STSJ Islas Baleares 243/2010, 24 de Marzo de 2010

PonenteGABRIEL FIOL GOMILA
ECLIES:TSJBAL:2010:595
Número de Recurso61/2005
ProcedimientoPROCEDIMIENTO ORDINARIO
Número de Resolución243/2010
Fecha de Resolución24 de Marzo de 2010
EmisorSala de lo Contencioso

T.S.J.ILLES BALEARS SALA CON/AD

PALMA DE MALLORCA

SENTENCIA: 00243/2010

SENTÈNCIA núm. 243

Il·lès. Srs.

PRESIDENT:

Gabriel Fiol Gomila.

MAGISTRATS:

Pablo Delfont Maza.

Carmen Frigola Castillón.

Palma, a 24 de març de l'any dos mil deu

VISTES per la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears les actuacions

número 61 de 2005, dimanants del recurs contenciós administratiu seguit entre parts, d'una, com a demandant, l'entitat mercantil

Aricemex SA., representada pel

procurador dels Tribunals Sr. Sastre Santandreu i assistit per l'advocat Sr. Toro Ortí, i, d'altra, com a Administració demandada,

la de la Comunitat Autònoma de

les Illes Balears, representada i assistida pel seu advocat. En la qualitat de part codemandada ha intervingut l'ajuntament de

Palma de Mallorca representat per la procuradora Sra. Cuart Janer i dirigida pel lletrat municipal.

L'objecte del recurs és la inactivitat de l'Administració davant una petició efectuada per la mercantil Readymix Asland SA. a la Conselleria de Medi Ambient del Govern Balear perquè inclogués a la pedrera Garrigueta Rassa en l'annex II del Pla Director Sectorial de Pedreres de les Illes Balears. La quantia es fixà en indeterminada.

El procediment seguit ha estat el del tràmit previst a la Llei Jurisdiccional 29/1998 .

L'Il·lm. Sr. Gabriel Fiol Gomila, President de la Sala, en qualitat de magistrat ponent, expressa el parer del Tribunal.

ANTECEDENTS DE FET

1r.- Interposat el recurs en el termini prefixat en la Llei Jurisdiccional se li donà el tràmit processal adequat, ordenant-se reclamar l'expedient administratiu i anunciar la seva incoació.

2n.- Rebut l'expedient administratiu es posà de manifest en Secretaria a la part recurrent perquè formalitzés la demanda. La referida demanda fou deduïda dins el termini legal al·legant-se en ella els fets i fonaments de dret que s'estimaren necessaris en ordre a les seves pretensions i interessant de la Sala que es dictés sentència estimatòria del recurs per ser contraris a l'ordenament jurídic els actes administratius impugnats.

3r.- Donat trasllat de l'escrit de demanda a les representacions de l'Administració demandada i de la codemandada perquè la contestessin, així ho varen fer en temps i forma, oposant-se a ella i suplicant que es dictés sentència confirmatòria dels actes administratius recorreguts.

4r.- A través del corresponent Acte es rebé el plet a prova que devia versà sobre els punts de fet interessats per la part actora. Proposta i admesa que fou en forma, es practicà amb el resultat que és de veure en les actuacions.

5è.- Per provisió es declarà conclosa la discussió escrita i el període probatori, ordenant-se portar les actuacions a la vista, amb citació de les parts per a sentència, acordant que aquestes formularan les conclusions per escrit; cosa que així varen fer les parts i s'assenyalà a continuació, per a la votació i decisió, el dia 26 de gener de 2010.

FONAMENTS DE DRET

PRIMER

Hem assenyalat a l'encapçalament, que la revisió jurisdiccional ho era de la inactivitat de l'Administració davant una petició efectuada per la mercantil Readymix Asland SA. a la Conselleria de Medi Ambient del Govern Balear perquè inclogués a la pedrera Garrigueta Rassa en l'annex II del Pla Director Sectorial de Pedreres de les Illes Balears.

La referida petició va tenir entrada, segons el registre de la Conselleria, el dia 14 d'octubre de 2004 i fou reproduïda els dies 19 d'octubre i 5 de novembre de 2004. El recurs contenciós administratiu fou interposat el dia 19 de gener de 2005.

La sol·licitud es concretava de la manera següent:

"Que Readymix Asland S.A. mediante escrito de fecha 21 de octubre de 2002, interesó de la Corporación licencia de instalación, apertura y funcionamiento de la Cantera Garrigueta Rassa con la finalidad de adecuar la actividad ....desarrollada a la normativa municipañ de aplicación y ello en cuanto Garrigueta Rassa se encontraba a esa fecha adaptada a les previsiones que se establecían respecto a la misma en el Plan Director Sectorial de Canteras de las Islas Baleares, aprobado inicialmente mediante Decreto de 1997 y su posterior revisión aprobada igualmente mediante Decreto 61/1999, de 28 de mayo

.......,

Que la Dirección General de Industria con fecha 7.10.2004 ha remitido a mi principal el informe que por copia se adjunta, significándose que a juicio de dicha Administración la Cantera Garrigueta Rassa debe incorporarse de inmediato a lo que sobre el particular establece el P.D.S.C.I.B. y ello sin que dicha Administración precise efectuar acto y/o comunicación de tipo alguno....,

A la pètita, i la cita és textual, interessava:

"tenga por presentado el presente escrito junto con el Informe acompañado de la Dirección general de Industria y, en sus méritos y previa la tramitación correspondiente, ACUERDE continuar con el trámite que se establece en el P.D.S.C.I.B." Al segon escrit, el del dia 19 d'octubre, registre d'entrada a pesar que anava signat com si fos del dia 15 anterior, ja afegia a la petició: "ACUERDE proceder de inmediato a la incorporación de Garrigueta Rassa al Anexo nº 2 del P.D.S.C.I.B. actualmente en vigor." En idèntica forma i/o sentit es pronunciava a un tercer escrit de la mateixa datació i al quart del 5 de novembre següent, segons es pot veure pel segell de Correus.

L'escrit o informe al qual es referia, del dia 7 d'octubre de 2004 de la Direcció General d'Indústria, era la resposta a les peticions de la recurrent efectuades els dies 26 de febrer, 23 de setembre i 4 d'octubre de 2004. Tenia quatre punts distints, a saber, l'adaptació al Decret 77/1997, de 11 de juny; l'adaptació al Decret 61/1999, de 28 de maig ; l'enderrocament del massís divisori entre les pedreres can Rosselló i sa Garrigueta Rassa i, per últim, l'adequació dels plans de restauració de les referides pedreres a l'annex Vi del Decret 61/1999 .

La demanda ve centrada al voltant de la inactivitat administrativa contraria al procediment establert en el PDS i generadora de danys i perjudicis greus i en l'arbitrarietat de l'Administració. La seva pètita és idèntica a l'operada en via administrativa, és dir, que s'inclogui a la pedrera Garrigueta Rassa en la llista de pedreres incorporades al Pla, annex II del PDS de l'any 1999 amb efectes retroactius des del dia 15 de maig de 2003.

La part demandada estima que no es pot formular la pretensió a partir de l'article 32 de la Llei reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa des del moment en què no ens trobem en presència d'una inactivitat de l'Administració.

SEGON

Cal a dir, com a declaració de principis, que si estem en presència d'una inactivitat de l'Administració hi haurà que partir d'allò que disposen el segon paràgraf de l'article 25 i el 29 de la Llei Jurisdiccional de 1998, és a dir, existirà inactivitat en el moment que l'Administració està obligada a realitzar una prestació concreta a favor d'una o varies persones determinades, bé en virtut d'una disposició general, bé en virtut d'un acte, contracte o conveni administratiu, i, a més a més - segon paràgraf de l'esmentat article 29 -, si l'Administració no executa els actes ferms.

Estem parlant d'una inactivitat real, que determini "per se" l'entrada en joc d'allò que es preveu en els al·ludits articles 25 i 29 de la citada Llei de 1998 . És obvi, i la Sala n'és conscient de la problemàtica envers la inactivitat de l'Administració, l'avanç que suposa la creació d'un recurs contra la referida inactivitat. L'Exposició de Motius de la Llei 29/1998, s'han fa ressò del que era una petició llargament reclamada per la doctrina, i la seva aplicació a altres Ordenaments Jurídics de Països Europeus.

És, no hi cap dubte, un instrument per a combatre la passivitat de totes i cadascunes de les dilacions administratives. No estem aquí, i ara, en qualsevol cas, davant actes expressos, sinó presumptes.

Afirmació aquesta última que considerem força rellevant pel que, desprès assenyalarem. Però, ara, continuant amb les reflexions sobre la possible inactivitat de l'Administració hem de citar la sentència del Tribunal Suprem 21 de gener de 2002, en relació a l'aplicació de l'article 29.1 de la Llei Reguladora d'aquesta Jurisdicció, la qual va dir:

"Desde tal punto de vista, y, en concreto, de que se recurre una determinada inactividad de la Administración, ha de ponderarse, antes de cualquier otra consideración, que, a tenor del art.29,1 de la Ley Reguladora de esta Jurisdicción, quienes tuvieran derecho a una determinada prestación pueden reclamar de la Administración el cumplimiento de la obligación de realizarla, si dicha prestación concreta, en favor de una o varias personas determinadas, deriva de una obligación de la Administración en virtud de una disposición general que no precise de actos de aplicación o en virtud de un acto, contrato o convenio administrativio, pudiendo deducirse recurso contencioso-administrativo contra dicha inactividad si, en el plazo de tres meses desde la fecha de la reclamación, la Administración no hubiera dado cumplimiento a lo solicitado o no hubiera llegado a un acuerdo con los interesados",

Per a continuació, la dita sentència, afegir:

"tal como, además, resulta de la Exposición de Motivos de la Ley, de valor interpretativo indiscutible, cuando con claridad expresa que este «remedio» (el recurso contra la inactividad) no permite a los órganos jurisdiccionales sustituir a la Administración en aspectos de su actividad no prefigurados por el derecho, incluida la discrecionalidad en el cuándo de una decisión o actuación material, ni les faculta para traducir en mandatos precisos las genéricas e indeterminadas habilitaciones u obligaciones legales, «pues en tal caso estarían invadiendo las funciones propias de aquélla» (de la Administración), por no poder ser el recurso contencioso-administrativo hábil instrumento para poner remedio a todos...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
2 sentencias
  • STSJ Islas Baleares 642/2022, 17 de Octubre de 2022
    • España
    • 17 Octubre 2022
    ...incorporadas al Plan Director Sectorial de Canteras de las Illes Balears y así confirmó nuestra sentencia de 24 de marzo de 2010 (ECLI:ES:TSJBAL:2010:595 PO 61/2005); 2º.- la sentencia de esta Sala nº 650/2008 de 19 de noviembre dictada en el PO 727/2005 que desestimó el recurso contencioso......
  • STS, 10 de Diciembre de 2013
    • España
    • 10 Diciembre 2013
    ...de marzo de 2010, dictada por la Sala de lo Contencioso-Administrativo del Tribunal Superior de Justicia de las Islas Baleares en el recurso 61/2005 . Con imposición a la recurrente de las costas causadas; con los límites fijados en el fundamento de derecho segundo de esta Así por esta nues......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR