STSJ Cataluña 4025/2008, 16 de Mayo de 2008

PonenteFRANCISCO JAVIER SANZ MARCOS
ECLIES:TSJCAT:2008:5234
Número de Recurso359/2007
Número de Resolución4025/2008
Fecha de Resolución16 de Mayo de 2008
EmisorSala de lo Social

SENTENCIA núm. 4025/2008

En el recurso de suplicación interpuesto por Universitat Politècnica de Catalunya frente a la Sentencia del Juzgado Social 26 Barcelona de fecha 24 de abril de 2006 dictada en el procedimiento Demandas nº 5/2006 y siendo recurrido/a Adolfo y otros. Ha actuado como Ponente el Ilmo. Sr. FRANCISCO JAVIER SANZ MARCOS.

ANTECEDENTES DE HECHO
PRIMERO

Con fecha 5 de enero de 2006 tuvo entrada en el citado Juzgado de lo Social demanda sobre Reclamación cantidad, en la que el actor alegando los hechos y fundamentos de derecho que estimó procedentes, terminaba suplicando se dictara sentencia en los términos de la misma. Admitida la demanda a trámite y celebrado el juicio se dictó sentencia con fecha 24 de abril de 2006 que contenía el siguiente Fallo:

"Estimant parcialment la demanda interposada per n'Adolfo, en Juan Enrique, en Luis Alberto, na Catalina, en Carlos Jesús, en Vicente, n'Roberto, en Marcelino i en Juan, contra l'entitat UNIVERSITAT POLITÈCNICA DE CATALUNYA (UPC), sobre classificació professional, DECLARO que els demandants pertanyen al grup professional III i els correspon el complement de lloc de treball P."

SEGUNDO

En dicha sentencia, como hechos probados, se declaran los siguientes:"

PRIMER

Els demandants treballen a diferents centres de la Universitat Politècnica de Catalunya a l'àrea dels serveis de recepció.

SEGON

És d'aplicació el IV Conveni Col·lectiu de Treball d'àmbit de Catalunya de les universitats públiques catalanes, publicat al DOGC núm. 3386, de data 11 de maig de 2001.

A la seva versió castellana l'article 26, dedicat a la classificació professional disposa:

"Grupo 3:

Personal técnico con formación profesional de segundo grado o una titulación equivalente o con capacidad probada en relación con el puesto de trabajo. Incluye:

(...)

Conserje

Subconserje

Grupo 4:

Personal especializado con formación profesional de primer grado o una titulación equivalente o capacidad probada en relación con el lugar de trabajo. Incluye:

(...)

Telefonista

Recepcionista".

TERCER

L'article 11 e. del conveni col·lectiu ordena que en el termini màxim d'un any, la Comissió Paritària elaborarà un informe per racionalitzar i homogeneïtzar les plantilles, estudiant les funcions i classificacions professionals, l'adscripció als grups i categories i, així mateix, analitzant les diferents especialitats del personal.

En compliment d'aquesta previsió la Comissió Paritària va elaborar l'informe presentat per la part actora com a document núm. 55. Aquest informe desenvolupa la classificació professional del conveni col·lectiu i adopta com a criteri no la denominació concreta a cada universitat, sinó les funcions de cada lloc de treball, i així s'afirma tant a la pàgina 6 (presentació del quadre 1: relació de llocs de treball comuns. Distribució entre universitats), com a la pàgina 11, on s'enumeren els criteris seguits per a la confecció de l'informe, com a la pàgina 17, quan enumera els criteris per a analitzar i descriure els perfils professionals comuns a les universitats públiques catalanes.

A la pàgina 43 es defineix el perfil professional de subconserge (grup III):

"En aquells centres singulars, de grans dimensions o que disposin de més d'un edifici o bé per motius horaris, podrà haver-hi aquestes places, en col·laboració amb el conserge, i que actuaran amb autoritat delegada d'aquest.

Les seves funcions principals seran:

Supervisar les tasques del personal al seu càrrec.

Coordinar i col·laborar en la distribució dels espais de l'edifici i en la informació al públic.

Coordinar la gestió de la correspondència, fax i paqueteria (interna i externa) del centre.

Coordinar i supervisar les tasques del personal de vigilància, neteja i seguretat en l'edifici i resoldre situacions imprevistes i/o d'emergència en aquests àmbits.

Col·laborar en l'organització i coordinar el suport del personal auxiliar en les tasques administratives i en les activitats habituals del centre (bàsicament institucionals, acadèmiques i docents).Dur a terme qualsevol altra tasca de contingut anàleg i que es correspongui amb la seva categoria professional".

I a la pàgina 58 es defineix el perfil professional de telefonista/recepcionista (grup IV):

"Funcions principals:

Atendre i informar les persones que s'adrecen telefònicament a la unitat.

Atendre la recepció de l'edifici, donant a aquest efecte, la informació corresponent als usuaris.

Donar suport elemental a les tasques d'administració que es duen a terme al centre/servei i que es corresponguin a la seva categoria professional.

Dur a terme qualsevol altra tasca de contingut anàleg i que es correspongui amb la seva categoria professional".

