Llei 16/2012, de 27 de desembre, per la qual se suspenen la vigència de la llei 10/2000, de 30 de novembre, del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears, i el seu funcionament

SecciónI. Disposicions generals
EmisorPRESIDÈNCIA DE LES ILLES BALEARS
Rango de LeyLlei

EL PRESIDENT DE LES ILLES BALEARS

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de les Illes Balears ha aprovat i jo, en nom del Rei i d’acord amb el que s’estableix a l’article 48.2 de l’Estatut d’Autonomia, promulg la següent:

LLEI

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Tradicionalment s’ha considerat un deure dels poders públics facilitar instruments i reforçar, institucionalment, les vies de comunicació i participació dels ciutadans mitjançant les organitzacions i les associacions representatives d’interessos econòmics i socials.

Conscients d’això, i d’acord amb l’article 78 de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei Orgànica 2/1983, de 25 de febrer, en la redacció que resulta de la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears, es va regular mitjançant la Llei 10/2000, de 30 de novembre, el Consell Econòmic i Social de les Illes Balears com a marc estable i permanent de comunicació i diàleg, tant dels agents econòmics i socials entre si, com d’aquests amb l’administració autonòmica, sense oblidar la seva configuració com a òrgan de consens i reforç de la participació d’aquests agents en la presa de decisions. El consell esmentat respon, doncs, a la legítima aspiració dels agents econòmics i socials perquè les seves opinions i plantejaments es tenguin en compte a l’hora d’adoptar decisions que puguin afectar els interessos que els són propis.

No obstant això, en el context actual de crisi econòmica que les Illes Balears i la ciutadania pateixen de manera continuada, l’acció del govern autonòmic ha d’anar encaminada a executar polítiques de racionalització i efectivitat dels recursos públics, sense que això suposi minvar els encàrrecs que la nostra ordenació fa als poders públics.

Així, des de fa uns quants mesos, com a conseqüència de la situació que passen les economies espanyola i balear, s’han anat adoptant diverses mesures a fi de corregir tan aviat com sigui possible els principals desequilibris que es manifesten en aquestes economies.

Per complir aquests objectius, el Govern de les Illes Balears ha adoptat un seguit de mesures tendents a reduir el dèficit públic amb la finalitat de minimitzar així l’impacte negatiu econòmic continuat que pateix la comunitat balear, que deriva en una situació econòmica difícilment sostenible per a l’executiu autonòmic.

Entre altres mesures, el Govern de les Illes Balears ha reduït considerablement els seus òrgans directius i el personal eventual de confiança política, i ha suprimit ens instrumentals i institucionals amb l’objectiu d’aconseguir una administració amb més nivell d’austeritat i eficiència i optimitzar la qualitat dels serveis públics que es presten.

Així mateix, mitjançant el Decret Llei 5/2012, d’1 de juny, de mesures urgents en matèria de personal i administratives per a la reducció del dèficit públic del sector públic de la comunitat autònoma de les Illes Balears i d’altres institucions autonòmiques, i el Decret Llei 10/2012, de 31 d’agost, pel qual es modifica el Decret Llei 5/2012, d’1 de juny, de mesures urgents en matèria de personal i administratives per a la reducció del dèficit públic del sector públic de la comunitat autònoma de les Illes Balears i d’altres institucions autonòmiques, i s’estableixen mesures addicionals per garantir l’estabilitat pressupostària i fomentar la competitivitat, se sumaren noves mesures d’estalvi a les que ja es van adoptar mitjançant la Llei 9/2011, de 23 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l’any 2012, i a les que ja preveu el Decret Llei 4/2012, de 30 de març, de mesures tributàries per a la reducció del dèficit de la comunitat autònoma.

Amb aquests darrers decrets llei es pretén reduir la despesa pública, amb una incidència especial en la despesa de personal, mitjançant la reducció de determinats avantatges que els empleats públics han obtingut en moments històrics diferents de l’actual i que ara els separen del comú dels treballadors del sector privat, i en tot cas dels mínims que estableix l’Estatut bàsic de l’empleat públic, ja que es tracta d’un sacrifici solidari amb la resta de la població activa del país.

D’altra banda, mitjançant aquests decrets llei s’adopten mesures estructurals de racionalitat i d’eficiència en la gestió dels recursos humans del sector públic, de manera que s’implantin d’una manera efectiva els principals instruments d’ordenació d’aquests recursos, com ara els plans d’ordenació propis del sistema sanitari i, en general, les relacions de llocs de treball de les entitats instrumentals de l’administració, mesures totalment necessàries i complementàries d’altres de reducció dels ens instrumentals, que ja s’han anat aplicant a la comunitat autònoma.

Així, es pot destacar, com a premissa, que totes les iniciatives aprovades per l’executiu balear -algunes de les quals incorporades en diverses normes vigents actualment, com les esmentades abans- cerquen com a finalitat primordial reduir el dèficit públic.

En aplicació de l’article 23.5 de la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, la Secretaria del Consell de Política Fiscal i Financera ha publicat els plans economicofinancers de reequilibri 2012-2014 de les comunitats autònomes de règim comú, les mesures dels quals foren valorades idònies pel Ple del Consell de Política Fiscal i Financera en la sessió de dia 17 de maig de 2012.

En concret, el Pla economicofinancer de reequilibri de la comunitat autònoma de les Illes Balears 2012-2014 preveu, en el punt relatiu a les mesures que afecten altres institucions i òrgans estatutaris, i entre altres mesures, la suspensió de la Llei 10/2000, de 30 de novembre, del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears.

Per tot això s’aprova aquesta llei, que s’estructura en un article únic, pel qual se suspèn la vigència de la Llei 10/2000 esmentada i, amb això, el funcionament efectiu del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears; tres disposicions addicionals relatives a la liquidació de l’entitat, al cessament dels seus membres i a la consegüent subrogació de l’Administració de la comunitat autònoma dels drets i les obligacions que puguin subsistir una vegada aprovada la suspensió; i quatre disposicions transitòries referides al règim de personal, al règim patrimonial, als expedients en curs i a la imputació pressupostària de les despeses de personal i, en general, de totes les despeses i ingressos del Consell en l’exercici de 2012, amb la finalitat d’atribuir la competència per a l’execució pressupostària al vicepresident econòmic, de Promoció Empresarial i d’Ocupació, sense alterar la secció pressupostària actual. La norma es completa amb tres disposicions finals per les quals es defereix al vicepresident econòmic i al conseller d’Administracions Públiques l’adopció de les mesures de la seva competència que siguin necessàries per assignar i redistribuir els recursos materials i humans de l’ens, es deslegalitza la suspensió imposada en virtut d’aquesta llei per facilitar la represa de l’activitat del Consell tan aviat com la situació econòmica ho permeti, i es disposa l’entrada en vigor de la llei.

Article únic

Suspensió de la vigència de la Llei 10/2000, de 30 de novembre, del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears, i del seu funcionament

  1. Se suspenen, amb caràcter indefinit, la vigència de la Llei 10/2000, de 30 de novembre, del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears, i de les normes que la despleguen.

  2. Així mateix, i com a conseqüència de la suspensió de les normes esmentades, queden suspeses totes les funcions d’aquest òrgan de caràcter consultiu de participació, estudi, deliberació, assessorament i proposta en matèria econòmica i social de les Illes Balears.

    Disposició addicional primera

    Liquidació

    En el termini de dos mesos a partir de l’entrada en vigor d’aquesta llei, la secretària general del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears ha de liquidar els drets i les obligacions d’aquest òrgan.

    Disposició addicional segona

    Cessament dels membres del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears i de la secretària general

  3. Es disposa el cessament de tots els membres del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears, com també del president, a partir de l’entrada en vigor d’aquesta llei.

  4. Es disposa el cessament de la secretària general del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears, una vegada conclosa la liquidació de l’òrgan i, com a màxim, dia 31 de desembre de 2012.

    Disposició addicional tercera

    Subrogació en drets i obligacions

    Una vegada efectuada la liquidació de l’òrgan, i en tot cas a partir de dia 1 de gener de 2013, l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, mitjançant la Vicepresidència Econòmica, de Promoció Empresarial i d’Ocupació, quedarà subrogada en tots els drets i les obligacions del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears.

    Disposició transitòria primera

    Règim de personal

  5. El personal funcionari de carrera que en el moment que entri en vigor aquesta llei presti serveis en el Consell Econòmic i Social de les Illes Balears passarà a dependre funcionalment de l’òrgan superior de la conselleria a la qual s’adscriu temporalment el seu lloc de treball d’acord amb l’annex d’aquesta llei, i conservarà les característiques de provisió i retributives mentre en mantengui la titularitat.

  6. Així mateix, en el moment que s’aixequi la suspensió de la Llei 10/2000, de 30 de novembre, del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears, com també del seu funcionament, i de les normes que la despleguen, el personal funcionari que consta en l’annex que mantengui la titularitat dels llocs de treball esmentats d’acord amb la normativa de funció pública tornarà a dependre funcionalment de la Presidència del Consell.

    Disposició transitòria segona

    Règim patrimonial

    Els béns del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears, i els adscrits per l’Administració de la comunitat autònoma per complir les seves finalitats, s’han d’incorporar al patrimoni de la comunitat autònoma, i l’afectació i l’adscripció s’han de produir de conformitat amb la normativa aplicable en matèria de patrimoni.

    Disposició transitòria tercera

    Expedients oberts

    No és exigible l’emissió de dictàmens que amb caràcter preceptiu o facultatiu, s’hagin sol·licitat a aquest òrgan consultiu abans que entri en vigor aquesta llei.

    Disposició transitòria quarta

    Despeses de personal

  7. Des de l’entrada en vigor d’aquesta llei i fins al 31 de desembre de 2012 les despeses del personal adscrit al Consell Econòmic i Social de les Illes Balears s’han d’imputar a la secció pressupostària vigent per a aquest òrgan per a l’any 2012.

  8. Així mateix, i amb caràcter general, l’execució de totes les despeses i els ingressos del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears durant l’any en curs i fins al 31 de desembre de l’any esmentat s’imputarà a la mateixa secció pressupostària prevista en la Llei de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l’any 2012, si bé, des de l’entrada en vigor d’aquesta llei, l’òrgan competent per autoritzar, disposar i reconèixer les obligacions corresponents serà el vicepresident econòmic, de Promoció Empresarial i d’Ocupació.

    Disposició final primera

    Modificacions pressupostàries i modificació de la relació de llocs de treball

    El vicepresident econòmic, de Promoció Empresarial i d’Ocupació i el conseller d’Administracions Públiques han d’adoptar les mesures necessàries d’assignació i redistribució de mitjans humans, econòmics i materials per fer efectives les disposicions d’aquesta llei.

    Disposició final segona

    Deslegalització

    Les suspensions d’aquesta llei poden quedar sense efecte mitjançant un decret del Consell de Govern a proposta del vicepresident econòmic, de Promoció Empresarial i d’Ocupació.

    Disposició final tercera

    Entrada en vigor

    Aquesta llei entrarà en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

    Per tant, ordén que tots els ciutadans guardin aquesta llei i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin guardar.

    Palma, a vint-i-set de desembre de dos mil dotze

    EL PRESIDENT,

    José Ramón Bauzá Díaz

    El vicepresident econòmic, de Promoció Empresarial i d’Ocupació

    José Ignació Aguiló Fuster

    ANNEX

    Adscripció temporal dels llocs de treball del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears

    Unitat Codi del lloc Lloc de treball Conselleria d’adscripció temporal
    CES0110001 F01760100 Secretari/ària personal Vicepresidència Econòmica, de Promoció Empresarial i d’Ocupació
    CES0110001 F02190004 Assessor/a econòmic/a Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats
    CES0110001 F02190003 Assessor/a jurídic/a Vicepresidència Econòmica, de Promoció Empresarial i d’Ocupació
    CES0110001 F02050065 Cap de la Secció d'Administració i Gestió Econòmica Vicepresidència Econòmica, de Promoció Empresarial i d’Ocupació
    CES0110001 F02190005 Tècnic/a de Documentació i Biblioteca Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats
    CES0110001 F01110799 Cap del Negociat I Vicepresidència Econòmica, de Promoció Empresarial i d’Ocupació
    CES0110001 F01110800 Cap del Negociat II Vicepresidència Econòmica, de Promoció Empresarial i d’Ocupació
    CES0110001 F01620021 Lloc base ordenança Vicepresidència Econòmica, de Promoció Empresarial i d’Ocupació

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR