Damage, destruction and consequential loss ? should carriers be different from everyone else?

AutorAndrew Tettenborn
CargoProfessor of Commercial Law, Swansea University. United Kingdom.
Páginas49-61
DAMAGE, DESTRUCTION AND CONSEQUENTIAL LOSS - SHOULD CARRIERS BE DIFFERENT FROM...
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Revista฀de฀Derecho฀del฀Transporte
N.º 12 (2013): 49-61
DAMAGE, DESTRUCTION AND CONSEQUENTIAL
LOSS - SHOULD CARRIERS BE DIFFERENT FROM
EVERYONE ELSE?
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Andrew Tettenborn
Professor of Commercial Law
Swansea University. United Kingdom
ABSTRACT
Art. IV rule 5(b) Hague-Visby Rules provides that where goods are lost the
total amount recoverable shall be calculated by reference to their value at the
place of delivery. This has no equivalent in the Hague Rules, and is the subject of
divergent interpretations. English and French law regard it as legislating merely
for a presumptive rule of valuation, leaving the precise measure of recovery to the
courts of the forum state. Many other European systems, however, interpret it as
a strict limitation of liability, preventing the application of «subjective value» to
any award and capping damages at the value of the goods, analogous to Art. 23
of the CMR. This article examines both interpretations, and argues thats that on
the basis of the history of the provision and the coherence of the scheme behind
the Hague-Visby Rules, the f‌irst interpretation must be the correct one. In addi-
tion it is argued that, in the light of the fact that the Rotterdam Rules take the op-
posite viewpoint, this should inform any decision whether to adopt those Rules.
Keywords: carriage of goods by sea, Hague-Visby Rules, Art. IV.5 (b), mea-
sure of damages for lost goods, presumptive rule for valuation of goods, limita-
tion of liability.
Averías, pérdidas y daños consecuenciales. ¿Deberían ser los porteadores
distintos de todos los demás?
RESUMEN
De acuerdo con el apartado 5.b) del art. IV de las Reglas de La Haya-Visby,
la cantidad total debida en caso de pérdida de la mercancía será calculada con-
forme a su valor en el lugar de destino. La norma carece de equivalente en las
Reglas de La Haya y ha dado lugar a interpretaciones divergentes. En el Derecho
inglés y francés, se considera que se trata de una mera presunción en materia
de valoración que, sin embargo, deja la determinación del importe exacto a los
Tribunales del foro. En muchos otros ordenamientos europeos, por el contrario,
* Fecha de recepción del trabajo: 08/04/2013. Fecha de aceptación del trabajo: 20/05/2013.

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