QUART

L'article 28 del conveni col·lectiu, a la seva versió castellana, disposa: "En el plazo máximo de un año, las gerencias de las universidades con sus respectivos comités de empresa acordarán el desarrollo de las plantillas, de cara a adaptar los grupos profesionales al contenido funcional de los puestos de trabajo. En el marco de este acuerdo, se tenderá a facilitar la reclasificación y la asignación del complemento del puesto de trabajo de aquellos que hayan evolucionado hacia un grado más alto de complejidad, con el consiguiente incremento del grado de cualificación profesional de los trabajadores que lo ocupen, así como la homologación de aquellos complementos de puesto de trabajo con las mismas funciones. Asimismo, se analizará la conveniencia de introducir nuevas categorías en aquellas áreas que hayan experimentado un cambio considerable en el puesto de trabajo".

En desenvolupament de l'anterior previsió el 31 de gener de 2005 el Consell de Govern de la UPC va aprovar l'acord 31/2005 pel que es ratificava l'acord entre el Consell de Direcció i el Comitè d'Empresa del personal d'administració i serveis (document núm. 3 de la part demandada).

Respecte als fins a les hores ordenances es va acordar que es requalificarien com a Responsables del Servei de Recepció sempre i quan estiguin ubicats en unitats que actualment no tingueren reconegut el perfil de conserge, assignant-les el grup III i el complement de lloc de treball (CLT) que s'acordi en funció de les competències assignades.

I pel que fa als Responsables de Recepció del Torn de Tarda es va acordar que els actuals llocs mantindrien el Grup IV i se'ls assignaria el complement de lloc de treball (CLT) O.

Tanmateix, es van aprovar les corresponents fitxes de perfil del lloc de treball.

Dins del grup III, al perfil professional de Responsable de Serveis de Recepció, n'hi han 3 nivells, amb tres diferents complement de treball.

El nivell 3, amb dret al CLT P, desenvolupa les següents funcions:

"Preveure demandes d'informació per poder atendre convenientment les consultes dels usuaris.

Organitzar i atendre la recepció de la unitat per assegurar-ne un servei adequat.

Organitzar el servei d'atenció als usuaris i donar resposta a les seves consultes per tal de resoldre-les i facilitar-los les seves gestions.

Organitzar i mantenir els continguts d'informació en els espais corresponents.

Organitzar el sistema de distribució de documentació i paqueteria per assegurar-ne el més ràpid lliurament a l'usuari.

Efectuar i justificar despeses menors pròpies de consergeria".

El nivell 2, amb dret a percebre el CLT O, a més a més de les anteriors:"Recollir, classificar i actualitzar la informació sobre les activitats i serveis de la UPC/Unitat per donar resposta a les necessitats d'informació dels usuaris.

Supervisar i controlar els sistemes d'accés a l'edifici per garantir-ne la seguretat.

Supervisar la correcta habilitació de les instal·lacions i espais per facilitar el seu ús.

Realitzar les funcions d'operador del Centre d'Alarmes i Seguretat.

Organitzar les tasques necessàries per donar suport a les activitats pròpies de la unitat.

Realitzar la gestió i seguiment de l'assignació/reserva de les aules.

Realitzar la posada en funcionament, revisar l'estat dels equips multimèdia/audiovisuals i atendre/comunicar les incidències dels mateixos.

Realitzar la gestió (càrrega i cobrament) de les targetes d'impressió i de les taquilles dels estudiants (renovació i cobrament)".

I el nivell 3, amb dret a cobrar el CLT K, a més a més de totes les anteriors:

"Establir objectius operatius i supervisar les tasques del personal al seu càrrec per afavorir i assegurar la seva realització adequada, tot coordinant l'actuació de l'equip, per assegurar la prestació dels serveis i la consecució dels objectius de la Unitat.

Fer propostes de necessitats de recursos materials.

Establir els circuits de supervisió del funcionament dels serveis de neteja, manteniment, seguretat de les instal·lacions dels edificis, així com d'altres serveis externs si escau per assegurar el seu correcte estat d'ús.

Controlar la recollida dels residus produïts per les diferents unitats segons les línies d'actuació del Pla de Medi Ambient de la UPC".

També es va aprovar la fitxa corresponent al Responsable de Recepció del Torn de Tarda, amb les següents competències:

"Garantir l'adequada disponibilitat dels espais de l'edifici (l'obertura i tancament de portes i la custodia de les claus de les portes internes de l'edifici).

Facilitar l'equip humà i material necessari per atendre i resoldre les situacions d'emergència que es puguin donar i informar al responsable que correspongui.

Atendre i canalitzar les incidències produïdes en l'edifici a la tarda al responsable de recepció.

Executar i organitzar les activitats encomanades pel responsable dels serveis de recepció.

Atendre les consultes dels usuaris per donar-los informació i resoldre les seves demandes o vehicular-les.

Facilitar als usuaris l'accés a les diferents instal·lacions.

Preparar les instal·lacions i espais per tal de facilitar el seu ús, incloent-hi, si...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR