ORDRE ENS/304/2002, d'1 d'agost, per la qual es regulen els programes adaptats de garantia social i els programes de formació per a la transició a la vida adulta destinats a nois i noies amb necessitats educatives especials, derivades de discapacitats, escolaritzats en centres d'educació especial o unitats d'educació especial en centres ordinaris.

SecciónDisposicions Generals
EmisorInstitut Català de Seguretat Viària
Rango de LeyOrdre

ORDRE ENS/304/2002, d'1 d'agost, per la qual es regulen els programes adaptats de garantia social i els programes de formació per a la transició a la vida adulta destinats a nois i noies amb necessitats educatives especials, derivades de discapacitats, escolaritzats en centres d'educació especial o unitats d'educació especial en centres ordinaris.

La Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, estableix a l'article 37.3 que l'escolarització en unitats o centres d'educació especial de l'alumnat amb necessitats educatives especials només es durà a terme quan les necessitats de l'alumnat no puguin ser ateses en un centre ordinari. Aquesta situació serà revisable periòdicament de manera que es pugui afavorir, sempre que això sigui possible, l'accés de l'alumnat a un règim més integrat. D'altra banda, l'article 23.2 de la Llei citada preveu l'organització de programes específics de garantia social per a l'alumnat que no assoleixi els objectius de l'educació secundària obligatòria.

El Decret 299/1997, de 25 de novembre, sobre l'atenció educativa a l'alumnat amb necessitats educatives especials, en els articles 7.2 i 7.3, disposa que els centres d'educació especial podran oferir també, a partir dels 16 anys, programes adaptats de garantia social, per a aquell alumnat amb possibilitats d'integració social o laboral, i programes de formació per a la transició a la vida adulta encaminats a facilitar el desenvolupament de l'autonomia personal i la integració social incloent, sempre que sigui possible, components de formació professional específica.

Per aquest motiu, l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de discapacitats escolaritzat en centres d'educació especial o unitats d'educació especial en centres ordinaris que hagi finalitzat l'ensenyament bàsic, podrà accedir a ofertes formatives promovent, en tot cas, la igualtat entre l'home i la dona, que s'ajustin a les seves característiques personals, necessitats, nivell de desenvolupament i d'aprenentatge facilitant-li la seva posterior inserció social i laboral.

Així doncs, l'organització dels aprenentatges per a aquests nois i noies posarà èmfasi en les competències vinculades al desenvolupament professional i a l'adquisició d'hàbits que contribueixin a gaudir d'una vida el més autònoma i independent possible.

En virtut d'això, a proposta de la Direcció General d'Ordenació i Innovació Eductiva, efectuat el tràmit sindical, vist l'informe favorable de la Comissió de Govern Local, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya i d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora,

Ordeno:

Article 1

Objecte

L'objecte d'aquesta Ordre és la regulació dels ensenyaments dels programes adaptats de garantia social, per a aquells nois i noies amb possibilitats d'integració social o laboral, i dels programes de formació per a la transició a la vida adulta, encaminats a facilitar el desenvolupament de l'autonomia personal i la integració social, establerts al Decret 299/1997, de 25 de novembre, sobre l'atenció educativa a l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de discapacitats psíquiques, motrius o sensorials.

Article 2

Àmbit d'aplicació

Aquesta Ordre és d'aplicació als centres docents d'educació especial i a les unitats d'educació especial en centres ordinaris sostinguts amb fons públics que imparteixin els programes esmentats a l'article 1 per als nois i noies de més de 16 anys, amb necessitats educatives especials derivades de discapacitats psíquiques, motrius o sensorials, que hagin finalitzat l'ensenyament bàsic obligatori.

Article 3

Objectius dels programes

Els objectius dels programes adaptats de garantia social i dels programes de formació per a la transició a la vida adulta adreçats a nois i noies amb necessitats educatives especials, d'acord amb les finalitats establertes als articles 1 i 23.2 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, són, respectivament, els següents:

3.1 Objectius dels programes adaptats de garantia social:

  1. Consolidar les capacitats bàsiques i polivalents adquirides a l'ensenyament bàsic, de manera que facilitin la incorporació a la vida activa.

  2. Aconseguir una preparació suficient per a l'execució de tasques professionals mitjançant l'adquisició d'habilitats i competències laborals que, tot i respectant les capacitats i possibilitats personals, permeti la realització d'ocupacions laborals.

  3. Potenciar el desenvolupament d'actituds laborals de seguretat en la feina, d'acceptació positiva de les tasques i les normes del treball, així com l'adquisició d'habilitats laborals de caràcter polivalent.

  4. Desenvolupar i consolidar la maduresa personal, a partir de l'assoliment d'hàbits i capacitats que permetin participar d'acord amb les pròpies possibilitats en la feina i en la societat.

    3.2 Objectius dels programes de formació per a la transició a la vida adulta:

  5. Desenvolupar i consolidar les habilitats físiques, cognitives, comunicatives i afectivosocials que contribueixin a potenciar l'autonomia personal.

  6. Fomentar la participació en els contextos de la vida adulta: domèstic, ús dels serveis públics, comerç, oci i temps lliure, entre d'altres.

  7. Consolidar els aprenentatges adquirits en l'ensenyament bàsic obligatori, especialment pel que fa a les habilitats comunicatives i numèriques, el raonament i la resolució dels problemes de la vida quotidiana.

  8. Potenciar hàbits relacionats amb la salut, la seguretat personal, l'equilibri afectiu i la relació amb els altres en diferents entorns socials i laborals.

Article 4

Organització, estructura i distribució horària

4.1 Programes adaptats de garantia social

4.1.1 Els programes adaptats de garantia social s'organitzen en un cicle de dos anys. Es podrà ampliar, un any més, la permanència del noi o de la noia en el programa quan el seu procés formatiu i educatiu permeti l'assoliment dels objectius proposats o les possibilitats laborals de l'entorn així ho aconsellin.

4.1.2 Per tal d'assolir els objectius establerts, els programes adaptats de garantia social s'estructuren en quatre àmbits, amb els continguts que s'hi detallen.

  1. Àmbit de formació bàsica: coneixements fonamentals que consolidin aprenentatges adquirits amb una aplicació pràctica a la vida i que afavoreixin la maduresa i la independència personal.

  2. Àmbit de formació professionalitzadora: habilitats i competències pròpies del perfil professional que determini el programa.

  3. Àmbit de formació i orientació laboral...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR