Decret 28/2021, de 10 de maig, de modificació del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

El 7 de juliol de 2018 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears el Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut. Aquest Decret va suposar un salt qualitatiu en la normativa de joventut i lleure perquè, d'una banda, va actualitzar una regulació que, en alguns casos, tenia una antiguitat de més de 30 anys; i, de l'altra, va unificar en un únic reglament tota la normativa de principis generals sobre l'oci educatiu a les Illes Balears.

Tot i ser una norma fruit d'anys de treball de camp i precedida per un procés participatiu molt ampli (hi va haver reunions sectorials per debatre'n el contingut abans que s'iniciés el procediment i es varen realitzar dos tràmits d'audiència i d'informació pública abans d'aprovar-se), hi ha dues raons fonamentals que avui, gairebé tres anys després de publicar-se, aconsellen la modificació de la norma.

La primera i més recent, i que ha motivat que aquesta modificació normativa s'hagi tramitat per la via d'urgència, és la situació de pandèmia a causa de la COVID-19 declarada a tot el món i que, a l'Estat espanyol, ha desembocat en l'aprovació de dos estats d'alarma, el primer per mitjà del Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, amb les seves pròrrogues successives; i el segon, mitjançant del Reial Decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2.

El primer estat d'alarma va suposar la pràctica paralització de l'activitat social i econòmica durant diversos mesos i va tenir un greu impacte en el món del lleure educatiu, el qual va haver de suspendre tota activitat de lleure durant les vacances escolars de Setmana Santa, les quals, juntament amb les de l'estiu i el Nadal, conformen els períodes d'activitat més àlgids per al sector.

Poc abans de l'estiu, les Illes Balears van poder entrar en una fase de nova normalitat i es va poder reprendre gran part d'aquesta activitat, si bé amb nombroses restriccions, adaptades a cada sector específic.

Per adequar el lleure infantil i juvenil a la nova normalitat, un grup de feina integrat per representants de les conselleries d'Afers Socials i Esports i (en aquell moment) d'Educació, Universitat i Recerca; de l'Institut Balear de la Joventut; de les direccions generals de Salut Pública i de Planificació, Ordenació i Serveis del Govern de les Illes Balears; pels responsables en matèria de joventut dels consells insulars, i per representants de l'Ajuntament de Palma i de la FELIB va consensuar l'Estratègia d'adequació de les activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil i de les instal·lacions juvenils per a l'estiu de 2020.

Les mesures que contenia aquesta Estratègia es van considerar les imprescindibles per recuperar l'activitat de lleure d'una manera ordenada i segura, però exigien canvis en la normativa de joventut i lleure que limitessin o flexibilitzessin, segons el cas, les condicions per dur a terme activitats d'educació en el temps lliure infantil o posar en funcionament una instal·lació juvenil.

La necessitat de modificar la normativa al més aviat possible per introduir aquestes mesures durant l'estiu de 2020 va dur a la consellera d'Afers Socials i Esports a dictar, el dia 26 de maig de 2020, la Resolució per la qual ordenava l'inici del procediment per modificar el Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, per la via d'urgència prevista a l'article 61 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

Així mateix, la Resolució va implicar l'adopció d'un seguit de mesures urgents i provisionals, d'acord amb l'article 57 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, que varen consistir en el següent: es van deixar sense efectes les previsions contingudes en els apartats 2 i 4 de l'article 48 del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, relatives a la possibilitat d'admetre fraccions de participants sense haver-hi d'afegir un altre monitor o monitora, i l'apartat 7 del mateix article, relatiu a la restricció que el personal en pràctiques dels cursos de monitor/a d'activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil computi en la ràtio de personal dirigent per participants que s'exigeix.

Aquestes mesures urgents varen ser prolongades mitjançant Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 4 d'agost de 2020 per la qual es confirmen les mesures provisionals en matèria d'activitats d'educació de temps lliure infantil i juvenil i se sotmet al tràmit d'informació pública el Projecte de Decret de modificació del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut i fins a l'aprovació d'aquest Decret encara continuaven vigents.

En l'actualitat, la pandèmia encara es troba lluny d'estar superada. L'aprovació d'un nou estat d'alarma, l'octubre de 2020, amb una vigència fins al 9 de maig de 2021, posa de manifest que la comunitat autònoma no està exempta d'haver de prendre noves restriccions i que continua present la necessitat de dotar els consells insulars dels instruments necessaris per regular el sector del lleure en aquesta situació. Tot això en el marc d'allò establert a l'Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020 pel qual s'estableixen els nivells d'alerta sanitària i s'aprova el nou Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19; i al Decret 18/2020, de 27 de novembre, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'actualitzen les mesures establertes com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma per fer front a la situació d'emergència sanitària provocada per la COVID-19, i es vinculen als nivells d'alerta sanitària.

Per tant, és necessari que s'acceleri el procediment per modificar el Decret, a fi d'acabar, a la major brevetat, amb la provisionalitat d'unes mesures que es consideren imprescindibles per recuperar la normalitat i que no han deixat de ser necessàries, així com per donar seguretat jurídica a entitats i empreses del món del lleure educatiu.

Aquesta modificació se suma a la realitzada mitjançant el Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19; posteriorment aprovat com a Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, que va introduir al Decret 23/2018 una nova disposició addicional setena per permetre als consells insulars, en circumstàncies com les actuals, autoritzar les escoles d'educació en el temps lliure infantil i juvenil a impartir íntegrament a distància part o la totalitat dels mòduls teòrics dels cursos de director/a i de monitor/a d'activitats d'educació de temps lliure infantil i juvenil que s'hagin comunicat degudament o que s'hagin iniciat en el moment de declarar-se aquestes...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR