STSJ Cataluña 328/2013, 15 de Mayo de 2013

PonenteEDUARDO PARICIO RALLO
ECLIES:TSJCAT:2013:7791
Número de Recurso543/2008
ProcedimientoRECURSO ORDINARIO (LEY 1998)
Número de Resolución328/2013
Fecha de Resolución15 de Mayo de 2013
EmisorSala de lo Contencioso

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA DE CATALUNYA

SALA CONTENCIOSA ADMINISTRATIVA

SECCIÓ CINQUENA

Recursos acumulats núm. 543/2008, 26/2009 i 28/2009

SENTÈNCIA Núm. 328/2013

Il·lms. Srs.:

President

Sr. Emilio Berlanga Ribelles

Magistrats

Sr. Joaquín José Ortiz Blasco

Sr. Alberto Andrés Pereira

Sr. Eduard Paricio Rallo

Sr. Juan Fernando Horcajada Moya

Barcelona, 15 de maig de 2013.

LA SALA CONTENCIOSA ADMINISTRATIVA DEL TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA DE CATALUNYA (SECCIÓ CINQUENA) ha pronunciat la següent SENTÈNCIA en els recursos contenciosos administratius acumulats núm. 543/2008, 26/2009 i 28/2009, interposats respectivament per la Sra. Alicia, representada pel Procurador Sr. FCO. JAVIER MANJARIN ALBERT i dirigida pel Lletrat Sr. NARCÍS PEYA; per la Sra. Enma, representada pel Procurador Sr. JOAN JOSEP CUCALA PUIG i dirigida per la Lletrada Sra. MARIA DOLORES PARDO TERUEL i, pels Srs. Arturo i Edemiro, representats per la Procuradora Sra. LAURA CARRION RUBIO i dirigits pel Lletrat Sr. ORIOL CERDÀ ALIMBAU, contra el DEPARTAMENT DE SALUT, representat i dirigit pel LLETRAT DE LA GENERALITAT, sent part codemandada la Sra. Petra

, representada pel Procurador Sr. IVO RANERA CAHIS i dirigida per la Lletrada Sra. GEMMA SOLANAS ROMERO.

Ha estat ponent el Magistrat Il·lm. Sr. Eduard Paricio Rallo, que expressa el parer de la Sala.

ANTECEDENTS

PRIMER

En data 28 de novembre de 2008 la representació de l'actora Doña. Alicia va presentar en la secretaria d'aquesta Sala escrit d'interposició del present recurs contra la resolució del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya de data 13 de novembre de 2008 que denega la sol· licitud per a instal·lar una nova oficina de farmàcia a l'ABS de "Sitges".

SEGON

En data 19 de febrer de 2009 Doña. Alicia va presentar escrit de demanda mitjançant el qual va demanar sentència que declari la nul· litat de la resolució impugnada, tot autoritzant-la per instal·lar una nova oficina de farmàcia a l'ABS de Sitges en mèrit de la seva sol·licitud de data 5 de desembre de 2005, amb imposició de les costes processals a la demandada.

Hom fonamenta el recurs en el fet que cap de les sol·licituds anteriors a la seva va justificar una població igual o superior a 30.000 habitants, xifra que en canvi sí que va acreditar l'actora. En aquest sentit posa de manifest que cal estar a la certificació municipal dels habitants empadronats que va aportar amb la sol·licitud, certificació més fiable que la que va demanar posteriorment l'Administració per proximitat temporal i, en tot cas, prioritària d'acord amb el principi pro obertura. A banda, entén que, existint una certificació suficient, l'Administració no ha de demanar una nova acreditació sobre el mateix fet. Pel que fa al nombre d'habitatges, l'actora posa de relleu que l'Administració es va separar del criteri que ha seguit en altres ocasions de prendre en consideració el cens d'habitants aprovat per l'INE al novembre de 2001 i afegir el nombre d'habitatges acabats des de l'anterior data, essent així que en aquesta ocasió va considerar les dades municipals als efectes de l'IBI, dades que no considera fiables. Per contra, entén que a les dades sobre el nombre d'habitants que va acreditar en el moment de presentar la sol· licitud, cal afegir el nombre d'habitatges sobre la base de la dada de l'INE de novembre de 2011, tot sumant les construïdes des d'aquesta data segons les dades publicades a la web de la Generalitat de Catalunya, prorratejant la part proporcional als mesos de novembre i desembre de 2001 i als 11 primers mesos de 2005, descomptant en tot cas el percentatge corresponent al nucli de Les Botigues que no forma part de l'ABS atenent la proporcionalitat d'una i altra zona. A l'anterior xifra cal afegir la població derivada de les places d'hotel i càmping que pren en consideració la resolució impugnada -638'80-, amb el resultat de 30.052'78 habitants a la data de la seva sol·licitud.

TERCER

En data 13 de novembre de 2009 la Sra. Enma va presentar escrit de demanda mitjançant el qual va demanar sentència que anul·li la resolució impugnada, tot declarant el seu dret a l'obertura de la farmàcia en relació a la sol·licitud que va presentar en data 23 de gener de 2007.

Hom fonamenta el recurs en el fet que d'acord amb la informació aportada i la que consta a l'expedient queda acreditat que a la data de la seva sol·licitud es complia el nombre d'habitants requerit, i així es va reconèixer a l'informe tècnic emès per la Direcció General de Farmàcia i Productes Sanitaris en data 16 de juny de 2008 incorporat en el decurs del procediment.

La recurrent posa èmfasi en la prioritat del certificat municipal referit al nombre d'habitants censats a la data de la seva sol·licitud, sense que sigui admissible la certificació demanada posteriorment per l'Administració atesa la validesa del primer. En aquest sentit posa de relleu la situació d'indefensió que se li ha creat en no donar-li trasllat de la nova certificació abans de resoldre.

Finalment, l'actora entén que tenint en compte a certificació d'habitants que va aportar -25.217-, més el nombre d'habitatges que es deriva de la certificació municipal de 5 de juliol de 2007 -16.694- (foli 561) i el nombre de places d'hostaleria que s'acredita mitjançant certificació expedida pel Departament de Comerç i Turisme en data 7 d'agost de 2006 -6.855-, resulta una població computable de 30.058'40 habitants a la data de la seva sol·licitud, essent així que les sol·licituds anteriors no assoleixen la xifra de 30.000 habitants.

QUART

En data 1 d'abril de 2009 els senyors Arturo i Edemiro van presentar escrit de demanda mitjançant el qual va demanar sentència que revoqui la resolució impugnada i reconegui el seu dret a l'obertura de la farmàcia en relació a la seva sol.licitud de data 20 de març de 2007 .

Hom fonamenta el recurs en el fet que a la data de presentació de la sol·licitud esmentada existia el nombre d'habitants necessari. Específicament, considera:

A/ Que la certificació del nombre d'habitants que va presentar amb la sol·licitud és prioritària a la que finalment va demanar l'Administració atesa la condició de document públic i la presumpció de veracitat que li atribueix l' article 16.1 de la Llei 7/1985, circumstància que feia innecessari demanar un segon certificat d'acord amb allò previst a l' article 80.2 de la Llei 30/1992 doncs no hi havia contradicció. D'altra banda, posa de manifest que la Llei refereix el nombre d'habitants al moment de presentar la sol·licitud;

B/ La vulneració del principi de seguretat jurídica, doncs la xifra d'habitants a una mateixa data varia constantment, fins l'extrem que en el cas de la sol·licitud admesa per la resolució impugnada la xifra d'habitants a la data de la sol·licitud baixa segons certificació demanada el 26 d'octubre de 2009, de forma que la seva sol·licitud no assoliria l'autorització, amb el resultat que si s'admeten les certificacions posteriors el sol·licitant no podria conèixer mai l'abast del seu dret en presentar la seva sol·licitud. Consegüentment, l'admissibilitat de certificacions demanades posteriorment a la sol·licitud modificaria el resultat en funció del moment de la sol·licitud, amb la consegüent arbitrarietat; C/ La confusió que deriva de les diverses certificacions sobre el nombre d'habitatges segons el padró d'IBI de 2007 aportades pels recurrents i per la Sra. Enma en la mida que es refereixen al municipi de Sitges amb exclusió "del sector" de Les Botigues, del "districte" de Les Botigues o de la "unitat poblacional" de les Botigues, essent així que el que cal aplicar al cas és el que aporta el mateix recurrent en aquest procés que es refereix a la població de Sitges llevat "l'entitat singular" de les Botigues, certificació que acredita un nombre menor d'habitatges per l'any 2007 -16.171-, dada amb la qual tampoc no seria possible acceptar la sol·licitud a la que finalment es va adjudicar l'oficina en conflicte;

D/ La inadmissibilitat de les dades acreditades pel Departament de Medi Ambient i Habitatge en la mida que es refereixen al municipi de Sitges en el seu conjunt, sense excloure l'entitat de Les Botigues, entitat que queda fora de l'ABS;

E/ La invalidesa de les dades sobre places de càmping aplicades per la resolució impugnada a la sol·licitud de la Sra. Alicia, doncs va aportar una certificació de la Direcció General de Turisme que acreditava 1865 places, quan se li van computar 2.450 places. En aquest sentit només consta a l'expedient acumulat una certificació (foli 810) de 7 de febrer de 2005, que acredita 2405 places a 7 de febrer de 2005, nou mesos abans de la sol·licitud de la Sra. Alicia, essent així que aporten els recurrents l'acreditació del tancament d'un càmping de 540 places posteriorment, de forma que l'anterior certificació no pot tenir validesa a la data de la sol·licitud de la Sra. Alicia .

CINQUÈ

Per la seva part, la representació de l'Administració demandada i la codemandada van formular contestació a la demanda en què, d'acord amb els fets i fonaments al·legats, van demanar la desestimació d'aquest recurs i la confirmació de la resolució impugnada.

SISÈ

Per provisió de data 29 de juliol de 2011 es va ampliar aquets recurs a la resolució de data 2 de novembre de 2010 que va desestimar els recursos de reposició interposats contra l'anterior resolució de 13 de novembre de 2008 que és objecte d'aquests recursos acumulats. Les representacions dels actors en els diversos procediments van presentar escrit d'ampliació de demanda tot reiterant les pretensions formulades.

SETÈ

Mitjançant resolució de data 12 de març de 2012 es va fixar la quantia d'aquest procés com indeterminada. Acte seguit, es va admetre i practicar la prova proposada per les parts, amb el resultat que consta als actes. Posteriorment, les...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
1 sentencias
  • STS, 29 de Mayo de 2015
    • España
    • 29 Mayo 2015
    ...por la Sala de lo Contencioso administrativo del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña, en el recurso contencioso-administrativo nº 543/2008 y acumulados nº 26 y 28 de 2009, sobre oficina de Se han personado como partes recurridas la Letrada de la Generalidad de Cataluña en la represent......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR