STSJ Cataluña 8/2017, 16 de Marzo de 2017

ECLIES:TSJCAT:2017:2283
Número de Recurso65/2014
ProcedimientoDemandas
Número de Resolución8/2017
Fecha de Resolución16 de Marzo de 2017
EmisorSala de lo Social

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

F.S.

IL LM. SR. ANDREU ENFEDAQUE MARCO

IL LMA. SRA. ASCENSIÓ SOLÉ PUIG

IL LM. SR. FRANCISCO BOSCH SALAS

Barcelona, setze de març de dos mil disset

La Sala Social del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, formada pels magistrats esmentats més amunt, ha dictat aquesta sentència.

SENTÈNCIA NÚM. 8/2017

En les actuacions 65/2014, ha actuat com a ponent Il lma. Sra. ASCENSIÓ SOLÉ PUIG.

ANTECEDENTS DE FET

Primer

En data de 29 de desembre de 2014 va entrar a la Sala Social del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya demanda promoguda per la representació lletrada de la Candidatura Autònoma de Treballadors de l'Administració de Catalunya -Intersindical Alternativa de Catalunya (CATAC-IAC) contra la Agència Catalana de l'Aigua (ACA.), per la que interessava que "Es declarin contràries a dret les reduccions salarials efectuades als anys 2013 i 2014 equivalents a una paga extraordinària aprovades per l'Acord de Govern 19/2013 de 26 de febrer i per la Llei de Pressupostos 1/2014 respectivament, i es condemni a l'Agencia Catalana de l'Aigua a abonar les quantitats íntegres descomptades els anys 2013 i 2014 per aquests concepte a tot el personal de la demandada". Subsidiàriament reclama " El dret a percebre la devolució de les parts proporcionals de la paga extra meritada fins a l'entrada en vigor de les respectives normes ordenadores de les reduccions salarials ( 16,67% d'una paga extra per a l'any 2013, i 8,33% de la paga extra de l'any 2014)."

Segon

Admesa la demanda, es va citar les parts per a l'acte del judici fixat per al dia 8 d'abril de 2015 a les 9 hores. Les parts van comparèixer, i de comú acord van interessar la suspensió del acte en espera de la resolució del recurs de cassació pendent davant la Sala Social del Tribunal Suprem sobre aquest tema i la nostra Sentència núm. 7/2015 dictada en el procediment 56/2014. Suspensió que va ser acordada per Decret del mateix dia.

Tercer

En data de 23 de desembre de 2016, va tenir entrada escrit del lletrat representant de la part demandant interessant l'aixecament de la suspensió del judici en aquest procediment, per haver dictat la Sala Social del TS. en el recurs ordinari de cassació 225/2015, la Sentència núm. 960/2016 de 16 de novembre

de 2016, que confirmava la nostra Sentència de la Sala dictada en el procediment 56/2014, en la que havíem

estimat la pètita subsidiària d'aquella demanda, en cas idèntic.

Es va fixar el dia 1 de març de 2017 la celebració de la vista, que va ser enregistrada, amb el resultat que hi consta.

FETS PROVATS

Primer

Aquest conflicte col lectiu afecta al personal amb relació laboral que presta serveis per compte de la demandada Agència Catalana de l'Aigua (ACA.), segons l' article 1 del Conveni Col lectiu d'aquesta empresa pública de la Generalitat de Catalunya per als anys 2006 a 2010 (DOGC. de 15 de maig de 2007) prorrogat, segons l'article 2.

L'article núm. 36 del Conveni col lectiu estableix : " Pagues extraordinàries. El personal de l'empresa percebrà dues pagues extraordinàries a l'any, que es cobraran al mes de juny i desembre de cada any natural. L'import de cada paga extraordinària serà la suma de les quantitats que cada treballador/a tingui reconegudes i acreditades el mateix mes de la paga, pels conceptes que s'esmenten a l'inici de l'article 35, en el ben entès que els complements s'abonaran en proporció al temps meritat en el lloc de treball pel qual es percep el complement.

Períodes de meritació:

Paga de juny: de l'1 de desembre de l'any anterior al 31 de maig de l'any en curs.

Paga de desembre: de l'1 de juny al 30 de novembre de l'any en curs.

De forma individual, i si és el cas, la primera paga extra es calcularà proporcionalment a la data d'incorporació a l'empresa."

Segon

La demandada no va abonar als treballadors afectats per aquest conflicte el import íntegre de les dues pagues extraordinàries, i va procedir a reduir les corresponents als anys 2013 i 2014.

A l'any 2013, ho va fer en empara de l'Acord 19/2013 del Govern de la Generalitat de Catalunya pel qual s'adopten Mesures excepcionals de Reducció de les despeses de personal per a l'exercici pressupostari de 2013 ( DOGC. 28 de febrer de 2013), que va produir efectes i va entrae en vigor el dia següent a la seva publicació, segons el seu punt. 5.6.. O sigui, va entrar en vigor el 1 de març de 2013.

La reducció de l'any 2014 es basa en La Llei 1/2014 de 27 de gener de Pressupostos de la Generalitat de Catalunya ( DOGC. de 30 de gener de 2014), que va entrar en vigor el dia següent de la seva publicació segons disposa la seva Disposició Final 3 ª. . O sigui, el 31 de gener de 2014.

L'article núm. 33.1 de la Llei citada estableix que : " En l'exercici del 2014, i amb caràcter temporal, es redueixen les retribucions anuals del personal inclòs dins de l'àmbit d'aplicació dels articles núm. 22 i 25.5 en la quantia equivalent a l'import d'una paga extraordinària i, quan correspongui, d'una paga addicional del complement específic o equivalent durant la vigència d'aquesta llei de Pressupostos."

Tercer

El preàmbul del Acord del Govern 19/2013 justifica que: "(...) Els pressupostos per al 2012, autoritzen el Govern, en matèria de personal, per a l'adopció de mesures excepcionals de reducció retributiva, autorització que ha estat expressament prorrogada per a l'exercici 2013 mitjançant l' article 9 del Decret 170/2012, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen els criteris d'aplicació de la pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2012 mentre no entrin en vigor els de 2013 (...)".

Aquest Acord, d'aplicació al personal laboral al servei de la Generalitat de Catalunya i del seu sector públic, com els demandants del conflicte present, fixa una reducció retributiva per a l'any 2013 en el Punt 2 en els següents termes: " Durant l'exercici 2013, es redueixen les retribucions anuals del personal inclòs dins l'àmbit d'aplicació d'aquest Acord en la quantia equivalent a l'import d'una paga extraordinària i, quan correspongui, d'una paga addicional del complement específic o equivalent, de conformitat amb els criteris d'aplicació que s'estableixen en el punt 3 d'aquest Acord."

En el Punt 3.2 del Acord estableix: "La reducció retributiva del personal laboral a què fa referència la lletra b) del punt 1.1 d'aquest Acord s'aplicarà mitjançant la reducció de les retribucions dels mesos de juny i desembre de 2013 en una quantia equivalent a la meitat de l'import que correspongui percebre per cada paga extraordinària. El personal que, d'acord amb el seu règim retributiu, percebi més de dues pagues extraordinàries o que les percebi mensualment de manera prorratejada, se li reduiran les retribucions anuals en una catorzena part, reducció que s'aplicarà de forma prorratejada en les mensualitats pendents de percebre a partir de l'entrada

en vigor d'aquest Acord. No obstant l'anterior, en el marc de la negociació col.lectiva es podrà acordar una distribució diferent de la reducció retributiva"

Quart

L'Agència demandada no va abonar als seus treballadors el import íntegre de les dues pagues extres corresponents a l'any 2014, en aplicació de l'article núm. 33 de la Llei 1/2014 de 27 de gener, de Pressupostos de la Generalitat de Catalunya per a l'any 2014.

Aquest article disposa: "En l'exercici del 2014, i amb caràcter temporal, es redueixen les retribucions anuals del personal inclòs dins l'àmbit d'aplicació dels articles 23 i 25.5 en la quantia equivalent a l'import d'una paga extraordinària.. . la reducció retributiva del personal laboral s'aplica en una quantia equivalent a la meitat de l'import que correspongui percebre per cada paga extraordinària".

Les lletres en cursiva són nostres.

FONAMENTS DE DRET

Primer

En aplicació dels articles núm. 7.a) i 153 de la Llei 36/2011 de 10 d'octubre ( LRJS.), aquesta Sala Social del TS. Justícia de Catalunya es competent per conèixer aquest procés de conflicte.

Segon

En compliment de l'article núm. 97.2 de la LRJS., els fets provats s'han deduït de la prova documental aportada a la demanda, de la practicada en el judici i dels fets de la demanda no oposats per la Generalitat demandada, i conformes .

La controvèrsia és qüestió jurídica, raó per la qual la Sala ha consignat les disposicions autonòmiques en discussió per major claredat dels termes del debat.

Tercer

En el judici, en el tràmit de contestació a la demanda, la Generalitat demandada planteja amb caràcter previ a entrar al fons de la litis, l'excepció de prescripció de la paga de juny i de novembre de 2013, pel transcurs d'un any des que es podia reclamar, tal com disposa l'article núm. 59.2 ET.. Manté que s'ha d'estar al període que es merita la Paga de Juny, que s'estén des del 1 de desembre de 2012 a 31 de maig de 2013; i també al període que es merita la Paga de Desembre de 2013, que s'estén des del 1 de juny fins el 30 de novembre de 2013. Manté que la demanda es va presentar el 29 de desembre de 2014, transcorregut sobradament l'any de termini de prescripció des de la meritació de les dues Pagues Extres d'aquell any.

La part demandant s'hi oposa amb l'argument de que l'acció no ha prescrit perquè el Punt 2 de l'Acord de Govern de 2013 estableix que en aquell exercici es procedirà a una reducció de la retribució anual equivalent a una paga extra, sense especificar el import. En aquest cas cal estar al salari fixat per a l'any 2013 pel Decret 170/2012 que és coneix al cap de l'any vençut.

Quant a les pagues extres de 2014, la demandada invoca la prescripció de part de la Paga de Juny de 2014, que s'estén des del 1 de novembre de 2013, de forma que hauria prescrit el període des del 1 de novembre fins el 29 de desembre de 2013, moment en què es va presentar la demanda.

També la part demandant s'hi oposa pel mateix argument...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR