DECRET 164/2019, de 16 de juliol, de reestructuració del Departament de Cultura.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Cultura
Rango de LeyDecret

El Decret 304/2011, de 29 de març, de reestructuració del Departament de Cultura, va establir els fonaments d'una estructura orgànica que, malgrat les diverses modificacions puntuals que s'han realitzat, s'ha mantingut vigent fins a l'actualitat. La darrera d'aquestes, instrumentada a través del Decret 142/2017, de 19 de setembre, de reestructuració del Departament de Cultura, va permetre assolir més flexibilitat i eficàcia en la gestió en redistribuir les competències d'algunes direccions generals i modificar-ne les denominacions, i així permetre una delimitació més clara dels àmbits d'actuació de les unitats directives.

Tanmateix, la necessitat urgent d'impulsar les mesures que preveia aquell decret de reestructuració no va permetre anar més enllà i recollir en una única norma la regulació de l'estructura organitzativa del Departament de Cultura, que quedava repartida entre el Decret 304/2011, de 29 de març, que regula l'estructura i les funcions d'una part important dels òrgans actius del Departament, el Decret 142/2017, de 19 de setembre, que estableix els àmbits funcionals de les direccions generals i les relacions de les entitats adscrites amb el Departament, i el Decret 2/1995, de 10 de gener, de reestructuració de l'Arxiu Nacional de Catalunya, que defineix l'estructura i les funcions d'aquest equipament i de les unitats que el formen.

Davant d'aquesta situació de dispersió normativa i amb la voluntat de millora contínua en la gestió pública, el Departament de Cultura ha decidit revisar en profunditat bona part de la seva estructura orgànica i impulsar un seguit de canvis organitzatius per adequar-se a la realitat complexa del moment actual, sobretot pel que fa a les relacions amb la ciutadania.

Amb aquest Decret no només s'unifica la regulació de l'organització departamental, sinó que s'aborden diverses modificacions que porten al perfeccionament del model organitzatiu que fixa el Decret 142/2017, de 19 de setembre. En aquest sentit, a la Secretaria General, es reformula l'organització del Gabinet Tècnic, que incorpora un servei amb funcions relacionades amb l'elaboració d'estudis, estadística, avaluació i transparència. Així mateix, dins la Direcció de Serveis, es revisa la distribució actual de funcions en l'àmbit d'organització a fi de facilitar la gestió i la interlocució amb les unitats transversals de l'Administració de la Generalitat, sobretot pel que fa a l'administració digital i els processos.

Pel que fa a la Direcció General del Patrimoni Cultural, es crea un nou servei a través del qual es vehicularan les funcions de suport al Sistema d'Arxius de Catalunya i les competències en matèria de gestió documental. Així mateix, el Servei de Coordinació General d'Arxius modifica les seves funcions i passa a denominar-se Servei de Coordinació de la Xarxa d'Arxius Comarcals. Pel que fa al patrimoni arqueològic i paleontològic, es potencia l'acció preventiva amb la creació d'una unitat que centra la seva activitat en la protecció i difusió del patrimoni arqueològic i paleontològic, i assumeix funcions d'assessorament tècnic en matèria de protecció, d'inspecció i control i d'impuls de l'activitat de recerca.

Quant a la resta d'unitats directives, la Direcció General de Cooperació Cultural passa a denominar-se Direcció General de Creació, Acció Territorial i Biblioteques. Aquesta nova denominació permet donar més rellevància a l'àmbit sectorial sobre el qual actua la Direcció General. Així mateix, es traspassa la gestió de l'espai Arts Santa Mònica a l'Institut Català de les Empreses Culturals. Amb aquest traspàs es conclou el procés de desconcentració de la gestió de les polítiques vinculades amb l'impuls de la creativitat artística i el desenvolupament del talent cultural, iniciat amb la modificació de la Llei 20/2000, del 29 de desembre, de creació de l'Institut Català de les Indústries Culturals, operada per la Llei 11/2011, del 29 de desembre, de reestructuració del sector públic per agilitar l'activitat administrativa. Aquest canvi permetrà una millora qualitativa pel que fa a la gestió de la seva activitat, ja que la forma jurídica de l'entitat és la més idònia per a la missió d'aquest espai expositiu.

Així mateix, en l'àmbit de la Direcció General de Política Lingüística, es crea l'Àrea de Foment de l'Occità i la Llengua de Signes Catalana, àrea de caràcter funcional a la qual s'atribueixen funcions específiques de promoció d'actuacions per garantir la presència i l'ús d'aquestes llengües, en coordinació, si escau, amb les institucions i entitats amb poders públics i competències acadèmiques sobre aquestes llengües. Convé recordar que l'any 2010, amb l'aprovació de la Llei 35/2010, d'1 d'octubre, de l'occità, aranès a l'Aran, i de la Llei 17/2010, del 3 de juny, de la llengua de signes catalana, la Generalitat de Catalunya va assumir noves competències pel que fa a la normalització lingüística del país. El Decret 304/2011, de 29 de març, va intentar donar resposta a les noves necessitats aprofitant les estructures ja existents, atribuint de manera directa a la Subdirecció General de Política Lingüística la gestió d'aquestes polítiques. Tanmateix, el model s'ha demostrat que és poc operatiu i es fa necessari dotar la Direcció General d'una estructura específica que permeti donar una resposta àgil a les noves necessitats que genera la prestació dels serveis.

En el marc d'aquesta redistribució competencial, el Decret aprofita també per redefinir les relacions del Departament de Cultura amb la Biblioteca de Catalunya, que passa a relacionar-se de manera directa a través de la Secretaria General.

Finalment, amb aquest Decret es deroguen el Decret 304/2011, de 29 de març, de reestructuració del Departament de Cultura, el Decret 142/2017, de 19 de setembre, de reestructuració del Departament de Cultura, i el Decret 2/1995, de 10 de gener, de reestructuració de l'Arxiu Nacional de Catalunya atès que aquest Decret regula tota l'estructura orgànica del Departament. També es deroguen diverses Ordres de creació de fitxers de dades de caràcter personal gestionats pel Departament de Cultura i altres ens vinculats que no s'havien derogat expressament, tot i que no s'aplicaven per derogació tàcita a partir de l'entrada en vigor del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE.

Per tot això, de conformitat amb el que disposen l'article 23.4 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern, el Títol IV de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya i la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya;

A proposta de la consellera de Cultura, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Capítol 1

Estructura del Departament de Cultura

Article 1
  1. El Departament de Cultura, sota la direcció de la persona que n'és titular, s'estructura en les unitats administratives següents:

    1. El Gabinet del Conseller o Consellera.

    2. La Secretaria General.

    3. La Direcció General del Patrimoni Cultural.

    4. La Direcció General de Creació, Acció Territorial i Biblioteques.

    5. La Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme Cultural.

    6. La Direcció General de Política Lingüística.

  2. Resten adscrites al Departament de Cultura les entitats següents:

    1. La Institució de les Lletres Catalanes.

    2. El Consell Nacional de la Cultura i de les Arts.

    3. L'Institut Català de les Empreses Culturals.

    4. L'Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural, mitjançant la Secretaria General.

    5. La Biblioteca de Catalunya, mitjançant la Secretaria General.

    6. L'Agència Catalana del Patrimoni Cultural, mitjançant la Direcció General del Patrimoni Cultural.

Article 2

Consell de Direcció

El Consell de Direcció el presideix la persona titular del Departament de Cultura i està integrat, a més, per les persones titulars de la Secretaria General i de les diferents direccions generals, les persones directores dels serveis territorials i la resta de persones que el conseller o consellera designi. Té com a funció assistir el conseller o consellera en l'elaboració de la política del Departament i en el seguiment de l'execució d'aquesta política.

Capítol 2

Unitat d'assistència i suport al conseller o consellera

Article 3

Gabinet del Conseller o Consellera

  1. La unitat d'assistència i suport al conseller o consellera és el Gabinet del Conseller o Consellera.

  2. El Gabinet del Conseller o Consellera té les funcions següents:

    1. Donar suport i assistir a les activitats de la persona titular del Departament.

    2. Coordinar les unitats que en depenen.

    3. Qualsevol altra funció de naturalesa anàloga que li encomani la persona titular del Departament.

  3. Del Gabinet del Conseller o Consellera en depenen les...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR