ORDRE GAP/188/2009, de 14 d'abril, per la qual s'aproven les bases reguladores per seleccionar projectes de municipis amb una població de dret de fins a 2.000 habitants susceptibles de cofinançament pel FEDER Catalunya 2007-2013, eix 4, mitjançant el programa Viure al Poble i es convoca el termini de presentació de sol·licituds.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Governacio i Administracions Publiques
Rango de LeyOrdre

ORDRE

GAP/188/2009, de 14 d'abril, per la qual s'aproven les bases reguladores per seleccionar projectes de municipis amb una població de dret de fins a 2.000 habitants susceptibles de cofinançament pel FEDER Catalunya 2007-2013, eix 4, mitjançant el programa Viure al Poble i es convoca el termini de presentació de sol·licituds.

Un dels principals factors de dinamització de l'economia catalana ha estat la seva llarga tradició industrial, l'àmplia diversificació, el desenvolupament i la solidesa del sector serveis en l'àmbit urbà, l'impacte creixent del turisme en algunes comarques i l'alta qualitat de les infraestructures socials. Ben al contrari, els principals problemes que encara ha d'afrontar són les diferències regionals, les dificultats d'accés i la mala qualitat de les infraestructures materials, la manca d'innovació industrial, els canvis estructurals del món rural, el deteriorament de les costes i els rius, l'abús dels recursos hídrics i la pèrdua d'importància econòmica de determinades indústries tradicionals (tèxtil, pell, metal·lúrgia, calçat, maquinària no elèctrica, etc.), que no han sabut adaptar-se a les necessitats del temps com a conseqüència de la manca d'inversió en innovació i desenvolupament.

D'altra banda, d'ençà de l'assoliment de la democràcia i de l'autogovern, l'evolució de les poblacions catalanes ha estat, indubtablement, positiva. Tanmateix, aquesta constatació no pot menystenir que encara hi ha municipis catalans .especialment, en comarques de muntanya i de l'interior del país, significativament rurals. amb risc de marginalització, abandonament o dificultats especials com a conseqüència de factors d'índole molt diversa, entre els quals cal destacar la situació de les infraestructures, l'envelliment de la població, la manca d'oportunitats d'ocupació i de sortides laborals, el despoblament progressiu, la constant pèrdua de pes de la població ocupada del sector agrari i l'escarit desenvolupament del sector serveis a les comarques més desfavorides de Catalunya.

En aquest sentit, és una realitat que cal combatre que la prestació de serveis públics en les zones rurals hagi estat històricament deficitària. Les raons són múltiples i van des de la dispersió de la població en diferents nuclis de reduïdes dimensions a la necessitat d'invertir en altres àrees pel seu constant augment demogràfic. Aquests factors han fet que les àrees en qüestió no siguin atractives per a la instal·lació de nova activitat econòmica. Per aquest motiu, el Departament de Governació i Administracions Públiques atén aquesta realitat i es dota d'un nou instrument d'intervenció integral, adequat als municipis de Catalunya amb un menor nombre d'habitants i que requereixen una atenció especial per concentrar problemes de caràcter demogràfic, econòmic i social. La intervenció pretén evitar-ne la despoblació i millorar la qualitat de vida i el benestar de la població rural, a partir d'una estratègia global promoguda des de la mateixa Administració local, tot col·laborant a fer possible l'aparició de nova activitat o d'iniciatives econòmiques que permetin augmentar el desenvolupament local sobre la base del creixement endogen. La revitalització i, per tant, el conjunt de mesures que van dirigides a .reforçar l'ànima als pobles., té el seu fonament en la potenciació i valorització del patrimoni cultural i natural i de les infraestructures de caire turístic o econòmic. I, en aquest sentit, la creació de noves expectatives laborals i econòmiques i el foment del creixement econòmic des d'un punt de vista sostenible i fent ús dels recursos endògens per diversificar l'activitat de l'entorn local i rural, millorar la qualitat de vida a les zones rurals i promoure estratègies adients per al desenvolupament integral d'aquests territoris són propòsits de l'acció governamental on els actors són els diferents departaments.

Des d'aquestes premisses, els objectius del programa Viure al Poble que aquesta Ordre estableix, s'insereixen en els objectius generals que són propis de les directrius comunitàries en matèria de política de cohesió, en què els municipis adquireixen una especial rellevància pel fet de ser centre i motor del desenvolupament pel seu component articulador del territori a través de la innovació, l'atracció de capitals i la creació d'ocupació en l'àmbit regional, i, especialment, de les orientacions estratègiques de les polítiques de desenvolupament regional que deriven del Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell, d'11 de juliol, pel qual s'estableixen les disposicions generals relatives al Fons europeu de desenvolupament regional, al Fons social europeu i al Fons de cohesió, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1260/1999, i que persegueixen, globalment, incrementar la competitivitat i l'atractiu de les regions, així com el seu creixement, nivell d'ocupació, innovació i foment de l'esperit empresarial, i, més concretament, la protecció i el desenvolupament del patrimoni natural dels territoris en regressió demogràfica, la inversió en projectes destinats a millorar els serveis turístics, la protecció i conservació del patrimoni cultural i la promoció dels projectes integrats per a la regeneració de zones urbanes i rurals degradades, per mitjà del foment de tots els projectes amb un impacte real en el territori que, sens perjudici de preservar, si escau, les repercussions ambientals de la inclusió dels territoris en la Xarxa Natura 2000, persegueixin contribuir a l'equilibri territorial de les zones que pateixen desavantatges naturals pel fet d'estar escassament poblades, augmentar la competitivitat i estimular un esperit empresarial dinàmic, establir infraestructures necessàries per al seu desenvolupament, fomentar el desenvolupament del turisme de qualitat integrat en el medi natural i històric, promoure la incorporació de les noves tecnologies del coneixement, incidir en la diversificació d'activitats no agràries (turístiques, empresarials, etc.) en el medi rural, incrementar l'activitat econòmica i la taxa d'ocupació en l'economia rural tot afavorint les oportunitats laborals de la població i, en especial, de les dones, i fomentar les actuacions i activitats que tinguin un benefici social i/o mediambiental i que afavoreixen la implantació empresarial a les zones rurals per afavorir-ne el desenvolupament i, en darrer terme, la millora de la qualitat de vida.

Així mateix, el Departament de Governació i Administracions Públiques no només vol dotar d'un nou instrument d'intervenció integral aquests municipis, sinó que vol tenir un paper més actiu, complementant el cofinançament de les operacions seleccionades amb un ajut corresponent al 10% del cofinançament aportat pel Fons europeu de desenvolupament regional i incorporat al programa operatiu. Aquesta aportació es fixarà una vegada resolta la convocatòria mitjançant resolució del director general d'Administració Local i afectarà tots els projectes de municipis amb una població de dret de fins a 2.000 habitants que siguin seleccionats per part del programa Viure al Poble (FEDER Catalunya 2007-2013, eix 4), en el benentès que aquest ajut complementari aportat pel Departament de Governació i Administracions Públiques restarà sotmès a les condicions de justificació del FEDER i a la normativa establerta en aquesta convocatòria.

Per tot el que s'ha exposat i atès que durant el període 2007-2013 es preveu que hi hagi diverses convocatòries del programa Viure al Poble destinades als municipis de Catalunya amb una població de dret de fins a 2.000 habitants, aquesta Ordre aprova les bases reguladores per a la selecció de projectes susceptibles de ser subvencionats en relació a la primera convocatòria del programa Viure al Poble de l'eix prioritari 4, .Desenvolupament sostenible local i urbà., del Programa Operatiu FEDER Catalunya 2007-2013.

En virtut d'això,

Ordeno:

Article 1

Aprovar les bases reguladores per seleccionar projectes d'actuació integral als municipis amb una població de dret de fins a 2.000 habitants, segons el padró oficial de població a 1 de gener de 2008, susceptibles de cofinançament pel Programa Operatiu FEDER Catalunya 2007-2013, eix 4, mitjançant el programa Viure al Poble, que consten en l'annex d'aquesta Ordre.

Article 2

Convocar el termini de presentació de sol·licituds de projectes susceptibles de cofinançament pel programa Viure al Poble, FEDER Catalunya 2007-2013, eix 4.

Article 3

3.1 L'import global destinat a aquesta convocatòria pel programa Viure al Poble, FEDER Catalunya 2007-2013, eix 4, és de 12.500.000 euros. El Departament de Governació i Administracions Públiques aportarà un ajut complementari, de caràcter pluriennal, d'1.250.000 euros, que es correspon amb el 10% del cofinançament aportat pel Fons europeu de desenvolupament regional i incorporat al programa operatiu, a càrrec de la partida pressupostària GO 03 D/760.0001/713 .Corporacions Locals., distribuït de la manera següent: 200.000 euros durant l'anualitat 2009; 400.000 euros durant l'anualitat 2010; 400.000 euros durant...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR