34/2022 FORU LEGEA, abenduaren 12koa, Kontsumitzaile eta Erabiltzaileen Estatutua arautzen duena.

SecciónI. Nafarroako Foru Komunitatea

257. ALDIZKARIA - 2022ko abenduaren 22a 1. NAFARROAKO FORU KOMUNITATEA 1.1. XEDAPEN OROKORRAK 1.1.1. Foru legeak eta legegintzako foru dekretuak 34/2022 FORU LEGEA, abenduaren 12koa, Kontsumitzaile eta Erabiltzaileen Estatutua arautzen duena. NAFARROAKO FORU KOMUNITATEKO LEHENDAKARIA NAIZEN HONEK.

Aditzera ematen dut Nafarroako Parlamentuak onetsi duela honako:

FORU LEGEA, KONTSUMITZAILE ETA ERABILTZAILEEN ESTATUTUA ARAUTZEN DUENA.

Aurkibidea.

Zioen azalpena.

  1. titulua.–Xedapen orokorrak.

    1. artikulua. Xedea eta aplikazio eremua.

    2. artikulua. Zehaztapen terminologikoak.

    3. artikulua. Babes berezirako kasuak.

    4. artikulua. Administrazio publikoen arteko koordinazioa, elkarlana eta lankidetza.

    5. artikulua. Kontsumitzaileei argibideak emateko bulegoak.

    6. artikulua. Kontsumitzaileei argibideak emateko bulegoen eginkizunak.

    7. artikulua. Kontsumoaren plan estrategikoa.

    8. artikulua. Administrazioen arteko erantzunkidetasuna eta elkartasuna kontsumo jasangarriaren sustapenerako.

    9. artikulua. Autonomia erkidegoen arteko elkarlana.

    10. artikulua. Egoera juridikoak kontsumitzailearen alde interpretatzea eta haien oreka.

    11. artikulua. Diskriminaziorik ezaren eta eskuragarritasun unibertsalaren printzipioak kontsumo harremanetan.

  2. titulua.–Kontsumitzaileen edo erabiltzaileen eskubide eta betebeharrak.

  3. kapitulua.–Oinarrizko eskubideak eta eskubide sortu berriak.

    12. artikulua. Oinarrizko eskubideak.

    13. artikulua. Eskubide sortu berriak.

  4. kapitulua.–Osasuna eta segurtasuna babesteko eskubidea.

    14. artikulua. Ondasunak eta zerbitzuak osasunerako eta segurtasunerako arriskurik gabe izateko eskubidea.

    15. artikulua. Ondasunen eta zerbitzuen arriskuei buruzko informaziorako eskubide orokorra.

  5. kapitulua.–Interes ekonomiko eta sozialen babeserako eskubidea.

    16. artikulua. Produktuen eta zerbitzuen benetakotasuna.

    17. artikulua. Gardentasun informatiboa.

    18. artikulua. Aurrekontua.

    19. artikulua. Prezioari edo kontraprestazioari buruzko informazioa, eta ordaintzeko moduari edo bideari buruzkoa.

    20. artikulua. Egindako kontratazioaren ziurtagiria.

    21. artikulua. Gordailuaren gordekina.

    22. artikulua. Kontratuaren klausulak.

    23. artikulua. Kalte-ordainak ordaintzea eta kaltearen ordaina ematea.

  6. kapitulua.–Babes juridiko eta administratiborako eskubidea.

    24. artikulua. Bezeroentzako arreta-zerbitzuak.

    25. artikulua. Jardunbide egokien kodea.

    26. artikulua. Kexa, salaketak eta erreklamazioak.

  7. kapitulua.–Prestakuntza eta hezkuntzarako eskubidea.

    27. artikulua. Kontsumo arduratsua eta jasangarria.

    28. artikulua. Heziketa eta prestakuntza arloak.

    29. artikulua. Ikerketa eta dibulgazio jarduerak.

    30. artikulua. Ahalduntze finantzarioa eta digitala.

  8. kapitulua.–Ordezkaritza, parte-hartze eta kontsultarako eskubidea.

    31. artikulua. Eskubidea erabiltzea.

    32. artikulua. Kontsumoaren arloko elkarteak aitortzea eta sustatzea.

    33. artikulua. Kontsumitzaileen edo erabiltzaileen elkarteak edo erakundeak.

    34. artikulua. Jarduketa-printzipioak.

    35. artikulua. Kontsumitzaileen edo erabiltzaileen elkarteen edo erakundeen erregistroa.

    36. artikulua. Baldintzak betetzearen gaineko kontrola.

    37. artikulua. Kontsumitzaileen edo erabiltzaileen elkarte edo erakundeen eskubideak.

    38. artikulua. Kontsumitzaileen edo erabiltzaileen elkarteen edo erakundeen betebeharrak.

    39. artikulua. Nafarroako Kontsumoaren Kontseilua.

  9. kapitulua.–Kontsumitzaileen edo erabiltzaileen erantzukizuna.

    40. artikulua. Garrantzi sozialaren zentzua.

    41. artikulua. Erantzukizunaren adierazpenak.

  10. titulua.–Gatazkak auzibidetik kanpo konpontzea.

  11. kapitulua.–Xedapen orokorrak.

    42. artikulua. Gatazkak konpontzeko bestelako sistemak sustatzea.

    43. artikulua. Printzipio komunak.

    44. artikulua. Lankidetza Europar Batasunaren esparruan.

  12. kapitulua.–Kontsumoko bitartekaritza.

    45. artikulua. Ezaugarriak.

    46. artikulua. Kontsumoko bitartekaritzaren nolakotasun bereziak.

    47. artikulua. Nafarroako Kontsumoko Arbitraje Batzordearen bitartekaritza bultzatu eta sustatzea.

    48. artikulua. Bitartekaritzan lortutako akordioen izaera.

  13. kapitulua.–Kontsumoko arbitrajea.

    49. artikulua. Kontsumoko arbitrajearen sustapena eta bidezkotasuna.

    50. artikulua. Kontsumoko arbitrajea eta sektore publikoa.

    51. artikulua. Kontsumoko arbitrajeari atxikitzearen bereizgarria eta balorazioa.

  14. titulua.–Ondasun eta zerbitzuen gaineko zaintza, kontrola eta ikuskapena.

  15. kapitulua.–Xedapen orokorrak.

    52. artikulua. Jarduketa administratiboak.

    53. artikulua. Urteko jarduketa plana.

    54. artikulua. Prebentzio printzipioa.

    55. artikulua. Merkatu azterketak eta prospekzioak.

  16. kapitulua.–Kontsumoko ikuskatzailetza.

    56. artikulua. Ikuskatzaileak. Agintari izaera.

    57. artikulua. Ikuskatzaileen eginkizunak.

    58. artikulua. Ikuskatzaileen ahalmenak.

    59. artikulua. Ikuskatuaren betebeharrak.

    60. artikulua. Hitzorduak.

    61. artikulua. Ikuskapen jarduketen agiriak.

  17. kapitulua.–Laginak hartzea eta analisiak.

    62. artikulua. Laginak hartzea.

    63. artikulua. Analisiak.

    64. artikulua. Analisiak egintza bakar batean egitea.

    65. artikulua. Lagin bakar baten analisia.

    66. artikulua. Analisiak egiteak dakartzan kostuak.

  18. kapitulua.–Kautelazko neurriak.

    67. artikulua. Kautelazko neurriak hartzeko kasuak.

    68. artikulua. Neurrien proportzionaltasuna.

    69. artikulua. Kautelazko neurri motak.

    70. artikulua. Neurriak hartu ondoren bete beharreko prozedura.

  19. titulua.–Zehapen ahalmena.

  20. kapitulua.–Arau orokorrak.

    71. artikulua. Zehapen ahalmenaren esleipena.

    72. artikulua. Arau-haustea diren jarduketak edo ez-egiteak.

    73. artikulua. Egitate berberengatik zehapen bikoitza jartzeko debekua.

    74. artikulua. Prozeduren konkurrentzia.

    75. artikulua. Aurretiazko jarduketak.

    76. artikulua. Arau-hauste eta zehapenen preskripzioa.

    77. artikulua. Prozedura iraungitzea.

  21. kapitulua.–Arau-hausteak.

    78. artikulua. Arau-hauste arinak.

    79. artikulua. Arau-hauste astunak.

    80. artikulua. Arau-hauste oso astunak.

  22. kapitulua.–Zehapenak.

    81. artikulua. Zehapenak.

    82. artikulua. Zehapenen mailakatzea.

    83. artikulua. Zehapenak murriztea adostasunez.

    84. artikulua. Zehapenaren exekuzioa.

    85. artikulua. Zehapen osagarriak.

  23. kapitulua.–Erantzukizuna.

    86. artikulua. Subjektu erantzuleak.

    Lehen xedapen iragankorra.–Araubide iragankorra.

    Bigarren xedapen iragankorra.–Zehapen prozedurak.

    Xedapen indargabetzaile bakarra.

    Azken xedapenetako lehena.–Erregelamenduzko garapena.

    Azken xedapenetako bigarrena.–Zehapenen zenbatekoak eguneratzea.

    Azken xedapenetako hirugarrena.–Indarra hartzea.

    HITZAURREA

    2006ko ekainaren 20an, Nafarroako Parlamentuak Kontsumitzaileak eta erabiltzaileak babesteari buruzko 7/2006 Foru Legea onetsi zuen, eta haren bidez gure lurralde historikoko herritarrei gai honi buruzko Nafarroako aurreneko arau orokorra eman zien.

    Izan ere, Nafarroako Foru Eraentza Berrezarri eta Hobetzeari buruzko Lege Organikoaren 56.1.d) artikuluak Foru Komunitateari eskumen osoa ematen dio kontsumitzaile eta erabiltzaileen defentsaren arloan, ezertan eragotzi gabe prezioei buruzko politika, Estatuko lurraldearen barneko ondasunen joan-etorri librea eta lehiaren defentsari buruzko legeria.

    Kontsumitzaile edo erabiltzaileen babesa politika sozial eta ekonomikoa zuzentzen duen printzipio bat dela aurreikusirik dago Espainiako Konstituzioan, zeinak 51. artikuluan agintzen baitie botere publikoei babes hori berma dezatela, prozedura eraginkorren bidez haien segurtasuna, osasuna eta interes ekonomiko legitimoak zainduz.

    Ildo berean, Konstituzioaren 53. artikuluan aurreikusten da babes horretan oinarritu behar direla legeria positiboa, jardunbide judiziala eta botere publikoen jarduketa. Finean, kontsumitzaile edo erabiltzaileen babesa Administrazio Publikoaren erantzukizuna da argi eta garbi, eta, beraz, Foru Administrazioarena ere bai.

    7/2006 Foru Legea promulgatu eta indarra hartu zuenetik ia hamabost urte iragan direlarik, arrazoi asko daude arauaren aldaketaren beharra justifikatzeko, haren balioa eta eraginkortasuna babestearren; batetik, arauek jomuga duten errealitate soziala ere aldatu delako, eta bestetik, azken urteetan arau multzoa asko handitu delako, bereziki Europar Batasunean.

    Nafarroako Parlamentuak berak, ordenamendu juridikoa berrikusteko ildo horretan, berriki eguneratu du Foru Berria, Nafarroako errealitate sozialera ireki eta hurbiltzeko, eta horixe da kontsumitzaile eta erabiltzaileen estatutua arautzen duen foru lege berriaren xede nagusia ere.

    Foru Komunitate honek dituen eskumenen erabilera arduratsua eginez, eta Estatuko nahiz Europako arau-esparruaren barruan, helburua da ondasunen kontsumitzaileak eta zerbitzuen erabiltzaileak babesten dituen erregulazioa osatzea.

    Garapen jasangarrirako helburuak direla eta, kontsumo arduratsua aintzat hartu eta sustatu beharra dago, eta horren baitan sartu elkarrekiko informazioaren kultura eta kontsumo ekintza orotan arduraz jabetzearen kultura, etorkizuneko belaunaldiek ingurune hobea izan dezaten, sozioekonomikoa nahiz ingurumenari dagokiona.

    Gaur egungo kontsumo merkatua, neurri handi batean, teknologikoa da, eta gehienetan eskaintza webguneen bidez egiten da; etorkizunerako, gainera, pentsatzekoa da urrutitik edo saltokietatik kanpo egindako kontratazioen kopurua askoz gehiago handituko dela.

    Foru arau hau sortzeko, herritar askorentzat egoera bereziki zaurgarria ekartzen duten zailtasun ekonomikoko garaietan eskuratu den esperientzia baliatu da. Egoera horretan, pertsona horien babesa areagotu beharra dago, kontsumitzaile eta erabiltzaile diren aldetik, arrazionalizazio eta jasangarritasun arau eta printzipioak aplikatuz.

    Ildo horretan, I. tituluak, "Xedapen orokorrak" izenburupean, hainbat gai orokor arautzen ditu, hala nola arauaren xedea eta irismena, kolektibo zaurgarrienen babesa, plangintza –kontsumoko plan estrategikoa onartuz–, kontsumitzaileei argibideak emateko bulegoak, eta administrazio publikoek kontsumo arduratsu eta jasangarria sustatu beharra, administrazioen arteko lankidetzaren bidez eta kontsumitzaileen parte-hartzearen bidez.

    Foru lege berri honek kontsumitzaile...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR