ATSJ Cataluña , 26 de Septiembre de 2018

PonenteHECTOR GARCIA MORAGO
ECLIES:TSJCAT:2018:430A
Número de Recurso142/2018
ProcedimientoContencioso
Fecha de Resolución26 de Septiembre de 2018
EmisorSala de lo Contencioso

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTICIA DE CATALUÑA

SALA DE LO CONTENCIOSO ADMINISTRATIVO

Sección 3ª

Recurso ordinario nº 142/2018

Parte recurrente: UNAUTO VTC

Parte demandada: ÁREA METROPOLITANA DE BARCELONA

Partes codemandadas: PLATAFORMA INTEGRAL DEL TAXI (PIT) y ASOCIACIÓN NACIONAL DEL TAXI (ANTAXI)

A U T O

Ilmos/as Sres/as Magistrados/as

  1. Manuel Táboas Bentanachs, Presidente

    Dña. Isabel Hernández Pascual

  2. Héctor García Morago

    Barcelona, 26 de septiembre de 2018

ANTECEDENTES DE HECHO
Primero

Por UNAUTO VTC se ha impugnado el Reglament metropolità dels serveis urbans de transport discrecional de viatgers que realitzen els vehicles de turisme de lloguer amb conductor o conductora (VTC) (expedient 2171/17), aprobado definitivamente por el Consell Metropolità de l'Àrea Metropolitana de Barcelona en sesión de 26 de junio de 2018 y publicado en el BOP y en el DOGC del día 9 de julio de 2018.

Segundo

UNAUTO VTC ha solicitado, como medida cautelar, la suspensión de la vigencia del Reglament impugnado; y ello, con los argumentos que serán de ver.

Tercero

Por su parte, el ÁREA METROPOLITANA DE BARCELONA se ha opuesto a la medida cautelar solicitada por la actora, y lo ha hecho con un conjunto de objeciones a las que nos referiremos más adelante. Y otro tanto de lo mismo han hecho las codemandadas ASOCIACIÓN NACIONAL DEL TAXI (ANTAXI) y PLATAFORMA INTEGRAL DEL TAXI (PIT).

Actúa como Magistrado ponente el Ilmo. Sr. Héctor García Morago.

FUNDAMENTOS JURÍDICOS
PRIMERO

Contenido del Reglament impugnado

El Edicto a través del cual se ha hecho público el Reglament metropolità dels serveis urbans de transport discrecional de viatgers que realitzen els vehicles de turisme de lloguer amb conductor o conductora (VTC) (expedient 2171/17) [en lo sucesivo: RM-VTC], es del siguiente tenor:

El Consell Metropolità de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, en sessió celebrada el 26 de juny de 2018, ha adoptat el següent acord:

El Consell Metropolità, en sessió de 27 de febrer de 2018, va acordar assumir l'exercici de l'ordenació sectorial i d'intervenció administrativa en relació a l'activitat desenvolupada pels particulars de transport públic urbà discrecional de viatgers amb conductor en vehicles de fins a nou places que discorre íntegrament a l'àmbit de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, mitjançant l'aprovació del reglament d'aquesta activitat i la corresponent subjecció a autorització.

També es va acordar aprovar inicialment l'esmentat Reglament i obrir un termini d'informació pública i audiència dels afectats de trenta dies.

Durant aquest termini s'han presentat els escrits d'al legacions i suggeriments que figuren a l'expedient i amb relació a les quals s'ha emès el preceptiu informe de Secretaria general, incorporant-se també, per major seguretat jurídica, el dictamen jurídic i l'informe tècnic que consten a les actuacions, dels quals en resulta la ratificació de les facultats de l'Àrea Metropolitana per a aprovar i aplicar la regulació continguda al Reglament i la necessitat de limitar el nombre màxim d'autoritzacions de vehicles VTC que operen en el transport estrictament urbà a l'àmbit metropolità, sens perjudici de l'eficàcia plena de les autoritzacions estatals o autonòmiques quan el transport és interurbà.

Segons aquests informes, s'accepten o es rebutgen íntegra o parcialment les al legacions formulades, per la qual cosa es proposa introduir determinades esmenes al Reglament aprovat inicialment, pel que fa a la redacció de l'apartat 3 de l'article 7, referent a la necessitat que els nous vehicles aplicats a les autoritzacions en els que s'incrementin el número de places han de ser adaptats per a persones amb mobilitat reduïda. També s'accepten i incorporen determinades modificacions puntuals referides a la perspectiva de gènere.

Per tot això, es proposa adoptar el següent acord pel Consell Metropolità:

ACCEPTAR o REBUTJAR, segons resulta en cada cas, les al legacions i suggeriments presentats per entitats, associacions i particulars interessats en el tràmit d'informació pública a que ha estat sotmès el Reglament dels serveis urbans de transport discrecional de viatgers que realitzen els vehicles de turisme de lloguer amb conductor o conductora (VTC), aprovat inicialment pel Consell Metropolità en sessió de 27 de febrer de 2018, i introduint en el text del Reglament les esmenes derivades de les acceptacions totals o parcials.

APROVAR DEFINITIVAMENT el Reglament metropolità dels serveis urbans de transport discrecional de viatgers que realitzen els vehicles de turisme de lloguer amb conductor o conductora (VTC), segons el text que s'adjunta com annex a aquest acord.

PUBLICAR el text íntegre del Reglament al Butlletí Oficial de la província de Barcelona i al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, als efectes de la seva entrada en vigor.

NOTIFICAR aquest acord als Ajuntaments de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, a la Direcció General de Transports i Mobilitat del departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i al Ministerio de Fomento, de l'Administració General de l'Estat, així com als Grups metropolitans de Ciutadans i Partit Popular adjuntant els informes emesos sobre les al legacions presentades en el tràmit d'informació pública.

NOTIFICAR aquest acord a les entitats, associacions i particulars que han comparegut en el tràmit d'informació pública, adjuntant còpia dels informes emesos sobre les al legacions i suggeriments formulats.

Contra aquest acord d'aprovació definitiva es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà de la publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de la Província.

Barcelona, 2 de juliol de 2018

Sebastià Grau Àvila

Secretari general accidental

ANNEX

Reglament d'ordenació de l'activitat de transport urbà discrecional de viatgers amb conductor en vehicles de fins a nou places que circula íntegrament a l'àmbit de l'Àrea Metropolitana de Barcelona

PREÀMBUL

1. L'activitat de transport de viatgers amb vehicle per carretera ha estat tradicionalment considerada subjecta a regulació dels poders públics, per tal de promoure l'adequada satisfacció de les necessitats de transport dels ciutadans, en condicions idònies de seguretat, i amb atenció especial als col lectius de persones més desfavorides i a les zones o nuclis allunyats o de difícil accés (art. 4.1 Llei d'ordenació de transports terrestres 16/1987, de 30 de juliol, LOTT).

De conformitat amb aquests criteris, correspon als poders públics formular objectius i directives, planificar i programar el sistema de transports, promulgar les normes necessàries per l'adequada ordenació del transport, gestionar directament els serveis assumits com a propis i lliurar autoritzacions que habilitin els particulars per a la prestació de serveis de transport de titularitat privada (art. 7 LOTT).

2. L'article 169 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya aprovat per Llei orgànica 6/2006, de 19 de juliol (EAC), estableix que correspon a la Generalitat la competència exclusiva sobre els transports terrestres de viatgers que transcorrin íntegrament dins el territori de Catalunya, de manera que aquesta competència inclou la regulació, planificació, gestió, coordinació i inspecció dels serveis i de les activitats. A la vegada l'article 84 de l'EAC també atribueix als governs locals la competència en matèria de serveis de mobilitat i la gestió del transport de viatgers municipal.

3. A la vegada, l'article 66.1.m del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya (LMRLC), determina que el municipi té competències pròpies en matèria de transport públic de viatgers i l'article 14.b de la Llei 31/2010, de 3 d'agost, de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) determina que els serveis de titularitat de l'AMB en matèria de transport urbà comprenen els diversos serveis que discorren íntegrament per l'àmbit metropolità, i especifica que s'entén per mobilitat urbana la que afecta l'àrea de gestió unitària de l'AMB, de manera que aquest àmbit és una àrea de gestió unitària del transport, ja que el transport és urbà si hi transcorre íntegrament. Aquestes àrees són les que l'article 131 del Reglament de la LOTT qualifica de territorials de prestació conjunta perquè existeix interacció o influència recíproca entre els municipis compresos en aquesta àrea.

4. Atesos aquests principis, la Llei 19/2003, de 4 de juliol, del taxi (LT), regula el transport de viatgers amb vehicles d'una capacitat de fins a nou places, inclosa la persona que condueix, que s'efectua per compte d'altri mitjançant el pagament de preu, sota la modalitat anomenada serveis de taxi. El contingut d'aquesta ordenació en aquest sector es manifesta per mitjà de la intervenció administrativa, fonamentada en la necessària garantia de l'interès públic per a l'assoliment d'un nivell òptim de qualitat en la prestació del servei, mitjançant la limitació del nombre d'autoritzacions de l'activitat i l'establiment de tarifes obligades, tot això per garantir la universalitat, l'accessibilitat, la continuïtat i el respecte dels drets dels usuaris (article 3 LT).

5. Estem, per tant, davant d'una activitat de les que l'article 238.1 de la LMRLC defineix d'interès general exercida per particulars, una qualificació que suposa el sotmetiment a les mesures de control, de policia i d'intervenció que corresponguin, mitjançant la seva ordenació sectorial.

Compartim un model del transport de viatgers publificat o intervingut des dels poders públics mitjançant diverses tècniques, que van des de la prestació directa o indirecta de l'activitat fins a la seva ordenació, reglamentació i intervenció quan el...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
1 artículos doctrinales

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR