STSJ Cataluña 13/2015, 18 de Mayo de 2015

PonenteLIDIA CASTELL VALLDOSERA
ECLIES:TSJCAT:2015:4105
Número de Recurso2/2015
ProcedimientoDEMANDAS
Número de Resolución13/2015
Fecha de Resolución18 de Mayo de 2015
EmisorSala de lo Social

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

RM

IL·LMA. SRA. ASCENSIÓ SOLÉ PUIG

IL·LM. SR. FRANCISCO BOSCH SALAS

IL·LMA. SRA. LIDIA CASTELL VALLDOSERA

Barcelona, divuit de maig de dos mil quinze

La Sala Social del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, formada pels magistrats esmentats més amunt, ha dictat aquesta sentència.

SENTÈNCIA NÚM. 13/2015

En les actuacions 2/2015, ha actuat com a ponent Il·lma. Sra. LIDIA CASTELL VALLDOSERA.

ANTECEDENTS DE FET

PRIMER

En data 19.1.2015 tingué entrada en aquesta Sala la demanda de la part actora, que es va admetre a tràmit per Decret de 3 de març de 2015. Es va acordar la citació a les parts per l'acte de judici, fixant-se a l'efecte el dia 29 d'abril de 2015.

SEGON

El dia assenyalat van comparèixer les parts i les seves defenses lletrades, tal com consta. En l'acte de judici, la part actora es va ratificar en la seva demanda i la part demandada s'hi va oposar, remarcant que la discrepància entre les parts era jurídica i no de fet, tal com s'exposava en la demanda. Esgotada la fase d'al·legacions, es va practicar la prova proposada i admesa, documental de l'actora, que es va unir a les actuacions, previ trasllat pel seu examen a la part contrària. En conclusions, les parts van reiterar les pretensions.

TERCER

En la tramitació del procediment s'han seguit les normes processals aplicables.

FETS PROVATS

PRIMER

La present demanda de Conflicte Col lectiu afecta als treballadors de tots els centres de treball de la Universitat Politècnica de Barcelona a Catalunya.

SEGON

Les parts regulen les relacions laborals aplicant el Conveni Col.lectiu de treball del Personal d'administració i serveis laborals de les Universitats públiques de Catalunya, publicat al DOGC de 15.01.2009, amb vigència pels anys 2004/2009.

TERCER

El personal que presta els seus serveis per compte de l'entitat demandada, ha vist disminuïdes les seves retribucions en els darrers anys en virtut de les normes dictades pel Govern Estatal i el de la Generalitat de Catalunya, en concret: - en un 50%, les pagues extraordinàries de l'any 2013, en base a l'Acord de Govern de la Generalitat de Catalunya 19/2013, de 26.02.2013 (DOGC 28.02.2013), que prorrogaven els pressupostos generals de la Generalitat de l'any 2012.

- en un 50%, les pagues extraordinàries de 2014, d'acord amb el que disposava la Llei 1/2014, de 27 de gener, de Pressupostos de la Generalitat de Catalunya, publicat al DOGC de 30.01.2014.

QUART

La part demandant reclama el dret a percebre les pagues extraordinàries en la seva integritat, tant de l'any 2013 com de l'any 2014 i subsidiàriament, la part meritada i no abonada; i subsidiàriament al pagament de la diferència del percentual que ha perdut el PAS laboral adscrit a la Universitat demandada.

CINQUÈ

Presentada demanda pel sindicat demandant "SINDICAT CAU-IAC Col·lectius Assemblearis d'Universitats - Intersindical Alternativa de Catalunya", es va realitzar l'intent de conciliació davant del Departament d'Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya, el dia 9 de gener de 2015, sense arribar a cap acord.

FONAMENTS DE DRET

PRIMER

D'acord amb el que estableix l' article 97.2 de la Llei Reguladora de la Jurisdicció Social, s'ha de posar de relleu que els fets provats no han estat controvertits, atès que no existeix una discrepància de fets sinó que es tracta d'una qüestió totalment jurídica.

SEGON

Tal com es diu en la recent sentència de la Sala de data 28.4.2015 (D. 67/2014 ), recaiguda en un litigi idèntic al present, atès que es referia a la Universitat Autònoma de Barcelona, ambdues parts estan d'acord en que les retribucions que s'han aplicat els anys 2013 i 2014, han estat determinades per les normes següents, que vinculen a la demandada, en tant que Universitat Pública, el pressupost de la qual està limitat d'acord amb a la legislació del Parlament de Catalunya i/o les pròrrogues dels Pressupostos acordades pel Govern de la Generalitat.

Tal com consta en el fet provat tercer, la limitació del 50% de les pagues extraordinàries corresponents a l'any 2013 té el seu suport legal en la Llei de Pressupostos de la Generalitat de Catalunya per a l'any 2012, DOGC de 27 de febrer de 2012, que en el seu article 34.1 va autoritzar el Govern a adoptar mesures excepcionals de reducció de la despesa de personal prevista per a l'exercici de 2012 que poguessin afectar, preferentment i amb caràcter proporcional sobre el total de les retribucions anuals, a les pagues addicionals dels conceptes que tinguessin la consideració de complement específic o equivalent.

A l'empara d'aquesta Llei, en data 28 de febrer de 2012, es va dictar un Acord de Govern, acordant una reducció excepcional i temporal de les retribucions del personal al servei del sector públic i, concretant la previsió de la Llei 1/2012, la supressió del 50% de cadascuna de les pagues extraordinàries dels òrgans superiors, alts càrrecs i altre personal directiu.

Posteriorment, en data 20 de maig de 2012, es substitueix la reducció establerta en l'Acord de 28 de febrer de 2012, indicant en el preàmbul que: "s'acorda aplicar una reducció equivalent al 5% de les retribucions percebudes l'any 2012 del personal del sector públic de la Generalitat de Catalunya, que substitueix l'Acord de Govern de 28 de febrer de 2012. Aquesta reducció es preveu que s'apliqui en les nòmines dels mesos de juny i desembre de 2012, d'acord amb les retribucions percebudes en el primer i segon semestre, sens perjudici de la possibilitat que en l'àmbit de personal laboral es pugui acordar una altra distribució mitjançant la negociació col lectiva." S'indicava també, en l'apartat 1 de l'Acord, que es consideren retribucions íntegres les percebudes amb caràcter fix i periòdic, corresponents a l'exercici 2012. I en el segon, que "aquesta reducció s'aplicarà mitjançant la deducció del complement específic addicional dels havers corresponents als mesos de juny i desembre de 2012, en una quantia equivalent al 5% de les retribucions íntegres percebudes en el primer i segons semestre, respectivament. Es respectaran els períodes meritats a la data d'entrada en vigor de l'Acord de Govern de 28 de febrer de 2012".

En data 26 de febrer de 2013, el govern de la Generalitat, va dictar l'Acord GOV/19/2013 (DOGC 28-02-2013), en el marc de la pròrroga dels pressupostos per a 2012 a l'any 2013, (l' article 9 del Decret 170/2012, de 27 de desembre ) mentre no entressin en vigor els nous, que disposava el següent: "Durant l'exercici de 2013, es redueixen les retribucions anuals del personal inclòs dins l`àmbit d'aplicació d'aquest Acord en la quantia equivalent a l'import d'una paga extraordinària i, quan correspongui, d'una paga addicional del complement específic o equivalent, de conformitat amb els criteris d'aplicació que s'estableixen en el punt 3 d'aquest Acord". El punt 3, esmentava que "el punt 1.1 d'aquest Acord s'aplicarà mitjançant la deducció de la paga addicional del complement específic dels havers corresponents als mesos de juny i desembre de 2013, en una quantia equivalent a la meitat de l'import que correspongui percebre per cada paga extraordinària. El personal que, d'acord amb el seu règim retributiu, percebi més de dues pagues extraordinàries o que les percebi mensualment de manera prorratejada, se li reduiran les retribucions anuals en una catorzena part, reducció que s'aplicarà de forma prorratejada en les mensualitats pendents de percebre a partir de l'entrada en vigor d'aquest Acord. No obstant l'anterior, en el marc de la negociació col lectiva es podrà acordar una distribució diferent de la reducció retributiva".

El punt 5.6 del mateix Acord, disposa que: "Aquest Acord produeix efectes l'endemà que s'hagi publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya"

La Llei 1/2014, de 27 de gener de pressupostos de la Generalitat...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
1 sentencias
  • STS 482/2016, 6 de Junio de 2016
    • España
    • 6 June 2016
    ...la sentencia de 18 de mayo de 2015 dictada por la Sala de lo Social del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña , en el procedimiento núm. 2/2015 seguido a instancia de Colectivo Autónomo Universitario-Intersindical Alternativa de Catalunya (CAU-IAC) contra la Universidad Politécnica de C......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR