La col·laboració publicoprivada en el procés d'execució dels plans finançats amb fons NextGenerationEU: més enllà de la tradicional distinció entre formes organitzatives i formes contractuals, l'especial rellevància de les subvencions
Autor | Elisenda Malaret Garcia, Xavier Padrós Castillón |
Páginas | 39-60 |
Revista catalana de dret públic #63
www.rcdp.cat
LA COL·LABORACIÓ PUBLICOPRIVADA EN EL PROCÉS D’EXECUCIÓ DELS PLANS
FINANÇATS AMB FONS NEXT GENERATION EU: MÉS ENLLÀ DE LA TRADICIONAL
DISTINCIÓ ENTRE FORMES ORGANITZATIVES I FORMES CONTRACTUALS,
L’ESPECIAL RELLEVÀNCIA DE LES SUBVENCIONS
Elisenda Malaret Garcia*, Xavier Padrós Castillón**
Resum
i resiliència, a partir del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s’aproven mesures urgents per a la
PUBLIC-PRIVATE COLLABORATION IN THE PROCESSES OF IMPLEMENTATION OF
PLANS FINANCED WITH NEXT GENERATION EU FUNDS: BEYOND THE TRADITIONAL
DISTINCTION BETWEEN ORGANISATIONAL ARRANGEMENTS AND CONTRACTUAL
ARRANGEMENTS, AND THE SPECIAL RELEVANCE OF GRANTS
Abstract
* Elisenda Malaret Garcia, catedràtica de Dret Administratiu a la Universitat de Barcelona. elisenda.malaret@ub.edu.
**.
Citació recomanada
, , 39-60. https://doi.org/10.2436/
rcdp.i63.2021.3748.
Elisenda Malaret Garcia, Xavier Padrós Castillón
40
Sumari
Introducció
del seu limitat abast temporal
Elisenda Malaret Garcia, Xavier Padrós Castillón
41
Introducció
1 a partir del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s’aproven
mesures urgents per a la modernització de l’Administració pública i per a l
Analitzarem com s’articulen les relacions entre l’Administració i els privats, un marc caracteritzat pel vector
d’un model innovador.
2 i acollint, sota la rúbrica d’“instruments
345
matèria de subvencions, uns canvis normatius que enllacen directament amb el desenvolupament del règim
dels recursos públics.
una caiguda del PIB a Espanya del 10,8% l’any 2020,6 ha suposat una crisi humanitària de dimensió global7
1 Aprovat per Acord de Consell de Ministres de 27 d’abril de 2021. Un primer esquema d’aquest Pla s’havia presentat per part del
Govern el 7 d’octubre de 2020.
2 Articles 8 a 11 de l’RDL.
4 Articles 68 a 69 de l’RDL.
Pla de recuperació i resiliència d’Espanya.
shock
Elisenda Malaret Garcia, Xavier Padrós Castillón
42
8
ón
9
10
al període 2021 - 2027.11
conclusions del Consell:
miembros han tenido que adoptar medidas de emergencia para proteger la salud de los ciudadanos y evitar
el colapso de la economía. Lentamente, estamos saliendo de la grave crisis sanitaria. Aunque sigue siendo
milions
d’euros corresponen a l’instrument de recuperació temporal. Els dos elements principals d’aquest instrument
milions
àmbit sanitari i educatiu, i preparar
al període 2021-2026, dels quals 59.000 milions d’euros provenen del mecanisme per a la recuperació i la
les mesures adoptades van suposar un acord
d’aquestes polítiques.12
implementació d’aquest pla i una
primera avaluació
36/2020.
conclusions esmentades a la nota anterior.
Elisenda Malaret Garcia, Xavier Padrós Castillón
43
“
”.
públics
digitalització en prop del 33%.
13
L’RDL 36/2020
14
15
RDL 36/2020.
14 “
apoyo
RDL 36/2020.
Elisenda Malaret Garcia, Xavier Padrós Castillón
44
16
17
”.18
19
posterior. El passat 29 de setembre de 2021 el Ministeri d’Hisenda va aprovar sengles ordres al respecte: es
20
21
a incentivar la inversió privada22
.
.
.
.
Elisenda Malaret Garcia, Xavier Padrós Castillón
45
públics en la matèria.
23 i, en aquest
24
25 i que s’integra en el Pla d’inversions per a una Europa sostenible,
circular i climàticament neutra.26
públiques el volum d’inversions
de suposar un capgirament de l’estructura de la propietat. En aquesta direcció, en la mesura que la pauta de
27 Certament, el recurs a
a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i preveure la possibilitat d’incorporar la
Agenda .
.
comunicació de la Comissió, de 12 de desembre de 2019, sobre el Pacte verd europeu
Elisenda Malaret Garcia, Xavier Padrós Castillón
46
de manera comparativa.28
2.1 Els projectes estratègics per a la recuperació i transformació econòmica (PERTE)
publicoprivada.29
30
31
de treball interministerial32
s’integren en la denominada ,33
34
ú
tant el grup interministerial com l’. En canvi, es preveu que el vicepresident sigui una personalitat del
sector designada pel grup de treball interministerial.35
”.
30 L’PCM/756/2021
31 https://www.mincotur.gob.es/es-es/
.
capacitat per prendre decisions.
composició plural.
Elisenda Malaret Garcia, Xavier Padrós Castillón
47
àmbits d’actuació
encara que els termes en els quals es plantegen requeriran d’ulteriors concrecions en els instruments legals
àcter normatiu precís
En la mesura que l’àmbit d
l’economia circular.36
37
de manera integrada no sembla realitzable a molt curt termini. Aquesta integració normativa en un únic marc
ària, com les “bases
procedit a la creació del registre corresponent.
del procediment de contractació38
39 Poden
Comissió Europea,40
41
v. descripció.
40 A data 8 de novembre de 2021, la Comissió encara no s’hi ha pronunciat.
Elisenda Malaret Garcia, Xavier Padrós Castillón
48
42
-
-
milions d’euros en el període 2021-2023, amb una
contribució del sector públic de 4.295 milions d’euros i una inversió privada de 19.714 milions d’euros.
2.2 La via de les subvencions: el recurs a l’instrument tradicional per dirigir la transformació de les
43 I,
de com s’entenen les relacions entre l’Administració i les empreses privades o els centres de recerca.
44 les de suport a les agrupacions empresarials innovadores,45 continuadores del model de programa
iniciat l’any 2006,46
competitiva per al seu atorgament.
l’R+D+i empresarial.47
innovador del dispositiu instrumentat en la mesura que tenen una base legal que es desplega en una doble
qual s’aproven les “bases reguladores” de 2018.48
Elisenda Malaret Garcia, Xavier Padrós Castillón
49
49
“l’emprenedoria i microempresa”.50
51 que
52
53
”.
49
”.
53 Reial decret 936/2021, de 26 d’octubre, pel qual es regula la concessió directa d’una subvenció a diversos centres de la Red
i resiliència.
Elisenda Malaret Garcia, Xavier Padrós Castillón
50
54
publicoprivada, com interempresarial o entre organitzacions del sector públic i les empreses, presenta
vs
3.1 La necessària articulació de les voluntats en el procés d’atorgament i execució de les
subvencions
ívoc que suposa limitar o
d’una perspectiva reduccionista de l’activitat de l’Administració i deutora d’una vella idea encunyada
ó a
àmbit
àmbit de les activitats
privades, si el legislador o, per remissió, l’Administració pública, aprecia l’interès general de l’activitat privada
i la
Elisenda Malaret Garcia, Xavier Padrós Castillón
51
55
3.2 La “construcció” de la col·laboració publicoprivada com a concessió
56
de l’Administració han suposat un progressiu enriquiment de la paleta d’eines i instruments disponibles
per a la seva realització.57 Als tombants del segle XX el desenvolupament de l’activitat de servei públic va
enllà de la que suposaven els primigenis contractes de subministraments o d’obres.
tècnic i
gerencial del sector privat
de Pozas i represa posteriorment de manera àmplia per la doctrina.58
59 ha permès
l’aprovació l’any 2003 de la Llei general de subvencions. En tot cas, en la mesura que l’atorgament de la
l’activitat de l’Administració pública.
Elisenda Malaret Garcia, Xavier Padrós Castillón
52
concessió,60
de la participació privada en la gestió d’altres serveis públics vinculats al desenvolupament de l’estat de
61
l’àmbit contractual6263
pública de certs serveis públics encomanats anteriorment a la gestió privada64
65
públics.
XXI
institucional, per reprendre una manera de dir que va posar en circulació el
66
pressupostari,67
68
”.
66
Elisenda Malaret Garcia, Xavier Padrós Castillón
53
69
públics, ha d’acudir necessàriament als privats.
3.3 La col·laboració inherent a l’activitat de foment, encara que s’instrumenti mitjançant subvencions
de “mobilitzar” inversions privades, orientar i dirigir la inversió privada cap a la realització d’aquells
70
71 en la mesura que
72 determinant l’Administració
73 En aquest sentit, els
incentius estan dissenyats per dirigir de manera no coactiva l’activitat privada i, per tant, sempre hi ha
s enllà de la contractació administrativa,
amplis panells de l’activitat pública en la mesura que en el nostre entorn institucional els instruments destinats
època del “74
pràctica que ha requerit el seu enquadrament essencial en la Llei general de subvencions.
75 s’ha
indicar com aquesta s’adequa plenament a l’Estratègia industrial de la UE, recollida en la seva darrera versió en la comunicació de
maig de 2010, .
Elisenda Malaret Garcia, Xavier Padrós Castillón
54
76
só
d’activat administrativa, sinó que mostren com amb la implementació de les successives polítiques s’han
77
orientacions sobre l’ús del marc de contractació pública en la situació d’emergència relacionada amb la crisi
78
2020/C 412 I/01.79
prevegin mesures addicionals per reduir la càrrega burocràtica i les obligacions de procediment que tenen els
76 Les
comunicació de la Comissió.
conclusions del Consell de la UE.
Elisenda Malaret Garcia, Xavier Padrós Castillón
55
d’un decret llei.
80
de contractació”, que són d
contractes del sector p
diverses:
81
l’article 50 de l’RDL preveu que, a l’hora de licitar els contractes i acords marc,
ària i
Ampliació del camp d’utilització de determinats procediments: els articles 51 i 52 de l’RDL preveuen
l’augment dels llindars per poder utilitzar aquests procediments per raó de la quantia. En concret, en
d’aquests acords marc, no es necessita l’autorització del Consell de Ministres per subscriure els contractes basats en l’acord marc
en qüestió”.
Elisenda Malaret Garcia, Xavier Padrós Castillón
56
82
83
per als contractes de
subministraments i serveis de caràcter energètic, l’article 53 de l’RDL preveu la possibilitat d’establir
contracte.
à
casos autorització del Consell de Ministres encara que l’import de l’encàrrec sigui igual o superior a
12 milions d’euros.
Altres previsions:
l’elaboració de models de plecs de clàusules administratives i tècniques i la possibilitat de subscriure
acords marc per a la contractació de l’assistència tècnica, la consultoria i l’auditoria pels ministeris
Contractació Pública de l’Estat per a interpretar les normes de l’RDL i coordinar la seva aplicació
per tal de suprimir un dels conceptes pels quals havia de ser indemnitzat el contractista en cas de suspensió
euros.
euros i contractes de subministraments i
Elisenda Malaret Garcia, Xavier Padrós Castillón
57
de concessió d’obres públiques.
4.3 Una possible recuperació del contracte de col·laboració entre el sector públic i el sector privat?
de contracte denominat , que va estar en vigor
84
qüestió amb contundència indicant que
ó donin solució a la qüestió,
,85 i el dret italià,
86 podrien servir de guia.
è
mostrat precisament la seva capacitat d’adaptació i adequació als nous requeriments que suposen els valors
84
85 Article L1112-1.
Delibera n. 219
Elisenda Malaret Garcia, Xavier Padrós Castillón
58
el cas dels
inherent tant als contractes de llarga
les subvencions.
intervenció en el mercat i, d’acord amb el marc constitucional i europeu, s’hauran de respectar les regles de
s part integrant tant del rè
nous instruments.
óès
general i el dret a la tutela 87
Elisenda Malaret Garcia, Xavier Padrós Castillón
59
, 7, 1-24.
. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.
. Madrid: Iustel.
. Madrid: Instituto de
. Madrid:
Civitas.
, , 115-142.
,
, 7-39.
. Cizur Menor:
íí
, 48, 41-54.
modernización. , , 14-36.
, , 437-474.
. Madrid: Civitas.
, ,
49-88.
è
Madrid: La Ley.
.
Elisenda Malaret Garcia, Xavier Padrós Castillón
60
Padrós, Xavier.
Larcier/Bruylant.
, , 435-481.
, , 17-31.
gestores privados al sistema público mediante conciertos y convenios. ,
, 389-412.
sanitarios y sociales. , , 141-188.
, , 11-122.