DECRET 104/2005, de 31 de maig, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau mitjà d'atenció sociosanitària.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Educacio
Rango de LeyDecret

DECRET

104/2005, de 31 de maig, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau mitjà d'atenció sociosanitària.

El Reial decret 496/2003, de 2 de maig, ha establert el títol de tècnic en atenció sociosanitària i els corresponents ensenyament mínims.

El Reial decret 777/1998, de 30 d'abril, ha desenvolupat determinats aspectes de l'ordenació de la formació professional en l'àmbit del sistema educatiu; alguns d'aquests aspectes han estat adaptats pel Reial decret abans esmentat d'establiment del títol.

De conformitat amb l'article 8 de la Llei orgànica 10/2002, de 23 de desembre, de qualitat de l'educació, correspon a les administracions educatives competents establir el currículum del cicle formatiu corresponent.

D'acord amb el Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya, correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya l'establiment del currículum dels ensenyaments de formació professional.

El currículum dels cicles formatius de formació professional específica s'estableix tenint present les necessitats generals de qualificació de cada àmbit professional detectades a Catalunya i les diverses mesures que permeten adequacions del currículum a les necessitats específiques de l'àmbit socioeconòmic dels centres docents.

L'autonomia pedagògica i organitzativa dels centres i el treball en equip del professorat permeten desenvolupar actuacions flexibles i possibiliten concrecions particulars del currículum en cada centre docent. El currículum establert en aquest Decret ha de ser desplegat en les programacions elaborades per l'equip docent, les quals han de potenciar les capacitats clau de l'alumnat i han de respondre al requisit d'integració dels continguts del cicle formatiu.

En virtut d'això, a proposta de la consellera d'Educació, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Aquest Decret estableix el currículum per a l'ensenyament de formació professional vinculat al títol de tècnic en atenció sociosanitària, regulat pel Reial decret 496/2003, de 2 de maig.

Article 2

2.1 La denominació, el nivell i la durada del cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 1 de l'annex d'aquest Decret.

2.2 El perfil professional és el que s'indica a l'apartat 2 de l'annex.

2.3 Els objectius generals del cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 3.1 de l'annex.

2.4 Els continguts del currículum s'estructuren en els crèdits que s'estableixen a l'apartat 3.2 de l'annex.

2.5 Els objectius terminals són els criteris que serveixen de referència per a l'avaluació dels crèdits.

2.6 Les hores a disposició del centre s'estableixen a l'apartat 3.3 de l'annex.

Article 3

La relació dels crèdits en què s'estructuren els mòduls professionals de l'ensenyament corresponents al títol de tècnic en atenció sociosanitària s'estableix a l'apartat 3.4 de l'annex.

Article 4

Les especialitats exigides al professorat que imparteix els crèdits corresponents a aquest cicle formatiu són les que s'expressen a l'apartat 4 de l'annex.

Article 5

5.1 Els mòduls susceptibles de convalidació per estudis de formació professional ocupacional o de correspondència amb la pràctica laboral són els que s'especifiquen, respectivament, en els apartats 5.1 i 5.2 de l'annex.

5.2 L'alumnat que superi l'ensenyament de formació professional específica de grau mitjà podrà accedir directament al batxillerat.

Disposició addicional

La consellera d'Educació pot desplegar el currículum a què es refereix aquest Decret, tant en la modalitat d'educació presencial com en la d'educació a distància, adequar-lo a les característiques de l'alumnat amb necessitats educatives especials i adaptar-lo a les característiques singulars de col·lectius d'alumnat.

Barcelona, 31 de maig de 2005

Pasqual Maragall i Mira

President de la Generalitat de Catalunya

Marta Cid i Pañella

Consellera d'Educació

Annex

.1 Identificació del títol

1.1 Denominació: atenció sociosanitària.

1.2 Nivell: formació professional de grau mitjà.

1.3 Durada del cicle formatiu: 2.000 hores.

1.3.1 Formació en el centre educatiu: 1.580 hores.

1.3.2 Formació en centres de treball: 420 hores.

.2 Perfil professional

2.1 Competència general.

És competència general d'aquest/a tècnic/a atendre i tenir cura en la vida diària de persones i col·lectius amb especials necessitats de salut física, psíquica i social: persones grans, discapacitades, malaltes cròniques i convalescents, aplicant les estratègies i procediments més adequats per mantenir-ne i millorar-ne l'autonomia personal, les relacions amb l'entorn i la inserció ocupacional.

Aquest/a tècnic/a actuarà, en tot cas, sota la supervisió general de llicenciats/ades i/o diplomats/ades.

2.2 Competències professionals.

Les competències i realitzacions més rellevants que ha de manifestar el/la professional són:

  1. Organitzar, preparar i controlar les intervencions d'atenció a les persones i el seu entorn:

    1. Participar amb l'equip multidisciplinar en la recepció i acollida de les persones grans, discapacitades, malaltes cròniques o convalescents, col·laborant en la valoració funcional de la persona usuària i en l'elaboració del pla d'intervenció individualitzada.

    2. Gestionar l'organització dels espais, ajuts tècnics i instruments de treball, garantint-ne el correcte funcionament pel desenvolupament de les activitats diàries.

    3. Organitzar les activitats i intervencions programades dirigides a satisfer les necessitats bàsiques de la vida diària, així com el manteniment i/o entrenament d'hàbits i autonomia personals.

    4. Participar amb l'equip multidisciplinar en la planificació i organització de les activitats rehabilitadores, ocupacionals i de lleure.

    5. Organitzar la documentació bàsica establerta de cada una de les persones usuàries, i facilitar la coordinació amb l'equip multidisciplinar.

    6. Avaluar les activitats d'intervenció, a fi de garantir-ne l'adequació a les necessitats d'atenció sociosanitària del cas assignat.

    Integrar-se a l'equip de treball, col·laborar amb el bon funcionament de la institució, i garantir l'adequat nivell de qualitat dels serveis prestats i la satisfacció de les persones usuàries.

  2. Desenvolupar intervencions d'atenció física dirigides a persones amb necessitats específiques:

    1. Mantenir les persones usuàries en condicions d'higiene personal correctes, i aportar l'ajuda necessària d'acord amb les seves necessitats i el pla d'intervenció establert prèviament.

    2. Realitzar activitats de mobilització i exercicis per facilitar el manteniment i millora de les capacitats físiques i motrius, seguint el pla de millora personal especificat en cada cas.

    3. Preparar la persona usuària per al trasllat, i efectuar les actuacions d'acompanyament, vigilància i suport, per tal d'assegurar l'acompliment de les condicions de seguretat i comoditat del trasllat.

    4. Executar les operacions necessàries per facilitar la correcta exploració i observació mèdiques de la persona usuària.

    5. Realitzar la preparació i administració de medicaments per via oral, rectal i tòpica, així com l'aplicació de tractaments locals de termoteràpia, crioteràpia i hidrologia, seguint les pautes establertes en el pla individualitzat de cures.

    6. Realitzar les cures post mortem, seguint els protocols establerts.

    7. Proporcionar i administrar correctament els aliments a la persona usuària, potenciant hàbits d'autonomia personal en aquells casos que sigui possible.

    8. Col·laborar en el control d'infeccions, aplicant les mesures correctes per a l'eliminació d'excretes, així com per a la recollida i transport de mostres.

    9. Actuar segons el pla de seguretat establert, aplicant tècniques de prevenció d'accidents i, en cas necessari, aplicant les tècniques de primers auxilis, avisant amb celeritat segons el procediment establert.

  3. Desenvolupar les intervencions d'atenció psicosocial a persones amb necessitats específiques:

    1. Preparar l'espai i els materials necessaris per a les intervencions psicosocials, facilitant el desenvolupament autònom i la comunicació i convivència entre les persones usuàries.

    2. Acompanyar les persones usuàries en els períodes de temps lliure i en les activitats de lleure programades.

    3. Col·laborar en l'animació i dinamització de la vida diària de la institució, actuant davant les situacions de conflicte i resolent, al nivell que li correspongui, les incidències relacionals sorgides.

    4. Ajudar la persona usuària en la realització de les activitats i exercicis de manteniment i entrenament psicològic, de rehabilitació i ocupacional, seguint les orientacions dels/les professionals competents.

    5. Mantenir relacions fluides amb els/les familiars de la persona usuària, implicant-los i sensibilitzant-los en la satisfacció de les necessitats materials i relacionals que presenti.

    6. Ajudar la persona usuària en la realització de les gestions necessàries per a la resolució d'assumptes personals.

    7. Detectar demandes i necessitats especials provocades per situacions de deteriorament personal o de l'entorn familiar i/o social de la persona usuària, per tal de derivar-los cap als/les professionals i serveis socials competents.

  4. Desenvolupar les activitats relacionades amb la gestió i funcionament de la unitat de convivència:

    1. Realitzar l'aprovisionament, control d'existències, emmagatzemament i conservació d'aliments, d'acord amb les recomanacions dietètiques establertes.

    2. Manipular i elaborar els aliments d'acord amb les necessitats nutricionals existents en la unitat de convivència, observant en cada cas les prescripcions mèdiques sobre dietes especials.

    3. Desenvolupar les activitats necessàries de manteniment de la llar per garantir-ne i conservar-ne les adequades condicions d'habitabilitat, higiene i ordre.

    4. Organitzar l'espai de residència habitual...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR