, tercer i cinquè el curs escolar 2022-2023, i per als cursos segon, quart i sisè el curs escolar 2023-2024.

Tots aquests aspectes bàsics s'han de reflectir en la normativa autonòmica reguladora del currículum de l'educació primària a les Illes Balears.

La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, té com a objectiu principal la millora de la qualitat de l'educació a les Illes Balears i estableix un marc estable per garantir el procés de millora contínua del sistema educatiu de les Illes. En aquest sentit, té en compte les noves sensibilitats i demandes socials vers l'educació per ser capaços de reafirmar la confiança en el sistema educatiu i promoure un nou impuls a les vies de l'èxit educatiu. Per altra banda, la millora de la qualitat requereix el diàleg permanent amb la comunitat educativa i tots els agents implicats, des d'un compromís col·lectiu per a la recerca de les respostes més adequades a les necessitats que planteja el sistema.

La redacció de la Llei 1/2022 és coherent amb la LOMLOE, i aquest Decret es redacta d'acord amb les disposicions que s'hi estableixen.

En el capítol III del títol I de la Llei 1/2022 s'estableix l'estructura i els objectius de l'educació primària. L'article 123 disposa que el currículum de cada etapa comprèn les capacitats i les competències pròpies de cada un dels ensenyaments, així com les àrees, les assignatures, les matèries o els mòduls, que poden incloure els objectius, els continguts, els mètodes pedagògics i alternatius que s'hi fan servir i els criteris d'avaluació que s'hi apliquen, que s'han d'ajustar en cas que un alumne presenti necessitats específiques de suport educatiu.

II

L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix, en l'article 36.2, que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desplegament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

Mitjançant el Reial decret 1876/1997, de 12 de desembre, sobre el traspàs de funcions i serveis de l'Administració de l'Estat a les Illes Balears en matèria d'ensenyament no universitari, i d'acord amb la disposició final sisena de la LOE i la disposició final segona del Reial decret 157/2022, el Govern de les Illes Balears pot dictar, en l'àmbit de les seves competències i dins el marc de la regulació i els límits fixats pel Govern de l'Estat, les disposicions que consideri necessàries per complementar el currículum de l'educació primària.

A més de la Llei d'educació de les Illes Balears, el currículum a l'educació primària a les Illes Balears queda regulat pel Decret 32/2014, de 18 de juliol, pel qual s'estableix el currículum de l'educació primària a les Illes Balears i l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de dia 21 de juliol de 2014 per la qual es desplega el currículum de l'educació...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR