SJCA nº 7 301/2009, 30 de Octubre de 2009, de Barcelona

PonenteMARGARITA SILVIA MARINA CUSCO TURELL
Fecha de Resolución30 de Octubre de 2009
Número de Recurso154/2008

Jutjat Contenciós Administratiu núm. 7

de Barcelona

Ronda de la Universitat, 18, 6a planta

08007 Barcelona

Recurs núm.: PA 154/2008 B

Part actora: AEROVIAS DEL CONTINENTE AMERICANO AVIANCA, S.A.

Representant de la part actora: Agustina

Part demandada: AGENCIA CATALANA DEL CONSUM

Representant de la part demandada:

SENTÈNCIA NÚM. 301/09

Barcelona, 30 d'octubre de 2009

Margarita Cuscó Turell, magistrada jutgessa del Jutjat Contenciós Administratiu núm. 7 de Barcelona, he vist el recurs promogut

per AEROVIAS DEL CONTINENTE AMERICANO AVIANCA, S.A. contra l' AGENCIA CATALANA DEL CONSUM

Antecedents

Primer . El dia 8 d'abril de 2008 va entrar en el Deganat dels Jutjats Contenciosos Administratius l'escrit d'interposició i de demanda d'aquest recurs. A l'esmentat escrit la part actora va demanar que es dicti sentència que declari la nul·litat de la resolució de 28 de desembre de 2007 amb imposició de costes a la part contraria i subsidiàriament es redueixi la sanció i la quantia de la multa. L'anterior pretensió es fonamenta en els següents arguments: A/ Incompetència de l'administració actuant per raó de la matèria B/ Incompetència territorial de l'administració actuant C/Negació dels fets imputats D/ Subsidiàriament qualificació de la infracció com lleu.

Segon . Atès que per quantia va correspondre el procediment abreujat previst a l' article 78 de la Llei 29/98 , reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, es va assenyalar la vista per al dia 13 d'octubre de 2009. Comparegudes les parts el dia i hora esmentats, es va celebrar l'acte de la vista, en què l'actora es ratificà en la demanda presentada, mentre que l'administració demandada s'hi oposà tot sol·licitant la desestimació d'aquest recurs. Acte seguit i a proposta de les parts hom fixà la quantia d'aquest procés en 4000 euros, desprès les parts varen proposar prova que va ser admesa i practicada amb el resultat que figura a les actuacions. Finalment, ambdues parts van formular les conclusions tot ratificant les pretensions respectives.

Tercer . En la tramitació d'aquestes actuacions s'han acomplert les prescripcions legals.

Fets provats

Únic. - De la documentació que consta a l'expedient administratiu resulta que:

-En data 26 de juny de 2006 s'estenen les actes d'inspecció núm. CCTAMCR0009/1 i CCTAMCR0009/2 de companyies de transport aeri de passatgers al local de l'Aeroport d'El Prat Terminal A Loc 15-16 d'AVIANCA.

-El dia 1 de desembre de 2008 s'incoa procediment sancionador i es nomena instructor.

-El 4 de desembre de 2006 s'emet plec de càrrecs.

-El 22 de febrer de 2007 el sotsdirector de disciplina del mercat sol·licita informe al Ministeri de Foment sobre l'aplicabilitat de la normativa de protecció dels drets de consumidors i usuaris, en relació amb els preceptes de la Llei 48/1960 , de navegació aèria i a l'Instituto Nacional de Consumo sobre la aplicabilitat de la normativa de consumo ( Llei 26/1984 ) en relació amb la normativa específica relativa al contracte de transport de passatgers, mitjançant aeronaus.

-El 27 de desembre de 2006 l'actora presenta plec de descàrrecs.

-El dia 11 de juny de 2006 es dicta proposta de resolució.

-El 16 d'agost de 2007 es dicta la resolució sancionadora i s'imposa a l'actora tres multes:

Una de 1.500 €, per la comissió d'una infracció lleu tipificada a l' art. 5.f) de la Llei 1/1990, de 8 de gener , sobre la disciplina del mercat i defensa dels consumidors i usuaris, consistent en incompliment en relació amb la protecció de l'usuari, de les normes relatives a informació i documentació, establerts per a l'adequat règim i funcionament de l'empresa o el servei.

Una de 1.200 €, per la comissió d'una infracció lleu tipificada a l' art. 29.f) de la Llei 3/1993, de 5 de març, de l'estatut del consumidor , en relació amb l' art. 26.a) de la Llei 3/1993 i els articles 15.3 i 31.2 de la Llei 1/1998, de 7 de gener , de política lingüística, consistent en la vulneració dels drets lingüístics dels consumidors i usuaris.

Una multa de 6.000 € per la comissió d'una infracció greu tipificada a l' art. 3.g) de la Llei 1/1990 , en relació amb els articles 3.b), 4 i 5.2 de la Llei 34/1988 d'11 de novembre , General de Publicitat, consistent en l'oferiment de serveis o informació de qualsevol classe mitjançant publicitat que, de qualsevol manera, inclosa la presentació d'aquells, indueixi a error o sigui susceptible d'induir a error les persones a qui es dirigeix.

- Contra l'anterior resolució AEROVÍAS DEL CONTINENTE AMERICANO AVIANCA, SA. va interposar, el 17 de setembre de 2007, recurs d'alçada que va ser estimat parcialment per Resolució del conseller d'Economia i Finances de 28 de desembre de 2007, i va rebaixar la quantia de les sancions a 600 €, 300 € i 3.100 € per als càrrecs primer, segon i tercer respectivament.

- Contra l'anterior resolució l'actora ha interposat el present recurs contenciós administratiu.

Fonaments de dret

Primer. - L'objecte d'aquest recurs és la resolució del conseller d'Economia i Finances de 28 de desembre de 2007, que resolt el recurs d'alçada interposat contra la resolució sancionadora de 16 d'agost de 2007. La resolució impugnada estima parcialment el recurs interposat i modifica la quantia de les sancions, concretament imposa a l'actora tres multes:

Una de 600 €, per la comissió d'una infracció lleu tipificada a l' art. 5.f) de la Llei 1/1990, de 8 de gener , sobre la disciplina del mercat i defensa dels consumidors i usuaris, consistent en incompliment en relació amb la protecció de l'usuari, de les normes relatives a informació i documentació, establerts per a l'adequat règim i funcionament de l'empresa o el servei.

Una de 300 €, per la comissió d'una infracció lleu tipificada a l' art. 29.f) de la Llei 3/1993, de 5 de març, de l'estatut del consumidor , en relació amb l' art. 26.a) de la Llei 3/1993 i els articles 15.3 i 31.2 de la Llei 1/1998, de 7 de gener , de política lingüística, consistent en la vulneració dels drets lingüístics dels consumidors i usuaris.

Una multa de 3.100 € per la comissió d'una infracció greu tipificada a l' art. 3.g) de la Llei 1/1990 , en relació amb els articles 3.b), 4 i 5.2 de la Llei 34/1988 d'11 de novembre, General de Publicitat , consistent en l'oferiment de serveis o informació de qualsevol classe mitjançant publicitat que, de qualsevol manera, inclosa la presentació d'aquells, indueixi a error o sigui susceptible d'induir a error les persones a qui es dirigeix.

Segon. - L'actora fonamenta les seves pretensions en els arguments següents:

A/ Incompetència de l'administració actuant per raó de la matèria i del territori B/ Negació dels fets imputats C/ Subsidiàriament qualificació de la infracció corresponent al càrrec tercer com lleu i reducció dels imports de les sancions.

L'administració demandada nega i s'oposa a totes les al·legacions formulades de contrari i sol·licita la desestimació del recurs.

Tercer.- La recurrent al·lega la incompetència de l'Administració actuant tant per raó de la matèria com per raó del territori. Per raó de la matèria manifesta la incompetència de l'Agència Catalana del Consum per sancionar els fets que ens ocupen, donat que considera que es tracta de supòsits regulats per la Llei 21/2003, de 7 de juliol, de Seguretat Aèria , l' article 5 de la qual atorga competència al Ministeri de Foment en relació amb l'ordenació i garantía dels serveis aeroportuaris en els aeroports d'interès general, entre les que considera inclosa la competència sancionadora. Per raó del territori al·lega que la companyia aèria no ha fet mai vols que hagin transcorregut exclusivament dins del territori de la comunitat autònoma catalana cosa que exclou la possibilitat que ens trobem dins l'àmbit del mercat interior, encara que I' aeronau aterri o s'enlairi a Catalunya.

L'administració demandada planteja que l'expedient sancionador s'ha tramitat en haver observat la inspecció uns incompliments tipificats en la normativa dictada en matèria de defensa dels consumidors i usuaris, la qual protegeix un bé jurídic diferent al que protegeixen les normes de navegació aèria a les quals es refereix el recurrent, i en concret la seguretat aèria. Segons el plantejament que fa la recurrent l'autoritat competent en matèria de consum no podria perseguir cap responsabilitat administrativa en matèria de consum que incidís en una matèria substantiva (en aquest cas, la navegació aèria) en relació amb la qual no tingui competència. Contràriament a això, l'administració demandada al·lega que atès que el que és rellevant en la matèria que ens ocupa és que l'incompliment dels drets dels consumidors, es trobi degudament tipificat en la Llei d'aplicació, sigui quina sigui la matèria substantiva que s'hi relacioni, que, en tot cas, perfilarà el tipus emprat i en el cas que ens ocupa, les tipificacions de les diferents infraccions es troben totes en la normativa de consum dictada per aquesta Comunitat Autònoma.

En efecte, la Generalitat de Catalunya té competència exclusiva en matèria de consum en virtut de l' article 51 CE i 123 EAC ( art 12.1.5 de l'antic Estatut ). Aquest atribueix a la Generalitat de Catalunya la competència exclusiva en matèria de consum i l' article 2.2 de la Llei 9/2004, de 24 de desembre , de creació de l'Agencia catalana del consum determina "les competències assignades a l'Agència Catalana del Consum són totes les que corresponen a la Generalitat de Catalunya en matèria de consum".

La Llei 1/1990, de 8 de gener , sobre la disciplina del mercat i de defensa dels consumidors i usuaris té per objecte l'exercici de la potestat sancionadora de l'administració pública en l'àmbit del mercat...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR