RESOLUCIÓ JUS/880/2009, de 24 de març, per la qual, havent-ne comprovat prèviament l'adequació a la legalitat, s'inscriu al Registre de Col·legis Professionals de la Generalitat de Catalunya la Normativa de l'Advocacia Catalana.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Justícia
Rango de LeyResolució

RESOLUCIÓ

JUS/880/2009, de 24 de març, per la qual, havent-ne comprovat prèviament l'adequació a la legalitat, s'inscriu al Registre de Col·legis Professionals de la Generalitat de Catalunya la Normativa de l'Advocacia Catalana.

El Ple del Consell de Col·legis d'Advocats de Catalunya va aprovar la Normativa de l'Advocacia Catalana en sessions d'1 de febrer de 2008 i 2 de març de 2009.

La Normativa de l'Advocacia Catalana substitueix el Codi de l'Advocacia Catalana aprovat, sota la vigència de la Llei 13/1982, de 17 de desembre, de col·legis professionals, pel Consell de Col·legis d'Advocats de Catalunya en sessions 1 de març i 22 de novembre de 2001 i 14 de juny de 2002 i declarat adequat a la legalitat per Resolució JUS/2588/2002, de 10 de setembre (DOGC núm. 3723, de 19.9.2002), que va ser anul·lat per les sentències de 16 i 25 de novembre de 2005 del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya.

La sentència de 16 de novembre de 2005 fonamentà la seva decisió en la manca d'habilitació legal del Consell de Col·legis d'Advocats de Catalunya per aprovar normes reguladores de l'exercici professional d'acord amb la Llei 13/1982, de 17 de desembre. Aquesta sentència ha estat confirmada per la Sentència del Tribunal Suprem de 17 de febrer de 2009.

Vistos l'Estatut d'autonomia de Catalunya, aprovat per la Llei orgànica 6/2006, de 19 de juliol, de reforma de l'Estatut d'autonomia; la Llei 7/2006, de 31 de maig, de l'exercici de professions titulades i dels col·legis professionals; la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya;

Atès que l'actual marc legal en matèria de col·legis professionals a Catalunya atorga potestat normativa als consells de col·legis professionals i els habilita expressa i suficientment per elaborar les normes relatives a l'exercici professional i al règim disciplinari comunes a la professió;

Atès que el contingut de la Normativa de l'Advocacia Catalana s'adequa a la legalitat;

Atès que d'acord amb l'article 46.3 de la Llei 7/2006, de 31 de maig, de l'exercici de les professions titulades i dels col·legis professionals, la Normativa de l'Advocacia Catalana aprovada pel Consell de Col·legis d'Advocats de Catalunya s'ha de trametre al departament de la Generalitat amb competències en matèria de col·legis professionals, per la seva qualificació de legalitat, inscripció en el Registre de Col·legis Professionals i publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya;

Atès que el present expedient ha estat promogut per una persona legitimada, que s'han aportat els documents essencials i que s'han complert tots els tràmits establerts;

D'acord amb el que disposen els articles 79 i 80 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya;

A proposta de la Direcció General de Dret i d'Entitats Jurídiques,

Resolc:

.1 Declarar l'adequació a la legalitat de la Normativa de l'Advocacia Catalana i disposar-ne la inscripció al Registre de Col·legis Professionals de la Generalitat de Catalunya.

.2 Disposar que el text de la Normativa de l'Advocacia Catalana es publiqui al DOGC, com a annex d'aquesta Resolució.

Barcelona, 24 de març de 2009

Montserrat Tura i Camafreita

Consellera de Justícia

Annex

Normativa de l'Advocacia Catalana

Exposició de motius

I

L'article 125.1 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, aprovat per Llei orgànica 6/2006, de 19 de juliol, estableix que la Generalitat de Catalunya té competència exclusiva en matèria de col·legis professionals i exercici de les professions titulades, sense perjudici d'allò establert als articles 36 i 139 de la Constitució. El Parlament de Catalunya va aprovar la Llei 7/2006, de 31 de maig, de l'exercici de les professions titulades i dels col·legis professionals, d'aplicació a tots els col·legis que desenvolupin la seva actuació al territori de Catalunya, així com als seus consells de Catalunya, en el marc de l'art. 36 de la Constitució, i de la Llei estatal 2/1974, de 12 de febrer, de col·legis professionals, en els seus aspectes bàsics i de la jurisprudència del Tribunal Constitucional recaiguda en la matèria.

En aquest sentit l'article 60.1 b) en relació amb el 61 de la citada Llei catalana, habilita el Consell de Col·legis d'Advocats de Catalunya a elaborar les normes relatives a l'exercici professional i al règim disciplinari comunes a la professió.

II

El present cos normatiu té com a punt de partida, en primer lloc, que la regulació de l'exercici de la professió d'advocat, tal com ha declarat el Tribunal Constitucional en les més recents sentències, ha de tenir en compte fonamentalment la correcta prestació de la professió respecte als justiciables, fent realitat els drets de defensa dels ciutadans així com la tutela judicial efectiva. Des d'aquest punt de vista se supera la visió merament corporativista de les normes que regulen l'exercici de la professió d'advocat posant l'accent sempre en la millor prestació del servei cap a la societat. D'aquesta manera, i seguint les recomanacions del Consell de Col·legis d'Advocats de la Unió Europea s'introdueix la regulació de la formació continuada obligatòria com a mecanisme per assegurar la constant competència dels advocats, actualitzant els seus coneixements jurídics en una societat on contínuament se succeeixen canvis legislatius i jurisprudencials.

En segon lloc, aquesta norma es fonamenta en els principis d'independència i de llibertat col·legials: llibertat, que, com a valor constitucional es predica respecte a l'exercici de la professió; independència en relació amb els poders públics garantint la no-ingerència de les administracions en l'exercici dels drets de defensa.

En tercer lloc, les normes relatives a l'exercici professional i al règim disciplinari comunes a la professió de l'advocacia parteixen de la ferma voluntat d'atribuir als col·legis professionals l'aplicació de la present normativa ja que no podem oblidar que d'acord amb el nostre text constitucional, són els col·legis com a corporacions de dret públic la peça bàsica del sistema i dels quals depèn fer real i efectiu el correcte exercici de la nostra professió.

En quart lloc, donat que un bon número de disposicions d'aquestes normes relatives a l'exercici professional i al règim disciplinari comunes a la professió de l'advocacia delimiten, en algun cas restringint, el lliure exercici de la professió d'advocat, s'ha respectat sempre i en tot cas el principi de legalitat i la necessària reserva de llei que ha de presidir les qüestions abordades, en aplicació dels articles 1.1, 9.1, 17, 24, 25, 36 i 53.1 de la Constitució Espanyola.

D'aquesta manera s'ha tingut en compte com a base jurídica, tant l'article 36 de la Constitució com el ja citat article 125 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, la Llei catalana 7/2006, de 31 de maig, de l'exercici de professions titulades i col·legis professionals, tenint en compte els aspectes bàsics de la Llei estatal 2/1974, de 12 de febrer, de col·legis professionals, i les seves successives modificacions. En la mateixa línia, no podem oblidar la recent publicació en el Boletín Oficial del Estado de la Llei 34/2006, de 31 d'octubre, d'accés a les professions d'advocat i procurador dels tribunals la qual té com a objecte l'establiment de les condicions generals per a l'obtenció del títol professional d'advocat, com a exigència derivada dels articles 17.3 i 24 de la Constitució Espanyola, en tant que són col·laboradors en l'exercici del dret fonamental a la tutela judicial efectiva, amb la finalitat de poder garantir l'accés als ciutadans a un assessorament, defensa jurídica i representació tècnica de qualitat. I, de manera molt significativa, el punt 20 del Pacte d'Estat sobre la Justícia de l'any 2001 estableix la necessitat de crear .fórmules homologades amb els països membres de la Unió Europea per tal de poder garantir la preparació per a l'exercici de la professió..

En conseqüència, i en compliment dels articles 60.1 b) i 61 de la Llei catalana de col·legis professionals, és desig d'aquest Consell establir la normativa bàsica i fonamental que ha de regir en l'exercici de la professió de l'advocacia a Catalunya, mitjançant la publicació de les normes relatives a l'exercici professional i al règim disciplinari comunes a la professió de l'advocacia amb la finalitat d'adaptar-se a la nova realitat legislativa que en deriva, a més a més de les normes citades del Reial decret legislatiu 1/1995, de 24 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'estatut dels treballadors; el Reial decret legislatiu 1/1994, de 20 de juny, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR