DECRET 125/2010, de 14 de setembre, de modificació del Pla de comptabilitat de les fundacions i les associacions subjectes a la legislació de la Generalitat de Catalunya, aprovat pel Decret 259/2008, de 23 de desembre.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Justícia
Rango de LeyDecret

DECRET

125/2010, de 14 de setembre, de modificació del Pla de comptabilitat de les fundacions i les associacions subjectes a la legislació de la Generalitat de Catalunya, aprovat pel Decret 259/2008, de 23 de desembre.

De conformitat amb l'article 118 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, la Generalitat de Catalunya ha assumit plenes competències en matèria d'associacions i fundacions.

D'acord amb el que estableix l'article 333-12 del llibrer tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques, aprovat per la Llei 4/2008, del 24 d'abril, els comptes anuals de les fundacions són públics.

D'acord amb el que estableix l'article 322-15 de l'esmentat llibre tercer del Codi civil de Catalunya, les associacions declarades d'utilitat pública, les que rebin periòdicament subvencions o altres ajuts econòmics de les administracions públiques i les que recorrin a la captació pública de fons com a mitjà de finançament de les seves activitats, han d'elaborar en tots els casos els comptes anuals i fer-los accessibles al públic;

Mitjançant el Decret 259/2008, de 23 de desembre, es va aprovar el Pla de comptabilitat de les fundacions i les associacions subjectes a la legislació de la Generalitat de Catalunya;

En la tercera part del Pla de comptabilitat de les fundacions i les associacions subjectes a la legislació de la Generalitat de Catalunya, s'indica que la memòria, com un dels documents que conformen els comptes anuals, completa, amplia i comenta la informació inclosa en els altres documents que integren els comptes anuals.

Una de les funcions del Protectorat és vetllar pel compliment de les obligacions legals i estatutàries de les fundacions, mitjançant la verificació dels comptes anuals.

El món fundacional i associatiu ha experimentat en els darrers anys un increment molt important en el seu volum d'activitat i en la seva presència en la vida econòmica del país. Les seves estructures s'han professionalitzat fortament i desenvolupen activitats econòmiques de gran impacte econòmic i social, la qual cosa provoca que la informació que mouen aquestes entitats jurídiques sigui cada vegada més complexa. Aquest aspecte, unit a les finalitats d'interès general que han de complir, fa que s'ampliï el contingut de les memòries dels comptes anuals. Les memòries constitueixen un instrument bàsic per a conèixer l'evolució de la situació patrimonial i financera, i per això es considera adient que incloguin una informació més detallada de la seva activitat. L'aportació de noves dades permetrà al Protectorat exercir les funcions de garant del desenvolupament correcte del dret de fundació d'una manera més efectiva i eficient, i al mateix temps possibilitarà que les persones que s'interessin pel funcionament de les entitats, tinguin una visió més complerta de les seves activitats. Es pretén, en definitiva, millorar l'àmbit de transparència, perquè d'aquesta manera es beneficia tant a les mateixes fundacions com a la societat en el seu conjunt.

Tot i que en l'esmentada tercera part del Pla de comptabilitat també s'estableix que caldrà indicar qualsevol altra informació no inclosa en el model de la memòria que sigui necessària per permetre el coneixement de la situació i activitat de l'entitat, s'ha detectat que, en els models de memòria inclosos en el Pla de comptabilitat, no s'hi havien previst certs aspectes que són rellevants per a què les entitats mostrin el compliment d'algunes de les seves obligacions legals i estatutàries. Aquest fet fa que sigui necessària la modificació del contingut de la memòria normal, de la memòria abreujada i de la memòria simplificada.

Les activitats de les fundacions i de les associacions declarades d'utilitat pública han d'anar encaminades a la consecució de l'interès general. Les entitats han de actuar amb criteris d'imparcialitat i no discriminació en la determinació dels beneficiaris.

Per tal d'assegurar al màxim aquest interès general, es fa necessari conèixer els criteris amb els quals les entitats escullen als destinataris de les seves activitats i la publicitat que es dóna d'aquests criteris i de la destinació final dels recursos.

Per altra banda, els convenis signats entre les fundacions i les associacions d'utilitat pública amb altres entitats són un instrument molt important per reflectir la unió d'esforços per assolir activitats d'interès general. Aquests convenis estableixen drets i obligacions i suposen la plasmació per escrit d'activitats realitzades conjuntament entre entitats amb finalitats similars.

La identificació concreta de qualsevol entitat pública subvencionadora es fa necessària per tal de poder maximitzar el control efectiu de la destinació dels recursos públics.

La concreció dels béns de l'immobilitzat que provoquen increments o disminucions en el patrimoni de les fundacions o de les associacions d'utilitat pública permetrà tenir més elements de judici per poder analitzar els supòsits establerts en el llibre tercer del Codi civil de Catalunya sobre actes de disposició. A més, donarà als usuaris de la informació un millor coneixement dels béns afectes directament a la finalitat i dels béns destinats a l'obtenció de rendes.

Aquestes modificacions hauran de permetre que les fundacions i les...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR