STSJ Cataluña 11/2011, 9 de Mayo de 2011

PonenteASCENSION SOLE PUIG
ECLIES:TSJCAT:2011:4895
Número de Recurso5/2011
ProcedimientoDemandas
Número de Resolución11/2011
Fecha de Resolución 9 de Mayo de 2011
EmisorSala de lo Social

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

JSP

IL·LM. SR. SEBASTIÁN MORALO GALLEGO

IL·LMA. SRA. ASCENSIÓN SOLÉ PUIG

IL·LM. SR. FRANCISCO BOSCH SALAS

Barcelona, nou de maig de dos mil onze

La Sala Social del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, formada pels magistrats esmentats més amunt, ha dictat aquesta sentència.

SENTÈNCIA NÚM. 11/2011

A les actuaciones núm. 5/2011, iniciades en virtut de demanda de conflicte col.lectiu, ha actuat como a ponent la Ilma. Sra. ASCENSIÓN SOLÉ PUIG.

ANTECEDENTS DE FET

PRIMER. Amb data 26 de gener d'enguany va tenir entrada en aquest Tribunal Superior demanda de conflicte col.lectiu, promoguda per els responsables de COMISSIÓ OBRERA NACIONAL DE CATALUNYA (CC.OO de Catalunya) i de la UNIÓ GENERAL DE TREBALLADORS de CATALUNYA davant l'ASSOCIACIÓ D'EMPRESARIS DE TRANSPORTS de CATALUNYA (AUDICA) amb domicili al carrer Mare de Déu del Coll, núm. 53 i la FEDERACIÓ CATALANA D'AUTOTRANSPORTS DE VIATGERS ( F.E.C.A.V.) amb domicili al carrer Diputació núm. 315, d'aquesta ciutat, sol.licitant-se es declares la obligatorietat de les empreses de facilitar la formació dels conductors que de manera obligatòria deuen de obtindrà el Certificat d'Aptitud Professional CAP per poder realitzar la seva tasca professional.

SEGON. Per providència de 27 de gener de 2011 es va acordar la formalització de les presents actuacions, el seu registre en el llibre corresponent i la designació de ponent .

TERCER. Per Decret de la Sra. Secretaria judicial d'aquesta Sala de data 15 de febrer d'enguany es va admetre a tràmit la demanda presentada; senyalant-se dia i hora per la celebració dels actes de conciliació i/o judici i per altressi en va acordar requerir a la demandada perquè aportés documentació.

FETS PROVATS
Primer

Els representants acreditats dels Sindicats majoritaris Comissió Obrera Nacional de Catalunya i de la Unió General de Treballadors de Catalunya plantegen demanda en modalitat processal de conflicte col lectiu a fi de què es reconegui el dret a la Formació de reciclatge periòdic prevista en el R. Decret 1032/ 2007 d'un curs de tres mòduls previstos i un total de 35 hores dintre de la jornada efectiva o equivalent, a càrrec de les empreses del sector de tracció mecànica de Viatgers de la província de Barcelona per als seus treballadors conductors que hagin d'obtenir el Certificat d'Aptitud professional ( en davant CAP), imprescindible per poder seguir realitzant la activitat professional a les empreses.

Segon. La Disposició Transitòria Cinquena del Conveni Col lectiu del sector amb vigència des del 1 de gener de 2009 fins al 31 de desembre de 2010 ( BOP 2 d'abril de 2010), crea una Comissió per organitzar la formació dirigida a aquest col lectiu de conductors ja contractats del conflicte, per obtenir i renovar periòdicament el CAP, d'acord amb els termes establerts en el R. Decret 1032/2007 de 20 de juliol . En el si de la Comissió Paritària del Conveni col lectiu s'estudiarà la repercussió i el impacte laboral i buscarà una solució satisfactòria per a ambdues parts. Es reunirà sempre que alguna de les parts ho cregui necessari amb la finalitat d'aconseguir el consens necessari.

Tercer. El R. Decret 1032/2007 obliga als conductors professionals del transport de viatgers a acreditar la obtenció de forma obligatòria del Certificat d'Aptitud Professional per a poder seguir realitzant la seva activitat professional. Segons el que disposa l'Annex 1 de la norma, el curs és de trenta cinc hores en total per a la formació per obtenir el CAP.. Unes vint-i-dos o vint-i-cinc hores del curs estan destinades a la prevenció de riscos laborals segons els tres mòduls previstos (testifical), amb la finalitat d'assolir una conducció racional basada en normes de salut, de seguretat vial i mediambiental, així com servei i logística. Aquest curs està destinat als conductors amb permís de conducció D en les seves variants, que hauran de superar-lo en el període entre el 10 de setembre de 2001 fins al 10 de setembre de 2015 en les dates concretes establertes segons les xifres finals de la numeració del seu carnet de conduir.

Quart. Es va celebrar reunió de la Comissió Paritària del Conveni col lectiu el 14 de setembre de 2010 a fi de organitzar aquesta formació obligatòria a càrrec de les empreses del sector ocupadores i dintre de la jornada laboral o equivalent, sense èxit degut la negativa empresarial d'abonar la formació externa d'aquests cursos i d'adaptar el horari dels torns per a facilitar la assistència, sense que es formés la Comissió per a organitzar aquesta formació, establerta en la Disposició Transitòria cinquena del Conveni.

Cinquè. El dia 22 de novembre de 2010 es va celebrar acte de Conciliació de la demanda presentada el dia 15 de novembre de 2010 davant el Tribunal Laboral de Catalunya que va resultar Sense Acord.

FONAMENTS DE DRET
Primer

Els fets provats són resultat de la prova documental aportada per les parts, declarada pertinent i unida al procediment, i de la prova testifical sobre la formació contínua de reciclatge als conductors ja contractats per empreses del sector a qui va destinada aquesta formació legal obligatòria, i del seu contingut fonamentalment de prevenció de riscos laborals i seguretat en el treball, la salut i la seguretat viària del R. Decret 1032 de 2007 .

Segon. Les patronals demandades oposen en primer lloc defecte formal en la redacció de la demanda segons l'article núm. 80, 1 c) de la Llei de Procediment Laboral ( RD. Legislatiu 2/1995 de 7 d'abril ) i confusió en el objecte de la pretensió en entendre que segons els fonaments legals es pot tractar d'interpretar la Disposició Transitòria cinquena del Conveni Col lectiu d'aplicació, o es pot entendre que la finalitat és impugnar el Conveni. Consideren que la pètita de la demanda és incongruent , perquè l'acció exercida no és una impugnació del conveni col lectiu, que s'hauria de tramitar per la modalitat processal establerta en l' article núm. 161 de la Llei de Procediment Laboral. En cas d'impugnar el R.Decret que incorpora la Directiva CEE 2003/59 sobre formació inicial i contínua obligatòria per acreditar la idoneïtat adquirida de conducció de vehicles de tracció mecànica de viatgers, l'ordre social de la jurisdicció no seria el competent i la part demandant no tindria legitimació activa. Fan referència a la Disposició Addicional...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
2 sentencias
  • STS 464/2021, 29 de Abril de 2021
    • España
    • 29 Abril 2021
    ...del deber de garantizar la formación adecuada y suficiente en materia preventiva que establece el art. 19.1 y 2 de la LPL. La STSJ Cataluña de 9 de mayo de 2011 (confl. 5/2011), a su vez, reconoció el derecho de los conductores de vehículos de transporte de viajeros acogidos al Convenio Col......
  • STS, 12 de Junio de 2012
    • España
    • 12 Junio 2012
    ...la sentencia dictada por la Sala de lo Social del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña, de fecha 9 de mayo de 2011, Núm. Procedimiento 5/2011, en actuaciones seguidas en virtud de demanda a instancia de COMISION OBRERA NACIONAL DE CATALUÑA (CC.OO de Cataluña) y de la UNIÓN GENERAL DE T......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR