Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

I

La Constitució espanyola de 1978 estableix en l’article 48 que els poders públics han de promoure les condicions per a la participació lliure i eficaç de la joventut en el desenvolupament polític, social i cultural.

L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears —en la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer— disposa en els apartats 12 i 13 de l’article 30 que la Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en matèria de lleure i de joventut, pel que fa al disseny i l’aplicació de polítiques, plans i programes destinats al jovent. Així mateix, en els apartats 9 i 16 de l’article 70 estableix que les matèries esmentades són també competència pròpia dels consells insulars i que, per tant, també tenen potestat reglamentària en aquestes matèries (article 72).

La primera norma autonòmica que va regular de manera global les diferents matèries d’aquest àmbit a les Illes Balears va ser la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, modificada per la Llei 12/2010, de 12 de novembre, de modificació de diverses lleis per a la transposició a les Illes Balears de la Directiva 2006/123/CE, de 12 de desembre, del Parlament Europeu i del Consell, relativa als serveis en el mercat interior, i pel Decret llei 10/2012, de 31 d’agost, pel qual es modifica el Decret llei 5/2012, d’1 de juny, de mesures urgents en matèria de personal i administratives per a la reducció del dèficit públic del sector públic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i d’altres institucions autonòmiques, i s’estableixen mesures addicionals per garantir l’estabilitat pressupostària i fomentar la competitivitat.

No obstant això, ja des de molt abans s’havien regulat diferents matèries de joventut de manera independent, sigui a través d’una llei (com és el cas de la Llei 2/1985, de 28 de març, del Consell de la Joventut de les Illes Balears, avui derogada) o de decrets i ordres, en àrees com ara les activitats de temps lliure, les escoles d’educació en el lleure o els programes dels cursos de director/a i de monitor/a. Dels reglaments aprovats, cal destacar-ne els següents, els quals es derogaran amb l’entrada en vigor d’aquest Decret:

Ordre del conseller adjunt a la Presidència de dia 2 d’agost de 1988 de desplegament del Decret 16/1984, de 23 de febrer.

Ordre del conseller adjunt a la Presidència de 14 de març de 1990 relativa a cursos de formació de monitors i directors d’activitats de temps lliure infantil i juvenil, modificada per l’Ordre de la consellera de Presidència de 13 de març de 1998.

Ordre de la consellera de Presidència de dia 24 gener de 1997 d’elaboració d’un cens d’entitats juvenils i d’entitats prestadores de serveis a la joventut.

Decret 6/2011, de 4 de febrer, pel qual es regula el Carnet Jove.

Decret 18/2011, d’11 de març, pel qual s’estableixen els principis generals que regeixen les activitats d’educació en el temps lliure infantil i juvenil que es desenvolupin a l’àmbit territorial de les Illes Balears.

Decret 58/2011, de 20 de maig, pel qual s’estableixen els principis generals en matèria d’instal·lacions juvenils radicades a l’àmbit territorial de les Illes Balears.

Decret 16/1984, de 23 de febrer, sobre reconeixement d’escoles de temps lliure, modificat pel Decret 187/1999, de 27 d’agost, i pel Decret 77/2012, de 21 de setembre, de simplificació administrativa i de modificació de diverses disposicions reglamentàries per a la transposició a les Illes Balears de la Directiva 2006/123/CE, de 12 de desembre de 2006, de serveis en el mercat interior.

El resultat de tots aquests anys ha estat una producció normativa en matèria de joventut caracteritzada per l’heterogeneïtat i la dispersió. Aquest panorama normatiu, divers i complex, ha fet que conèixer aquestes normes hagi estat una tasca difícil, tant per al personal tècnic que treballa amb joves i les ha d’aplicar, com per als que les han de complir i, en general, per a qualsevol persona que s’hi hagi pogut veure afectada.

L’objectiu d’aquest Decret és, per tant, no només actualitzar una normativa que en molts aspectes ha quedat clarament obsoleta —com s’exposarà en els punts posteriors—, sinó també aportar simplicitat al panorama normatiu en aquesta matèria, a través de la regulació, en una única norma, de diferents aspectes que afecten les competències en matèria de joventut i lleure i que despleguen, en part, la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut. Amb aquesta tasca de racionalització normativa es pretén afavorir la seguretat jurídica respecte de la normativa aplicable a aquesta matèria, al mateix temps que s’aspira a aconseguir més facilitat i agilitat a l’hora de manejar els texts normatius.

Com a resultat d’això, el Decret regula les matèries que desplega, en part, la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, concretament els capítols II, V, VI i VII del títol IV, dedicat a les línies de promoció juvenil, i els articles 60-63 del títol V, referent a la promoció de l’associacionisme i la participació juvenil, és a dir:

El reconeixement de les escoles d’educació de temps lliure infantil i juvenil.

Els cursos conduents als diplomes de monitor/a i de director/a d’educació en el temps lliure infantil i juvenil.

Les activitats d’educació en el temps lliure infantil i juvenil.

Les instal·lacions juvenils radicades a les Illes Balears.

La regulació del Programa Carnet Jove.

El Cens d’entitats juvenils i entitats prestadores de serveis a la joventut.

II

Pel que fa a l’estructura, aquest Decret s’articula en 106 articles distribuïts en un títol preliminar i sis títols numerats, sis disposicions addicionals, vuit disposicions transitòries, una disposició derogatòria i dues disposicions finals.

El títol preliminar té una disposició general, en la qual s’assenyala l’objecte del Decret i s’especifiquen i es descriuen els distints àmbits que abasta, seguint l’ordre en què apareixen regulats en la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut.

Els títols I i II despleguen reglamentàriament les previsions del capítol II del títol IV de la Llei 10/2006, de 26 de juliol, dedicat a la formació en el lleure infantil i juvenil. Cal dir que la normativa que regulava aquestes matèries datava, en el cas de les escoles, de l’any 1984 —amb sengles modificacions de 1999 i 2012, aquesta darrera per introduir el règim de declaració responsable per iniciar l’activitat com a escola— i de 1990 i 1998, pel que fa als cursos de monitor/a i de director/a, per la qual cosa aquesta normativa havia quedat totalment desfasada.

En concret, en el títol primer s’actualitza el procediment de reconeixement i funcionament de les escoles d’educació de temps lliure infantil i juvenil, amb l’establiment d’uns requisits d’espais per a la formació i de titulació del personal docent; es desenvolupa per primera vegada el Cens d’escoles d’educació de temps lliure infantil i juvenil que preveu l’article 42 de la Llei 10/2006 i es crea, com a novetat, el Consell Assessor d’Educació en el Lleure de les Illes Balears, com a òrgan de consulta i interlocució entre les administracions implicades i les escoles de temps lliure reconegudes.

Per la seva banda, el títol II adapta els cursos de director/a i de monitor/a d’activitats d’educació en el temps lliure infantil i juvenil a la nova realitat de la formació en el lleure, sorgida arran de l’aprovació, en el marc de la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional, dels certificats de professionalitat en aquesta matèria.

Cal recordar que el Reial decret 567/2011, de 20 d’abril, va aprovar les qualificacions professionals de l’àmbit específic de la joventut: dinamització d’activitats de temps lliure educatiu infantil i juvenil i direcció i coordinació d’activitats de temps lliure educatiu infantil i juvenil, i va establir un marc comú per a la formació de les persones que treballen en aquest àmbit a tot l’Estat, la qual cosa permet més mobilitat dels professionals afectats al territori espanyol i a la Unió Europea.

En aquest context es van aprovar el Reial decret 1537/2011, de 31 d’octubre, pel qual s’estableixen dos certificats de professionalitat de la família professional de serveis socioculturals i a la comunitat, que s’inclouen en el Repertori nacional de certificats de professionalitat, entre ells el de Dinamització d’activitats de temps lliure educatiu infantil i juvenil (SSCB0209), i el Reial decret 1697/2011, de 18 de novembre, pel qual s’estableixen cinc certificats de professionalitat de la família professional de serveis socioculturals i a la comunitat, que s’inclouen en...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR