STSJ Islas Baleares 481/2011, 22 de Junio de 2011

PonenteGABRIEL FIOL GOMILA
ECLIES:TSJBAL:2011:729
Número de Recurso381/2006
ProcedimientoPROCEDIMIENTO ORDINARIO
Número de Resolución481/2011
Fecha de Resolución22 de Junio de 2011
EmisorSala de lo Contencioso

T.S.J.ILLES BALEARS SALA CON/AD

PALMA DE MALLORCA

SENTENCIA: 00481/2011

SENTÈNCIA núm. 481

Il·lès. Srs.

PRESIDENT:

Gabriel Fiol Gomila.

MAGISTRATS:

Pablo Delfont Maza.

Carmen Frigola Castillón.

Palma, a 22 de juny de l'any dos mil onze

-------------------------VISTES per la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears les actuacions número 381 i 703 de 2006 acumulades,

dimanants dels recursos contenciosos administratius seguits entre parts, d'una, com a demandants els Srs. Teodora, Coloma; Celestina i Juan Carlos i Blas i Elias, representats pel procurador dels Tribunals Sr. Colom Ferrà i assistits per l'advocat Sr. Alonso Aguiló, i, d'altra, com a

Administració demandada, la General de l'Estat, representada i assistida pel seu advocat. En qualitat de part actora en el contenciós 703 i codemandada en el

381, el Consell Insular de Mallorca, representat per la procuradora Sra. Vidal Ferrer i dirigit pel seu lletrat .

L'objecte del recurs és la resolució núm. 2421, dictada el dia 29 de setembre de 2006, pel Jurat Provincial d'Expropiació Forçosa, la qual va estimar parcialment el recurs de reposició interposat contra l'anterior núm. 2378, del dia 24 de març de 2006, fixant-se la suma global del preu just en 970.647,34 #. en la relació dels béns i drets objecte d'expropiació propietat dels recurrents, pel procediment d'urgència, i per tal de dur a terme les obres de la variant sud d'Andratx (Mallorca).

La quantia es fixà en 41.047,47 #.

El procediment seguit ha estat el del tràmit previst a la Llei Jurisdiccional 29/1998.

L'Il·lm. Sr. Gabriel Fiol Gomila, President de la Sala, en qualitat de magistrat ponent, expressa el parer del Tribunal.

= ANTECEDENTS DE FET = 1r.- Interposat el recurs en el termini prefixat en la Llei Jurisdiccional se li donà el tràmit processal adequat, ordenant-se reclamar l'expedient administratiu i anunciar la seva incoació.

2n.- Rebut l'expedient administratiu es posà de manifest en Secretaria a la part recurrent perquè formalitzés la demanda. La referida demanda fou deduïda dins el termini legal al·legant-se en ella els fets i fonaments de dret que s'estimaren necessaris en ordre a les seves pretensions i interessant de la Sala que es dictés sentència estimatòria del recurs per ser contraris a l'ordenament jurídic els actes administratius impugnats.

3r.- Donat trasllat de l'escrit de demanda a la representacions de l'Administració demandada i de la codemandada - aquesta última en la doble condició també d'actora - perquè la contestessin, així ho va fer en temps i forma, oposant-se a ella i suplicant que es dictés sentència confirmatòria dels actes administratius recorreguts, i anul·lés, per altra banda. La demandada va argüir, inicialment, que era procedent la declaració d'inadmissibilitat.

4r.- A través del corresponent Acte es rebé el plet a prova que devia versà sobre els punts de fet interessats per les parts. Proposta i admesa que fou en forma, es practicà amb el resultat que és de veure en les actuacions.

5è.- Per provisió es declarà conclosa la discussió escrita i el període probatori, ordenant-se portar les actuacions a la vista, amb citació de les parts per a sentència, acordant que aquestes formularan les conclusions per escrit; cosa que així varen fer, i s'assenyalà a continuació, per a la votació i decisió, el dia 7 de juny de 2011.

FONAMENTS DE DRET

PRIMER

Hem assenyalat a l'encapçalament, que la revisió jurisdiccional ho era de la resolució núm. 2421, dictada el dia 29 de setembre de 2006, pel Jurat Provincial d'Expropiació Forçosa, la qual va estimar parcialment el recurs de reposició interposat contra l'anterior núm. 2378, del dia 24 de març de 2006, fixant-se la suma global del preu just en 970.647,34 #. en la relació dels béns i drets objecte d'expropiació propietat dels recurrents, pel procediment d'urgència, i per tal de dur a terme les obres de la variant sud d'Andratx (Mallorca).

Són dades fàctiques a prendre en consideració:

1r.- El procediment iniciat d'expropiació fou el d'urgència per tal de dur a terme les obres de la variant sud d'Andratx (Mallorca).

2n.- Respectivament, els dies 26 de maig de 1999 i 23 de febrer de 2000, es varen aixecar les actes prèvia i d'ocupació de la finca núm. NUM000 ubicada en el terme municipal d'Andratx. Concretament foren expropiats un total de 19.324,68 m2. Sòl no urbanitzable, rústic de secà.

3r.- L'afectat fou requerit el dia 13 d'abril de 2005 per l'elaboració del full d'apreciació. Va deixar constància expressa de la petició que efectuava, en concret la xifra d'1.348.404 #. amb el 5% de premi d'afecció. Incloïa els terrenys i altres béns afectats directament.

L'Administració expropiant, en canvi, va considerar que el preu just del total era de 240.173,022 #.

4t.- El Jurat Provincial d'Expropiació Forçosa va estimar que el seu valor era, i pel que feia, en exclusiva, als terrenys de 173.922,12 #. Multiplicava el metre quadrat a 9 #., obtingut i, deia: "de tener en cuenta los valores medios en venta de fincas de similares características y próximas a la afectada por la expropiación que nos ocupa". Incloïa altres conceptes susceptibles de valoració, parets de marés, maçoneria, reixetes, trasllat de barreres, canvi de reg, mur de contenció, ametllers, garrovers, etc. El total, inclòs el valor dels terrenys, arribava a un total de 972.734,08 #.

5è.- Interposat recurs de reposició pel Consell Insular de Mallorca fou estimat parcialment. Ara el Jurat va disminuir el quantum en 2.086,74 #. donant un resultat de 970.647,34 #.

El primer dels recurrents addueix a la demanda que tan sols qüestiona el valor dels terrenys. Entén que el metre quadrat hauria d'haver-se valorat a 11,023 #, segon l'informe tècnic elaborat per l'enginyer agrònom Sr. Anibal que havia acompanyat amb el full d'apreciació. Acceptava el número de metres quadrats afectats. La diferència suposava un nou valor de 39.092,83 # amb més el 5% del premi d'afecció, és a dir, 41.047,47 # que és el que sol·licità a la pètita de la demanda. Afirma que el procediment és il·legal en la mesura que no hi havia PDS de carreteres que donés cobertura al projecte d'execució de les obres de la variant sud d'Andratx. En congruència amb la referida afirmació sol·licita una indemnització del 25% sobre el preu just que es determini a la sentència.

A més a més, sol·licita que se'ls reconegui el dret a cobrar els interessos legals corresponents de la citada quantitat des del dia d'ocupació, 23 de febrer de 2000, fins el seu complet pagament.

El Consell Insular de Mallorca interessa a la pètita de la seva demanda l'anul·lació de les resolucions administratives recorregudes. Suposem que el que li deu interessar és que es fixi com a preu just el que ella va assenyalar en el seu full d'apreciació. La demanda, al respecte, és inintel·ligible. Es limita a transcriure, "entre cometes" de forma literal, l'acord del Jurat que havia estimat parcialment la reposició, i l'informe jurídic que sobre la resolució del Jurat anterior a la qual citàvem havia evacuat. Res més, ni un sol argument en contra o a favor de l'acord recorregut.

Ara bé, a l'escrit de conclusions, fent-ne la valoració de la prova practicada demana que es declari que el preu just total es fixi en 477.907,33 #. Ens dirà que, en qualsevol cas, el total de metres quadrats expropiats fou de 19.051,02 m2.

La concreta petició de la primera de les dues recurrents va determinar que l'advocacia de l'Estat interessés la declaració d'inadmissibilitat, subsidiàriament, en canvi, es desestimés la demanda.

SEGON

La referida pretensió d'inadmissibilitat no és assumible pel Tribunal. S'empara en dos errors, un d'ell material, a saber, que la resolució recorreguda era del 24 de gener de 2006 que no pas de 24 de març de 2006. Efectivament, és cert, però insuficient; en tot moment, ha quedat clar quin era l'acte administratiu sotmès a revisió jurisdiccional, malgrat en l'escrit de conclusions, sense haver-se adonat de la resposta de l'advocacia de l'Estat, segueixi instal·lat en el mateix error. Doncs bé, cal donar per superat aquest entrebanc processal. En el nostre parer el debat resta per ser analitzat pel que fa al fons de la controvèrsia; afirmació que també, òbviament, arrossega l'altre motiu d'oposició formal, en relació a què els terrenys valdrien, tan sols,

41.047,47 #.. No és possible la seva acceptació; a la demanda hi ha prou elements per deduir que en realitat la referida quantitat és la diferència entre el que es va sol·licitat i el que se'l va concedir.

TERCER

Els acords del Jurat disposen de la presumpció iuris tantum d'encert en la fixació del just preu del bé expropiat. Però, això no és impediment perquè les seves decisions puguin ser posades en qüestió i que la part actora afronti la modificació de l'acord adoptat.

Els acords tenen que motivar-se, i raonar-se, art. 35.1 de la Llei d'Expropiació Forçosa, els criteris de valoració. Motivació racional i suficient. No cal, no obstant, una detallada constància de dates.

Així, en aquest sentit podem assenyalar, per totes, la sentència del Tribunal Suprem de 26 d'octubre de 1991, a la qual es deia:

"la presunción iuris tantum de veracidad y acierto de los acuerdos del Jurado de Expropiación puede ser combatida y revisada en vía jurisdiccional, tanto en los supuestos de notorio error material o infracción de preceptos legales, como en aquellos en que acredite una desajustada apreciación de los datos materiales o la valoración no esté en consonancia con la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
2 sentencias
  • ATS, 29 de Marzo de 2012
    • España
    • 29 Marzo 2012
    ...de lo Contencioso-Administrativo del Tribunal Superior de Justicia de Illes Balears, de 22 de junio de 2011, dictada en el recurso número 381/2006 (y acumulado 703/2006 ), en materia de expropiación En virtud de Providencia de 15 de diciembre de 2011 se acordó conceder a las partes un plazo......
  • STS, 2 de Junio de 2014
    • España
    • 2 Junio 2014
    ...por la representación procesal del CONSEJO INSULAR DE MALLORCA contra sentencia de fecha 22 de junio de 2011 dictada en el recurso 381/2006 y acumulado 703/2006 por la Sección Primera de la Sala de lo Contencioso-Administrativo del Tribunal Superior de Justicia de las Islas Baleares . Siend......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR