STSJ Cataluña 1673/2023, 5 de Mayo de 2023

JurisdicciónEspaña
EmisorTribunal Superior de Justicia de Cataluña, sala Contencioso Administrativo
Número de resolución1673/2023
Fecha05 Mayo 2023

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA DE CATALUNYA

SALA CONTENCIOSA ADMINISTRATIVA

SECCIÓ PRIMERA

Recurs SALA TSJ 728/2021 - Recurs ordinari 335/2021

Parts: LLEIDA NORT, S.L. C/ AJUNTAMENT D'ABRERA

"En aplicació de la normativa espanyola i europea de protecció de dades de caràcter personal i la resta de legislació que hi és aplicable, feu saber que les dades de caràcter personal que conté el procediment tenen la condició de confidencials i està prohibida la transmissió o comunicació a tercers per qualsevol mitjà, i han de ser tractades únicament i exclusivament a l'efecte propi del procés en què consten, amb l'advertència de responsabilitat civil i penal."

S E N T È N C I A NÚM. 1673

President:

Il·lma. Sra. María Abelleira Rodríguez

Magistrats:

I·lm. Sr. Hector García Morago

Il·lma. Sra. Emilia Giménez Yuste

Barcelona, 5 de maig de 2023

LA SALA CONTENCIOSA ADMINISTRATIVA DEL TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA DE CATALUNYA (SECCIÓ PRIMERA), constituïda per a la resolució d'aquest recurs, ha pronunciat, en nom del rei, la Sentència següent en el recurs contenciós administratiu núm. 335/2021 , interposat per LLEIDA NORT, S.L., representat per la procuradora Sra. SONSOLES PESQUEIRA PUYOL, contra AJUNTAMENT D'ABRERA, representat per la procuradora Sra. EMMA NEL·LO JOVER.

Hi ha estat ponent l'I·lm. Sr. Magistrat HECTOR GARCIA MORAGO, el qual expressa el parer de la Sala.

ANTECEDENTS DE FET

PRIMER: La procuradora Sra. SONSOLES PESQUEIRA PUYOL, en representació de la part actora, va interposar un recurs contenciós administratiu contra la resolució que se cita en el fonament de dret primer.

SEGON: Acordada la incoació d'aquestes actuacions, se'ls va donar el curs processal previst per la Llei d'aquesta jurisdicció, i les parts, arribat el moment i per ordre, van despatxar els tràmits conferits de demanda i contestació, en què, en virtut dels fets i fonaments de dret que hi consten, van sol·licitar, respectivament, l'anulació dels actes objecte del recurs i la desestimació d'aquest..

TERCER: El procés va continuar el seu curs i es va tramitar tal com consta en les actuacions i, finalment, es va assenyalar dia i hora per a la votació i decisió, diligència que va tenir lloc en la data establerta.

QUART: En la substanciació d'aquest procediment s'han observat i complert les prescripcions legals.

FONAMENTS DE DRET

PRIMER: Actuacions administratives impugnades. Parts. Al·legats i pretensions

A través de les presents actuacions LLEIDA NORT, S.L ha impugnat els acords adoptats pel Ple de L'IL·LM. AJUNTAMENT D'ABRERA en data 22 de desembre de 2020, a través dels quals va ser aprovada la modificació de l'Ordenança Fiscal núm. 13, reguladora de la taxa per la utilització especial i privativa, temporal o permanent, de béns de domini públic i la prestació de serveis municipals (BOP de 31 de desembre de 2020).

L'actora -sembla ser que titular d'una benzinera al municipi d'Abrera- pretén que aquesta Sala invalidi la modalitat de la taxa prevista als subepígrafs 5.4 i 5.8 de l'art. 5 de l'Ordenança (gual amb reserva d'aparcament/ús de benzinera i gual sense reserva d'aparcament/ús benzinera), a la qual cosa s'hi ha oposat la defensa lletrada de l'Ajuntament demandat.

Diversos han estat els al·legats de la part actora; tanmateix, la defensa lletrada del Consistori ha posat en relleu que els epígrafs 5.4 i 5.8 de l'art. 5 de l'Ordenança Fiscal no s'haurien vist afectats per la modificació de la susdita Ordenança.

SEGON: Decisió de la Sala

Efectivament, hem pogut constatar que els epígrafs 5.4 i 5.8 de l'art. 5 de l'Ordenança Fiscal no haurien sofert cap mena de variació si els contrastem amb els seus equivalents del text de la mateixa Ordenança vigent fins al 31 de desembre de 2020 (vid. BOP de 3 d'agost de 2020).

Essent així les coses, haurem de ser conseqüents amb el criteri establert pel Tribunal Suprem segons el qual, quan d'una modificació d'Ordenances Fiscals es tracta, la impugnació directa de l'expedient només podrà projectar-se sobre aquells aspectes de l'exacció que hagin estat objecte de modificació. En cap cas podrà aprofitar-se l'avinentesa per tal d'impugnar (òbviament, fora de termini) aspectes de l'Ordenança aprovats en un altra moment i envers els quals ja s'hauria vist exhaurit el termini d'impugnació previst a l' art. 46.1 LJCA.

Un exemple d'allò que estem dient el tenim amb la nostra Sentència núm. 4644, de 25 de novembre de 2021, recurs núm. 2909/2020 de Sala i 1142/2020 de Secció, els fonaments de la qual deien així:

‹PRIMERO. - Sobre el objeto del recurso.

Se recurre en este proceso la modificación de la Ordenanza Fiscal núm. 13 reguladora de la tasa para la utilización especial y privativa, temporal o permanente de bienes de dominio público y la prestación de servicios municipales, aprobada por el Pleno del Ayuntamiento de Abrera, así como su texto refundido, para el ejercicio 2020. Fue publicada en el BOPB de 3 de agosto de 2020, tanto el acuerdo definitivo como el texto refundido de la misma, en el que se introduce una disposición transitoria, que figurará incorporada al citado texto.

(...)

TERCERO. - Decisión de la Sala.

(...)

En tramite de conclusiones la parte actora guarda silencio sobre esta cuestión ahora expuesta sobre la inexistencia de modificación para el modificado en relación al texto hoy impugnado rerido al ejercicio 2020 de la tasa correspondiente el epígrafe 5.2 del art. 5.1, en el texto refundido publicado el 3 de agosto de 2020 y se centra en introducir confusión al respecto. Así, guarda silencio sobre la cuestión referida a que el texto refundido de agosto de 2020 no modifica el epígrafe 5.2 del art. 5.1 que fue publicado tal y como le ha sido aplicado en el BOPB de 31 de diciembre de 2019 para efectos del 1 de enero de 2020 (doc 4 demanda, folio 62). La actora, por tanto, pretende reabrir la impugnación directa de la Ordenanza al albur de la modificación introducida en la Disposición transitoria para la inaplicación de la tasa recogida en el epígrafe 2 del art. 5.1, respecto de la que ya hemos dicho que no ostenta legitimación activa.

Ante este concreto panorama, debemos acudir a la STS de 3 mayo de 2016, rec casación núm. 2117/2014 , que resolvió sobre la procedencia de impugnar la Ordenanza Fiscal del Ayuntamiento de Barcelona, reguladora del Impuesto sobre Bienes Inmuebles, aprobada...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR