SAP Barcelona 509/2014, 7 de Noviembre de 2014

PonenteMARIA DOLORS MONTOLIO SERRA
ECLIES:APB:2014:11597
Número de Recurso1054/2012
ProcedimientoCIVIL
Número de Resolución509/2014
Fecha de Resolución 7 de Noviembre de 2014
EmisorAudiencia Provincial - Barcelona, Sección 1ª

AUDIÈNCIA PROVINCIAL DE BARCELONA

SECCIÓ PRIMERA

ROTLLE NÚM. 1054/12

Procedent del procediment ordinari núm. 110/11

Tramitat pel Jutjat de 1a. Instància núm. 12 de Barcelona

S E N T È N C I A NÚM. 509

Barcelona, a 7 de novembre de 2014.

La Secció Primera de l'Audiència Provincial de Barcelona, integrada per els Magistrats Il·lma. Sra. Mª Dolors PORTELLA LLUCH, Il·lma. Sra. María Dolors MONTOLIO SERRA, i Il·lm. Sr. Ramón VIDAL CAROU, la primera de les quals ha actuat com a presidenta del Tribunal, ha vist el recurs d'apel·lació número 1054/12, interposat contra la sentència dictada en data 28 de setembre de 2012 en el procediment núm. 110/11, tramitat pel Jutjat de 1a Instància núm. 12 de Barcelona . Ha estat recurrent INTER PARTNER ASSISTANCE ESPAÑA, S.A. DE SEGUROS Y REASEGUROS i apel·lada ASISTENCIA LEYRE, S.L. Un cop feta la deliberació, ha pronunciat, en nom de S.M. el Rei d'Espanya, la següent resolució.

ANTECEDENTS DE FET

PRIMER

La part dispositiva de la sentència objecte d'apel·lació és la següent: "Que estimando la demanda interpuesta por ASISTENCIA LEYRE, S.L. contra INTER PARTNER ASSISTANCE ESPAÑA, S.A., DEBO DECLARAR Y DECLARO: 1) que a la actora y a la demandada les vincula una relación contractual desde el año 2000, por el que por parte de la actora se prestan servicios de grúa y asistencia en carretera a los asegurados y asociados de la demandada; 2) que dicha relación contractual consiste en un contrato de colaboración de servicios o de arrendamiento de servicios, y 3) que la conducta de la demandada de prescindir de los servicios de grúa de la actora supone un incumplimiento obligacional sancionado en el Código Civil, en sus arts.1124 y 1101 CC, y la jurisprudencia que los interpreta. Y DEBO CONDENAR Y CONDENO a la demandada, como consecuencia de dichos incumplimientos y al amparo de lo dispuesto en el art.1124 CC, al cumplimiento del contrato suscrito entre actora y demandada, debiendo continuar con la solicitud de servicios de grúa, mientras no sea debidamente resuelto, continuación del contrato que deberá realizarse según los criterios establecidos en el hechos sexto de la demanda, esto es con una solicitud de servicios media anual de 2.203 servicios, con derecho a reclamar en procedimiento aparte por los daños y perjuicios derivados del incumplimiento. Todo ello con imposición a la demandada de las costas procesales causadas."

SEGON

Les parts esmentades han manifestat en els escrits respectius d'apel·lació o, si s'escau, d'impugnació les seves peticions i arguments en què les fonamenten, segons consta en les actuacions.

La ponent d'aquesta resolució ha estat la Magistrada Il·lma. Sra. María Dolors MONTOLIO SERRA.

FONAMENTS DE DRET

PRIMER

Asistencia Leyre SL formula demanda contra l'asseguradora Inter Partner Assistance España SA amb la pretensió que: I. es declari que (a ) està vinculat amb Inter Partner Assistance España SA per haver-se subrogat aquesta asseguradora en la posició de Winterthur en el contracte de col·laboració o arrendament de serveis que havia subscrit amb aquesta entitat l'any 2000 i en virtut del qual des d'aquesta data presta servei d'assistència en carretera als socis i assegurats de la demandada i (b ) Inter Partner Assistance España SA ha incomplert aquest contracte en haver prescindit dels seus serveis el que comporta que té dret a danys i perjudicis a reclamar en altre procediment.

  1. es condemni la demandada a continuar sol·licitant els seus serveis de grua amb una mitja anual de

2.203 serveis fins que el contracte sigui degudament resolt.

Subsidiàriament, sol·licita que es declari resolt el contracte per incompliment de la demandada amb dret a reclamar dany i perjudicis en un ulterior procediment.

Inter Partner Assistance España, SA s'oposa a la demanda. Al·lega que no està vinculada contractualment amb la demandant ja que aquesta empresa presta els seus serveis per moltes altres asseguradores. Admet que des de 2006, i no des del 2000, manté una relació mercantil amb ella en virtut de la qual presta recolzament o servei secundari en carretera, servei que no s'ha deixat d'encarregar sinó que simplement ha disminuït a causa de la crisi econòmica en el sector de l'automoció. Afegeix que no se li pot imposar un mínim de serveis perquè no depèn d'ella sinó del mercat i que no pot la demandant posposar a un altre procediment la determinació dels danys i perjudicis sense ni determinar quines haurien de ser les bases.

La sentència estima les peticions formulades per la demandant de forma principal. Considera acreditat que Asistencia Leyre SL tenia un conveni verbal amb Winterthur en la posició de la qual es va subrogar Inter Partner l'any 2006 deixant constància escrita de les seves condicions. Afegeix que el sol fet que Asistencia Leyre SL no treballi en exclusiva per una asseguradora no exclou que el descens de facturació no respongui a un incompliment de la demandada. I la prova practicada el que acredita és que Inter Partner ha deixar d'encarregar serveis a Asistencia Leyre el que suposa una resolució " de facto ".

Recorre la demandada que insisteix en l'argument que no existeix contracte de col·laboració sinó relacions comercials puntuals i que no ha incorregut en un incompliment sinó que el que s'ha produït és un descens d'encàrrecs per raons de mercat. Invoca errònia valoració de la prova i interpretació de la jurisprudència aplicable així com infracció de l' article 219 LEC en relació amb el 400.

SEGON

Resulta de la documentació aportada que des de l'octubre de 2000 Asistencia Leyre SL era proveïdor dels serveis d'assistència en carretera de Winterthur en virtut d'un conveni, les condicions del qual, van quedar reflectides en el document unit al foli 24 ( " normas de facturación"). Any a any es modificaven les tarifes i s'indicaven en l'apartat destinat a "observacions" les condicions que es consideraven convenients. En virtut d'aquest conveni, es va atorgar a Asistencia Leyre SL un codi de proveïdor.

Quan a l'any 2008 Axa va absorbir Winterthur, la nova societat fruit d'aquesta operació (" Axa Winterthur ") va remetre una carta a tots els que anomenava els seus col·laboradors comunicant-los que Inter Partner Assistance España havia assumit l'activitat d'assistència en carretera i que a partir de determinada data aquests serveis " se seguirán efectuando como hasta la fecha pero desde las instalaciones de Inter Partner Assistance, en Barcelona ". Les factures s'havien de remetre a aquesta entitat " manteniendo la estructura tarifaria actualmente acordada con Winterthur " (f.23).

Posteriorment i en data no determinada de l'any 2008, Inter Partner Assistance Servicios España SA va subscriure amb els proveïdors d'aquest servei d'assistència en carretera un nou conveni per la seva facturació ( f. 19) tal i com havien fet en el seu dia amb Winterthur.

La demandada sosté que la vinculació contractual amb Asistencia Leyre SL no es remet a l'any 2000 la qual cosa no deixa de sorprendre, no només pels termes de la carta enviada per "Axa Winterthur" ( f.23), sinó també perquè en aquest nou conveni de facturació subscrit amb l'ara demandada expressament es va constar " que ámbas (societats), en el ejercicio de sus actividades empresariales (o profesionales) vienen manteniendo relaciones comerciales desde 2000 "( declaració III); i si és així, lògicament ho és per la subrogació de Inter Partner en la posició de Winterthur en aquest servei.

Afegeix la demandada que realment no existeix entre elles un contracte que hagi pogut ser incomplert, sinó diversos però puntuals arrendaments de serveis que la gruista presta sense compromís d'exclusivitat. Es tracta aquesta d'una qüestió jurídica sobre la que el Tribunal Suprem ja s'ha pronunciat.

Així, assenyala el Tribunal Suprem en sentències dictades en procediments en els que es planteja un supòsit similar al present que la falta d'exclusivitat no significa que les parts no estiguin vinculades per un contracte que, a més no respon a l'estructura típica de l'arrendament de serveis perquè no és l'automobilista qui tria el gruista o l'empresa que ha de prestar el servei ni és ell tampoc qui el paga sinó que és l'asseguradora qui el tria i qui el paga d'acord amb unes tarifes acordades amb aquella empresa ( STS de 30 de novembre de 2010 ).

Entén el Tribunal Suprem en aquesta esmentada resolució que es tracta d'un contracte atípic "incardinable en el amplio género de los llamados contratos de colaboración y muy próximo a los de concesión, caracterizados no tanto por las prestaciones que el concesionario realiza para terceros por encargo del concedente, o por los contratos individuales que celebra con terceros en interés propio pero también cumpliendo su deber de promoción de los productos del concedente, como por la colaboración permanente y continuada entre concedente y concesionario ( SSTS 11-7-07 en rec. 2993/00 y 22-6-07 en rec. 2943/00 ) ".

Precisament perquè es tracta d'un únic contracte de col·laboració o de concessió i no de diversos i puntuals arrendaments de serveis, Inter Partner( com Abans havia fet Winterthur) exigeix a Asistencia Leyre SL disponibilitat les 24 hores ( de la mateixa manera que en el supòsit examinat pel Tribunal Suprem) com ha reconegut el Sr. Agapito, responsable de la xarxa de proveïdors d' Inter Partner que és qui ha reconegut haver enviat als seus col·laboradors la carta unida al foli 23 a la que abans s'ha fet esment.

Aquest contracte de col·laboració genera obligacions per ambdues parts( STS...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR